نکات مهمی که باید در ورزش بدنسازی رعایت شود

  سه شنبه، 09 شهریور 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
نکات مهمی که باید در ورزش بدنسازی رعایت شود
سال هاست که باشگاه رفتن و ورزش کردن به اصطلاحات روز بدل شده و با داشتن آمادگی جسمانی و تناسب اندام شناخته می شوند. درست است که برای داشتن تناسب اندام و بدن آماده نیاز است که هر روز ورزش کنید، اما داشتن تناسب اندام تنها زمانی امکانپذیر می شود که شوق ورزش کردن با رعایت نکات اصولی در بدنسازی همراه باشد.

تاریخچه بدنسازی

حدود سالهای ۱۸۹۰ الی ۱۹۲۹ بود که پرورش اندام بصورت یک ورزش جدی و تجاری در آمد و طرفداران بسیاری را بخود جلب کرد و رقابت های بسیاری در جهان بخصوص در اروپا را بخود اختصاص داد. بطوری که داشتن اندامی ورزیده و زیبا جزو مزیت های شاخص افراد در انظار عمومی محسوب میشد. به جرات می توان گفت که اولین ورزشکار مشهور این رشته فردی بود بنام ایوگن سندو (Eugen Sandow) که بنام پدر پرورش اندام مدرن معروف شد. چرا که او علاوه بر آنکه ورزشکار بود فعالیت های زیادی برای پیشرفت و نهادینه کردن این ورزش نیز انجام داد. بعنوان مثال او یکی از اولین مجله های پرورش اندام بنام Physical Culture را منتشر کرد. او بود که برای اولین بار دمبل های فلزی و بسیاری خدمات دیگر در رشته بدنسازی را معرفی کرد. در همین زمان بود که اولین مسابقه رسمی وزنه برداری در سال ۱۸۹۱ در انگلستان برگزار شد و ۵ سال بعد اولین دوره این مسابقات بین کشورهای اروپایی شکل گرفت. وزنه برداری همچنین در ۱۸۹۶ در بازی های المپیک آتن، بعنوان یک ورزش رسمی در کنار ورزشهایی مانند شنا، ژیمناستیک، کشتی، تیر اندازی و غیره مطرح شد. 5 سال بعد سندو در رویال آلبرت هال لندن یک دوره مسابقه پرورش اندام و بدنسازی برگزار کرد که بیش از ۲۰۰۰ تماشاچی را در سالن جمع کرد. سندو بتدریج در حال کسب شهرت بود و انگلستان در حال تبدیل شدن به مرکز توجه این ورزش می شد. برنار مکفدین (Bernarr McFadden) از علاقمندان این رشته در آمریکا بود که به انگلستان آمد تا روش ابداعی خود برای قويتر و پهن تر کردن شانه را به معرض نمایش بگذارد. برنر با انتشار مجله ای بنام Physical Development جزو اولین افرادی بود که به شرح فیگورهای مختلف در این ورزش پرداخت.

بدنسازی چیست؟

بدنسازی به معنی تمرین مقاومت و عضلانی کردن ماهیچه ها ی بدن می باشد. طبق تصور عموم مردم بدنسازی ورزشی است که در آن مردان عظیم الجثه با حضور در یک سالن اندام های خود را در مقابل رقبا به نمایش می گذارند. اما بدنسازی صرفا همین نیست، این کار هنری است که با ماه ها تلاش بی وقفه راهنمایی درست و عمل کردن به دست می آید و رمز و راز و راه میانبری در این کار برای رسیدن به موفقیت وجود ندارد. بدنسازی استفاده هوشمندانه از تمرین های استقامتی و سرعتی، جهت کنترل و توسعه سیستم عضلانی یک فرد می باشد. با این حال برخی از تمرینات بدنسازی، از دیگر تمرین ها کوتاه تر و بهتر هستند و شما را سریعتر به مقصودتان می رسانند. تنها چیزی که لازم است ثبت و نکته برداری از اهداف برای شروع کار و توقعات و انتظارات حقیقی بدن ساز از چیزی است که امیدوار است در مدت زمان کوتاهی یا بلند به آن دست یابد و با برنامه ریزی دقیق اهداف خود را تحقق بخشد.

