یک واحد ایمپلنت یعنی چه؟

  شنبه، 02 مرداد 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
یک واحد ایمپلنت یعنی چه؟
در دندانپزشکی هر دندان یک واحد محسوب می شود.در واقع هر واحد ایمپلنت به معنای تک ایمپلنتی است که جایگزین دندان افتاده یا از دست رفته شما می شود.هنگام کاشت ایمپلنت این طور نیست که همیشه به جای هر دندانی که از دست می رود یک ایمپلنت جایگزین شود.

اگر می خواهید جای خالی دندان های خود را پر کنید تا زیبایی دندان و چهره شما همچنان حفظ شود ایمپلنت بهترین گزینه است. در ادامه توضیح می دهیم که یک واحد ایمپلنت چیست ؟

در کل هر دندان فرد ریشه های متفاوتی نسبت به یک دیگر دارند و در اصل ایمپلنت جایگزین ریشه دندان می شود. دندان های قدامی و کرسی های کوچک فک پایین یک ریشه دارند. کرسی های کوچک فک بالا و کرسی های بزرگ فک پایین دو ریشه دارند. در ضمن کرسی های بزرگ فک بالا نیز سه ریشه دارند. بنابراین اگر یک دندان خالی داشته باشید یک ایمپلنت، اگر دو دندان داشته باشید دو ایمپلنت انجام می شود و سه دندان باشد با توجه به طول و قطر ایمپلنت معمولا دو عدد ایمپلنت کاشته می شود.

لازم است بدانید ریشه های هر دندان با دندان دیگر متفاوت است و ایمپلنت برای جایگزین کردن ریشه دندان است. برخی دندان ها مانند دندان های قدامی و کرسی های کوچک فک پایین یک ریشه دارند. دندان های دیگر مانند کرسی های کوچک فک بالا و کرسی های بزرگ فک پایین دو ریشه دارند. کرسی های بزرگ فک بالا نیز سه ریشه دارند. در حالت کلی می توان گفت اگر یک دندان خالی داشته باشید یک ایمپلنت، دو دندان داشته باشید دو ایمپلنت و سه دندان خالی داشته باشید با توجه به طول و قطر ایمپلنت به دو عدد ایمپلنت نیاز دارید. چنان چه دو یا چند دندانتان از دست رفته است ممکن است به ازای هر دندان، به یک ایمپلنت احتیاج نداشته باشید. تعداد ایمپلنتی که برای کاشت نیاز است با توجه به حجم استخوان در محلی که قرار است ایمپلنت گذاشته شود تعیین می شود.در فک فوقانی کاشت دندان معمولا بیشتر از قوس پایین نیاز است زیرا حجم استخوان به طور کلی ضعیف تر است. در فک پایین به دلیل این که معمولا چگالی استخوان وجود دارد، تعداد ایمپلنت کمتری برای کاشت دندان نیاز است.

  • شکاف سه دندان از دست رفته در هر نقطه از دهان به طور معمول منجر به دو ایمپلنت دندان می شود که ازسه دندان پشتیبانی می کنند.
  • شکاف چهار دندان از دست رفته در جلوی دهان به طور معمول منجر به دو ایمپلنت دندان می شود که از چهار دندان پشتیبانی می کنند.
  • شکاف چهار دندان از دست رفته در پشت دهان به طور معمول منجر به سه ایمپلنت دندانی می شود که از چهار دندان پشتیبانی می کند.

اگر شما همه ی دندان های خود در یک فک یا هر دو فک را از دست داده اید، میزان کاشت دندان مورد نیاز برای قوس کامل دندان ها به چند عامل بستگی دارد:

  1. کدام فک شما تحت درمان قرار می گیرد
  2. مقدار استخوان موجود در فک
  3. سیستم عضلانی بیمار هنگام جویدن غذا
  4. آیا بیمار تمایل دارد از پروتز ثابت استفاده نمیاد یا پروتز متحرک؟

چنان چه دندان تان آسیب دیده، پوسیده و سریعا نیاز به درمان دارد برای انجام یک واحد ایمپلنت بهتر است از ایمپلنت فوری استفاده کنید. ایمپلنت فوری را می توان در مدتی کوتاه در یک روز انجام داد. ایمپلنت فوری نیازی به استفاده از روکش موقت ندارد زیرا تمام کارها در یک جلسه انجام می شود. قیمت ایمپلنت فوری نسبت به ایمپلنت ساده بیشتر است.

کاشت ایمپلنت در فک بالا و پایین

همان طور که اشاره شد فک بالا و پایین بدن انسان با یکدیگر متفاوت اند. استخوان فک فوقانی معمولا نرم تر است. تصور کنید که پیچ را داخل استریوم قرار دهید. استخوان فک فوقانی می تواند به اندازه نرم فوم یا چوب بسیار نرم باشد. به همین دلیل معمولاً نیاز به کاشت ایمپلنت بیشتری دارد. علاوه بر این فک فوقانی سینوس های بزرگی دارد که فضایی پر از هوا در استخوان هستند که در آن نمی توان ایمپلنت گذاشت. با از بین رفتن دندان ها ، این سینوس ها گسترش می یابند که جای گذاشتن ایمپلنت دندان را دشوارتر می کند.

بیمارانی که به قوس کامل دندان نیازمند هستند حدالامکان باید از انجام جراحی سینوس خودداری کنند و ایمپلنت خود را اطراف سینوس قرار دهند. به دلیل نرم بودن استخوان در فک فوقانی حداقل مقدار کاشت که می تواند برای مجموعه کامل دندان ها استفاده شود ۴ کاشت است. بدون در نظر گرفتن این موضوع که پروتز نهایی ثابت باشد یا قابلیت جابجایی باشد.

نمی توان ۲-۳ واحد ایمپلنت در فک قرار داد زیرا با این کار احتمال این که همه چیز از بین برود وجود دارد.چنان چه استخوان نازک باشد احتمال این که کوتاه یا نازک باشد وجود دارد. در این حالت مقدار فشار بیشتری نیز روی استخوان بیمار وجود دارد در این صورت به کاشت های بیشتری نیاز است. تعداد واحد ایمپلنت مورد نیاز در این شرایط بین۴ تا۸ واحد است. حداکثر مقدار کاشت مورد نیاز در فک بالا ۸ واحد ایمپلنت است.

فک پایین مانند چوب بلوط معمولا دارای استخوان بسیار متراکم است. به همین خاطر در این فک شما با کاشت کمتر نتیجه ای پایدار به دست خواهید آورد. در فک پایین دو عصب بسیار بزرگ وجود دارد که باید از آن ها دوری کرد. در اکثر مواقع زمانی که بیمار به مدت طولانی و سال ها دندان های پشت خود را از دست می دهند قرار دادن ایمپلنت در ناحیه خلفی سخت می شود.

ایمپلنت فوری دندان

اگر دندان خود را کشیده اید یا اینکه آسیب دیده و پوسیده است و نیاز دارید که سریع آن را درمان کنید برای انجام یک واحد ایمپلنت ، روش مناسب انجام ایمپلنت فوری دندان است. زیرا در مدت زمان کوتاه و در یک روز کاشت ایمپلنت انجام می شود. بعد از کاشت ایمپلنت طول درمان یک تا چند روز می باشد و دیگر دردی ندارید. نیاز به روکش موقت ندارد و دندان پزشک تمام کارها را در همان یک جلسه انجام می دهد اما هزینه آن نسبت به ایمپلنت ساده بیشتر می باشد.

مراقبت های بعد از انجام ایمپلنت دندان

زمانی که شما یک واحد ایمپلنت را جایگزین یک دندان خالی خود کرده اید بعد از انجام ایمپلنت رعایت برخی نکات اهمیت دارد.

  1. بعد از کاشت ایمپلنت نیاز به استراحت دارید زیرا بر اثر داروی بی حسی چند ساعت طول می کشد تا دندان و دهان شما به حالت اولیه خود برگردد. بنابراین بعد از اتمام بی حسی برای این که درد کمتری داشته باشید می توانید از مسکن استفاده نمایید.
  2. بعد از کاشت ایمپلنت اگر بیهوشی عمومی داشته باشید بهتر است یک همراه داشته باشید تا شما را به خانه ببرد و حداقل تا 24 ساعت نباید تنها باشید.
  3. تا چند روز بعد از کاشت ایمپلنت غذاها و نوشیدنی های خیلی داغ یا خیلی سرد استفاده نکنید. مخصوصا زمانی که دهان و دندان شما بی حس می باشد اگر نوشیدنی داغ بنوشید امکان دارد خودتان را بسوزانید اما متوجه نشوید.
  4. رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار ضروری است بنابراین روزانه دو بار مسواک بزنید و حتما از نخ دندان نیز استفاده کنید تا ایمپلنت ها آسیبی نبینند.

برای هر دندان چند واحد ایمپلنت مورد نیاز است؟

دندانهای انسان دارای تعداد ریشه های متفاوتی با یکدیگر هستند.

  • دندانهای قدامی و کرسی های کوچک فک پایین یک ریشه
  • کرسی های کوچک فک بالا و کرسی های بزرگ فک پایین دو ریشه
  • کرسی های بزرگ فک بالا سه ریشه دارند.

ایمپلنت در واقع جایگزین ریشه دندان می شود. اما زمان کاشت ایمپلنت دندان حداکثر برای هر دندان یک عدد ایمپلنت کاشته می شود.

  • برای یک دندان از دست رفته یک ایمپلنت.
  • برای دو دندان از دست رفته قطعا دو ایمپلنت.
  • ولی برای سه دندان از دست رفته با توجه به قطر و طول ایمپلنتهای قابل کاشت دو یا سه ایمپلنت مورد نیاز است.
  • در صورتیکه استخوان موجود ضعیف باشد یا قطر و طول ایمپلنتها کم باشد به ازای هر دندان :یک ایمپلنت
  • در صورت مناسب بودن استخوان و قطر و طول ایمپلنتهای قابل کاشت، برای سه دندان از دست رفته دو ایمپلنت کاشته می شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (486 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (104 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (23 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان