انواع اصطلاحات بدنسازی

  سه شنبه، 23 شهریور 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
انواع اصطلاحات بدنسازی
اصطلاحات بدنسازی کمی پیچیده به نظر می‌رسد. آن هم برای افراد مبتدی که تازه قرار است تمرینات این ورزش فوق‌العاده را شروع کنند. اگر شما هم از علاقه‌مندان به ورزش بدنسازی هستید و به‌تازگی در باشگاه ثبت نام کرده‌اید،‌ سعی کنید تمریناتتان را بدون پرسش‌های مکرر انجام دهید. آشنا شدن با محیط اصطلاحات بدنسازی و دستگاه‌ها و وسایل ورزشی، کمی زمان‌ میبرد.

اصطلاحات بدنسازی عمومی و وسایل و لوازم فیتنس

اگر می خواهید با باشگاهتان خو بگیرید، باید زبان باشگاه های ورزشی را بلد باشید. به همین منظور، در این مطلب دو بخشی، شما را با مهم ترین اصطلاحات بدنسازی و تجهیزات ورزشی و تمرینیِ متداول آشنا می کنیم تا با اعتمادبه نفس کامل وارد باشگاه ورزشی شوید.

بدنساز
  • جیم (gym)

جیم را که همه می شناسیم! جیم یعنی باشگاه ورزشی.

  • فول بادی (fullbody)

فول بادی یا کل بدن، به برنامه تمرینی یا جلسه ای از تمرین گفته می شود که تمرینات کل بدن را شامل می شود. تمرینی که شامل بالاتنه، شکم و پایین تنه باشد یک تمرین فول بادی (کل بدن) است.

  • بالاتنه (upper body)

اشاره به عضلات بالاتنه دارد، عضلاتی مثل سینه ای بزرگ، دوسر بازویی و سه سر بازویی، سرشانه یا دلتیوئید و یا کول.

  • میان تنه (core) یا بیشتر AB

میان تنه که بخش مهمی از عضلات بدن عضلات شکمی مثل راست شکمی، مورب شکمی، و عضلات پشت مثل فیله کمری را شامل می شود.

  • پایین تنه (lower body)

پایین تنه مربوط به عضلاتی مثل چهارسرران، سرینی، همسترینگ و دو قلو می شود.

  • یار کمکی (Spotting (weight training

یار کمکی به شخصی گفته می شود که قرار است وقتی زیر وزنه هستیم مراقب ما باشد و غیرمستقیم کمکمان کند وزنه سنگین تر و بیشتری بزنیم.

  • ریکاوری (recovery)

زمانی که تمرینی انجام می دهید، به نقطه ای می رسید که به چندین ثانیه یا دقیقه استراحت احتیاج پیدا می کنید. به این زمان، اصطلاحاً دوره ریکاوری می گویند که معمولاً بین ۳۰ ثانیه تا چند دقیقه طول می کشد. اگر می خواهید به تناسب اندام برسید، مطمئن باشید که تمام وقت ورزش کردن، شما را از این هدف دور خواهد کرد. ریکاوری، بخش جدایی ناپذیرِ رسیدن به بهترین نتایج تمرینات است. ریکاوری شامل این می شود که به بدنتان فرصت کافی برای بازیابی انرژی از راه های گوناگون را بدهید تا بدن بتواند انرژی لازم برای انقباضات عضلانی را دوباره تولید کند و زمان کافی برای دفع ضایعات متابولیسمی و ترمیم آسیب عضلانی و سایر بافت ها داشته باشد.

  • ست و تکرار (set & repeat)

ست و تکرار، اساس برنامه های بدنسازی را تشکیل می دهند. خیلی از ورزشکاران متأسفانه اطلاعات درستی در این مورد ندارند، در حالی که بیشترین تأثیر یک برنامه در ست و تکرار خلاصه شده است. ست به معنی انجام یک نمونه تمرین در چند دوره تکرار است؛ یک ست، گروهی از تکرارهاست، و معمولاً تمرینات در بین ۲ تا ۸ ست انجام خواهند شد؛ به عنوان مثال، برای تقویت عضلات باسن، ممکن است ۳ ست ۸ تایی حرکت اسکوات داشته باشید. زمان استراحت بین ست ها معمولاً ۳۰ ثانیه تا ۲ دقیقه است، اما بسته به هدف خاص می تواند کمتر یا بیشتر باشد. تکرار منظور از تکرار، تعداد دفعاتی است که یک حرکت را انجام می دهید، که معمولاً باتوجه به نوع تمرینی که انجام می دهید، بین ۳ تا ۳۰ متغیر است. برای مثال حرکت جلو بازو که به ترتیب و با مکث کمتر از ۲ یا ۳ ثانیه انجام می شود؛ البته ممکن است در برخی از تمرینات، این مکث کمی بیشتر باشد.

  • گرم کردن بدن قبل از تمرین (warm up)

گرم کردن بدن پیش از انجام تمرینات با وزنه از مهم ترین بخش های یک تمرین اصولی به حساب می آید. این تمرین می تواند شامل ۵ دقیقه تمرین با شدت متوسط روی یک دستگاه دوچرخه ثابت باشد که باعث افزایش جریان خون در عضلات و افزایش انعطاف پذیری آن ها باشد و پس از آن هم مقداری کشش های استاتیک در عضله موردنظر. گرم کردن مناسب بدن ریسک آسیب دیدگی در حین تمرین با وزنه را به مقدار زیادی کاهش می دهد. اگر قصد اجرای تمرینات سنگین را دارید، باید زمان گرم کردن را به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برسانید. توجه به این نکته ضروری است که زمان گرم کردن نباید آن قدر طولانی شود که باعث خستگی و در نتیجه عدم توانایی در دستیابی به شدت مناسب در تمرینات با وزنه شود.

  • گرم کردن فعال (dynamic warm up)

گرم کردن فعال بدن یا داینامیک به نوعی از تمرینات گرم کردن اطلاق می شود که شامل حرکات پرشی وجهشی باشد. مثل درجا زدن یا پروانه زدن.

  • گرم کرن غیرفعال (static warm up)

گرم کردن غیرفعال یا استاتیک شامل حرکات کششی عضلات و گرم کردن مفاصل است.

  • سرد کردن بدن بعد از تمرین (cool down)

سرد کردن بدن بعد از تمرین ورزشی، اهمیت زیادی دارد و از آسیب دیدگی جلوگیری می کند. اگر فردی بعد از دوی ماراتن بدن خود را سرد نکند، روز بعد حتی در پیاده روی نیز دچار مشکل می شود و عضلات چهارسر او نمی توانند به خوبی فعالیت کنند. سرد کردنِ بدن به عضلات کمک می کند تا ریکاوریِ بهتری داشته باشند و به حالت عادی بازگردند. سرد کردن، زمانی خوب محسوب می شود که ضربان قلب به تدریج کاهش یابد و سرعت حرکت کم شود؛ سرد کردن می تواند همراه با حرکات کششی باشد. این تمرین به صورت متوسط باید پنج دقیقه به طول انجامد، اما اگر ضربان قلب شما همچنان بالا بود این کار را در زمان بیشتری انجام دهید.

  • دم عضلانی (Muscle Pump)

دم عضلانی (دم کردن عضلات) حس خوشایند و قدرتی است که بعد از انجام تمرینات با وزنه، به دلیل پمپاژ خون در عضله تحت فشار، ایجاد می شود. دم عضلانی، سبب خون رسانیِ بهتر به عضله مورد نظر می شود و موجب افزایش سایز و سوخت رسانیِ بهتر و ریکاوری آن خواهد شد.

  • سوزش عضلانی (sorness)

احساس سوزشی که در حین اجرای حرکات خاص با وزنه و یا تمرینات با تکرارهای زیاد ایجاد می شود، به دلیل تجمع و انباشته شدن اسید در عضله خسته است. زمانی که عضله به شدت و برای یک زمان نسبتاً طولانی منقبض می شود، سیستم عروقی درون عضله به صورت موقتی توسط عضله اطراف آن مسدود می گردد. بدین ترتیب این اسید تجمع یافته بر روی گیرنده های عصبی، تأثیر گذاشته و باعث ایجاد احساس سوزش موضعی خواهد شد.

  • دمبل روسی یا کتل بل (Kettlebell)

کتل بل شکل دیگری از وزنه های تمرینی است. کتل بل یا دمبل روسی، نوعی وزنه هایی با جای دستگیره است که می تواند در تنوع و گسترده کردن تمرینات خیلی به ما کمک کند.

  • وزنه آزاد (free weight)

وزنه آزاد یعنی هر نوع وزنه ای که به تنهایی دست می گیرید و تمرین می کنید، مثل دمبل یا میله هالتر یا کتل بل. نقطه مقابل وزنه های آزاد، دستگاه های بدنسازی است.

  • سیم کش (cable machine)

دستگاه سیم کش دستگاه بزرگی است که وزنه و یک قرقره با سیم های بکسلیِ بلند و چند نوع دستگیره دارد. شما با تنظیم وزنه روی این دستگاه می توانید انواع تمرینات بازو، شکم یا پایین تنه بزنید.

  • فوم رولینگ (Foam roller)

یک غلتک استوانه ای سبک از جنس فوم فشرده است که در ورزش هایی مثل یوگا یا پیلاتس کاربرد دارد. اما غیر از تمرین، برای تسکین دادن درد و از بین بردن گره های عضلانی هم موثر است.

  • مت (yoga mat)

مت به تشکچه یا زیراندازی گفته می شود که حین ورزش زیر خود می اندازیم. برای جلوگیری از آسیب دیدگی و یا حفظ بهداشت استفاده از یک زیرانداز تمییز و نرم لازم است.

  • کش بدنسازی: کش پیلاتس و.. (resistance band)

کش های بدنسازی یا کش های مقاومتی یک جایگزین عالی برای وزنه و دمبل هستند! یک کش بدنسازی به شما کمک می کند تقریبا همه تمرینات باشگاهی را شبیه سازی کنید؛ بدون اینکه باشگاه بروید یا احتیاج به خریدن این همه وزنه و دمبل داشته باشید. کش های ورزشی انواع مختلفی هم دارند: مثل کش بدنسازی ، کش پیلاتس و یا کش پاورباند.

اصطلاحات بدنسازی مربوط به شیوه های تمرینی

در زیر به انواع اصطلاحات شیوه های تمرینی در بدنسازی و اصطلاحات انگلیسی مورد استفاده در باشگاه پرداخته شده است.

  • ورزش هوازی (aerobic)

ورزش هوازی که به آن کاردیو یا ایروبیک (به معنای با اکسیژن) هم می گویند، ورزشی است که در آن، خونِ اکسیژن دار توسط قلب پمپاژ می شود تا اکسیژن به تمام عضلاتِ در حال فعالیت برسد. ورزش هوازی سبب افزایش ضربان قلب و تنفس برای مدت نسبتاً طولانی می شود.

  • بی هوازی (Anaerobic)

برعکس، ورزش بی هوازی (بدون اکسیژن) فعالیتی است مانند دو سرعت یا وزنه برداری که سبب می شود عضلات به صورت ناگهانی تحت فشار شدید قرار بگیرند و فرد به سرعت از نفس بیفتید.

  • کاردیو (cardio workout)

کاردیو همان تمرین هوازی است. تمرینی که ضربان قلب را بالا برده و مصرف اکسیژن و کالری نسبتا بالایی داشته باشد.

  • هیت (hiit or high intensity interval training)

تمرین هیت یعنی تمرین شدت بالا و پرفشار در زمان کوتاه! مهم ترین مزیت این سبک تمرینی، کالری سوزی بالا و تاثیر زیادش روی توان قلبی-عروقی است.

  • تاباتا (tabata training)

تاباتا هم یک سبک تمرینی جدید و جذاب است که شدت بالایی دارد و شما را بسیار متناسب و خوش اندام می کند. همچنین این برنامه بسیار کوتاه است. تاباتا یک تمرین بین کراس فیت و بین هیت است! این برنامه جذاب است چون زمان زیادی نمی خواهد. این تمرین حداکثر منفعت را با حداقل زمان استفاده شده به همراه دارد.

  • تمرینات چند مفصلی (compound exercises)

تمرین چند مفصلی تمرینی است چند مفصل و گروه عضلانی شما را درگیر می کند. مثلا وقتی اسکات یا ددلیفت می زنیم زانو، لگن و مچ پا درگیر است و عضلاتی مثل چهارسر ران و باسن به خوبی درگیر می شوند تا این حرکت را بزنید.

  • تمرینات تک مفصلی (isolation exercises)

تمرین تک مفصلی همانطور که از اسمش پیداست تمرینی است که از یک مفصل و عضله استفاده می کند. مثلا حرکت جلوبازو. (در این حرکات عضلات و مفاصل دیگر به طور بسیار محدودی درگیر می شوند.)

  • تمرینات فانکشنال (functional training)

یکی از شیوه های مدرن تمرینی که این روزها خیلی هم پرطرفدار شده تمرینات فانکشنال است. تمرینات فانکشنال به معنای تمریناتی با الگوی حرکتی خاصی است که برای افزایش عملکرد فرد در زندگی روزمره طراحی شده است. چنین تمریناتی شامل آیتم هایی برای تقویت عضلات کل بدن و افزایش مهارت های آمادگی جسمانی است. معنی فانکشنال یعنی عملکردی، شما با انجام این تمرینات، عملکرد بهتری برای زندگی و سلامتی خواهید داشت.

  • تمرین ایزومتریک (isometric training)

ایزومتریک به معنای مقاومت در برابر نیرو است. یک مثال ساده از این تمرینات هل دادن دیوار است! در این تمرین شما حرکتی ندارید اما عضلات درگیر تحت فشار نیروی زیادی قرار می گیرند تا استقامت، مقاومت و قدرتشان افزایش یابد. برحسب نیاز ورزشکار، مربی متخصص برای او تمرین ایزومتریک یا پلیومتریک می چیند.

  • تمرین پلیومتریک (plyometric training)

تمرین پلیومتریک تمریناتی پرشی جهشی است که قدرت و سرعت شما را تا حد زیادی بالا می برد. این تمرینات در اصل برای افزایش توان انفجاری ورزشکاران حرفه ای و المپیکی طراحی شده بود اما همه می توانند از چنین تمریناتی بهره مند شوند!

اصطلاحات بدنسازی مربوط به سیستم های تمرینی بدنسازی

در زیر به انواع اصطلاحات سیستم های تمرینی بدنسازی و اصطلاحات انگلیسی مورد استفاده در باشگاه پرداخته شده است.

  • سوپرست (superset)

سوپرست یک تکنیک تمرین با وزنه است که شما دو حرکت تمرینی را پشت سر هم انجام می دهید و هیچ زمان استراحتی هم بین دو حرکت وجود ندارد.

  • ترای ست (triset exercises)

اگر سه حرکت را پشت سر هم انجام بدید، می شود: ترای ست.

  • دراپ ست (drop set)

در این تکنیکِ شناخته شده، فرد ورزشکار تمریناتش را با سنگین ترین وزنه که در توانش است شروع می کند و بعد از انجام چند تکرار، سنگینیِ وزنه را کاهش داده و دوباره تمرین را تا حد توان، با چند تکرار دیگر ادامه می دهد؛ به این سیستم، ست های نزولی هم گفته می شود.

  • جاینت ست (Giant set)

جاینت ست یا ست های غول آسا یک سیستم تمرینی سنگین و پیشرفته است که برای بدنسازان حرفه ای استفاده می شود. با این سیستم رشد عضلانی تا حد زیادی تقویت می شود.

  • هرمی (Pyramid Training)

متد تمرینی برنامه هرمی، یکی از شیوه های شناخته شده ورزش بدنسازی برای افزایش قدرت و عضله سازی به صورت هم زمان است. در اصل، برنامه هرمی مجموعه ای از ست های تمرینی است که ابتدا تمرین خود را با وزنه سبک و تکرارهای بالا شروع کرده و آرام آرام به سمت وزنه های سنگین تر با تکرارهای کمتر خواهید رفت.

  • هرمی معکوس (REVERSE PYRAMID TRAINING)

متد تمرینی برنامه هرمی، یکی از شیوه های شناخته شده بدنسازی برای افزایش قدرت و عضله سازی به صورت هم زمان است. در اصل، برنامه هرمی مجموعه ای از ست های تمرینی است که ابتدا تمرین خود را با وزنه سبک و تکرارهای بالا شروع کرده و آرام آرام به سمت وزنه های سنگین تر با تکرارهای کمتر خواهید رفت.

اصطلاحات بدنسازی تخصصی

در این مطلب شما را با مهم ترین اصطلاحات بدنسازی تخصصی آشنا می کنیم تا با اعتمادبه نفس کامل وارد باشگاه ورزشی شوید.

  • تمپو (tempo)

منظور از تمپو، سرعت بلندکردنِ وزنه در هر تکرار است؛ به عنوان مثال، اگر بلندکردنِ یک وزنه برای شما ۳ ثانیه طول بکشد، ۱ ثانیه وزنه را در بالا نگاه دارید، و ۲ ثانیه هم طول بکشد تا وزنه را پایین بیاورید، تمپوی تمرین شما ۳:۱:۲ خواهد بود.

  • خالی کردن عضله (Muscle fatigue)

وقتی از اصطلاح خالی کردنِ عضله در باشگاه های ورزشی استفاده می شود، به این معنی است که شما به نقطه ای از خستگی عضله رسیده اید که دیگر توانی در عضلاتتان نیست. این شرایط معمولاً برای تمریناتی که هدفشان عضله سازی است، طراحی می شود.

  • حداکثر یا بیشینه (One-repetition maximum)

این اصطلاح ممکن است به دو موضوع اشاره داشته باشد. اول، حداکثر وزنی که می توانید با آن یک ست را به صورت کامل انجام دهید؛ دوم، حداکثر تعداد تکرار تا وقتی که عضلاتتان خالی کند.

  • اصل اضافه بار (The Progressive Overload Principle)

اصل اضافه بار به زبان ساده یعنی باید وزنه ات سنگین تر شود. برای این که رشد عضلات و افزایش قدرت شما متوقف نشود باید مدام در تمرینات خود چالش ایجاد کنید؛ یکی از راه های چالشی کردن تمرین، سنگین کردن وزنه هاست.

نتیجه گیری

آشنا شدن دقیق با اصطلاحات بدنسازی و عبارت های رایج در فیتنس به ما کمک می کند درک بهتری از علم تمرین داشته باشیم. حتی اگر ورزشکار حرفه ای هم نباشید دانستن یک سری از اصطلاحات بدنسازی ساده و بسیار رایج برای شما لازم است. اگر شما هم اصطلاحات بدنسازی را می شناسید که در محیط باشگاه های بدنسازی به کار می رود، لطفاً در قسمت نظرات، به اشتراک بگذارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار 6 روش فوق العاده برای پرپشت شدن گل حسن یوسف موخوره را با این 6 روغن از بین ببرید! | سلامت و زیبایی مو؛ با این روغن های طبیعی 10 خواص معجزه آسای زردچوبه برای سلامت و شادابی پوست پست عاشقانه علی سرابی برای همسرش مارال بنی آدم و کامنت معنادار سحر دولتشاهی+عکس آموزش کشیدن مرحله به مرحله خط چشم برای تازه کارها واکنش های جالب کودک یک ساله ای که برای اولین بار دنیا را دید! از ذوقش بغضم ترکید+ ویدئو تصویری زیرخاکی از مهدی قایدی در سال 1386 سکانس خاطره انگیزی که مادر لیلا حاتمی نقش همسر امیر کبیر را ایفا کرد/ روحش شاد+فیلم رونمایی شاهرخ استخری از چهره جدید و سبیل دارش+عکس/ و سبیلی که اصلا به آقای بازیگر نمیاد! رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست ماجرای هانیه غلامی و علیرضا طلیسچی/ دختران جوان با فحش سرازیر شدند! گریه های بهنوش طباطبایی به یاد پدرش آتیلا پسیانی: من بعد رفتنش یتیم شدم+فیلم حمل بار دریایی و هوایی: پرکاربرد ترین روش های حمل و نقل بین المللی خرید میز جلو مبلی چوبی جدید در سایت دکورال تصویر جالب از کودکی مهدی طارمی در زنگ ورزش مدرسه+ عکس چرا لباس فرم می پوشیم؟ جدید ترین و ترسناک ترین تصویر از سیاهی آسمان مشهد در نیمه روز/ سیل هولناک در راه است محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ میدونستید کسی که کاشت ناخن رو مد کرد یه آقا بوده؟ وقتی سالهاست مردی ولی ناخنکارا از ایده تو پول درمیارن+فیلم آهنگ جدید و البته خیابانی بنیامین‌به نام فاتح‌ شدم+ویدئو رونمایی از مهریه های عجیب و هوش پران برخی تازه عروس ها؛ از 1200 نان بربری تا چشم‌هاﻯ داماد! غالب بودن رنگ سفید در دکوراسیون خانه آرامش بخش و دلنشین لیلا حاتمی+عکس/ چقدر خاص و متفاوته👌 درگیری شدید حامد بهداد برای گرفتن سلفی بی‌موقع یک هوادار در مراسم ختم زری خوشکام/ لیلا حاتمی پا درمیانی کرد! عشق عمیق این پسر 19 ساله به پیرزن 76 ساله میلیاردر به ازدواج ختم شد! +عکس استایل و شلوار عجیب محمدرضا گلزار در حین اجرای مسابقه!+ عکس ترانه خوانی عجیب بنیامین بهادری در کوچه های تاریک تهران/ بنیامین بهادری از ماتریکس خارج شد😂+فیلم میز غذای خوشمزه جورجینا با استیک و میگو/ از رژیم هم خبری نیست+عکس میز غذای مفصل و رنگارنگ همایون شجریان و دخترش و سحر دولتشاهی در رستورانی خارج از ایران+عکس/ این همه غذا برا 3 نفر!؟ میز کار شلوغ و پلوغ مریم معصومی با خوراکی های خوشمزه+عکس
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
رونمایی از مهریه های عجیب و هوش پران برخی تازه عروس ها؛ از 1200 نان بربری تا چشم‌هاﻯ داماد!
عشق عمیق این پسر 19 ساله به پیرزن 76 ساله میلیاردر به ازدواج ختم شد! +عکس
جورجینا رودریگز با جدایی از رونالدو صاحب این چیزها می‌شود!!
پست مشکوک منوچهر هادی درباره یکتا ناصر ؟! +عکس
(ویدئو) آهنگ جدید "میخانه " حمید هیراد +لینک دانلود و متن آهنگ/تو مرا پیرم کردی ز جهان سیرم کردی...
این زن در آذربایجان غربی پسر 7 ماهه و دختر 6 ساله اش را به قتل رساند +عکس
تنبیه بدنی ؛ زخم‌های عمیق بزرگسالان دیروز بر روان بزرگسالان امروز
چرا نمایندگان موافقت رهبر انقلاب و مراجع تقلید را با مصوبه تعطیلی شنبه اعلام کردند؟ / دور زدن قانون یا تحت فشار گذاشتن شورای نگهبان؟!
بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
به من فحاشی کنید به پرسپولیس نه؛ کجا بودید وقتی دایی به چلسی و میلان گل زد؟
گشت و گذار در سرزمین انبه‌های ترش / یخچال کله قندی 270ساله در حوالی پایتخت
نحوه عجیب قرار دادن واگن‌های مترو کرج با شکافتن سقف تونل+فیلم
متلاشی شدن یک شبکه شیطان پرستی در شهرستان شهریار تهران
قبر‌های لاکچری و مجلل جولان می‌دهند
منتخب روز