هدف بدنسازان

هدف اصلی یک برنامه تمرینی بدنسازی همراه با وزنه، در درجه اول سالم نگه داشتن بدن است، سلامت فقط به معنای فقدان بیماری یا کسالت نیست؛ بلکه خصوصیت های یک بدن سالم شامل داشتن یک احساس خوب نسبت به وضعیت بدن، اعتماد به نفس برای شرکت در فعالیتهای مختلف اجتماعی و طرز تفکر کلی درباره ی زندگی نیز می شود. برای عده بسیاری، داشتن اندامی برازنده و قوی، بخش مهمی از احساس اعتماد به نفس و رضایت از خود را تامین میکند. انجام ورزشهای استقامتی و تمرینات بدنسازی میتواند با افزایش قدرت، هماهنگی و افزایش حجم ماهیچه ها و رسیدن به استقامت بالای بدنی، روش مناسبی برای رسیدن به این حس مطلوب باشد. این تمرینها می تواند از میزان حجم نامطلوب بدان بکاهد، مانع پوکی استخوان شود و از جراحات ناشی از ضعف عضلات بکاهد.

انجام تمرینات بدنسازی با وزنه برای چه کسانی مناسب است؟

میزان عضلانی بودن بدان تا حدی که جذاب به نظر برسد، بسته به نظر اشخاص مختلف و بسته فیزیک بدنی افراد مختلف متفاوت است. مردان بیشتر به داشتن عضلات درشت و بر آمده علاقه مند هستند، در حالی که خانم ها بیشتر به هماهنگی و تناسب عضلات توجه نشان میدهند. با وجود اینکه تمرینات بدنسازی دارای مزایای فراوانی است. اما مهمترین نکته این است که این ورزش چگونه بر شکل خاص بدن هر فرد تاثیر می گذارد. دانستن اینکه بدن ما چگونه به یک برنامه ورزشی عکس العمل نشان میدهد میتواند اعتقاد به بسیاری از افسانه های بی اساس مربوط به بدنسازی و وزنه برداری را از بین ببرد و به شما کمک کند که با واقع بینی، برنامه ای را دنبال کنید که پاسخگوی نیازهای بدن "شما" باشد. بسیاری از خانم ها ورزش با وزنه را معادل عضلانی و مردانه شدن بدن می دانند. بسیار مهم است که بدانیم بدن خانم ها، هم از لحاظ فیزیکی و هم به دلیل تفاوتهای هورمونی، نسبت به تمرینهای همراه با وزنه به شکل کاملا متفاوت عکس العمل نشان میدهد. هورمون تستوسترون در شکل گیری و رشد عضلات نقش بسیار مهمی ایفا میکند و میزان بسیار پایین آن در بدن زنان، عضلات را به سوی برجسته شدن سوق نمیدهد. متاسفانه، دارو های تقویتی غیر قانونی، با وجود آسیبی که به بدن می رساند توسط عده ای از ورزشکاران بدنسازی (مرد یا زن ) مورد استفاده قرار میگیرد. این داروها به قیمت بر هم زدن شرایط هورمونی، موجب عضله سازی میشوند. از خطرات مصرف این داروها که anabolic androgenic steroids نام دارند، می توان به نازایی در آقایان، ایجاد خصوصیات مردانه در زنان، آکنه (جوشهای عمیق و چرکی). تخریب کبد و اختلال اشاره کرد. افرادی که به ورزش با وزنه می پردازند باید بدانند که عکس العمل بدن آنان نسبت به تمرینهای وزنه برداری نمی تواند مانند کسی باشد که داروی آنابولیک مصرف میکند. هر فردی دارای مشخصات فیزیکی خاصی است که بر روی چگونگی فرم گیری عضلات تأثیر مستقیم دارد. از این رو بدون مشورت مربی و مشاوره با متخصص نباید اقدام به انجام تمرینات ورزشی با وزنه نمود.

بدنسازی

نکات مهم در مورد بدنسازی

3 اصل مهم در بدنسازی وجود دارد که هر کدام از آنها یک سری زیر شاخه نیز دارند. این سه اصل عبارتند از:

  1. تغذیه
  2. تمرین
  3. استراحت

در اینجا هریک از این اصول را به همراه مباحث مربوط به انها سعی کرده ام تاحدودی برای شما پوشش دهیم.

  • تغذیه

در بدنسازی تغذیه ازاولین مواردی هست که باید از همان ابتدا رعایت شودو 50 درصد برنامه بدنسازی به تنظیم برنامه تغذیه ای درست مربوط می شود. با رعایت یک برنامه تغذیه ای مناسب می توان در ساخت عضلات کمک کرد و به آن سرعت بخشید. این امر برای افراد مختلف متفاوت است ونباید سربه خود انجام پذیرد برای داشتن یک برنامه غذایی درست از افراد متخصص استفاده کنید و آن را زیر نظارت این افراد تنظیم کنید.

برنامه غذایی بعد از تمرین

رعایت نکات تغدیه فقط به قبل از انجام تمرینات منحصر نمی شود. بعد از اتمام تمرین همچینین لازم است نکاتی را رعایت کنید، چون در زمان تمرين ماهيچه ها در اثر تمرين سنگين و زياد، بافت هاي سلولي شون از بين ميرود و شما بايد بعد تمرين پروتئين و مواد مورد نیاز رو به بدن برسانيد تا از ریزش عضله جلو گیری کنید و به ساخت و ترمیم آن کمک کنید اين کار باعث افزايش حجم عضلات ميشوند که شما شاهد آن خواهید بود نه اینکه تصور کنید فقط وزنه زدن در باشگاه باعث رشد عضلات بشود . بدن شما به استراحت و غذا نیاز دارد تا ریکاوری شود هنگامی که بدن ریکاوری نباشد و استراحت مناسبی انجام نداده باشید احتمال آسیب دیدگی و تمرین زدگی در آن زیاد میباشد پس هفته ای 3 تا 5 جلسه تمرین کنید .

  • استراحت

استراحت نقش مهمی در ساخت و رشد عضلات دارند به این علت که بدن بعد از اینکه تمرینات سنگینی را انجام داد و هنگام استراحت شبانه تازه شروع به ریکاوری شدن می کند. ماهیچه ها در این زمان رشد کرده و عضله ها ساخته می شوند. استراحت قبل از تمرین نیز مانند استراحت بعد از تمرین ضروری است. شروع تمرینات بدنسازی بعد از یک روز کاری پر استرس و خستگی باعث می شود که بدن به تمرینات جواب ندهد و نتیجه ی این تمرینات فقط خستگی بیشتر خواهد بود. از لحاظ جسمی توصیه می شود که حداقل تمرینات بدنسازی خود را حدود 30 تا 60 دقیقه بعد از بعد از کار شروع کنید. این زمان را می توانید به استراحت و یا تغذیه و در کل ریکاوری بدن بگذرانید. علاوه بر استراحت کافی آرامش روحی و روانی نیز در ساخت عضلات و رشد ماهیچه ها کمک می کند. عصبانیت که نقطه مقابل آرامش است باعث لاغری و افزایش چربی در بدن می شود. پس همینطور که تجربه به ما ثابت کرده است توصیه می شود که ورزشکاران هنگام ورزش و بعد از آن سعی کنند آرامش روحی خود را حفظ کنند.

  • تمرین

بعد از استراحت و تغذیه مناسب حالا بدن اماده تمرین کردن است. اولين قدم براي شروع تمرين نرمش است که شما در همین قسمت نرمش و حرکات کششي است که باعث آمادگي عضلات قبل از تمرين شده و از آسيب ديدگي ها جلوگيري ميکیند .

قواعد تمرين کردن

حالا بدن شما امادگي لازم را براي تمرين کردن بدست آورده است و آماده هستيد براي تمرين سخت به نکاتي که در تمرين ضرورت دارند مي پردازيم .

  1. داشتن يک برنامه تمريني مناسب و پيروي از آنک با داشتن یک برنامه مناسب آناتومی بدن شما بسته به ضعف های بدن هر شخص شما میتوانید ضعف های بدن خود را از بین ببرید و نقاط قوت را پرورش دهید
  2. اجرا درست و صحيح حرکات تمريني: اجرای صحیح حرکات با وزنه چیزی هست که اکثر مبتدی ها با اون با مشکل روبرو میشوند و گاها وزنه های سنگین نسبت به خودشون رو انتخاب میکنند که باعث اشتباه زدن و بعضا آسیب دیدگی روبرو میشوند . دامنه حرکتی باید کامل و صحیح زده بشه با وزنه های مناسب
  3. تمرکز که يکي از مهمترين عامل در تمرين است: آزاد شدن فکر از دنیای بیرون از باشگاه و تمرکز کردن در موقع تمرین روی وزنه ای که میزنید خیلی موثر میباشد در اجرای صحیح و نتیجه ای که بعد از آن حاصل میشود پمپاژ بهتر خون به آن قسمت اط عضله و در نتیجه دم بهتر عضلانی
  4. به پايان رساندن با حرکات سبک: براي به پايان رساندن تمرين لازم است براي بازگرداندن بدن به حالت اوليه از حرکات نرمشي بسيار سبک مانند دو در جا استفاده نمائيد

و در اخر يک استراحت 15-30 دقيقه اي و صرف يک وعده ي غذائي مناسب براي جبران انژي لازم است.

مکمل وداروها

علاوه بر موارد ذکر شده و تغذیه معمولی، ورزشکاران در رشته بدنسازی به غذاهای دیگری نیز احتیاج دارند که معمولا در لیست غذای روزانه یافت نمی شود. برای رفع نیاز بدن به این نوع غذاها می توان از یک سری مکمل در کنار غذای روزانه استفاده کرد. مکمل انواع مختلفی دارند که عبارتند از پروتئین ها ، ویتامین ها ، آمینو ها ، کربو ها و گلوتامین و کراتین که کارایی هر یک با هم متفاوت است و بسته به نیاز هر شخص مورد استفاده قرار میگیرد. در مورد دارو ها هم باید عرض کنم دارو ها در بدنسازی استروییدی و غیر استروییدی یا هورمونی و غیر هورمونی هستند معمولا افرادی که جهت مسابقات آماده میشوند باید از استروییدها استفاده کنند اندازه و مقدار استروییدها بسته به نوع دارو و دوز مصرفی آن میباشد که متاسفانه در کشور ما به علت آشنا نبودن با دارو شخص به دستور اشخاص سودجو و نا کار آمد شروع به مصرف استرویید میکنند که با عوارض وحشتناکی روبرو میشوند به همین دلیل در کشور ما با کنایه هرکسی که تمرین میکنه و روی فرم میاد به چشم آمپولی نگاهش میکنند. علم داروها علم پیچیده ای است که نباید سرخود و ندانسته سراغ آنها رفت تا سلامتی که مهمترین هدیه خداوند است رو به خطر انداخت . بعضی از بدنسازان هر از گاهی بعد از چند ماه یک دوره با دوز مناسب استرویید استفاده میکنند که جهت شوک دادن به عضله و پیشرفت آنها میشود و این کار را تا سالهای سال هم انجام میدهند البته با رعایت اصول و تغذیه و تمرین مناسب بدون کمتر عوارضی. در نهایت توصیه می کنم در انجام تمرینات صبور و منظم باشید، نکات بدنسازی را به درستی رعایت کنید، تمرینات را به درستی انجام دهید و در رسیدن به نتیجه حوصله به خرج دهید. ممکن است چنیدن ماه تمرین کنید ولی به نتیجه نرسید، به جای ناامید شدن نقاط ضعف خود و ایراداتتان را پیدا کرده و سعی کنید آنها را برطرف کنید. مطمئن باشید با انجام تمرینات درست و کار سخت نهایتا به نتیجه ی مطلوب خواهید رسید.

مکمل بدنسازی

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) تیپ و چهره ناز لنا دختر نیوشا ضیغمی با عینک جدیدش+عکس / چقدر بهش میاد😍 (2 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (1 نظر) سفر به «اندرونی»؛ وقتی عکس‌های عادی کسالت‌آور می‌شدند!+ عکس (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) دستگیری زن تبهکار معروف به کماندو/ زایمان متهم هنگام بازجویی! (1 نظر) انتشار برای اولین بار ؛ جدیدترین تصاویر ثبت‌شده از آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور شهید و همراهانش (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) لحظه ورود رهبر انقلاب به مراسم بزرگداشت شهدای خدمت+ فیلم (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) سجده غم انگیز پدر شهید مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی بر مزار پسرش / خدا بهشون آرامش بده... (1 نظر) تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
دختر خلبان بالگرد رئیس‌جمهور؛ سرتیپ طاهر مصطفوی :دخترا بابایی میشن دیگه💔+ویدئو روایت دردناک همسر و دختر مرحوم علی سلیمانی برای زنده نگهداشتن یاد عزیزشان؛ پیغام دادن از طرف همسر+ویدیو صبحانه چندگانه و فوق مفصل خانواده استخری در مسافرتشان به ترکیه+عکس/ شما هم با دیدنش گشنه شدین؟ آموزش یک تزیین خاص و بسیار ساده طالبی برای مهمانی و مجالس+ویدئو زَهرِ تَرَک شدن رویا میرعلمی در برنامه شب آهنگی+فیلم/میرعلمی: فکر کردم سرمو میکوبی به میز!! روایت عجیب علیرضا بیرانوند از نان بربری و پنیر خامه ای خریدنش با پول صدقه های مردم+ ویدیو/ فکر کردن بی خانمانه بهش پول دادن شور و شوق نوجوانی نفس بازغی و دوستانش تو حوزه امتحان نهایی +ویدئو / ویدیو رو باباش استوری کرده ابتکار هوش پَرون و خنده دار راننده پراید برای تشویق دیگر رانندگان به استفاده از راهنما/ با این هوش انیشتین تو گور لرزید! عاشقانه های ریما رامین فر، همای پایتخت با همسرش امیر جعفری، در اروپا+عکس سیدحسن نصرالله عزادار مادرش شد+عکس لحظه شکار شدن یک دختر بچه اصفهانی توسط عقاب/ پدرش از چنگ عقاب نجاتش داد+فیلم قابی از همه اعضای خانواده ستاره سادات قطبی در کنار هم/ دورهمی خانواده پر جمعیت در روز تولد مادر بازیکنی که 2 سال با تکه‌ای شیشه در پایش فوتبال بازی کرد! +عکس ویدیویی از شهربانو منصوریان درحال کارگری در خانه درحال ساخت/ میگه من که کارگرم؛ بقیه هم اوستا و بنا... رفتار شنیع یک معلم با پخش بدون سانسور فیلمی از شغل پدر دانش آموزانش/ طفلیا اشکشون دراومد مرگ عجیب پسربچه 2 ساله در تشت حمام روایت جالب حامد شاکرنژاد از تماشای برنامه محفل توسط سیدابراهیم رئیسی و شوخی با بگومگوهای بین شاکر نژاد و حسنین+ویدیو خلاقیت خنده دار اوستا بنا با عبور دادن تیر برق شهرداری از تراس خانه اش حماسه آفرید+عکس/اینجوری نه سیخ میسوزه نه کباب تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس قتل عام سه برادر بابلی به خاطر یک گوسفند + جزئیات و عکس قربانیان نیمرو پَزون به روش حمید هیراد/ آشپزی آقای خواننده به سبک تازه +فیلم مردی به نام گربه‌ماهی؛ اولین فرعون مصر چه کسی بود؟ +عکس استوری احساسی مهدی طارمی برای خداحافظی اشکان دژاگه/ بازی کردن با شما باعث افتخار بود برادر... دکوراسیون اروپایی گوشه ای از خونه نیلوفر پارسا، بیتای سریال آوای باران با پیانو خوشگل+فیلم رهبری خواهان جفایی است که به لاریجانی شد / جهانگیری و همتی مشکلی ندارند پسر 9 ساله شهید مالک رحمتی: پدرم یک قهرمان بود+ ویدئو/مالک دل ها شدی... قربون صدقه رفتن و تبریک روز برادر به سبک فریبا نادری برای داداش یکی یدونه اش+عکس/ ماشالله چه داداش خوش تیپی داره گریه های تلخ پسر جوان شهید آیت الله آل هاشم سر خاک پدرش+ویدئو/پدر که نباشد تکیه گاهی نیست... دو پدر داغدار در یک قاب؛ یکی برای امام جمعه تبریز و دیگری فرزندان نظامش+عکس پدر دختری محسن کیایی و دخترش/ بچه ها می بینند بچه ها تکرار می کنند به روایت تصویر!😂 از کاهنان معبد آمون تا فرعونِ یکتاپرست؛ مصریان باستان چه دینی داشتند؟ آری ؛ ابراهیم اینگونه عزیز ملت شد سیاست همسایگی دولت شهید رئیسی جواب داد احترام ویژه و ستودنی رهبر معظم انقلاب به آیت‌الله آل‌هاشم پدر امام جمعه شهید تبریز +ویدیو سرود حزب الله لبنان برای رئیس جمهور شهید +ویدئو مادرانه های جورجینا و شیطنت های تمام نشدنی بچه هایش+ فیلم/چه صبر و حوصله ای داره!! صدای منتشر نشده از التماس های یک مادر برای نجات رئیس جمهور در روز سانحه تصویر پیکسل نصب شده بر لباس مهمان خارجی شرکت کننده در مراسم بزرگداشت شهدای خدمت +عکس/ داغ دلها را تازه کردی! مادر یکی از شهدای خدمت بستری شد/ بی تابی های یک مادر در فراق فرزندش +عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخصی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو
تیتر امروز   
فیلم‌هایی که با تماشای آن هوس سیگار می‌کنید!
بازیکنی که 2 سال با تکه‌ای شیشه در پایش فوتبال بازی کرد! +عکس
مرگ عجیب پسربچه 2 ساله در تشت حمام
تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس
قتل عام سه برادر بابلی به خاطر یک گوسفند + جزئیات و عکس قربانیان
رهبری خواهان جفایی است که به لاریجانی شد / جهانگیری و همتی مشکلی ندارند
آری ؛ ابراهیم اینگونه عزیز ملت شد
سیاست همسایگی دولت شهید رئیسی جواب داد
ابراز ندامت و انتشار استوری عذرخواهی توسط بلاگر هتاک به شهدای خدمت با 6 هزار نفر فالوئر بعد از دستگیری!
سد قیز قلعه‌سی در دولت روحانی افتتاح شده بود؟/ توضیحات مهم وزارت نیرو درباره یک خبر کذب
قالیباف، اژه‌ای و مخبر می‌توانند کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شوند؟
محمود احمدی نژاد آماده کاندیداتوری در انتخابات 1403 /قطعا کوتاهی نمی کنم /دعا کنید
جلسه علی لاریجانی با رهبر انقلاب برای حضور در انتخابات صحت دارد؟
سیدحسن نصرالله عزادار شد/ حواشی داغ امروز یکشنبه 6 خرداد 1403
جمیله علم الهدی در توصیف همسرش ابراهیم رئیسی چه گفت؟
منتخب روز   
تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله تبریزی+عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخصی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو انتشار فیلم جلسه دفاع شهید رئیسی از رساله دکتری؛ چه کسی در جلسه بود؟ دعای شهادتِ شهید مالک رحمتی استاندار دهه شصتی آذربایجان شرقی+ویدئو/آخرش هم به آرزوی دلت رسیدی قدیمی ترین عقد نامه دستنویس 133 ساله/ این عقد نامه یک سال قبل از ناصرالدین شاه نوشته شده روایت آیت الله آل هاشم از تعداد برادران و فرزندانشان بر سر مزار مادر مرحومش+ ویدیو/ با مدیریت برادرانم در سطح استان مخالفت کردم/صاحب 4 تا نوه هستم وداع تلخ همسر و دختر و خانواده شهید رحمتی با مالک آذربایجان+ویدئو/دنیا به احترام شما ایستاده... صحبت های شنیده نشده شهیدجمهور در لباس رزم در دوران دفاع مقدس/ زمین مال صالحان است+ فیلم رئیس جمهوری که با اسکورت خاص و تشریفات به دیدار مادرش میرفت!/ روایتی از اهالی محل خانه پدری رئیس جمهور شهید+ فیلم ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم