ساعدنیوز
ساعدنیوز

علل خون دماغ و راههای درمان آن

  سه شنبه، 30 بهمن 1397   زمان مطالعه 8 دقیقه
علل خون دماغ و راههای درمان آن
ساعد نیوز : عارضه خون دماغ شدن بیشتر به علت پاره شدن رگ‌های کوچک خونی در داخل بینی اتفاق می‌افتد، اما گاهی علت موضعی نبوده و اختلالی در سطح عمومی‌بدن وجود دارد که خود را با خونریزی از بینی نشان می‌دهد.

خون دماغ چیست؟

به طور کلی رگهای خونی که به بینی خونرسانی میکنند، خیلی ظریف هستند، خونریزی بینی یا همان خون دماغ، وقتی اتفاق می افتد که به هر دلیلی رگ های داخلی بینی چه در پایین تیغه بینی و چه در قسمت های بالاتر پاره شود. شایع ترین قسمتی که از آن خونریزی بینی آغاز می شود پایین بینی و روی دو طرف بینی است که بیشتر به واسطه خشک شدن، دستکاری و پاره شدن رگ به وجود می آید.به همین دلیل، علت بیشتر خون دماغ شدن ها اغلب به دنبال یک ضربه شدید به بینی است

علل خون دماغ

ا- هوای خیلی سرد و حتی هوای خیلی گرم که باعث خشکی پوست داخلی بینی می شود سبب خون ریزی می شود.

2 - فشار خون بالا ، کج بودن تیغه اصلی یا وسط بینی حتی مصر دارو هایی مانند آسپرین که باعث رقیق شدن خون می شود و البته دستکاری داخل بینی هم از عوامل خون دماغ شدن هستند.

3 - و جود تومور داخل بینی هم میتواند موجب خون ریزی بینی شود.

4 - اشکالات عروقی مخاط بینی نیز از عوامل خون ریزی بینی هستند .

5- همان طور که گفتیم خون ریزی بینی به علت کج بودن تیغه اصلی بینی هم می تواند باشد ، اما این مورد به دلیل این است که همیشه فقط یک سمت بینی توسط هوای خشک ، با خشک کردن مخاط بینی باعث آسیب وارد شدن می شود .

6- افرادی که بیماری خاصی ندارند با دستکاری داخل بینی دچار خون ریزی بسیار کمی می شوند اما افرادی که در گیر بیماری هستند بسیار شدید تر است و ممکن است دچار مشکل بیشتری شوند.

7 - فشار خون درصد حساسیت و شکست رگه های خون را شدید تر می کند ، افرادی دچار این نوع بیماری ها هستند با ید تحت نظر پزشک باشند چرا که این عمل میتوانید سکته قلبی را در پی داشته باشد

8- مصرف دارو هایی که باعث می شود تا خون رقیق شود مانند آنتی بیوتیک یا دارو های ضد رماتیسم می تواند خونریزی بینی را تشدید کند.

9- کسانی که درگیر بیماری های خونی هستند با کمترین شوک و یا ضربه دچار خون ریزی می شوند این اشخاص باید سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنند.

راههای درمان پزشکی

روش اول که بسیار رایج است و برای اکثر خون دماغ شدن ها توسط پزشک انجام می شود گذاشتن تامپون در بینی است به نحوی که کل سوراخ بینی را پر کند و توان جلوگیری از خونریزی بینی را داشته باشد، در این حالت پزشک معالج باندی با طول بلند و آغشته به پماد را وارد سوراخ بینی کرده و مسیر خونریزی را مسدود می کند، وجود این باند سبب می شود به ناحیه خونریزی فشار وارد شده و خونریزی متوقف شود، به طور طبیعی این تامپون ها را بعد از 48 ساعت از بینی خارج می کنند.

روش بعدی که برای خونریزی های شدیدتر بینی مورد استفاده قرار می گیرد "کوتر الکتریکی" است که وقتی خونریزی به وسیله یک رگ بزرگ و مشخص ایجاد شده باشد باید از آن استفاده کرد که در بین عوام به سوزاندن رگ معروف بوده و برای انجام آن از دستگاهی شبیه هویه استفاده می شود . این روش زخمی ایجاد میکند که بعد از 10 روز بهبود یافته و خونریزی کاملاً قطع می شود.

اگر خونریزی از قسمت خلفی یا همان عقبی باشد، از تامپون خلفی برای بندآمدن خونریزی استفاده می شود به این روش که تامپون را در عقب ترین قسمت بینی یعنی دقیقاً همان جایی که به حلق متصل می شود قرار می دهند.

راههای درمان خانگی خونریزی دماغ

گرفتن بینی: ساده روش برای درمان خون دماغ شدن فشار دادن بینی است زیرا سبب توقف سرعت جریان خون می شود.

ریحان : یکی دیگر از داروهای محبوب گیاهی در علم آیورودا برای درمان خونریزی بینی ریحان می باشد، برگ های ریحان دارای ویژگی های شگفت انگیزی هستند که به خونریزی بینی کمک می کند به اینصورت که مقداری برگ های تازه ریحان را بجوید تا خونریزی شما از بین رود. روش دیگر برای درمان خون دماغ شدن آب برگ ریحان را استخراج کنید و در هر سوراخ بینی 2 قطره بچکانید تا سریع خونریزی شما متوقف شود.

فلفل قرمز (فلفل کائن) : یکی دیگر از داروهای مؤثر برای درمان خون دماغ شدن، فلفل قرمز است زیرا سبب تحریک سلولی و تنظیم فشار خون می شود. این به این معنی می باشد که سبب کاهش فشار در ناحیه خونریزی و انعقاد سریع تر می شود.یک قاشق چای خوری پودر فلفل قرمز را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و آن را بنوشید، خونریزی شما به زودی قطع خواهد شد.

سرکه سیب : سرکه سیب برای درمان خون دماغ شدن بسیار کارآمد است به این صورت که مقداری پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید و دروغ سوراخ بینی خود قرار دهید، پس از 10 دقیقه خونریزی متوقف می شود و همچنین برای درمان خونریزی بینی شما می توانید 2 قاشق چای خوری سرکه سیب را درون یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و 3 بار در روز بنوشید.

پیاز : پیاز یک عامل شناخته شدن برای درمان خون دماغ است زیرا سبب لخته شدن خون به صورت طبیعی می شود. یک عدد پیاز را برش دهید و یک تکه آن را زیر بینی خود قرار دهید و نفس بکشید، در عرض چند دقیقه خون ریزی شما بند خواهد آمدروش دیگر برای درمان خونریزی بینی 2 تا 3 قطره آب پیاز تاز را درون هر یک از سوراخ های بینی بچکانید

آب نمک : خشکی داخل غشای بینی در فصل زمستان یکی از شایعترین علل خونریزی بینی است، برای حل این مشکل غشاهای بینی را با آب نمک می توان تحریک کرد. یکی قاشق غذاخور نمک را به نصف لیوان آب اضافه کنید و مخلوط کنید، سپس چند قطره از این محلول را درون بینی خود بچکانید.

گزنه: گزنه یکی دیگر از روش های مؤثر برای درمان خون دماغ است زیرا دارای خواص رطوبتی می باشد که سبب لخته شدن خون و جلوگیری از خونریزی می شود، همچنین سبب تقویت مویرگ ها می شود.

برای جلوگیری از خونریزی بین، برگ خشک شدن گزنه را درون بینی خود بریزید و همچنین برای درمان خون دماغ شدن می توانید آب گزنه را استخراج کنید و چند قطره از آن را وارد هر سوراخ بینی کنید. اگر در طول ماه دچار خونریزی بینی می شوید، روزانه 1 تا 2 فنجان چای گزنه بنوشید.

گشنیز: گشنیز برای درمان خون دماغ شدن به شدت توصیه می شود زیرا سبب خنک شدن و تکسین بینی می شود، علاوه بر این دارای آنتی هیستامین طبیعی است که کمک می کند بسیاری از آلرژی ها که ممکن است سبب خونریزی بینی شود از بین روند به این ترتیب که چند قطره آب گشنیز را درون سوراخ بینی خود بچکانید تا خونریزی متوقف شود. روش دیگر برای درمان خونریزی بینی له کردن برگ های تازه گشنیز و سپس بر روی پیشانی خود قرار دهید تا خونریزی شما سریع رفع شود.

فشرده سرد: سرما باعث می شود رگ های خونی تنگ شوند و فشار جریان خون پایین آید و باعث می شود خونریزی در عرض چند دقیقه متوقف شود.

یخ را به صورت مستقیم بر روی بینی خود اعمال نکنید. چند تکه یخ را درون یک پلاستیک فریزر قرار دهید سپس بنشینید و سر خود را مقداری به عقب خم کنید و بسته یخ را در بخش انتهایی بخش استخوانی بینی خود به مدت 5 تا 10 دقیقه اعمال کنید در صورت نیاز برای درمان خون دماغ این عمل را چند بار تکرار کنید.

سخن پایانی

برای پیشگیری از خون دماغ شدن، از دست کاری بینی خود اجتناب کنید. به آرامی بینی خود را فین کنید و از کشیدن سیگار خودداری کنید در زمستان در صورتی که هوای محیط خشک است از یک دستگاه بخور (مرطوب کننده هوا) استفاده کنید و قبل از خواب مقدار کمی از ژل بینی یا وازلین داخل حفره های بینی بمالید. و همچنین به منظور جلوگیری از استنشاق مواد شیمیایی و سایر تحریک کننده ها از تجهیزات محافظتی استفاده کنید. اگر خون دماغ طی نیم ساعت بند نیامد، یا اگر همراه با سردرد بود، فورا به پزشک مراجعه کنید. دقت کنید که خونریزی از بینی ممکن است شدید باشد یا شدید شود و بیمار را تا مرز شوک پیش ببرد. در این صورت پزشک یک پنبه بزرگ که آغشته به مواد منعقدکننده خون است، در سوراخ های بینی تان قرار می دهد و تا جایی که لازم است آن را داخل می کند.سپس، اگر مشاهده شود که رگ های خونی کوچک آسیب دیده اند، ممکن است از روش «سوزاندن» این رگ ها، که اغلب به وسیله لیزر انجام می شود، استفاده کند تا خطر خون دماغ شدن مجدد را کاهش دهد. در مواردی که خونریزی های بینی مکرر باشند، یا مقدار خونی که خارج می شود، خیلی زیاد باشد نیز باید به پزشک مراجعه کنید. خونریزی های مکرر ممکن است علامت یک بیماری مزمن مانند فشار خون بالا یا مشکلات انعقادی خون باشند، در اغلب این موارد، آزمایش خون تجویز می شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (184 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (89 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (85 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (84 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (43 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (42 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (41 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (37 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (34 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (33 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (32 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (32 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (31 نظر) خلاقیت منحصربفرد کباب پزِ تبریزی برای کِشاندنِ مشتری به مغازه حماسه ساز شد+عکس/هیتلر هم مغز اینو نداشت!🤣 (28 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (27 نظر)
دیگران می‌خوانند   
توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز دفاع جانانه محمدحسین میثاقی از بانوان پرسپولیسی هتک حرمت شده / از اون سربندت خجالت بکش ... پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 شباهت بی حد و اندازه احسان علیخانی، مجری محبوب ایرانی به مادرش+عکس رونمایی از یک عکس نایاب و تاریخی از خلاقیت مردم دوران قاجار برای حمل جنازه/ بیچاره مُرده تا دفن بشه چی به سرش میومد!+عکس عکس تاریخی از یک دبیرستان پسرانه در تهران 90 سال پیش/ چه قوانین جالبی برای امتحان گرفتن داشتند! کولاک ژست های جذاب و جدید علیرضا بیرانوند، ستاره تیم ملی در صنعت مدلینگ/ چه استایل تابستونی خفنی+ویدیو (ویدئو)سکانس فراموش نشدنی از پشت صحنه در حاشیه/ترکیب جواد رضویان و مهران مدیری یعنی بمب خنده نگاهی به تابلوفرش وَاِن یَکاد المیرا شریفی مقدم در خانه اش/ هم اصالت هم دیانت +عکس خلاقیت خنده دار یک مادر در تبدیل نوزادش به تِی برای تمیز کردن خانه حماسه آفرین شد+ویدئو/هیتلر هم مغز تو رو نداشت! رونمایی از مادر واقعی ریما رامین فر، همای پایتخت +عکس/چه مامان زیبایی😍 خانه شیک و امروزی بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها به سبک اروپایی/ دکوراسیون لوکس و باسلیقه خانم بازیگر+عکس نگاهی به لباس عروس و دسته گل با کلاس سوگل طهماسبی بازیگر سریال فاصله ها/ باز هم عکس عروس خانوم بدون حضور آقای داماد+عکس خلافیت منحصربفرد مادر باحوصله ایرانی برای خوراندن تخم مرغ به فرزند بد غذایش/ مادر نمونه سال+ عکس ویدئوی جذاب از همراهی جواد عزتی و الناز حبیبی در اکران تمساح خونی! شوکه کننده ترین سکانس برنامه "صداتو"/ افشاگری عجیب جوان خوش چهره و خوش صدای برنامه صداتو درباره ترانه معروف "تنهاترین عاشق" (ویدئو) شادترین لحظه برنامه "صداتو" با آهنگ محلی جنوبی / داور معروف دیگه نتونست جلو خودشو بگیره اومد وسط عکسی جنجالی از دوران جوانی مریم امیر جلالی / ماشالا خانوم بازیگر مثل قالی کرمان می مونه! (عکس) استوری جدید یوسف تیموری با پدرش/ شباهت عجیب وی به پدرش جلب توجه کرد!/چه میز غذای شیک و رنگارنگی! زهره فکور صبور، ستایش دلنوازان: مرگ آرومو خیلی دوس دارم و بدم میاد تو بستر مریضی بمیرم! +ویدئو خلاقیت بامزه و خنده دار یک پسربچه برای رای آوردن در انتخابات شورای مدرسه/ با این وعده شیرین حتما رای میاری😂+عکس (فیلم) لحظه وحشتناک ظاهر شدن یک فروچاله بزرگ در استرالیا! / خوب شد آدم اون دور و بر نبود (فیلم) تیدا سگ زنده یاب "سگی که قبل تر در حادثه متروپل کمک بسیاری کرده بود" برای یافتن کودک 4ساله مفقود شده در علفزارها! (عکس) جشن دندونی ساده و صمیمی سام نوه اکبر عبدی در خانه شان/ماشالا چه خونه لاکچری دارن، دیوارکوبهای نقره شون فقط! رونمایی از استایل شیک دامادی علی دایی در تالار/ مهریه عجیب همسر اردبیلی ابرستاره فوتبال ایران چیست؟+عکس استایل شیک و امروزی هادی کاظمی در جشن تولد همسرش سمانه پاکدل/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس (ویدئو) سکانس فوق خنده دار برنامه "شب آهنگی"/ بازم حامد آهنگی یک استعداد گوگولی و خوش انرژی دیگه رو کشف کرد، خدا حفظشون کنه (ویدئو) عجیب ترین و خاص ترین بستنی ایران/ خلاقیت بستنی فروش تهرانی مثل بمب صدا کرد (ویدئو) لحظه مواجه شدن یک معلم با هدیه غافلگیرکننده ای که مدرسه برایش تدارک دیده/ شما هم همچین هدیه ای میگرفتین اینقدر ذوق میکردین؟ ویدیویی از وحشتناکترین حادثه ای که ممکن است برای کودک شماهم بیفتد!/ برای هر مادر دارای کودک 1 تا 3 سال دیدن این ویدیو اجباری است! نحوه ساخت سرم پوست خانگی ضد چروک برای انواع پوست (چرب، خشک، مختلط و...) همسر سابق مهدی قائدی، ستاره معصومی، در کنار خواهرش که انگار دوقلوهای همسانند/ اینقدر شباهت طبیعیه واقعا؟ (تصاویر) پنت هاوس فوق لوکس کریم باقری/ نگاهی به خونه و زندگی پر زرق و برق فوتبالیست محبوب کشورمان (عکس) نگاهی به خونه زندگی شیک و مجلل علی دایی/ فقط تراس دلباز خونه شون! (عکس) نگاهی به خونه و زندگی شیک و طلایی مادر مهدی قائدی، فوتبالیست خوب کشورمان/ چه مادر خوش خنده ای داره، برادرش هم که کپی خودشه زیبایی خاص نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا در 7 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس نگاهی به حیاط سرسبز و بزرگ ستاره سادات قطبی با گلدان های زیاد/ آدم اینجا باشه که پیر نمیشه +عکس صندلی 125 میلیون تومانی محمدرضا گلزار در آمریکا+ عکس حضور چهره های فوتبالی در منزل امیر قلعه نویی برای تسلیت به سرمربی بابت فوت مادرش و گریه های بی امان سکاندار تیم ملی+عکس/ فرهاد مجیدی، فتح الله زاده و...
تیتر امروز   
نخبه معلول کنکور انسانی بر اثر گاز گرفتگی جان باخت‌ توصیه امام صادق (ع) به پدران و مادران امروز پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش از اهتزاز پرچم ایران در کالیفرنیای امریکا تا بازداشت لیدر سپاهان در حواشی داغ امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه شنبه 15 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال ابجد روزانه شنبه 15 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر شنبه 15 اردیبهشت 1403 + فیلم خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند!
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...