تعریف عقد ودیعه و اوصاف آن

  سه شنبه، 29 شهریور 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
تعریف عقد ودیعه و اوصاف آن
عقد ودیعه، عقدی است که در آن، کسی، مال خود را به دیگری می سپارد تا شخص دیگر، به طور مجانی از آن نگهداری کند. در ادامه به توصیف عقد ودیعه می پردازیم. با ما همراه شوید.

قراردادها در حقوق، انواع مختلفی دارند و در قانون مدنی، موادی به قواعد مخصوص هریک از قراردادها، اختصاص داده شده است. به علت رواج بعضی از قراردادها و استفاده زیاد مردم از آن ها، نام برخی از عقود، بیشتر آشنا است و در این خصوص می توان به عقود یا قراردادهایی، مثل قرارداد اجاره، عقد بیع یا عقد رهن، اشاره کرد. اما، برخی دیگر از قراردادها، کمتر شناخته شده اند و با اینکه شاید ما در طول زندگی، ناخودآگاه، تحت تاثیر تبعات قانونی و حقوقی آن ها باشیم، نامشان را ندانیم. از جمله عقودی که در طول زندگی، به طرق مختلف، در معرض آن قرار می گیریم و شاید در طول زندگی خود، بارها، بدون آنکه بدانیم، اقدام به انعقاد آن، نموده باشیم، می توان به عقد ودیعه اشاره کرد. این عقد، یکی از عقود مذکور در قانون مدنی می باشد که قواعد و خصوصیات منحصر به فرد خود را دارد. به علاوه، انعقاد عقد ودیعه، حتی به طور شفاهی، برای فردی که آن را پذیرفته است، آثار و تبعات قانونی و حقوقی به دنبال خواهد داشت. از این رو، در این محتوا، قصد داریم، با ذکر مثال، به بررسی این موضوع بپردازیم که معنی عقد ودیعه چیست؛ سپس، به تعریف اوصاف این عقد بپردازیم. چنانچه، پیرامون این موضوع، سوالاتی دارید، با ما همراه باشید.

پوستر مسائل حقوقی

عقد ودیعه چیست ؟

یکی از عقودی که شاید ما، بارها در طول زندگی خود، بدون آنکه آگاه باشیم، به طور شفاهی، اقدام به انعقاد آن، نموده ایم، عقد ودیعه است. در پاسخ به این پرسش که معنی عقد ودیعه چیست و اوصاف آن، چه می باشد؟ باید به مواد قانون مدنی مراجعه کرد. قانون مدنی، همانطور که به تعریف عقد معین و عقد نامعین و تفاوت آنها پرداخته، موادی را نیز بیان این موضوع اختصاص داده که معنی عقد ودیعه چیست. ماده 607 قانون مدنی، در پاسخ به این پرسش که معنی عقد ودیعه چیست؟ مقرر می دارد: "ودیعه، عقدی است که به موجب آن، یک نفر، مال خود را به دیگری می سپارد، برای آن که آن را مجانا، نگاه دارد. " بنابراین، هر زمانی که کسی مال خودش را به دیگری امانت بدهد تا برای وی به رایگان، نگه دارد، عقد ودیعه شکل می گیرد. از جمله شروط عقد ودیعه که یک قرارداد معین بوده، آن است که نگه دارنده مال، آن را رایگان نگه دارد. اگر بابت نگه داری مال، پولی دریافت شود، عقد، دیگر، ودیعه نیست. از جمله مثال های عقد ودیعه، نگهداری کفش ها، به طور رایگان، در مساجد و حرم ها می باشد. سپردن منزل، جهت مراقبت از آن، به دوستان یا اقوام، هنگام سفر، از دیگر مثال های رایج عقد ودیعه است. عقد ودیعه، برای صحیح بودن، ابتدا باید شرایط صحت معامله را داشته باشد. مشروع بودن جهت، معین بودن موضوع، قصد و رضا و اهلیت طرفین، از جمله شرایط عمومی صحت هر عقدی است. الزامی به اینکه شخص ودیعه دهنده، مالک مال مورد ودیعه باشد، وجود ندارد و بر اساس قانون، عقد ودیعه، می تواند توسط قائم مقام مالک یا شخصی که به طور ضمنی یا به صراحت، از مالک اجازه دارد نیز منعقد شود. پس از توضیح در این خصوص که معنی عقد ودیعه چیست و مثال های آن چه می باشند، در ادامه، به بررسی طرفین عقد ودیعه می پردازیم و خواهیم گفت که تعریف اوصاف آن، چه می باشد.

شرط وقوع عقد ودیعه

شرط وقوع عـقد ودیعـه این است که نگه دارنده مال، آن را رایگان نگه دارد و اگر بابت نگهداری مال، پول دریافت کند، عقد دیگر ودیعه نیست. مثل نگه داری کفش در مساجد و حرم ها. وانگهی عـقد ودیعـه برای اینکه صحیح باشد، ابتدا باید شرایط عمومی صحت قرارداد را داشته باشد.

دو طرف عقد ودیعه

در قسمت قبل، توضیح دادیم که معنی عقد ودیعه چیست و گفتیم که همانند هر قرارداد دیگری، نظیر قرارداد اجاره، طرفین منعقد کننده عقد ودیعه، باید از اهلیت انعقاد قرارداد، برخوردار باشند. پس از توضیح در این خصوص که معنی عقد ودیعه چیست و مثال های آن چه می باشد، در این قسمت، قصد داریم، در خصوص طرفین عقد ودیعه صحبت کنیم و بگوییم که بر اساس قانون مدنی، به هر یک از طرفین این عقد، چه می گویند. ماده 607 قانون مدنی، در قسمت انتهایی خود، طرفین عقد ودیعه را نام برده و نام حقوقی هریک از آن ها را گفته است. همانند بسیاری از عقود، نظیر عقد بیع، طرفین این عقد نیز، نام مخصوص به خود را دارند. این ماده، مقرر می دارد: " ودیعه گذار، مودع و ودیعه گیر را مستودع یا امین می گویند." بر اساس این ماده، می توان گفت: طرفین عقد ودیعه، عبارتند از:

  • مودع: در عقد ودیعه، به کسی که مالش را به دیگری می دهد تا به طور رایگان، نگهدار آن باشد، مودع یا ودیعه گذار می گویند.
  • مستودع یا امین: در عقد ودیعه، به کسی که مال دیگری را برای نگهداری رایگان، می پذیرد، مستودع، امین یا ودیعه گیر می گویند. هردوی مستودع و مودع، باید از اهلیت قانونی انعقاد قرارداد، برخوردار بوده، در غیر این صورت، عقد منعقد شده، فاقد اعتبار و وجاهت قانونی خواهد بود.

اوصاف عقد ودیعه

در تعریف اوصاف عقد ودیعه، مطابق مقررات قانون مدنی، باید گفت: ودیعه، یک عقد معین است: معین بودن عقد ودیعه، به این معنا می باشد که در قانون، برای آن، عنوان مشخصی در نظر گرفته شده است. ودیعه، یک عقد جایز است: بنابراین هر یک از مودع و مستودع ، هر زمان بخواهد، می تواند آن را بر هم بزند. عقد ودیعه، یک عقد مجانی است: یعنی مستودع ی ا امین، اجرت دریافت نمی کند. عقد ودیعه، یک عقد عهدی است: یعنی مستودع، تعهد می کند که مال مورد امانت را نگه دارد. عقد ودیعه، هم می تواند شفاهی منعقد شود و هم کتبی. در قرارداد ودیعه، قبول امین شرط است، حتی اگر این قبول، با فعل نشان داده شود و لفظا بیان نگردد. شایان ذکر است، اگر مالی که به ودیعه داده شده، منافعی داشته باشد، آن منافع، متعلق به مالک مال است نه امین.

تعهدات امیـــن

امین دو تعهد برعهده دارد:

  1. تعهد به نگاهداری از مال امانتی: اگر مال امانتی نزد امین تلف یا ناقص و یا معیوب شد، او مسئولیتی ندارد مگر اینکه مالک بتواند تقصیر او را ثابت نماید.
  2. تعهد به استرداد مال امانتی: اگر امین مال امانتی را به هر دلیلی نتواند برگرداند، باید ثابت کند که بدلیل قوه قاهره و خارج از اراده او بوده است وگرنه ضامن خسارت وارد بر مالک خواهد بود.

تعهدات مودع در عقد ودیعه چیست؟

  • ● طبق ماده ۶۳۳ قانون مدنی هزینه های نگهداری مال با مودع است و اگر امین برای نگهداری مال هزینه ایی کرده باشد مودع باید آن را پرداخت کند.
  • ● هزینه رد مال: امین وظیفه نگهداری مال را دارد وظیفه ندارد مال را در منزل مالک تحویل دهد و اگر رد مال هزینه ایی برای امین به همراه داشت پرداخت هزینه با مودع است.
  • ● ضررهای ناشی از عیب مال: طبق ماده ۶۳۹ قانون مدنی هر گاه مال عاریه دارای عیوبی باشد که برای مستمیر تولید خسارتی کند معیر مسئول خسارت وارده نخواهد بود مگر اینکه عرفاً مسبب محسوب شود.

همین حکم در مورد مودع و موجر و امثال آنها نیز جاری می شود. اگر مسبب عرفی ورود خسارت معییر باشد نسبت به جبران خسارت مستعییر ضامن است.

امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (186 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (110 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (104 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (85 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (56 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (51 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (34 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (20 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی پارتنرش شد +تصاویر
علیرضا بیرانوند متهم به قتل یک جوان هوادار پرسپولیس شد؟!/ درویش علیه دروازه بان یاغی مدرک رو کرد؟ +سند
دیدار جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح کشور با خانواده امیرسرلشکر شهید کریم بیاتی اشکفتکی
آیین تکریم از پیشکسوتان رسانه ملّى برگزار شد
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
کونگ فو آزاد آذربایجان شرقی جایگاه نخست استان را کسب کرد
انتصاب نماینده انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
هیات کونگ فو و هنرهای رزمی شهرستان مرند رتبه نخست استانی را کسب کرد
دختر 14 ساله تبریزی با خودرو وارد پارکینگ یک خانه شد! + فیلم
انتصاب مسئول جدید روابط عمومی انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
اکرم بانو از پرشورها کارت قرمز گرفت / استوری جنجالی و پرحاشیه همسر علیرضا بیرانوند به اجبار از اینستاگرام پاک شد +سند
20 ترفند برای بزرگ‌تر نشان دادن آشپزخانه‌های کوچک
چرا مشارکت در چند انتخابات اخیر کم است؟
ماجرای ضرب المثل معروف «ماست را کیسه کردن» چیست؟
مهم‌ترین مطالبات از تیم اقتصادی رئیس جمهوری چیست؟
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم