علل کیست کلیه و راههای درمان آن

  یکشنبه، 13 مرداد 1398   زمان مطالعه 4 دقیقه
علل کیست کلیه و راههای درمان آن
کیست‌ کلیه یک کیسه‌ پر از مایع است که بر روی کلیه یا درون آن تشکیل می‌‌شود. در برخی موارد، کیست‌های کلیه با اختلالات جدی همراه است که ممکن است سبب اختلال عملکرد کلیه گردد. اما معمولاً کیست‌های کلیه نوعی کیست غیر سرطانی هستند.

کیست کلیه چیست؟

کیست های کلیوی کیسه هایی گرد و پر از مایع هستند که در کلیه ها تشکیل می شوند. در بسیاری از موارد کیست های ساده کلیوی عوارضی ایجاد نکرده و عملکرد کلیه را به هیچ نحوی تحت تاثیر قرار نمی دهند. اگر کیست های کلیوی بیش از حد بزرگ شوند، ممکن است عفونی، دردناک و سبب به وجود آمدن علائمی دیگر شوند.

کیست های ساده کلیوی با کیست هایی که ناشی از بیماری کلیه پلی کیستیک هستند، تفاوت دارند. بیماری کلیه پلی کیستیک وضعیتی ژنتیکی است که می تواند سبب ایجاد کیست های متعدد و بزرگ شدن کلیه ها شود و عملکرد کلیه ها را تحت تاثیر قرار دهد.

تصویر

علل و عوامل کیست کلیه

علت بروز کیست ساده کلیه ها هنوز به درستی کشف نشده است اما به نظر نمی رسد که یک بیماری ارثی باشد. این بیماری در مردان شایع تر است. سن نیز یکی از عوامل اصلی موثر در بروز کیست کلیه است. تقریبا نیمی از افراد بالای ۵۰ سال یک یا چند کیست ساده کلیه دارند. اندازه ی این کیست ها با افزایش سن بزرگتر می شود به گونه ای که بعد از ۱۰ سال ممکن است دو برابر شوند.

علائم کیست کلیوی

کیست های کلیه معمولاً علامتی ندارند. در برخی موارد، به دلیل فشار کیست های بزرگ بر روی اندام های دیگر، ممکن است بیمار دردی بین دنده ها و لگن خود احساس کند. گاهی اوقات کیست کلیه ممکن استعلائم زیر را داشته باشد.

  • تب
  • ایجاد درد در کمر یا ناحیه بین دنده ها و لگن
  • ایجاد درد در قسمت بالای شکم
  • تورم شکم
  • ادرار بیش از حد
  • وجود خون در ادرار
  • ادرار تیره
تصویر

تشخیص کیست کلیه

کیست کلیه اغلب به شکل تصادفی هنگامی که به دنبال شرایط دیگری هستیم تشخیص داده می شوند. آزمایش های تشخیصی که تجویز می شوند به شرح زیر است

تست تصویر برداری: تست های تصویر برداری از قبیل سونوگرافی، سی تی اسکن یا ام آر آی انجام می شود. این تست ها به شناسایی حضور کیست در کلیه کمک می کنند و احتمال شرایط دیگر از قبیل تومور را رد می کنند. سی تی اسکن و ام آر آی می توانند اندازه، شکل و نوع حاشیه کیست را آشکار کنند که به شناسایی کیست های ساده کمک می کند. در مقایسه با سی تی اسکن، ام آر آی تصاویر با کیفیت بهتری را به منظور کمک تولید می کند. در مورد سونوگرافی عدم انعکاس داخلی، کیست ساده را نشان خواهد دهد.

آزمایش خون: آزمایش های عملکرد کلیه به منظور ارزیابی کارکرد آن انجام می شوند. آزمایش خون همچنین به شناسایی عفونت هم می تواند کمک کند.

آزمایش ادرار: آزمایش ادرار هم اگر نشانه ای از وجود خون در ادرار و یا تکرر ادرار وجود داشته باشد تجویز خواهد شد. حضور خون در ادرار در موارد پارگی کیست و یا وجود عفونت دیده می شود.

تصویر

درمان کیست کلیه

اسکلروتراپی: از اسکلروتراپی برای تخلیه کیست استفاده می کنند. در این روش، طی بی حسی موضعی، پزشک با استفاده از سونوگرافی، سوزن نازکی را وارد کیست کرده و مایع درون آن را تخلیه می کند. گاهی اوقات پزشک پس از تخلیه کیست، آن را با محلول الکل پر می کند تا از رشد مجدد آن جلوگیری کند. به احتمال زیاد پس از انجام این عمل می توانید در همان روز مرخص شوید.

عمل جراحی: اگر کیست باعث اختلال در عملکرد کلیه شود، نیاز دارید که با جراحی آن را خارج کنید. در حین انجام این عمل، شما بیهوش خواهید بود. جراح معمولا با استفاده از لاپاروسکوپی، کیست ها را از بین خواهد برد. ابتدا جراح کیست را تخلیه می کند، سپس دیواره های کیست را می سوزاند. پس از جراحی، احتمالا یک یا دو روز باید در بیمارستان بمانید.

تصویر

آیا ارتباطی بین کیست کلیه و تبدیل آن به سرطان کلیه وجود دارد؟

کیست ساده هیچ نگرانی نداشته و به سرطان تبدیل نمی شود. اما کیست هایی که دیواره آنها نامنظم و داخل آنها حفره حفره است حتماً باید از نظر سرطان کلیه هرچه زودتر بررسی شوند و کیست های ارثی متعدد اغلب باعث از کارافتادگی کلیه ها می شوند و ندرتاً به سرطان کلیه تبدیل می شوند.

تصویر

درمان های طبیعی و گیاهی برای کیست های کلیه:

تغذیه ی اسپیرولینا، چمن گندم و کلروفیل قدرت کلیه ها و میزان دفع سموم بدن را از طریق فیلتراسیون افزایش می دهد، همچنین یک پاک کننده خون و قلیایی هستند.

گیاهانی که به بهبود عملکرد کلیه ها کمک می کنند، مانند؛ گل گاوزبان، برگ قاصدک، زالزالک بری، پوریا، جینکو بیلوبا، چای سبز، لیمو علف (چای)، شیر خار، رهمانیا، جعفری، کرفس، درخت عرعر، Roship (نوعی چای)، عشبه بیابانی و توت می باشند.

درمان های خانگی برای خلاصی از کیست ها

بیمار باید تغییراتی در شیوه زندگی بهداشتی خود بدهد. درمان های خانگی به بهبود سریع و جلوگیری از عوارض پس از درمان کمک می کند.

  • مصرف رژیم غذایی شامل همه نوع غلات، سبزیجات تازه و میوه، تخم مرغ، شیر و کمی گوشت.
  • مصرف نمک و پروتئین حیوانی را کاهش دهید.
  • اجتناب از فعالیت بدنی و ورزش شدید
  • اجتناب از آسیب های شکمی
  • کنترل فشار خون
  • جلوگیری از عفونت های دستگاه ادراری
  • اجتناب از الکل و سیگار
  • پیروی کردن از درمان
  • برنامه ریزی جدی انجام منظم آزمایش ها

سخن پایانی

  • قبل از ازدواج با انجام سونوگرافی از وجود بیماری ارثی کیست کلیه مطمئن شوید تا از انتقال آن به فرزندانتان جلوگیری شود.
  • هر 6 ماه یکبار سونوگرافی از کلیه ها انجام شود.
  • کیست های ساده کلیه کوچک نیاز به درمان ندارند. آنها هیچ موقع به سرطان تبدیل نمی شوند و هر 6 ماه باید کنترل شوند.
  • کیست های مشکوک به سرطان کلیه باید به موقع و سریع درمان شوند.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (434 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (225 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (159 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (137 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (91 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (74 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW