ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با آداب و رسوم ملایر

  دوشنبه، 04 مرداد 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با آداب و رسوم ملایر
در این مطلب آداب و رسوم مردم ملایر از مراسم های گوناگون ازدواج و عید تا غذاهای اصیل و سوغات این شهر آشنا میکنیم با ساعدنیوز همراه باشید.

آداب و رسوم ملایر

مَلایر یکی از شهرستان های استان همدان در غرب ایران است. شهر ملایر مرکز شهرستان ملایر و دومین شهر بزرگ استان همدان، به شمار می آید.شهرستان ملایر از شمال به شهرستان های همدان و تویسرکان، از غرب به شهرستان نهاوند در استان همدان، از جنوب به شهرستان بروجرد در استان لرستان و از شرق به شهرستان اراک در استان مرکزی محدود می شود.

زبان و گویش مردم ملایر

گویشی که مردم شهر ملایر به آن تکلم می کنند "ملایری" نام دارد. این گویش دارای اشتراکات فراوان با زبان لری و لهجه همدانی است. "فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی" و "فرهنگ لغت بزرگ اسلامی" این گویش را به "پارسی میانه" نزدیک می دانند. "دانشنامه ملایر" گویش ملایری را دنباله "زبان مادی" دانسته است.ساکنان برخی از روستاهای ملایر به زبان های لری و لکی تکلم می کنند. "زندی"، "کردی"، "ترکی ملایری"، "کسبی" و "ننجی" از دیگر گویش های رایج در سطح شهرستان ملایر است.

دین مردم ملایر

اکثریت مردم ملایر شیعه دوازده امامی هستند و اقلیت بسیار محدودی یهودی مذهب نیز در این شهرستان سکونت دارند.

منبت ملایر

چله زری مردم ملایر

در ملایر شب چله را چله زری می گویند که در این شب مراسم زیبایی را برگزار می کردند. در این شب پس از صرف شام خانواده ها دو بشقاب نقل رنگارنگ را بر روی کرسی قرار می دادند و هر یک از اعضای خانواده شمعی را روشن کرده و درون سینی روی کرسی می گذاشتند، با این نیت که تا شب چله سال بعد مانند شمع روشن دل بمانند.

سپس یکی از دختران دم بخت به قید قرعه بر روی تختی پشت بام می نشاندند و به او لباس عروسی می پوشاندند. این عروس را "چله زری" می نامیدند و در اطراف او جمع شده و ترانه می خواندند و موسیقی محلی می نواختند. سپس مردم از هر خانه شمعی آورده و در اطراف چله زری روشن می کردند و زن و مرد دست بر روی شمع می گرفتند و بر صورت می کشیدند و می گفتند:"چله زری! زردی ما از تو، سرخی تو از ما، بر محمد و آل محمد صلوات".

مادر چله زری پس از سوختن شمع ها، روی سر او نقل های رنگارنگ می پاشید و مردم نقل ها را از یکدیگر می قاپیدند و می خوردند.

قاشق زنی مخصوص عید مردم شهر ملایر

یکی از رسوم زیبای مردم ملایر قاشق زنی در ایام نوروز است که هم اکنون نیز در بسیاری از روستاهای این شهرستان این رسم انجام می شود.

مردم ملایر به نیت تندرستی و داشتن سالی خوب قاشق زنی می کردند یعنی صورت خود را پوشانده و بر در خانه های اهل محل، دوست و آشنا می رفتند و پس از در زدن به صاحبخانه می گفتند:از عروسی آمده ام، برایتان تندرستی آورده ام و صاحبخانه در را باز می کرد و چیزی به او می داد.

مردم ملایر آنچه را از این راه به دست می آورند، نذر خود را هم به آن افزوده و غذایی می پختند و بین اهالی و اقوام و فقرا تقسیم می کردند. ته دیگ این غذا را جلوی ناودان مسجد قرار می دادند تا غذایی برای پرندگان باشد و اعتقاد داشتند این کار باران آور است.

ایرانیان باستان نیز این مراسم را داشتند و برای فروهرها بر بام خانه غذاهای گوناگون می گذاشتند تا از این میهمانان تازه رسیده پذیرایی کنند و چون فروهرها پنهان و غیر محسوس اند، کسانی هم که برای قاشق زنی می رفتند، سعی می کردند روی بپوشانند و ناشناس بمانند و چون غذا و آجیل را مخصوص فروهرها می دانستند، دریافت شان را خوش یمن می دانستند.

رسم تعویض لباس کهنه و نو در نوروز

مرم ملایر در نزدیک عید نوروز به خرید عید رفته و برای فرزندان خود لباس نو می خرند و مادران ملایری هر سال هنگام تعویض لباس نو و کهنه برای کودکان شعر زیر را با آهنگی دلنشین زمزمه می کردند:

اینِ بَدِری و هِزاری

کُهنشه بَدی به زاری

به زارِ اولِ باهاری

معنی شعر:

هزارها از این نوع لباس ها را پاره کنی و کهنه آن را بدهی به زاری و به یک زار (ژنده پوش و تهیدست) اول بهاری....

این شعر کنایه از این دارد که خداوند به تو بدهد و تو هم پیوسته به فقرا بدهی. مادران ملایری با خواندن این شعر کمک به ضعفا و همنوع را در ذهن کودک خود وارد می کردند.

کوسه گلین ملایر

نمایش كوسه گلين

آيين نمايشي «كوسه گَلين» يا «كوسه برنشين» نيز يكي ديگر از سنت هاي ديرين مردم ملاير در عيد نوروز است كه به نسل حاضر رسيده و با آمدن بهار و رفتن سرماي زمستان، بازيگران كوسه گلين در مدح رسيدن بهاري دوباره، شعر مي خوانند.
در اين آيين كه از چند روز مانده به نوروز آغاز مي شود، يك نفر با سر و صورت سياه شده، پوستين وارونه برتن، كلاه بوقي بر سر و زنگوله به پا مي كند و با هيبتي عجيب در نقش كوسه كه نماد عدم زايش است با ساز و دهل وارد روستا مي شود و پاي كوبان و ساز زنان، آمدن بهار را به روستاييان نويد مي دهد.
يك فرد ديگر نيز با هيبتي زنانه در نقش همسر كوسه يا همان «گلين» با دامن نمدي رنگارنگ با توبره اي در دست به راه مي افتد و كوسه را در اين كار همراهي مي كند، به گونه اي كه در برخي روستاها كوسه و زنش با ساز و دهل وارد مي شوند و بچه ها به دنبال آنها راه مي افتند.
كوسه و گلين به هر خانه اي كه درش باز بود، بويژه خانه اعيان و اشراف وارد مي شدند و در محوطه حياط شروع به حركت هاي جالب، خنده دار و رقص و پايكوبي مي كردند و در مدح بهار شعر مي خوانند، صاحبخانه ها نيز در حد وُسع و طبع خود كمكي نقدي و يا جنسي به آنها مي كند.

فال کوزه چهارشنبه سوری مردم شهر ملایر

فال کوزه نام رسمی است که زنان ملایری در چهارشنبه آخر سال آن را راه می اندازند. در روستای پیرسواران ملایر اهالی روستا چهارشنبه ماه صفر را چهارشنبه سوری می گرفتند و مراسم آتش بازی انجام نمی شد و مهره تاسی داشتند.

در فال کوزه دختران، زنان یا پسران جوان یک دکمه، مهره را عصر روز شنبه هفته منتهی به چهارشنبه سوری در خمره ای کوچک با چهار قفل شبیه قفل کوزه به نام قیفله، می انداختند و عصر روز چهارشنبه در خانه یکی از همسایه ها جمع می شدند و پس از تفریح و خوردن خوراکی های چهارشنبه سوری از بچه نابالغی می خواستند تا مهره ها را درآورد و قبل از اینکه مهره را خارج کنند شعری می خواندند و نسبت به نیت صاحب مهره آن را تفسیر می کردند.

رسوم ملایر

غبارروبی مساجد در ماه رمضان

مردم ملایر در ماه مبارک شعبان و قبل از فرا رسیدن ماه رمضان فرش های مساجد را بیرون آورده شست و شو می کنند و زنان با خاک سفید دیوار گلی مساجد را سفید و در و دیوار مساجد را گردگیری و کف مسجد را جارو می کنند و فضای مساجد را با سبزه، گل های شمعدانی و لاله عباسی طراوت و سرسبزی می بخشیدند.

مردم ملایر عصر آخرین روز از ماه شعبان خوراکی های متنوع تهیه نموده و به دارچم و دارالبهشت ازنا و و سایر دره های سرسبز اطراف شهر رفته و به تفریح می پرداختند.

گروه دیگری از مردم نیز روزه می گرفتند و عده ای از مردم نیز در دوشب آخر ماه شعبان مراسم کلوخ اندازان را با فراهم کردن غذا های متنوع و حلال، میهمانی گرفته و در نخستین روز از ماه مبارک رمضان دورهم جمع شده و از فضای ملکوتی نخستین سحر این ماه پر خیر و برکت استفاده می کردند.

پدر و مادر در نخستین سحر پس از قرائت دعای سحر و صرف غذای سحری، رو به قبله ایستاده و دعای ویژه ای را به زبان محلی می خوانند و اعضای خانواده دور آن ها حلقه می بستند سپس نیت روزه ماه رمضان می کردند.

کیسه برکت در ماه رمضان

در روزهای پایانی ماه رمضان، زنان روزه دار با نخ، سوزن و پارچه به مسجد می رفتند و بین نماز ظهر و عصر کیسه ای می دوختند و این کیسه به نیت برکت در زندگی دوخته می شد که در آن پول می گذاشتند تا برکت ماه مبارک را به ماه های دیگر سال نیز منتقل کنند.

در روز عید فطر نیز مردم ملایر با تهیه کردن آش رشته ترش که شامل، رشته، نخود، لوبیا، عدس، برگه زردآلو، چغندر، شیره و سرکه است، این عید را جشن می گیرند.

فالگوش

در این رسم مردم در سر چهار راهی ایستاده و نیت می کنند؛ سپس صحبت های اولین رهگذر را به عنوان پاسخ نیت خود در نظر می گیرند. نوع دیگری از این رسم وجود دارد که افراد در ابتدا کلیدی را به عنوان نماد گشایش زیر پا گذاشته و سپس نیت و فال گوش می ایستند و از فرورها نیز درخواست می کنند درهای بسته در زندگی شان را با کلید زیر پای آنها باز کنند.

سوغات و صنایع دستی ملایر

ملایر خطه تاکستان های وسیع است و مقام اول تولید و صادرات انگور را در کشور دارد. ۶۰ درصد جمعیت این شهرستان در باغات و مزاراع به باغداری و کشاورزی اشتغال دارند. از سوغات ملایر می توان به کشمش، باسلق، شیره انگور، عسل و گردو اشاره کرد. "نظامی گنجوی" درباره شیره ملایر این گونه سروده است:

امان از یاد دوشاب ملایر که آب آرد در کام جلایر

گیوه بافی ، قالی بافی ، گلیم بافی و منبت کاری از صنایع دستی ملایری هاست. صنعت مبل سازی در ملایر و بیشتر روستا های آن رواج بسیار دارد.

بازار ملایر

بازار سرپوشیده ی قدیمی ملایر ثبت ملی شده و دیدن آن واجب است. هم از بازار قاجاری بازدید می کنید و هم خرده ریز برای خودتان می خرید.مرکز خریدهای مدرن و امروزی طرفداران خودشان را دارند. مرکز خریدهای تندیس، میلاد نوربرای پاساژگردی و خرید مناسب هستند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (167 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (129 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (80 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (74 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (56 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (55 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (51 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (36 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (35 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (35 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از صحبت با پسرعموی خواربارفروشش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (36 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (34 نظر)
دیگران می‌خوانند   
گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس دلتنگی سوزناک نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا برای مادرش وسط برنامه + ویدئو (ویدئو) درگیری مهرانه مهین ترابی و منوچهر هادی سر صحنه فیلمبرداری حلقه ازدواج دوم حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل +ویدئو / زیبایی خاص یک انگشتر عقیق فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری نگاهی به امضای منحصر به فرد و زیبای داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه های ایرانی+عکس خلاقیت خنده دار هموطن ایرانی در ساخت توالت فرنگی با صندلی شکسته حماسه آفرید+عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😂 ترفندهایی برای افزایش ماندگاری رژ لب رونمایی از معدل حیرت انگیز سردار آزمون ستاره تیم ملی در اول ابتدایی/ با این نمره شاگرد اول کلاس بود+عکس فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 اسکرین شات از صفحه کامپیوتر و لپ تاپ با 4 روش تمیز کردن سینی فر تنها در 3 حرکت بیش از 10 اشتباه خانم‌ها هنگام کار با جاروبرقی غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به مراسم عروسی برادر فرزاد حسنی با رونمایی از استایل دامادگونه آقای مجری+عکس/ مبارک باشه جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم 25 داوطلب متخلف کنکور بازداشت و در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفتند پاسخ خنده دار دانش آموز ایرانی به سوال امتحانی درس علوم+عکس/با این جواب داغ بر دل معلم زدی فقط ایده خنده دار کارگر ساختمونی برای حل مشکل تیر چراغ برق شهرداری حماسه آفرید/ مهندس تویی بقیه اداتو درمیارن😂 (ویدئو) سفری شیرین به گذشته ها، این مدل پیام بازرگانی رو کیا یادشونه؟/حتما با صدا تماشا کنید تا خاطراتتون زنده بشه😍 سکانس خنده دار لیسانسه ها: سشوار کشیدن حبیب در توالت و ژست های لاکچری او آخر خندست+ویدئو سنگ تمام فلور نظری در میزبانی از بازیگران با چیدن میز غذا و دسر لاکچری و باکلاس+عکس/ ماشالله چه خونه زندگی لوکسی هم دارن👌 بازی کردن های بامزه نبات دختر بانمک شاهرخ استخری با دایی جونش/ شاهرخ استخری چه برادر خانوم خوشتیپی داره👌 تصویری جالب از اولین روز تولد پنجمین نوه احمدی نژاد در آغوش پدربزرگش/ چقدر کوچولو و زیباست شاهکار خنده دار نصاب باهوش در وصل کردن هوشمندانه دوربین مداربسته به دیوار حماسه آفرید+عکس/با دیدن این صحنه چهار ستون بدن مخترع دوربین مداربسته توی گور لرزید😂 (ویدئو) سکانسی فراموش نشدنی از شبهای برره /دو برره برای چهره نگاری به پلیسا کمک میکنه😂 خلاقیت شاهکار و زیبای یک شاطر خوش ذوق برای تبلیغ نانوایی‌اش با آرد/ هنرمند واقعی فقط خودت+ویدیو حرکت تحسین برانگیز الهام پاوه نژاد در حمل تابوت مادرش تا محل دفن برای پر کردن جای خالی برادر نداشته اش+عکس/ آفرین به غیرتت خوانندگی غش آور احمد مهرانفر، ارسطوی سریال پایتخت به زبان محلی با اصرار شهاب حسینی/ فقط خنده هاش😂+ویدئو خلاقیت خنده دار اُوستا بنّا با طراحی نمای خانه اش حماسه ساز شد/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس😆 روزمرگی های پر دردسر ولی قشنگ ستاره سادات قطبی با پسر کوچولوهاش/ راسته میگن بچه شیرینی زندگیه+ویدیو دیس غذای محمود احمدی نژاد در خانه اش با فرش ماشینی و پشتی/ ظروف غذاش از چینی های قدیمیه +عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی سولماز آقمقانی،لیلای سریال سه در چهار و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی جملات قصار خنده دار جواد خیابانی ملقب به جواد بلا به بهنام تشکر، نیمای سریال ساختمان پزشکان+فیلم
تیتر امروز   
مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم 25 داوطلب متخلف کنکور بازداشت و در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفتند گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی سولماز آقمقانی،لیلای سریال سه در چهار و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان جنجال به پا کرد! ضرب المثل های ایرانی با هوش مصنوعی جان گرفت نگاهی به فضای کتابخانه‌ی رهبرمعظم انقلاب؛ چه کتاب‌هایی در آن وجود دارد؟ جزئیات جدید از ماجرای مهمانی29 پزشک در شیراز و مرگ یک متخصص پوست و مو جوان
منتخب روز   
(ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده