5 مورد از خوشمزه ترین و بهترین غذاهای تابستانی+ نکات کلیدی و فیلم

  پنجشنبه، 17 خرداد 1403 ID  کد خبر 391542
5 مورد از خوشمزه ترین و بهترین غذاهای تابستانی+ نکات کلیدی و فیلم
ساعدنیوز: بهترین غذاهای تابستانی شامل غذاهایی با طبع سرد و غذاهای خنک هستند. با گرم شدن هوا در فصل تابستان معمولاً خوردن غذاهای سنگین، داغ و حجیم چندان دلچسب نیست. از طرف دیگر مصرف غذاهای مفید در تابستان می‌تواند از بدن شما در برابر عارضه گرمازدگی و بی‌اشتهایی مراقبت کند و جلوی سنگین شده معده و تشدید حرارت بدن را نیز بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدینوز، اما بهترین غذاهای تابستانی چه ویژگی‌هایی دارند؟ شما چقدر با طرز تهیه انواع غذاهای تابستانی آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید برای درست کردن یک وعده ناهار خنک تابستانی چه گزینه‌هایی مناسب‌تر است؟ در این مقاله می‌توانید با چند غذای تابستانی ساده و خوشمزه آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد غذای مناسب فصل گرما پاسخ خواهیم داد.

غذاهای تابستانی معمولاً بسیار سبک‌تر از غذاهای دیگر هستند و در بسیاری از مواقع در ترکیب با میوه‌ها و چاشنی‌های ترش‌مزه آماده می‌شوند. به طور کلی بهترین غذاهای تابستانی باید بدن شما را از درون خنک کنند و کالری پایینی داشته باشند. معمولاً درست کردن پیش غذا و غذای تابستانی خوشمزه بسیار راحت است و به خاطر طعم جذاب و کالری پایینی که دارد، در گرمای تابستان احساس بهتری به شما می‌بخشد.

لیست بهترین غذاهای تابستانی

استفاده از آلو بخارا، سبزیجات تازه، آب و رب انار و همچنین دوغ و چاشنی‌های خنک در تهیه انواع غذای مناسب فصل گرما سبب می‌شود تا بعد از خوردن غذا احساس گرمای شدید و سنگینی نداشته باشید و روزهای گرم تابستانی را راحت‌تر پشت سر بگذارید. غذاهای چرب و سنگین برای روزهای گرم به هیچ عنوان مناسب نیست و موجب کسل شدن و سستی بدن می‌شود.

از همین رو بهتر است برای تابستان یک برنامه غذایی متفاوت داشته باشید و به جای پختن انواع خورش‌ سنگین و چرب از غذاهای سبک‌تر با طعم و مزه جذاب‌تر استفاده کنید. اگر به دنبال طرز تهیه انواع غذاهای تابستانی و پیش غذای تابستانی هستید یا دوست دارید طرز تهیه غذای خنک برای تابستان را یاد بگیرید، بهتر است در ادامه این بخش با ما همراه باشید.

1- آبدوغ خیار

«آب دوغ خیار» یکی از بهترین انواع غذای تابستانی سنتی است که حسابی سیرکننده، سالم و پرانرژی است و به قول معروف دل آدم را خنک می‌کند. طرز تهیه آبدوغ خیار به سلیقه شما بستگی دارد. ممکن است دوست داشته باشید به آب دوغ خیار حتی خیار هم اضافه نکنید و با کشمش و گردو و سایر مخلفات یک وعده غذای خوشمزه درست کنید و البته شاید دوست داشته باشید به جای همه مخلفات فقط ماست و خیار و کمی آب و یخ داشته باشید.

برای درست کردن آبدوغ خیار ابتدا ماست را خوب هم بزنید تا صاف و یکدست شود. بهتر است از ماست چکیده استفاده کنید. اگر هم از ماست همزده آماده استفاده می‌کنید که نیاز به هم زدن ندارد. خامه را به ماست اضافه کنید و دوباره خوب هم بزنید تا با ماست یکدست شود. سپس باید خیارها را ریز ریز خرد کنید و به ماست و خامه اضافه کنید و باز هم بزنید.

2- خوراک لوبیا چیتی

اگر به دنبال طرز تهیه انواع غذاهای تابستانی هستید، بهتر است حتماً «خوراک لوبیا چیتی» را امتحان کنید. خوراک لوبیا چیتی را بعضی با قارچ و بعضی بدون قارچ می‌پسندند که اتفاقاً نوع سنتی خوراک لوبیا چیتی است و بسیار هم لذیذ است. درست کردن خوراک لوبیا چیتی یا به قول قدیمی‌ها «لوبیا گرم» کار سختی نیست و به روشی بسیار ساده می‌توانید آن را تهیه کنید.

برای درست کردن این غذای تابستانی خوشمزه باید لوبیا چیتی را از شب قبل با آب ولرم خیس کنید. لوبیا چیتی حداقل باید 12 ساعت خیس بخورد. در این مدت چند بار آب لوبیا چیتی را عوض کنید تا نفخ لوبیا کاملاً گرفته شود. از طرف دیگر این کار موجب می‌شود تا لوبیا بهتر و سریع‌تر پخته شود. سپس لوبیاها را در یک قابلمه مناسب بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید و قابلمه را روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا لوبیا به خوبی پخته شود.

3- انواع سالاد سرد و گرم

یکی از مهم‌ترین اصولی که باید در مورد تغذیه مخصوص فصل گرم تابستان به آن توجه کنید، افزایش مصرف سبزیجات در تابستان به خصوص در قالب سالاد است. «سالاد» یک واژه فرانسوی (salade) است که حالا دیگر به عنوان یک پیش غذا یا غذای اصلی سبک جای خود را در رژیم غذایی مردم دنیا باز کرده است.

سالادها انواع مختلفی دارند و برای هر نوع سلیقه و طبع، طیف وسیعی را در برمی‌گیرند. در اکثر مواقع می‌توانید از سالاد به عنوان یک وعده غذای کامل، سالم و سبک استفاده کنید. استفاده از سبزیجات تازه در کنار حبوبات، پنیر و مقدار کمی گوشت و مرغ موجب می‌شود تا بعد از خوردن آن کاملاً احساس نشاط و شادابی داشته باشید.

4- آلبالو پلو

«آلبالو پلو» از جمله غذاهای محبوب تابستانی و یک غذای قدیمی در طب سنتی برای درمان گرمازدگی است. پس اگر به دنبال غذاهای مفید در تابستان هستید یا دوست دارید در روزهای گرم یک غذای تابستانی مجلسی را امتحان کنید، پیشنهاد ما آلبالو پلو است که در اصل ریشه شیرازی دارد.

برای درست کردن این غذای تابستانی خوشمزه ابتدا باید 5 تا 6 ساعت برنج‌ها را با آب و نمک بخیسانید. آلبالوهای شسته شده را هسته‌گیری کنید. سپس آلبالوها را در یک قابلمه ریخته و شکر را لابه‌لای آن‌ها بریزید. قابلمه آلبالو و شکر را روی شعله ملایم گاز بگذارید و بعد از به جوش آمدن اجازه دهید آلبالوها به مدت 30 دقیقه با شکر بجوشند. بعد از این مدت آلبالوها را آبکش کنید و آب آلبالو را در یک شیشه تمیز بریزید. از این آب می‌توانید به عنوان شربت آلبالو استفاده کنید.

در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و برنج را در آن بریزید. در این فاصله گوشت چرخ‌ کرده را با یک عدد پیاز متوسط رنده شده و نمک و فلفل سیاه خوب ورز دهید و به صورت گوشت قلقلی‌های کوچک به اندازه یک گردو درآورید. گوشت قلقلی‌ها را در روغن داغ سرخ کنید.

5- خورش آلو ترش

«خورش آلو» در شهرهای مختلف کشور، به روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود، اما یکی از خوشمزه‌ترین انواع خورش آلو ترش در سمنان طبخ می‌شود. این غذای تابستانی ساده و خوشمزه یک گزینه بی‌نظیر برای روزهای گرم و پذیرایی از مهمان در تابستان است.

برای تهیه «خورش آلو ترش سمنانی»، ابتدا باید آلوها را بشویید و در مقداری آب یا گلاب بخیسانید تا نرم شوند و بعد هسته آن‌ها را جدا کنید. آلوهای هسته گرفته را در یک قابلمه با مقداری آب بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا کاملاً بپزند و در نهایت با گوشتکوب بکوبید یا با چنگال له کنید.

سپس پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. سیر را خیلی ریز خرد یا له کنید. در یک تابه کمی روغن بریزید و پیاز را در آن تفت دهید تا سبک و طلایی شود. سیرها را بعد از سبک شدن پیاز به تابه اضافه کنید، چون سیر زود می‌سوزد. در حدی که عطر سیر بلند شود کافی است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (162 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (149 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (13 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (12 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (9 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود
رونمایی از خونه زندگی شاه نشین و مجلل عادل فردوسی پور با 15 میلیارد قیمت/ خونه نگو کاخ بگو😍
امیر تتلو در انتخابات شرکت کرد!
درچه شرایطی انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود؟