از چه مواد غذایی بعد از ایمپلنت می توان استفاده کرد؟

  شنبه، 02 مرداد 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
از چه مواد غذایی بعد از ایمپلنت می توان استفاده کرد؟
ایمپلنت های دندانی پایه های تیتانیومی هستند که به استخوان فک جوش میخورند. البته عمل جراحی کاشت ایمپلنت روشی تهاجمی است که با بازکردن لثه و کاشت ایمپلنت داخل فک انجام می شود. پس از مدت زمانی که حدود ۲ تا ۴ ماه طول می‌کشد؛ پایه با استخوان فک جوش خورده و می توان تاج دندان را روی آن قرار داد.

اگر دندان تان را از دست داده اید، عمل جراحی کاشت ایمپلنت دندان می تواند به شما کمک کند تا علاوه بر اینکه صاحب یک لبخند جذاب شوید، بتوانید دوباره رو به خوردن غذاهایی که عاشقش هستید، اما بدون دندان نمی توانید آن ها را بخورید، بیاورید. اما تا مدتی پس از عمل جراحی و طی دوره نقاهت ایمپلنت ، غذا خوردن با ایمپلنت مهم است و شما باید مطابق یک برنامه غذایی عمل کنید. یعنی مثل هر عمل دیگری باید تا مدتی، برخی غذاها را حتما بخورید و از خوردن برخی دیگر اجتناب کنید. و همه این ها اهمیت تغذیه بعد از ایمپلنت دندان را میرساند.

بعد از ایمپلنت چه بخوریم؟

“بعد از جراحی دندان چه می خورم؟” ، یک سوال شایع است که توسط بسیاری از بیماران مطرح می شود. جراحی ایمپلنت دندان می تواند یک کار دلهره آور باشد اما اگر نمی دانید چه غذایی بخورید و چه تاثیری در روند بهبودی می تواند داشته باشد مطلب زیر را کامل مطالعه کنید.

تغذیه در روز جراحی ایمپلنت

در روز جراحی لازم است بسیار مراقب تغذیه خود باشید چون ایمپلنت بسیار حساس است و با کوچکترین فشار ممکن است مشکل ایجاد شود. از خوردن غذاهایی که نیاز به فشار دادن و یا جویدن دارد پرهیز کنید که باعث درد و خونریزی می شود. غذاهایی آبکی مانند سوپ و فرنی و … که سرد شده باشند پیشنهاد می شود.

تغذیه در هفته اول کاشت ایمپلنت

مانند هر عمل جراحی دهان ، هنگام بهبود محل ، باید از خوردن غذاهای سخت خودداری کنید. نه تنها در هفته یا دو هفته بعد از عمل ، دهان شما حساس خواهد بود ، بلکه در این مدت ایمپلنت شما به استخوان فک نیز متصل شده است قبل از اینکه ایمپلنت به درستی در جای خودش قرار گیرد ، غذاهای سخت به طور بالقوه می توانند باعث جا به جایی شوند.

به استفاده از غذاهای آبکی ادامه دهید. غذاهایی ولرم رو به سرد از جمله غذاهایی است که در هفته اول بعد از جراحی ایمپلنت باید خورده شود.

تغذیه در هفته دوم تا یک ماه کاشت ایمپلنت

استفاده از مرکبات و سبزیجات نقش بسزایی در روند بهبودی ایمپلنت دندان ها خواهد داشت به همین دلیل استفاده از این نوع غذاها را فراموش نکنید. بعد از دو هفته دندان ها کمی در جای خود محکم تر شده اند اما همچنان باید مراقبت کنید. در این هفته ها می توانید سیب زمینی نرم شده، ماست و پودرهای کلسیمی استفاده کنید. اگر می خواهید از این گوشت استفاده کنید، از گوشت چرخ کرده و سینه مرغ چرخ شده استفاده کنید که در مقایسه با گوشت های کامل، جویدن آسان تری خواهند داشت.

تغذیه در ماه دوم کاشت ایمپلنت

در این ماه می توانید از گوشت چرخ شده ، سیب زمینی له شده و غذاهای نرم استفاده کنید.

چیزهایی که باید بعد از عمل ایمپلنت خورده شود

انتخاب های خاص غذایی می تواند در طول بهبودی به کاشت شما آسیب برساند. با این وجود گزینه های سالم تر و نرم تری وجود دارد که می توانید بخورید. در اینجا پنج ماده غذایی که باید بعد از جراحی ایمپلنت دندان استفاده کنید:

میوه و سبزیجات – این یک انتخاب غذایی عالی بعد از عمل کاشت ایمپلنت است. این گروه به طور طبیعی نرم ، پر ویتامین و مواد مغذی هستند و به نوبه خود ، تأثیر کمتری بر روی کاشت شما دارند. میوه هایی مانند توت ، هلو و پرتقال میل کنید.

تخم مرغ – تخم مرغ ها پر از پروتئین هستند و می توانند به هر روشی که دوست دارید پخته شوند. آنها همچنین سرشار از کلسیم هستند ، ماده ای که به تقویت دندان از جمله کاشت کمک می کند.

سیب زمینی – سیب زمینی حاوی فیبر زیادی است. برای بهبود طعم می توانید از افزودنیهای متفاوتی مانند پنیر استفاده کنید. برای نگه داشتن ایمپلنت در سلامتی مطلوب ، سیب زمینی توصیه شده ترین انتخاب است.

سوپ ها – سوپ یک انتخاب عالی در رژیم غذایی است. توصیه می شود سوپ را گرم میل نکنید. نکته خوب در مورد سوپ این است که نیازی به حرکت فک زیادی ندارید ، سوپ یک انتخاب عالی برای پروتئین است ،

غلات گندم و جو دوسر – که به عنوان غلات پخته شده ، غلات گندم و جو دوسر به همراه مکمل ها شناخته می شود باید به عنوان یک رژیم غذایی بعد از جراحی لحاظ شود. نه تنها آنها بر روی ایمپلنت شما تأثیر نمی گذارند ، بلکه آنها همچنین یک انتخاب عالی برای رژیم غذایی هستند.

موارد ممنوعه در تغذیه بعد از ایمپلنت دندان : از مصرف این غذاها اجتناب کنید!

مانند هر عمل جراحی که در ناحیه دهان انجام میشود، تا زمان بهبودی کامل دهان و جای زخم ها، باید از خوردن غذاهای سفت و سخت خودداری کنید. نه تنها 1 تا 2 هفته بعد از عمل دهان شما هنوز حساس است، بلکه باید تا پایان روند جوش خوردن ایمپلنت دندان برخی مواد غذایی را نخورید تا نتیجه عمل با شکست مواجه نشود. بعد از اینکه پایه ایمپلنت کاملا جوش خورد و سرجای خودش محکم شد، می توانید برخی از غذاهای ممنوعه را مصرف کنید اما همچنان باید برای مراقبت از ایمپلنت ها برخی از آن ها را نخورید.

بنابراین برای اینکه دوره نقاهت ایمپلنت دندان به خوبی سپری شود از مصرف مواد غذایی ممنوعه زیر تا پایان جوش خوردن پایه حتما اجتناب کنید:

  • نوشابه های گازدار وشیرین
  • قند
  • آب نبات
  • گوجه فرنگی
  • مرکبات
  • چیپس
  • کلوچه
  • کراکر (تردک)
  • فندق و سایر دانه ها
  • مواد خوراکی چسبنده یا جویدنی مانند آدامس و میوه های خشک
  • غذاهای بسیار گرم یا بسیار سرد
  • خوراکی های بسیار تند
  • نوشیدنی های الکلی

علاوه بر این، به خاطر پیشگیری از شل شدن لخته های خونی و شروع خونریزی از لثه ها یا اطراف ایمپلنت از نوشیدن مایعات از طریق نی جدا خودداری کنید. در عوض به جای نی از قاشق، لیوان یا فنجان چای خوری برای نوشیدن مایعات استفاده کنید.

آیا پس از کاشت ایمپلنت میتوانم غذاهای سفت بخورم؟

رژیم غذایی شما یک هفته پس از کاشت پایه ایمپلنت می تواند به حالت عادی برگردد. اما بهتر است حدود دو هفته پس از عمل جراحی ایمپلنت از خوردن غذاهای سفت و چیپسی مانند پاپ کورن، آجیل ها یا چیپس پرهیز کنید. سیگار کشیدن و خوردن نوشیدنی های الکلی نیز می تواند تاثیر منفی روی نحوه بهبود کاشت ایمپلنت داشته باشد.

مطمئنا نیازی نیست که پس از کاشت ایمپلنت تا پایان عمر فقط غذاهای نرم بخورید. اکثر بیماران حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از کاشت ایمپلنت شروع به خوردن غذاهای معمولی می کنند. هرچند که در چند روز اول بهتر است غذاهایی بخورید که نیازی به جویدن نداشته باشند. سپس به منظور شروع کردن به جویدن غذاهای سفت و ترد بهتر است با دندان پزشک خود در کلینیک دندان مشورت کنید و زمانی که جراح به شما توصیه کرد؛ شروع به خوردن این نوع غذاها نمایید.

حتی پس از تکمیل دوره ریکاوری ایمپلنت های دندانی باید هنگام گاز زدن و جویدن غذا ها کمی احتیاط کنید البته نیازی نیست که همچنان خوردن غذاهای نرم را برای کل عمر خود ادامه دهید. اما باید نسبت به خوردن غذاهای سخت و سفت بیشتر مراقبت کنید چون ایمپلنت ها نیز مثل دندانهای طبیعی دائمی هستند و ممکن است در اثر خوردن مداوم غذاهای سفت و وارد آمدن فشار زیاد به آنها دچار آسیب دیدگی شوند. زمانی که ایمپلنت دندان با استخوان فک کاملاً جوش خورد همچنان بهتر است هنگام خوردن غذاهای چیپسی احتیاط های لازم را داشته باشید. البته این به این معنی نیست که آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید بلکه فقط باید سعی کنید هنگام خوردن و جویدن آنها فشار کمتری به دندان ایمپلنت شده وارد آورید.

آیا میتوانم با ایمپلنت دندان آدامس بجوم؟

ایمپلنت های دندانی به نحوی پروتزهای دندانی را ساپورت می کنند که به بیمار اجازه می دهند به راحتی صحبت کند و هر چه را که دوست دارد؛ بجود. علاوه بر این لبخند زیبایی داشته باشد که اعتماد به نفس را به او برمی گرداند. جویدن آدامس یا گاز زدن سیب هیچ مشکلی پس از اتمام دوره بهبود ایمپلنت دندان و یا اوردنچر نخواهد داشت.

آیا میتوانم پس از کاشت ایمپلنت پاپ کورن بخورم؟

پاپ کورن و دانه های ریز معمولا برای ایمپلنت ها خطرناک هستند چون ممکن است بین تاج دندان ایمپلنت و لثه گیر کنند و به ایمپلنت آسیب رسانده و یا عفونت لثه ایجاد کند. در صورتی که مواد غذایی مانند پاپ کورن یا دانه های ریز را مصرف کردید باید با دقت بیشتری ناحیه ایمپلنت شده را مسواک زده و نخ دندان بکشید تا از مشکلات بعدی جلوگیری کنید.

عوارض جانبی رعایت نکردن رژیم غذایی پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت چیست؟

در صورتی که بلافاصله پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت اقدام به خوردن غذاهای سفت کنید علاوه بر اینکه درد شدیدی را تجربه خواهید کرد ممکن است با افزایش خونریزی نیز مواجه شوید. در صورتی که مایعات را با نی بنوشید احتمالا به علت از بین رفتن لخته خون به عارضه حفره خشک دچار خواهید شد که بهبود زخم شما را به تعویق خواهد انداخت. بنابراین بهتر است مایعات را با همان لیوان بنوشید بعد از چند هفته زمانی که محل عمل جراحی کاملا بهبود یافت می توانید مجددا نوشیدن مایعات با نی را شروع کنید.

پس از بهبود زخم و گذراندن دوره ریکاوری اولیه که بسیار کوتاه است؛ پایه های ایمپلنت به اندازه دندان های طبیعی خودتان داخل استخوان فک مستحکم خواهند بود و می توانید رژیم غذایی را مثل قبل ادامه دهید. یکی از تفاوت های اصلی پایه ایمپلنت با ریشه دندان سخت بودن آن است. در حقیقت ریشه های دندان به علت نرم بودن نوعی ضربه گیر به شمار می آیند و هنگام جویدن غذا فشار کمتری به آنها وارد می شود؛ به طوری که ریشه های دندان مستقیماً به استخوان فک شما جوش نخورده بلکه توسط لیگامنت هایی به استخوان فک شما مرتبط شده اند. این لیگامنت ها انعطاف پذیر هستند و به همین دلیل می توانند ضربات وارد شده و یا فشارهای وارد شده به دندان های طبیعی را به راحتی تحمل کنند. در صورتی که ایمپلنتهای دندانی به طور مستقیم به استخوان فک شما جوش خورده و هر فشاری که به آنها وارد شود؛ مستقیما به استخوان فک نیز وارد می شود بنابراین به اندازه دندانهای طبیعی انعطاف پذیر نیستند. البته پس از مدتی بدن شما با جویدن غذا توسط ایمپلنت های دندانی عادت می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (390 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (169 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (66 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (51 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (35 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس