علت و دلایل انواع جوش ها در بدن چیست؟

  یکشنبه، 01 تیر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
علت و دلایل انواع جوش ها در بدن چیست؟
در این متن میخواهیم درباره ی جوش پوست و راه های درمان و پیشگیری آن صحبت کنیم.

از بین بردن جای جوش در حقیقت کمی از از بین بردن خود جوش سخت تر است. جوش می تواند به طور طبیعی به وسیله مواد خاصی که در طبیعت هست و دارای ویژگی آنتی باکتریال و ضدعفونت هستند درمان شود. اما جای جوش کمی سمج است ! و به راحتی از بین نمی رود. اما هیچ چیز غیر ممکن نیست. ممکن است درمان این مشکل زمان بر باشد اما شما با تلاش مداوم و استفاده از عوامل روشن کننده طبیعی و دیگر موادی که می تواند پوستتان را روشن کند به تدریج می توانید جای جوشها و لکه های ناشی از آنها را به طور دائم از بین ببرید.

عوامل متعددی در بروز جوش صورت دخیل هستند؛
- تغییرات هورمونی بدن
- بیماری های داخلی
- مصرف بعضی از داروهای اعصاب
- مصرف مواد آرایشی
- ضدآفتاب های روغن دار
- داشتن مشاغلی که فرد با روغن های صنعتی یا آلاینده های محیطی سروکار دارد

فردی که در سن بالا هنوز جوش های صورتش فروکش نکرده یا نسبت به قبل شدت یافته باید معاینه و قبل از هر چیز عامل محرک شناسایی شود. درست است که اوج بروز جوش صورت در سنین بلوغ است ولی درصدی از افراد هم هستند که جوش های صورتشان تا سنین 40 یا حتی بعد از آن هم ادامه می یابد ولی شدت جوش ها در سنین بالا به شدت دوران بلوغ نیست. بیماران حتما باید به غذای خود دقت کنند. بعضی افراد عادت به خوردن مواد شیرین دارند ولی توجه داشته باشید مصرف شیرینی ها می تواند باعث بروز جوش یا تشدید آن شود.

تصویر

علت ایجاد انواع جوش ها

علت ایجاد جوش سر سیاه

جوش سر سیاه معمولا با بسته شدن فولیکول مو شروع می شود. میلیون ها فولیکول مو روی بدن شما از جمله روی پوست صورت تان وجود دارد. فولیکول مو در واقع منفذی در پوست است که دربرگیرنده ریشه مو است.هر کدام از فولیکول ها حاوی یک مو و یک غده چربی ساز است. این غده ها، چربی لازم برای نرمی پوست تان را ترشح می کنند. وقتی پوست در حال ریزش سلول های مرده است، این سلول های مرده می توانند وارد فولیکول شده و با چربی پوست مخلوط شوند.سلول های مرده و چربی پوست مانند یک توده برآمده زیر پوست تجمع پیدا می کنند و با فشار به سطح پوست باعث ایجاد یک برآمدگی به نام کومدون می شوند.اگر برآمدگی روی منفذ مسدودشده پوست تان، همچنان بسته باقی بماند، برآمدگی ایجاد شده، جوش سرسفید نامیده می شود. اما اگر پوست اطراف برآمدگی باز شود و هوا به داخل نفوذ کند، باعث خاکستری یا سیاه رنگ شدن چربی می شود. به همین دلیل به این نوع برآمدگی ها جوش سرسیاه می گویند.

علت ایجاد جوش سرسفید

اگر به دنبال دلیل جوش صورت سر سفید هستید که روی پوست ظاهر می شوند، باید بدانید علت ایجاد جوش سرسفید مشابه سایر انواع جوش است. هر زمان که غدد چربی ساز پوست شما، چربی بیش از حد تولید کنند، این چربی اضافی می تواند با سلول های مرده پوست مخلوط شده و منافذ پوست تان را مسدود کند.این فرایند میتواند جوش های سرسیاه و جوش های سرسفید را ایجاد کند. همانطور که پیش تر گفتیم غدد چربی ساز معمولا به علت تغییرات هورمونی در بدن، چربی بیش از اندازه ترشح می کنند.برای مثال، علت اصلی بروز جوش صورت در بارداری ، افزایش سطح هورمون در سه ماهه اول است. افزایش سطح هورمون ها باعث تولید بیشتر چربی طبیعی روی پوست و در نتیجه ایجاد جوش می شود.تغییرات هورمونی در بدن علاوه بر دوران بارداری، می تواند در یائسگی، قاعدگی و البته بلوغ رخ دهد.

علت ایجاد جوش قرمز و چرکی

تاکنون با تفاوت جوش های سرسیاه و سرسفید با جوش های قرمز و چرکی آشنا شدیم. اگر حالا می خواهید درباره علت ایجاد جوش های قرمز و چرکی بیشتر بدانید باید بدانید که جوش های قرمز و جوش های چرکی مانند بیشتر انواع جوش، نتیجه افزایش چربی پوست و باکتری داخل منافذی از پوست هستند که با سلول های مرده پوست مسدود شده اند.هنگامی که مسدود شدن منافذ پوست شما باعث التهاب فولیکول مو شود، جوش قرمز ایجاد می شود. در اثر التهاب، سیستم ایمنی بدن تان گلبول های سفید خون را برای مبارزه با عفونت می فرستد.در این شرایط، گلبول های سفید خون می میرند و درون جوش قرمز جمع می شوند، مایع چرکی افزایش پیدا می کند و جوش قرمز به جوش چرکی تبدیل می شود.

