خواص باورنکردنی اسفناج برای سلامت بدن و فشار خون

  شنبه، 27 آذر 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
خواص باورنکردنی اسفناج برای سلامت بدن و فشار خون
اسفناج با داشتن ویتامین های گروه A جریان خون را در رگها راحت تر میکند و علاوه بر کاهش فشار خون از ابتلا به سکته های قلبی و مغری جلوگیری می کند.

بین تمام سبزیجات برگ دار اسفناج یکی از همه کاره ترین و مغذی ترین سبزی ها محسوب می شود. اسفناج را می توان به یک اسموتی جذاب تبدیل کرد یا با آن یک سالاد خوشمزه درست کنیم حتی در کنار بخارپز کردن و سرخ کردن می توان آن را به کیک و شیرینی ها هم اضافه کرد. اسفناج فواید زیادی برای سلامتی دارد و به راحتی می توان آن را در وعده های غذایی خود گنجاند. در اینجا مزایای مصرف بیشتر این گیاه با قدرت محافظت و روش های ساده برای ترکیب آن در وعده های غذایی و میان وعده ها آورده شده است.

سطوح بالای پتاسیم در آب اسفناج می تواند به افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، کمک کند. جدا از تمام مواد مغذی که اسفناج ارائه می کند، گرفتن آب این سبزی امکان ترکیب با مواد غذای مغذی دیگر و حمل و نقل ساده را فراهم می کند. اسفناج سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است، به عنوان یک درمان یا عامل پیشگیری از بسیاری مشکلات سلامت عمل می کند و عطر و طعم خوبی نیز دارد. آب اسفناج سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی دیگر است. مصرف اسفناج می تواند به راحتی مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای ویتامین A. را تامین کند. این ویتامین برای سلامت تیروئید، سیستم ایمنی قوی، و دید خوب در شب ضروری است. جدا از ویتامین A، آب اسفناج حاوی روی، فیبر، نیاسین، ویتامین های B۶، C، E، K، کلسیم، منیزیم، پروتئین، آهن، فولات، مس، تیامین، پتاسیم، منگنز، و فسفر است.

حفظ وزن با اسفناج

آب اسفناج حاوی فیبر زیادی است. یک وعده آب اسفناج می تواند تا ۳ گرم فیبر داشته باشد. مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای فیبر برای مردان ۳۸ گرم و برای زنان ۲۵ گرم است. از آنجایی که بیشتر مردم به میزان کافی در روز فیبر مصرف نمی کنند، نوشیدن آب اسفناج می تواند به بهبود این شرایط کمک کرده و احساس سیری را نیز هرچه بیشتر تقویت کند. این شرایط می تواند به حفظ وزن و کاهش خطر ابتلا به یبوست کمک کند.

سلامت استخوان ها با اسفناج

زمانی که موضوع سلامت استخوان ها مطرح می شود، کلسیم یکی از مواد مغذی کلیدی در نظر گرفته می شود. یک وعده آب اسفناج می تواند ۱۲ درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای کلسیم را تامین کند. دندان ها نیز برای حفظ سلامت خود به کلسیم نیاز دارند. با حفظ سطوح سالم کلسیم در بدن به طور قابل توجهی خطر پوکی استخوان را کاهش می دهید. همچنین، این ماده مغذی به انقباض رگ های خونی و ماهیچه ها کمک می کند.

رشد گلبول های قرمز خون با اسفناج

زمانی که مواد مغذی مورد نیاز خود را در اختیار دارید، بدن قادر است به میزان کافی گلبول های قرمز تولید کند تا خللی در شرایط سلامت شما ایجاد نشود. آب اسفناج به عنوان یک خون ساز کارآمد شناخته می شود. افزون بر این، ویتامین K. موجود در اسفناج به حفظ غلظت خون سالم، و توانایی لخته شدن آن کمک می کند.

تقویت مو با اسفناج

آب اسفناج برای حفظ سلامت مو و پوست نیز مفید است. سرشار از ویتامین های A. و C. و آهن، این نوشیدنی به سود پوست و مو عمل می کند. ویتامین C. برای تولید کلاژن ضروری است که ماده کلیدی برای حفظ سلامت پوست و مو محسوب می شود. ویتامین A. یک ماده مهم برای سبوم، چربی طبیعی مو، است. سطوح پایین آهن نیز می تواند خطر ریزش مو را افزایش دهد.

سلامت گوارشی با اسفناج

از آنجایی که آب اسفناج حاوی فیبر است، به بهبود مشکلات گوارشی نیز کمک کند. مصرف این نوشیدنی احتمال پرخوری را کاهش داده، و به اجابت مزاج راحت کمک می کند. فیبر غذایی احتمال ابتلا به یبوست را کاهش می دهد.

سلامت قلب با اسفناج

بیماری قلبی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر مردم در جهان است. حفظ سلامت خوب قلبی عروقی یکی از فواید مصرف آب اسفناج است. این نوشیدنی حاوی فولات، به نام اسید فولیک و ویتامین B۹ نیز شناخته می شود، است که به کاهش خطر سکته مغزی، سخت شدن دیواره سرخرگ ها، و حفظ انعطاف پذیری رگ های خونی کمک می کند. این موارد در پیشگیری و ریکاوری از حمله قلبی کلیدی هستند. سطوح بالای نیترات در آب اسفناج نیز می تواند مدت زمان ریکاوری پس از حمله قلبی را تسریع کند.

 اسفناج برای سلامت بدن

بیماران مبتلا به پرفشاری خون در مصرف اسفناج و کرفس احتیاط کنند

بعضی از سبزیجات مانند اسفناج و کرفس، سدیم بالایی دارند و بیمارانی که فشار خون بالای کنترل نشده دارند در مصرف این دو نوع سبزی با احتیاط عمل کنند.بعضی از سبزیجات مانند اسفناج و کرفس، سدیم بالایی دارند و بیمارانی که فشار خون بالای کنترل نشده دارند در مصرف این دو نوع سبزی با احتیاط عمل کنند. سدیم می تواند باعث افزایش فشار خون شود. به افرادی که معمولاً فشار خون آنها تنظیم شده است، توصیه می شود غذاها را به صورت کم نمک مصرف کنند به عنوان مثال از سه گرم نمکی که فرد معمولی می تواند در روز مصرف کند، این افراد 1 الی 1.5 گرم استفاده کنند. چاقی می تواند اولین و مهم ترین عامل بروز فشار خون در فرد از نظر تغذیه ای باشد. افراد چاق برای کنترل فشار خون باید با انجام فعالیت فیزیکی مناسب وزن خود را کنترل کنند. فرد چاق هر میزان وزن خود را به سمت وزن نرمال برساند می تواند پر فشاری خون خود را به راحتی کاهش دهد. افرادی که فشار خون دارند باید طبق نظر پزشک فعالیت بدنی داشته باشند.مصرف غذاهای پر کالری، چربی ها، فست فودها و قندها باعث بروز چاقی در افراد می شود و می تواند به عنوان یک عارضه ثانویه در ایجاد فشار خون بالا موثر باشد. مواد غذایی مانند چیپس و پفک که دارای کالری هستند اما از ارزش غذایی ندارند، نیز باعث افزایش فشار خون می شود. افرادی که فشار خون بالای کنترل نشده دارند باید غذاها را بدون نمک مصرف کنند زیرا خود مواد غذایی بدون نمک نیز مقداری سدیم دارند. قندهای ساده کالری زا هستند و چون باید وزن کنترل شود قندهای ساده نیز باید محدود شوند. یک بیمار فشار خونی باید سعی کند غذای طبیعی استفاده کند و از مصرف چربی ها و سرخ کردنی ها خودداری کند. اگر مواد نشاسته ای کامل و سبوس دار باشند مصرف آنها خوب است اما اگر تصفیه شده و بدون سبوس باشند باید در مصرف آنها احتیاط کرد. اگر چربی خون افراد مبتلا به بیماری پرفشاری خون بالا باشد از مصرف چربی های اشباع مانند چربی گوشت قرمز و پوست مرغ پرهیز کنند و استفاده از گوشت سفید به این نوع بیماران توصیه می شود. یک بیمار فشار خونی حتما باید لبنیات را به صورت کم چرب استفاده کند زیرا چربی لبنیات منجر به بالا رفتن کلسترول خون می شود و این برای افزایش فشار خون مزید بر علت می شود. روغن هایی مانند کنجد و زیتون می تواند به دلیل درجه اکسیداسیون بالای آن نسبت به بقیه روغن ها مناسب باشد اما نه به این معنی که شخص هرچه قدر بخواهد می تواند استفاده کند. روغن زیتون به دلیل مناسب تر بودن نوع اسیدهای چرب درجه اکسیداسیون آن پایین است بنابراین باید به صورت روغن سالاد و یا پس از پخت به غذا افزوده شود.

اسفناج فشار خون را تنظیم میکند

رژیم غذایی DASH يكي از روش ها است، در این رژیم غذایی، افزایش دریافت میوه و سبزی (10-8 واحد در روز) توصیه می شود. افزایش دریافت ميوه و سبزي باید بصورت تدریجی باشد تا عوارض گوارشی (نفخ و اسهال) ایجاد نشود. پتاسیم سبب کاهش فشار خون می شود و منابع آن شامل میوه و سبزیجات برگ سبز و سبزیجات ریشه ای مانند پرتقال، چغندر سبز، لوبیا سفید، اسفناج، موز و سیب زمینی شیرین است. منیزیم نقش مهمی در تنظیم فشار خون به عنوان گشاد کننده ی رگی دارد. سبزیجات برگی شکل، مغزها و دانه ها، نان و غلات کامل(سبوس دار) و حبوبات از منابع آن هستند.از اجزای دیگر رژیم غذایی DASH می توان به لبنیات کم چرب، مغزها و دانه ها، حبوبات، نان و غلات کامل، رژیم غذایی کم نمک و محدودیت در مصرف گوشت قرمز، شیرینیجات و تنقلات، و در نهایت جایگزینی روغن های غیر اشباع (کانولا , زیتون و ...)بجای روغن های اشباع (روغن های جامد و حیوانی) اشاره کرد. در ضمن تحقیقات نشان داده که مصرف سیر در افراد مبتلا به فشار خون بالا , از طریق گشاد کردن عروق, به کاهش فشار خون کمک می کند. تاثیر اسفناج بر دیابت و فشارخون , اسفناج فواید بسیاری برای سلامت بدن دارد ک ه از جمله انها می توان به درمان و کنترل قندخون در بیماران مبتلا به دیابت، کاهش خطر ابتلا به سرطان، درمان و کاهش فشارخون، تاثیر فوق العاده در ارتقا و حفظ سلامت استخوان ها، کاهش خطر ابتلا به آسم اشاره کرد،اسفناج را می توان به سادگی در هر نوع رژیم غذایی مصرف کرد، از مزایای این سبزی ارزان و در دسترس بودن نیز می توان نام برد.

نکته هایی برای تهیه نوشیدنی اسفناج

اگر علاقه چندانی به آب اسفناج خالی ندارید می توانید نکته های زیر را برای بهبود عطر و طعم آن مد نظر قرار دهید: یک پایه از خیار، کدو سبز، کاهوی رومی، هویج یا جعفری تهیه کنید. آن ها دارای یک شیرینی طبیعی هستند و مکملی خوب برای اسفناج هستند. به نوشیدنی خود ادویه ها و گیاهان دارویی که به بهبود عطر و طعم کمک می کنند، اضافه کنید. این کار را به آرامی انجام دهید تا زمانی که به عطر و طعم دلخواه برسید. آب اسفناج ممکن است عطر و طعمی قوی برای شما داشته باشد. شما می توانید آن را عصاره های دیگر مانند کرفس، لیمو یا سیب ترکیب کنید. گاهی اوقات به جای اندکی شیرینی شاید به اندکی تندی و گرما علاقه داشته باشید. در همین راستا، شما می توانید افزودن فلفل هالوپینو یا چیلی قرمز به آب اسفناج را مد نظر قرار دهید. از دیگر ادویه هایی که می توانید برای بهبود عطر و طعم آب اسفناج مد نظر قرار دهید می توان به نعناع و زنجبیل اشاره کرد. برای برخی افراد ترکیب کیل و اسفناج ممکن است طعم خوشایندی نداشته باشد، اما با افزودن اندکی فلفل چیلی می توانید این مساله را برطرف کنید. آب سیب و لیمو نیز می توانند به بهبود عطر و طعم این نوشیدنی کمک کنند. افزودن میوه هایی مانند سیب، آناناس، و موز به مخلوط کن همراه با اسفناج می تواند به طور طبیعی عطر و طعمی شیرین برای شما به ارمغان آورد. برخی افراد به آب اسفناج شیر اضافه می کنند که نه تنها مواد مغذی بیشتری به این نوشیدنی اضافه می کند، بلکه بافتی کرمی و نرم به آن می بخشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (521 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان