عوارض و موارد مصرف قرص رانیتیدین

  سه شنبه، 11 دی 1397   زمان مطالعه 4 دقیقه
عوارض و موارد مصرف قرص رانیتیدین
مصرف خودسرانه رانیتیدین می تواند عوارض خطرناکی برای زندگی انسان داشته باشد و معمولا برای معده استفاده می شود اما بدون مشورت پزشک هرگز از این داروی مخرب استفاده نکنید.

موارد مصرف رانیتیدین


قرص‌های رانیتیدین موارد استفاده‌ی مختلفی دارند. این موارد عبارت‌اند از:

زخم‌های معده و روده؛
رفلاکس معده (ترش کردن)؛
ازوفاژیت (التهاب مری) فرسایشی؛
بیماری‌هایی که در آن معده‌تان بیش‌ازحد اسید ترشح می‌کند مانند نشانگان زولینگر-الیسون.
ممکن است مصرف رانیتیدین بخشی از برنامه‌‌ی درمانی‌ موردنظر پزشک باشد. بنابراین در این شرایط برای بهبودی باید رانیتیدین را همراه با داروهای دیگری مصرف بکنید.

معمولا استفاده‌ی کوتاه‌مدت از رانیتیدین برای درمان بازگشت اسید به مری توصیه می‌شود. استفاده از رانیتیدین برای درمان سایر مشکلات معمولا نیازمند مصرف درازمدت آن است. ممکن است برای درمان سایر بیماری‌ها مجبور بشوید برای هفته‌ها یا ماه‌ها رانیتیدین مصرف بکنید. 

عوارض مصرف رانیتیدین برای سلامتی و بیماری های ناشی از آن

رانیتیدین دارویی است که کاربرد اصلی آن درمان زخم معده و گاستریت می باشد و در درمان کوتاه مدت زخم های فعال دوازدهه یا زخمهای فعال و خوش خیم معده، حالات مرضی ترشح بیش از حد اسید معده مانند نشانگان زولینگر-الیسون، برگشت محتویات معده به مری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

اگرچه مصرف این دارو برای رفع برخی مشکلات گوارشی مفید و مؤثر است، اما مصرف بیش از اندازه تعیین شده آن، می تواند موجب بروز برخی مشکلات و بیماری ها می شود.

متاسفانه امروزه در هر خانه ای قرص رانیتیدین یافت می شود و همه ما با بروز مشکلات معده بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف این دارو می نماییم و می پنداریم مصرف این دارو هیچ عارضه ای ندارد.

تاثیرات مخرب و عوارض مصرف رانیتیدین برای معده درد

مصرف خودسرانه و بیش از اندازه  این دارو مانع جذب «کلسیم»، «منیزیم»، «اسید فولیک»، «ویتامین B12 »، «ویتامین D» خواهد شد، بنابراین، قرص رانیتیدین را تنها در مواقع مورد لزوم که پزشک به بیمار توصیه می کند، باید مصرف کرد.

کمبود ویتامین B12 که ناشی از مصرف بیش از حد قرص رانیتیدین است بعد از حدود پنج سال مشخص خواهد شد.

این دارو با کاهش جذب ویتامین B12 جذب موادی که نیاز به محیط اسیدی معده دارند را کم می کند و از جمله هضم و جذب پروتئین ها را کم میکند و افزایش خطر ذات الریه را نیز زیاد می کند.

دو عارضه مهم دیگر مصرف خودسرانه رانیتیدین، اختلالات کبدی و کلیوی در دراز مدت است.

شایع ترین عوارض این قرص پیدایش بثورات جلدی، گیجی، اسهال، سرگیجه و کاهش میل جنسی در درازمدت است.

برخی داروها مانند کتوکونازول، داروهای ضد دیابتی خوراکی، نیفیدیپین و فنی توئین با رانیتیدین تداخل دارند و ازاین رو خودسرانه مصرف رانیتیدین را انجام ندهید. 

جایگزینی رانیتیدین با سایمتیدین مخصوصا برای آقایان کار اشتباهی است زیرا باعث ژنیکوماستی یا بزرگ شدن سینه ها در آقایان میشود.

 
تصویر

هشدار و عوارض برای مصرف رانیتیدین:

قرص رانیتیدین با هشدارهای متعددی همراه است.

عوارض مصرف رانیتیدین که باعث آلرژی می شود:

رانیتیدین می تواند یک واکنش آلرژیک شدید ایجاد کند. در صورت مصرف قرص رانیتیدین، اگر سابقه واکنش های آلرژیک دارید، به پزشک خود مراجعه کنید و اگر علائم یک واکنش شدید آلرژیک را دارید به سرعت با اورژانس تماس بگیرید. علائم یک واکنشآلرژیک شامل موارد زیر است:

  1. مشکلات تنفسی
  2. تورم گلو یا زبان
  3. تب
  4. ایجاد قرمزی و جوش های پوستی
  5. اگر تا به حال به رانیتیدین واکنش آلرژیک نشان داده اید به هیچ عنوان دوباره آن را مصرف نکنید. مصرف دوباره ی آن می تواند باعث مرگ شود.