علت ایجاد ندول و کیست

ندول ها و کیست ها مانند جوش ها و آکنه های دیگر به وجود می آیند. آکنه ها وقتی شکل می گیرند که منافذ پوست به دلیل تجمع چربی پوست و سلول های مرده پوست مسدود می شوند. زمانی که باکتری شروع به رشد داخل این منافذ کند، آن ناحیه از پوست عفونی، قرمز و متورم می شود.عارضه پوستی ندول و کیست هنگامی رخ می هد که عفونت به داخل عمق پوست تان نفوذ کند. در نتیجه این فرایند، یک برآمدگی بزرگتر از سایر انواع جوش شکل می گیرد. ندول ها و کیست ها می توانند دردناک باشند و باعث خارش شوند.آکنه کیستیک بیشتر در میان پسران نوجوان و مردان جوان شایع است. کیست ها در مردان معمولا روی پوست صورت، پشت بدن، بالای بازوها و شانه ها پدیدار میشوند. زنان نیز مبتلا به ندول و کیست می شوند.کیست ها در زنان بیشتر در نیمه پایین صورت ظاهر می شوند. عامل ژنتیکی نیز در ابتلا به آکنه ندولار و آکنه کیستیک مؤثر است. در نتیجه اگر یکی از والدین شما آکنه شدید کیستیک داشته باشد، احتمال ابتلای شما یا برادران یا خواهران تان به آکنه کیستیک بسیار بالاست.

تصویر

چند توصیه به منظور پیشگیری از جوش

  • - با خوردن میزان بالای آب و غذاهای تازه و آبمیوه های طبیعی آب کافی بدست بیاورید.
  • - هر روز صورتتان را با آب تمیز کنید تا پوست را تمیز و عاری از آلودگی ها و فاکتورهای دیگر نگه دارید .
  • - استفاده از دستمال مرطوب و شیر پاک کن برای زدودن آرایش پیشنهاد می شود.
  • - از استفاده لوازم آرایش براق و ماندگار روی پوست اجتناب کنید. لوازم آرایش روغنی منافذ پوست را می بندد .
  • -از لوزام آرایش بدون چربی و سبک که مشکل جای جوش ایجاد نخواهند کرد استفاده کنید.
  • -آب نارگیل هم به از بین بردن جای جوش کمک می کند. می توانید هم بخورید و هم بر روی جای جوش استفاده کنید.
  • -چوب صندل را برای چند ساعت در آب بخیسانید سپس چوب را بردارید و پنبه را در آن فرو کرده و روی جای جوش استفاده کنید، بگذارید چند دقیقه یا تمام شب باقی بماند. آن را پاک کنید و این پروسه را تا یک هفته تکرار کنید.
  • - استرس باعث افزایش ناگهانی هورمونها می شود که مشکل جوش و جای آن را بیشتر می کند. بنابراین به کمک یوگا و فعالیت های تنفسی استرس ها را کاهش دهید.
  • - فعالیت های استانداردی انجام دهید تا اندامتان را متناسب نگه دارید.
  • - از دسر، شکر و روش های تغذیه ای پرکالری پرهیز کنید زیرا باعث جوش می شوند.
  • - از سیب و پرتقال رسیده، سبزیجات تازه، لبینات، ویتامین A، مکمل آهن، هویچ، بروکلی، ماهی، کدو و غلات در رژیم غذایی تان استفاده کنید.
  • - یک قرص سردرد (که سالیسیلیک اسید دارد مثل آسپیرین) با 2-3 قرص ایبو بروفن بردارید و آنها را در مقدار کمی آب بشکنید . اکنون روی قسمت مورد نظر بمالید و بگذارید 15 دقیقه باقی بماند. سپس صورتتان بشویید.
  • - خورشید جای جوش را تیره تر می کند. از کرم ضد آفتاب با SPF 15 یا بیشتر استفاده کنید.
  • - درمان خانگی تنها برای جای جوش خفیف توصیه می شود اگر عفونت ثانویه ای دارید یا جای جوش عمیق، باید پیش از استفاده از هر نوع رژیم مکملی با متخصص پوست مشورت کنید. - - - - صرف نظر از فواید درمان خانگی طبیعی یک رژیم غذایی سالم در معالجه ی جای جوش می تواند موثر باشد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (210 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (107 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (41 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (39 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (25 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ایده هایی برای استفاده از اکسنت وال در تغییر دکوراسیون خانه
فال ابجد روزانه دوشنبه 1 مرداد 1403
فال روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد 1403
یک فوتبالیست کچل دوست داشتنی مشعل المپیک پاریس را حمل می کند!
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 1 مرداد 1403 + فیلم
با این 8 تا روش خونه رو بدون نیاز به کولر خنک نگه دار
پانته‌آ بهرام، نقش اول سریال دلدادگان ممنوع الفعالیت شد+عکس
کوه زنوزی موش زائید/ قول مهدی ترابی به هواداران پرسپولیس: نگران نباشید برمی گردم!
نگاهی به موجودی حساب ثروتمندترین زن گدای مشهدی ! / هوش از سرتان می پراند !
شام امشب با من: سفره‌های رنگارنگ؛ 24 غذای ساده و ارزان برای شام
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نقطه مشترک همسر دوم علی دایی با همسر حضرت علی(ع) در انتخاب مهریه/ مهریه ضامن خوشبختی نیست
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت