آشنایی با خواص آلو خشک و بخارا

  سه شنبه، 25 آبان 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با خواص آلو خشک و بخارا
آلو بخارا در طب سنتی معالجه راحت یبوست ذکر شده است. میوه‌ ای که می‌تواند شما را از اختلالات گوارشی، یبوست و دیابت نجات دهد. طبع آلو بخارا سرد و تر است و به همین برای سردرد و کاهش حرارت بدن بسیار مفید است. در ادامه برخی از مهمترین خواص آلو خشک و بخارا ارائه شده است

آلو خشک یکی از خوشمزه ترین و پر طرفدار ترین خوراکی ها، محسوب می شود که حاصل درخت و نهال آلو می باشد . که دارای خواص بسیاری برای سلامتی انسان می باشد. امارعایت حد مصرف این خوراکی از نکات بسیار مهمی می باشد. که باید حتما رعایت شود. زیرا استفاده بیش از حد از آن، می تواند موجب عوارض و مشکلاتی مانند اسهال و نفخ در بدن شما شود.آلو خشک و بخارا شهرت زیادی در رفع یبوست دارد. اما خواص آن فراتر از این حرف هاست. می توانید در طبخ غذاهایتان و یا به عنوان میان وعده از آلو خشک استفاده کرده و علاوه بر لذت بردن از طعم آن، از خواص یک ماده غذایی سالم و پرخاصیت نیز بهره مند شوید.

خواص فوق العاده آلو خشک و بخارا برای سلامتی

این دو از میوه های فوق العاده مغذی ،سرشار از ویتامین ها ،آنتی اکسیدان ها و فیبر میباشند که خواص و فواید بسیاری دارند ، مثل سلامتی قلب ، سلامت گوارش، جلوگیری و یا کاهش التهاب و کاهش وزن میباشد

آلوی خشک

آلو خشک و بخارا بهبود عملکرد ایمنی بدن

از مزایای آلو خشک می توان به تقویت ایمنی بدن اشاره نمود. از آنجایی که آلو خشک منبعی غنی از مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم و منیزیم می باشد. از طرفی دارای ویتامین های C و E نیز هست. مصرف آن می تواند از سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد، محافظت نماید. و به این صورت سیستم ایمنی بدن را تقویت نماید

آلو خشک و بخارا ضد فشار خون بالا است

آلو خشک سرشار از پتاسيم است و فوايد پتاسيم در کاهش فشار خون بالا به اثبات رسيده است . در 100 گرم آلو خشک، 800 ميلي گرم پتاسيم وجود دارد.به اين ترتيب آلو خشک يک ميوه بسيار غني از مواد معدني به حساب مي آيد. از طرف ديگر، دکتر سينگر تصريح مي کند که به طور معمول، پتاسيم و فلاوونوئيدهاي آلو خشک از بروز بيماري هاي قلبي- عروقي پيشگيري مي کنند.گفتني است مصرف 1 يا 2 عدد آلو خشک در بين غذا يا به عنوان چاشت کافي است. توجه داشته باشيد به خاطر اثرات مليني آلو خشک از زياده روي در مصرف آن بپرهيزيد.

آلو خشک و بخارا کم کالری و لاغر کننده است

در یک مطالعه توسط دانشگاه روان شناسی بهداشت و جامعه،در مورد افرادی که اضافه وزن دارند و از این میوه استفاده کرده اند نشان داد که در یک دوره کوتاه مدت با مصرف این آلو 2 کیلو وزن کم کرده اند.پس نتیجه گیری کرده اند که آلو خشک منبع خوبی برای انرژی است اما برای هضم آن زمان زیادی طول میکشد ،پس بنابرابن فرد برای طولانی مدت احساس پر بودن میکند.این نیز یک منبع آلی از فیبر محلول است که به از دست دادن وزن و یا جلوگیری از افزایش وزن کمک میکند. آلو خشک حاوی کالری کمی در حدود 20 کیلوکالری انرژی است. در نتیجه آن را همیار لاغری می دانند.شاخص گلیسمی این ماده غذایی نیز پایین است. در نتیجه می تواند به راحتی و بدون افزایش قند خون، گرسنگی را از بین ببرد.

آلو خشک برای مقابله با کلسترول

مصرف روزانه آلو خشک باعث کاهش میزان کلسترول بد خون می شود. حتما می دانید که بالا بودن این کلسترول خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را افزایش می دهد. از آنجایی که این میوه منبع خوب پتاسیم و فلاوونوئیدها محسوب می شود در نتیجه می تواند به طور طبیعی از بروز این بیماری ها پیشگیری کند.

آلو خشک و بخارا دوست اسکلت شما

آلو خشک سرشار از عنصر بور کمیاب است که به همراه کلسیم و ویتامین D موجود در آن از استخوان ها محافظت کرده و مانع از بروز پوکی استخوان می شود. مصرف 50 گرم آلوخشک 100 درصد نیاز روزانه به بور را تامین می کند.ویا مصرف روزانه 3 عدد آلو خـشک می تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند و همچنین توجه داشته باشید که این میوه ویتامین های بسیار زیادی دارد که در استخوان سازی به شما کمک خواهند کرد.

پوکی استخوان

آلو خشک و بخارا دوستدار دستگاه گوارش

آلو خشک سرشار از فیبرهای محلول و غیر محلول در آب است که به هضم راحت غذا کمک کرده و یبوست را از بین می برد. 100 گرم آلو خشک 60 درصد نیاز روزانه به فیبر را تامین می کند.

آلو خشک مناسب برای سلامت قلب

الو خشک به علت وجود فیتو کمیکال به عنوان انتی اکسیدان های عالی عمل میکند که برای پیشگیری از بیماری های قلبی با تخریب شریان ها به دلیل اکسیداسیون پلاک کمک میکند.علاوه بر این آلو خشک به دلیل غنی بودن از فیبر نیز برای جلوگیری از بیماری های قلبی موثر هستند. یک مطالعه نشان داد که افرادی که منابع قوی از فیبر را مصرف میکنند 12 درصد کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش میدهد.

آلو خشک و بخارا یک ماده غذایی انرژی زا است

آلو خشک حاوی گلوکز (45 درصد) است و انرژی مغز را تامین می کند. در نتیجه می توانید در فصل امتحانات از آن استفاده کنید.این ماده غذایی همچنین منبع فروکتوز (25 درصد) و سوربیتول (30 درصد) است و قند مورد نیاز بدن را تامین می کند. این قندها به تدریج جذب بدن می شود.این ماده غذایی برای ورزشکاران توصیه می شود چون مانع از افزایش ناگهانی قند خون و افت قدرت عضلانی بدن می شود. به خاطر اینکه سرشار از منیزیم (45 میلی گرم در هر 100 گرم) است که برای تامین انرژی و انقباض عضلانی لازم و ضروری است.

آلو خشک و آلو بخارا مفید برای مقابله با دیابت

آلو خشک دارای گلوکز بسیار پایینی است ،بنابر این خوردن آن میزان قند خون را کنترل میکند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش میدهد.فیتو نو ترینت های موجود در آلو بلافاصله بعد از خوردن غذا ،ترشح گلوگز در خون را کنترل میکند بنابر این توصیه میشود بیماران دیابتب حتما آلو را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

آلو خشک و بخارا مناسب برای درمان هپاتیت

همه ما از قبل میدانستیم که این آلو ها غنی از فیبر هستند .و این باعث میشود که در درمان اختلالات کبدی بسیار مفید باشند.در یک مطالعه بالینی به تعدادی از افراد که سطح آنزیم های کبدی آنها به دلیل سلول های آسیب دیده کبد افزایش پیدا کرده بود، 3 عدد آلو خشک یا آلو بخارا همراه با 250 میلی لیتر آب در طول شب داده اند تا مصرف کنند ،پس از 8 هفته میزان بیلی روبین و ترانس آمیناز آنها به شدت کاهش پیدا کرده بود که این امر برای بیماران کبدی بسیار مفید است .

آلو خشک ملين است

آلو خشک راه حلي طبيعي براي دفع راحت است! ميزان فيبر موجود در آن تقريباً معادل بلغور جو دوسر است. در واقع 4 عدد آلو خشک حدوداً 3 گرم فيبر حل شدني و حل نشدني در خود دارد.آلو خشک خاصيت مليني خود را مديون فيبرهاي حل شدني است و فيبرهاي حل نشدني موجود در آن باعث سرعت بخشيدن به عبور مواد دفعي از روده مي شوند، البته اين ميوه خشک فوق العاده همچنين داراي دو ملين طبيعي، دي فنيل ايزاتين( diphenylisatine) و سوربيتول( sorbitol) مي باشد.

آلو خشک جلوي گرسنگي را مي گيرد

اين خاصيت آلو خشک از فيبرهاي موجود در آن ناشي مي شود. آلو خشک داراي فيبر زيادي است: در 100 گرم آلو خشک 7 گرم يا به اندازه بلغور جو دو سر فيبر وجود دارد. در تغذيه وجود فيبر براي از بين بردن اشتها ضروري است.براي اينکه به ميل شديد خود براي خوردن غلبه کنيد، آلو خشک را در برخي از غذاهاي تان بگنجانيد. همچنين مي توانيد اين ميوه خشک را به عنوان چاشت ميل کنيد. دکتر فرانک سينگر، متخصص تغذيه، خاطر نشان مي کند اگر دچار يبوست نيستيد، از مصرف زياد آلو خشک در روز بپرهيزيد تا دچار اختلالات مربوط به روده نشويد.

آلو خشک از پيري پوست جلوگيري مي کند

خاصيت و فايده اصلي آلو خشک که ناشناخته نيز مانده است، سرشار بودن اين ميوه از آنتي اکسيدان هايي است که با ظاهر شدن چين و چروک روي پوست مبارزه مي کنند». يک پژوهش آمريکايي در سال 2004 نشان داد در ميان ميوه ها و سبزيجاتي که قادرند راديکال هاي آزاد منشأ پيري پوست را از بين ببرند، آلو خشک رتبه نهم را از نظر غناي آنتي اکسيداني به خود اختصاص داده است. از سن 30 سالگي، همه مي توانند به طور مرتب و روزانه 1 تا 2 عدد آلو خشک مصرف کنند. همچنين مي توان با مصرف روزانه 1 يا 2 عدد آلو خشک اقدام به يک دوره درماني 3 ماهه کرد( حداقل 1 ماه وقفه بين هر دوره لازم است. دکتر فرانک سينگر، متخصص تغذيه، توصيه مي کند در صورتي که دچار يبوست هستيد، هر روز 2 يا 3 عدد آلو خشک را با صبحانه ميل کنيد. البته مي توانيد با توجه به عکس العمل مزاجي خود مقدار مصرف خود را تنظيم کنيد.

عوارض و اثرات جانبی مصرف آلو خشک و بخارا

آلو خشک از کم شدن آب آلو بدست میاید که بنابراین آن را آلو خشک مینامند.هر دو ،یعنی آلو های بنفش و زرد که سرشار از مواد مغذی و فیبر رژیمی هستند، استفاده میشود.با این حال مصرف زیاد آلو خشک میتواند عوارض جانبی مانند مشکلات گوارشی ،از جمله اسهال و وابستگی به ملین را افزایش دهد.

دل درد

آلو خشک باعث ایجاد اسهال میشود

بسیاری از مردم از عدم تحمل فروکتوز در رژیم غذایی برخوردار هستند و این بیماری ممکن است به گرفتگی شکم همراه با اسهال منجر شود.حتی افرادی هم که از عدم تحمل فرو کتوز در رژیم غذایی رنج نمیبرند،ممکن است پس از خوردن آلو اسهال شوند.یکی دیگر از عوارض آلو این است که مقدار کالری زیادی دارد،بنابراین خوردن بیش از حد آلو خشک و قرار دادن آن در رژیم غذایی گاهی ممکن است به چربی تبدیل شود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (449 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (102 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (32 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (21 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (20 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (15 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تبدیل پایان نامه به مقاله و کتاب صحبت های خنده دار رشید اصفهانی: من معلم بودم هر سال هم 100 درصد قبولی میدادم الان که بچه ها رو میبینم یا معتادن یا تو زندان😅 +فیلم مراحل چاپ کتاب نحوه تبدیل پایان نامه به کتاب اوج خلاقیت خنده دار یک دانش آموز ایرانی خوش ذوق برای نمره گرفتن از خانم معلم/ چقدرم دست و دلباز+عکس قیمت استخراج مقاله از پایان نامه اسکورت سفت و سخت محمود احمدی نژاد در سفر جدیدش به این کشور+ویدیو/ رژه خودروها برای محافظت از رئیس جمهور سابق رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه لیلا حاتمی +عکس / عاشقانه های لیلا و علی مصفا ارزش صد بار دیدن رو داره👌 صحبت‌هایی دختر غرفه داری که با پوشش نامتعارفش با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد+ویدیو/ نه حضرت آقا و نه محافظان هیچکدوم به من درباره حجابم تذکر ندادند خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل نارگیل/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از خوانندگی پسر کویرنورد با آهنگ چاووشی/ تنهای بی سنگ صبور! +فیلم چهره دلنشین و معصومانه پسر و دختر زیبا و اصیل پیمان معادی، آرمان سریال افعی تهران+عکس محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه همسر واقعی و باکلاس پیمان معادی، آرمان سریال افعی تهران/ چقدرم خانومش شبیه خودشه+عکس لباس های سِت جورجینا همسر رونالدو با آقای فوتبالیست/ چه خوش ذوق و عاشقانه +عکس چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟ مراحل سابمیت مقاله رونمایی از ماشین نوستالژی پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ/ فروشی هم نیست!! +عکس پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC رونمایی ستاره سادات قطبی از نقاشی احساسی و زیبای یک دختر تهرانی برای پدر جوان فوت شده‌اش در بهشت زهرا/ با چسب چسبونده روی قبر+عکس اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت تصویری از مزار مادربزرگ مجید واشقانی، آقازاده هفت سر اژدها در همسایگی عموی جوانمرگ و آتش نشانش+عکس/ روح جفتشون شاد خلاقت منحصربفرد دو کودک اهوازی در ساخت فوتبال دستی با سبد پلاستیکی میوه و گیره لباس +عکس/ شما بزرگ بشین حتما نخبه میشین😍 پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟ مدل مانتو سنگین رنگین المیرا شریفی مقدم مجری صدا و سیما با طرح پروانه ای/ خانوما ایده بگیرین +عکس استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت صحبت های خنده دار آقای قرائتی: خانواده‌ام می‌گوید اگر من بتوانم مردم را بگریانم و حجت‌الاسلام صدیقی بتواند مردم را بخنداند، امام زمان ظهور می‌کند +ویدئو😂👌 میز عزای ساده و زیبای پدر بهاره رهنما با شمع و جا عودی طرح پر/ چه چهره دلنشینی داشتن+عکس مرد 62 ساله آلمانی که 217 بار واکسن کرونا زده !!! تصویری دیده ده از مراسم خاکسپاری رضا داوودنژاد/ آقای بازیگر بر دوش دوست صمیمی اش+ عکس تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه ازدواج جذاب ترین پسر ایرانی با دختری هم سن مادرش +عکس دختر/دروغ یا واقعیت؟ ماجرای تسبیح رایگانی که به زائران حج امسال هدیه داده می شود! نگاهی به ساعت مچی لوکس رامین رضاییان ستاره فوتبال/ میگن قیمتش 3.5 میلیارد تومنه! +عکس طلاق غم انگیز «احسان و سولماز» زوج عاشق برنامه ماه عسل بعد از 15 سال+ ویدئو (فیلم) داماد کم شعور گریه عروس را درآورد! / وقتی مامان و بابات برات زن می‌گیرن و تو جنبه نداری! عکس العمل جالب و هوشمندانه ابراهیم رئیسی به شعار"ابراهیم بت شکن" +ویدیو بهترین عادت های تریدر های موفق
تیتر امروز   
مرد 62 ساله آلمانی که 217 بار واکسن کرونا زده !!!
قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش
جزئیاتی از پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی
واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران
جاساز مواد در معده برای فروش در زندان
«آنجلینا جولی» موی خود را برای این دختر دانشجوی آمریکایی قیچی نمی‌کند؟+تصاویر
اعتراف متهمان شبکه‌های فریب و قاچاق دختران+عکس و فیلم
کشف حجاب، سرو مشروبات الکلی و فروش ژامبون‌ با گوشت حرام در رستوران‌های بالای شهر / طرح نور در این رستوران‌ها هم اجرا شود
اتاق شکنجه شوگرمامی برای پسر جوان در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403
افشای راز های عجیب و افسردگی شدید جواد رضویان در برنامه زنده/رضویان:خداوند را فراموش کردم..
کارگر جوان قصد فروش یسنا کوچولو را داشت + جزییات
مردمی که مست عشق می‌شوند/ چرا استقبال از «مست عشق» مایۀ خوش‌حالی است؟
واکنش گل‌محمدی به یک خبر فوق جنجالی: بحث تعهد در میان نیست!
تاکید کردم تلگرام را از نفس بیندازید تا بیاید بگوید چشم! /گفتم اگر اینستاگرام را می بندید، درست ببندید
همایون شجریان و سحر دولتشاهی در انتظار نوزادشان هستند/ سحر دولتشاهی باردار شد!