عوارض مصرف رانیتیدین برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی: 

اگر مشکلات کلیوی دارید یا سابقه بیماری کلیوی دارید، ممکن است نتوانید این دارو را از بدن خود پاک کنید. این امر مقدار سطح رانیتیدین بدن را افزایش می دهد و باعث بروز عوارض جانبی جدی بیشتری می شود.

عوارض مصرف رانیتیدین برای افراد مبتلا به مشکلات کبدی: 

اگر دچار مشکلات کبدی هستید یا سابقه بیماری کبدی دارید، ممکن است نتوانید این دارو را به خوبی فراوری کنید. بنابراین رانیتیدین در بدن افزایش می یابد و عوارض جانبی جدی را در پی دارد.

 
تصویر

عوارض مصرف رانیتیدین روی کبد

عوارض مصرف رانیتیدین برای افراد مبتلا به پورفیری حاد (یک اختلال خونی ارثی): 

اگر سابقه حمله ی پورفیری حاد دارید، نباید از رانیتیدین استفاده کنید. این دارو می تواند یک حمله پورفیری حاد را ایجاد کند.

عوارض مصرف رانیتیدین برای افراد مبتلا به سرطان معده: 

این دارو مقدار اسید معده را کاهش می دهد که این امر به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کند. اگر علائم شما ناشی از تومورهای سرطانی باشد، این دارو نمی تواند کمکی به درمان آن ها کند.

عوارض مصرف رانیتیدین برای افراد مسن: 

کلیه های افراد مسن ممکن است به خوبی کار نکنند. این امر باعث می شود بدن شما به آرامی دارو را پردازش و پاک کند و در نتیجه دارو به مدت بیشتری در بدن باقی می ماند که خطر بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد. در موارد نادر، این دارو ممکن است باعث گیجی، افسردگی، اضطراب و توهم شود. در افراد مسن بیمار این اتفاق به وفور رخ می دهد.

عوارض مصرف رانیتیدین برای کودکان: 

رانیتیدین برای کودکان زیر یک ماه تحت هیچ شرایطی موثر و ایمن نیست. همچنین برای افراد زیر 18 سال که معده آن ها بیش از حد اسید تولید می کند هم موثر و ایمن نیست.

عوارض کلی مصرف قرص رانیتیدین

قرص رانیتیدین قرصی است که همه کسانی که مشکل معده دارند آن را می شناسند. اما متاسفانه برخی افراد مثل نقل و نبات آن را می خورند و نمی دانند چه عوارض وحشتناکی دارد. از جمله عوارض قرص رانیتیدین می توان به:

  • درد قفسه سینه
  • تب
  • گلو درد
  • احساس کوتاه شدن تنفس
  • سرفه با خلط سبز یا زرد
  • سریع کبود شدن یا خونریزی کردن
  • احساس ضعف غیر عادی
  • کند یا تند شدن سرعت ضربان قلب
  • مشکلات بینایی
  • سرخی و تاول پوستی
  • کاهش اشتها
  • زردی پوست و چشم
  • کاهش توانایی جنسی.
  • خستگی ، خواب آلودگی
  • برادیکاردی
  • کمی فشار خون
  • CHF
  • بیماری عروق محیطی
  • بثورات پوستی
  • تهوع ، استفراغ ، اسهال
  • کدر شدن ادرار و مدفوع

منبع: سایت نمناک و چطور 


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (537 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (397 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (216 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (118 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (23 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (15 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (6 نظر) نگاهی به لباس ملکه ای و طلایی شبنم قلی خانی، بازیگر دبی نشینِ سینما+عکس/ انصافا طراحیش خاص و بی نظیره (6 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فاجعه هولناک: مرد شیطان‌صفت دو عشق اش را به قتل رساند
کشف شربت تریاک و متادون در عملیات پلیس گرمسار
فال روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 14 تیر 1403
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 14 تیر 1403 + فیلم
بهترین بادام هندی ابران متعلق به کدام شهر است
7 مکان دیدنی و زیارتی کربلا که تا عمق وجوتان را می لرزاند!
کشف باورنکردنی دربارۀ مورچه‌ها؛ آن‌ها هم‌نوعانشان را «جراحی» می‌کنند
15 سالگی از خانه فرار کردم و هرگز برنگشتم/ پدر و مادرم پزشک بودند /مادرم مقصر بود چون...
متن و جملات ادبی برای تسلیت ماه محرم / با بوی محرم الحرام تو حسین ایام عزا و غصه آغاز شود
نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس