خواص شگفت انگیز برگ زیتون برای فشار خون

  دوشنبه، 03 آبان 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
خواص شگفت انگیز برگ زیتون برای فشار خون
مصرف برگ های درخت زیتون برای درمان بیماری های مختلف، بویژه بیماری های روانی، از زمان های گذشته رواج داشته است. مصری ها و یونانیان باستان از این گیاه در درمان زخم و ضعف عضلانی استفاده می کردند. دانشمندان، اخیراً به نتایج جدیدی درباره خواص این گیاه دست یافته اند. درمان فشار خون بالا، از خواص برگ های زیتون است که محققان آلمانی، بدان دست پیدا کرده اند.

برگ زیتون به حدی در مصر باستان اهمیت داشت که آن را به عنوان سمبلی از قدرت بهشتی می دانستند. آنها نه تنها روغن زیتون را برای مومیایی پادشاهانشان استخراج می کردند بلکه از آن به عنوان یک مدافع قوی در مقابل بسیاری از بیماری ها نیز استفاده می کردند. این درخت به حدی مهم بوده است که از آن با نام درخت زندگی در انجیل نام برده شده است و به حدی برای آن احترام قائل بودند که به موسی گفته شده بود مراقبت کنندگان از این درخت از تکالیف نظامی معاف شوند.

در دهه 1880 وقتی که از زیتون برای مبارزه با مالاریا استفاده شد و سپس در اوایل دهه 1900 دانشمندان یک ترکیب تلخ با نام اولئوروپین از آن استخراج گردید که معتقد بودند باعث مقاومت درخت زیتون در مقابل بیماری و آفات می شود. بعدها در همان دهه مشخص شد که اولئوروپین در برگ های این درخت می تواند باعث کاهش فشار خون در حیوانات شده و جریان خون را در شریان های کرونری افزایش داده، آریتمی را تسکین بخشیده و مانع بروز اسپاسم های عضلات داخلی شود.

ترکیبات برگ زیتون

  • سکوایریدوئید (اولئوروپین و مشتقات آن)
  • هیدروکسی تیروسول
  • پلی فنول ها (ورباسکوزید، آپیژنین-7-گلوکوسید و لوتئونین-7-گلوکوسید)
  • تریترپن ها شامل اولئانولیک اسید
  • فلاونوئیدها (روتین و دیوزمین)
برگ زیتون

فشار خون چیست؟

فشار خون نیرویی است که از طرف خون به دیواره رگ ها وارد می شود. خونی که قلب آن را به داخل شریان ها پمپ می کند تا با کمک آن ها به همه نقاط بدن برسد. افزایش فشار خون که «هایپرتنشن» نیز نامیده می شود بیماری خطرناکی است زیرا باعث می شود تا قلب با فشار و سختی بیشتری کار کرده و هم چنین عاملی برای سخت شدن جداره رگ ها یا «آترواسکلروز» است. این آسیب ها در نهایت به نارسایی قلب منتهی می شود.

فشار خون بر اساس مقدار و میزان خطری که برای سلامتی افراد دارد به چند دسته تقسیم می شود:
۱- نرمال; کمتر از ۸۰/۱۲۰ میلیمتر جیوه
۲ - قبل از ابتلا به فشار خون ۱۳۰-۸۹/۱۲۰-۸۰ میلیمتر جیوه
۳- فشار خون- خفیف ۱۵۹-۹۹/۱۴۰-۹۰ میلیمتر جیوه
۴- فشار خون - متوسط ۱۷۹-۱۰۹/۱۶۰-۱۰۰ میلیمتر جیوه
۵- فشار خون شدید ۱۸۰ / ۱۱۰ میلیمتر جیوه

راه های مختلفی برای درمان فشار خون وجود دارد که در این مقاله قصد داریم یکی از بهترین راه های سنتی و گیاهی را خدمتتان معرفی کنیم پس تا پایان این مقاله از ساعد نیوز با ما همراه باشید.

کنترل فشار

تاثیر برگ زیتون برای درمان فشار خون

آیا در مورد ارتباط برگ زیتون با فشار خون چیزی میدانید؟
یکی از میوه هایی که هم در درمان بسیاری از بیماریها و هم در پیشگیری از جایگاه بسیار ویژه ای در طب سنتی برخوردار است "زیتون" و محصولات فراوری شده از آن است. فشار خون بالا، اغلب بدون هیچ علامت یا نشانه ای رخ می دهد که معمولاً با تغییر رژیم غذایی و ورزش قابل درمان است.
تحقیقات نشان می دهد از آن جایی که برگ زیتون، عوامل زمینه ای فشار خون مثل چاقی، کلسترول خون و قند خون را کنترل می کند، می تواند باعث کاهش فشار خون نیز شود. مردم منطقه مدیترانه کمتر از سایر مناطق دنیا به بیماری های قلبی- عروقی مبتلا می باشند. یکی از دلایل آن را مصرف فرآورده های مختلف زیتون می دانند. قسمت های مورد استفاده زیتون، روغن، میوه و برگ آن است. از بین این قسمت ها، برگ زیتون دارای خواص مفید بیشتری است؛ زیرا در هنگام تهیه، مواد مۆثره آن کمتر آسیب می بیند. از طرفی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر است. گرچه بر حسب عادات غذایی، فرد می تواند از میوه و روغن زیتون نیز به صورت موازی استفاده کند. مطالعات جدید که روی موش ها انجام شد، نشان می دهد فشار خون در موش هایی که به مدت دو ماه بطور روزانه، برگ های زیتون مصرف کرده اند، کاهش پیدا کرده است.تحقیقات نشان می دهد، در بیمارانی که بطور وراثتی، به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند، مصرف برگ های زیتون اثر بیشتری دارد. محققان معتقدند، مصرف روزانه هزار میلی گرم عصاره برگ درخت زیتون، هنگام صبح، به مدت هشت هفته باعث کاهش سه تا چهار درجه فشار خون در بیماران می شود. کاهش میزان کلسترول بد خون (LDL) از خواص دیگر مصرف عصاره برگ های زیتون یا جوشانده آن است.
برگ زیتون اولاً می تواند بدلیل توانایی اش در کاهش قابل توجه فشار خون بالا برای قلب مفید باشد. عصاره آن مشخص شده است که می تواند مانعی بر سر راه بروز و درمان کننده فشار خون بالا باشد. یک تحقیق جالب بر روی دوقلوهای یکسان با فشار خون مرزی (فشار خون در بازه 120 تا 139 میلی متر جیوه بر روی 80 تا 89 میلی متر جیوه) انجام پذیرفته است. تحقیق بر روی دوقلوهای یکسان می تواند به صورت مجاری تفاوت های ژنتیکی را که ممکن است بر نتایج تحقیق تاثیر گذارند را حذف نماید. پس از 8 هفته، مصرف کنندگان دارونما (پلاسیبو) نشانه ای از تغییر فشار خون در خود نداشتند؛ اما بیمارانی که روزانه 1000 میلی گرم عصاره برگ درخت زیتون را مصرف می کردند، به طور میانگین 11 میلی متر جیوه فشار سیستولی و 4 میلی متر جیوه فشار دیاستولی کمتری داشتند. این افراد همچنین کاهش قابل توجهی در کلسترول LDL داشتند.
در نتیجه به جای استفاده از داروی کاپتوپریل برای درمان فشار خون بالا می توان از خواص برگ زیتون بهره مند شد. علاوه بر این که برگ زیتون موجب پایین آمدن فشار خون می شود، سطح تری گلیسیرید و کلسترول بد را نیز کاهش می دهد و عوارض قرص کاپتوپریل را هم ندارد.

برگ و روغن زیتون

روش های استفاده از برگ زیتون

در نظر داشته باشید که طعم برگ زیتون کمی تلخ است. برای برطرف کردن طعم تلخ آن می توانید از یک شیرین کننده یا طعم دهنده مناسب مانند نعناع استفاده نمایید. ضمناً یکی از فرآورده های این محصول کپسول زیتونکس می باشد که از عصاره برگ درخت زیتون تهیه شده است. این محصول باعث گشادی عروق، ممانعت از تجمع پلاکت ها و دفع ادرار می شود. در نتیجه برای کاهش فشار خون و حفظ سلامت قلب و عروق می تواند قابل توصیه باشد. همچنین عرق برگ زیتون هم محصولی دیگر از برگ زیتون می باشد که می تواند روزی دو فنجان صبح و عصر میل شود. همراهان گرامی می توانند از خاصیت برگ زیتون به روش های زیر استفاده نمایند.

1. چای برگ زیتون

  • 30 گرم برگ زیتون را در یک لیتر آب ریخته و تا زمانی که مقدار آب به نصف برسد، بجوشانید.
  • روزی دو فنجان از محلول حاصل را میل نمایید (یک فنجان صبح و یک فنجان عصر).
  • می توانید آن را داغ یا با یخ همراه با یک برش لیمو مصرف نمایید.

2. تنتور (خیسانده) برگ زیتون

تنتور برگ زیتون می تواند به آب یا آبمیوه اضافه شده و در زمان ضرورت مصرف شود.

مصرف سنتی: 2 تا 3 میلی لیتر مصرف 2 تا 3 مرتبه در روز و یا آنگونه که توسط متخصص داروهای گیاهی تجویز شده است.

3. پودر برگ زیتون

پودر برگ زیتون می تواند به اسموتی ها اضافه شده، به صورت کپسول درآید یا با کمی آب یا آبمیوه ترکیب شود. دوز معمولی مصرف برگ زیتون حدود یک تا دو گرم پودر برگ زیتون تا سه بار در روز می باشد.

عوارض مصرف برگ زیتون

اگر شما داروهای فشار خون مصرف می کنید و یا فشار خونی پایینی دارید، قبل از مصرف برگ زیتون حتماً با پزشک تان مشورت نمایید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (559 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان