تشریح بازی رشته ورزشی بیسبال+ افتخارات تیم بیسبال

  دوشنبه، 28 مهر 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
تشریح بازی رشته ورزشی بیسبال+ افتخارات تیم بیسبال
بیسبال نوعی ورزش گروهی است كه با چوب و توپ توسط ۹ بازيكن در يک زمين چمن بازی می‌شود. بيسبال در قرن نوزدهم از ورزش انگليسی كريكت ريشه گرفته است.

بیسبال ورزش ملی یا پرطرفدار ترین ورزش ایالات متحده امریکا، کوبا، پورتوریکو، دومینیکن، پاناما، نیکاراگوا، ونزوئلا در قاره امریكا و همینطور ژاپن، کره جنوبی و تایوان در آسیا است.بیسبال ورزش ملی ایالت متحده آمریکا به حساب می آید.

تصویر

تاریخچه بیسبال

بیسبال (Baseball) از بازي های متعددی كه با چوب و توپ بازي می شدند اشتقاق پیدا كرده است. از جمله این بازي ها میتوان به ورزش قدیمی راوندر كه در امریکای شمالی بازي می شد، ورزش انگلیسی کریکت و ورزش بسیار قدیمی رومانیایی اُینا اسم برد. اولین مسابقه ورزش مدرن بیسبال كه در اسناد نوشتاری گزارش شده است، به مسابقه ای در ۴ ژوئن ۱۸۳۸ در بیچ ویل، انتاریو، کانادا مربوط می شود. بیسبال در دهه ۱۸۶۰ حالت نیمه حرفه ای پیداكرد. اولین تیم كاملا حرفه ای بیسبال در کشور آمریکا ، تیم سینسیناتی رد استاكینگز بود كه در ۱۸۶۹ تشكیل شد. ژاپن یكی از نخستین كشورهایی بود كه بیسبال به آن راه یافت. بیسبال خيلي زود مهمترین ورزش گروهی ژاپن شد. در سال ۱۹۳۶ نیپون بیسبال لیگ شروع به كار كرد. در سال ۱۳۷۴ فدراسیون این رشته در ایران تشکیل شد در سال ۱۳۸۶ نخستین دوره لیگ با حضور ۶تیم برگزار شد ولی در سال بعد تعداد تیم ها به ۱۲ رسید. بیسبال در سال ۱۹۹۴ وارد بازی های آسیایی هم شد. ژاپنی ها این رشته را در تقویم مسابقه های هیروشیما قرار دادند، سه دوره اول این مسابقات با قهرمانی تیم ملی ژاپن به پایان رسید. رقابت های زيادی در کشور ایران شبیه به بیسبال انجام می شود و در گوشه کنار کشور و در نقاط مختلف بازي با چوب و توپ با نامهای گوناگون مانند، زنجیر پله، توپ و چوب، توپ تخته، چوگو، کُرد توپی و … صورت می گیرد که شباهت هایی با بازي امروزی بیسبال دارد.

بيسبال در آسيا

ژاپن يكی از اولين كشورهایی بود كه بيسبال به آن راه يافت. بیسبال خیلی زود مهمترين ورزش گروهی ژاپن شد. در سال ۱۹۳۶ نیپون بیسبال ليگ شروع به كار كرد.[۳] ۸۶۴ مسابقه اين ليگ در سال ۲۰۰۶ بيش از بیست ميليون و چهارصد هزار تماشاگر داشت و چهارمین ليگ پرتماشاگر دنيا بود(پس از ام ال بی ، ان بی ای و ان اف ال سه ليگ امريكایی بیسبال، بسكتبال و هاكی روی یخ). ژاپنی ها و امریكایی ها اين ورزش را به ديگر كشورهای شرق آسیا هم بردند و بیسبال به سرعت ورزش گروهی اول کره جنوبی و تايوان شد. ليگ حرفه ای بیسبال در کره جنوبی از ۱۹۸۲ و در تایوان از ۱۹۹۰ شكل گرفت. چین و اسرائیل هم دو كشور آسیايی دیگری هستند كه به ترتیب در ۲۰۰۳ و ۰۰۷ لیگ حرفه ای بيسبال را تشكيل دادند. بيسبال در سال ۱۹۹۴ وارد بازيهای آسيايی هم شد. ژاپنی ها اين رشته را در تقویم مسابقات هیروشیما قرار دادند، سه دوره اول اين مسابقات با قهرمانی تيم ملی ژاپن به پايان رسيد، اما در آخرين دوره مسابقات در سال ۲۰۰۶ تيم ملی بيسبال تايوان با شكست پنج تيم ديگر شركت كننده (ژاپن، كره جنوبی، چين، تايلند، فیلیپین) به قهرمانی رسيد.

بیسبال در ایران

در سال ۱۳۷۴ فدراسیون این رشته در ایران تشکیل شد در سال ۱۳۸۶ اولین دوره لیگ با حضور ۶تیم برگزار شد اما در سال بعد تعداد تیم ها به ۱۲ رسید

تیم بیسبال طیف تهران

این تیم پرافتخار، با سابقه ای درخشان و با قهرمانی های متعدد در سطح کشوری و استانی به یکی از بهترین تیم های ایران تبدیل شده است و یکی از خوش نامدارترین تیم ها در رشتهٔ پرطرفدار بیسبال در ایران می باشد. علت نامگذاری این اسم برای تیم این است که این تیم تقریباً از تمامی شهرهای ایران بازیکنانی دارداز جمله(تهران، کرج، سمنان، خراسان، کرمان، سراب، تبریز، اصفهان و…) و در واقع طیفی از بازیکنان با لهجه ها و گویشها، فرهنگ و آداب و رسوم هر شهر است که در این تیم پرافتخار حضور دارند. از آنجایی که کلمه طیف مجموعه ای از رنگ ها را شامل می شود تیم طیف نیز مجموعه ای از بازیکنان سرشار از انرژی، توانایی و استعداد را شامل می شود.

افتخارات تیم بیسبال طیف:

۱۳۷۵-(مقام دوم)-قهرمانی کشور-محل برگزاری کرمان

۱۳۷۶-(مقام اول)-قهرمانی کشور-محل برگزاری گیلان

۱۳۷۷-(مقام اول)-قهرمانی کشور-محل برگزاری تهران

۱۳۷۸-(مقام اول)-قهرمانی کشور-محل برگزاری بوشهر

۱۳۷۸-(مقام اول)- دهه فجر-محل برگزاری بوشهر

۱۳۷۹-(مقام اول)-قهرمانی کشور-محل برگزاری هرمزگان

۱۳۸۰-(مقام اول)-قهرمانی کشور-محل برگزاری خراسان

۱۳۸۰-(مقام چهارم)-دهه فجر-محل برگزاری هرمزگان

۱۳۸۱-(مقام اول)-قهرمانی کشور-محل برگزاری تهران

۱۳۸۱-(مقام دوم)-جام خلیج فارس-محل برگزاری هرمزگان

۱۳۸۲-(شرکت نکرد)-قهرمانی کشور-محل برگزاری گیلان

۱۳۸۲-(مقام اول)-دهه فجر-محل برگزاری بوشهر

۱۳۸۳-(مقام دوم)-قهرمانی کشور-محل برگزاری اصفهان

۱۳۸۳-(مقام اول)-جام خلیج فارس-محل برگزاری هرمزگان

۱۳۸۴-(مقام اول)-قهرمانی کشور-محل برگزاری تهران

۱۳۸۵-(مقام اول)-قهرمانی کشور-محل برگزاری تهران

۱۳۸۵-(مقام اول)-جام خلیج فارس-محل برگزاری هرمزگان

۱۳۸۶-(مقام اول)-قهرمانی کشور-محل برگزاری تهران

۱۳۸۶٬۸۷-(مقام اول)-لیگ سراسری-رفت و برگشت

۱۳۸۷-(مقام اول)-قهرمانی کشور-محل برگزاری گیلان

۱۳۸۷-(شرکت نکرد)-دهه فجر-محل برگزاری بوشهر

۱۳۸۸-(مقام اول)-قهرمانی کشور-محل برگزاری بوشهر

۱۳۸۹-(مقام اول)-قهرمانی کشور-محل برگزاری بوشهر

۱۳۹۰-(مقام اول)-قهرمانی کشور-محل برگزاری بوشهر

۱۳۹۲-(مقام اول)-لیگ سراسری-محل برگزاری اصفهان

۱۳۹۳-(مقام اول)-لیگ سراسری-محل برگزاری بوشهر

۱۳۹۴-تیم جوانان-(حذف در دور مقدماتی)-لیگ سراسری-محل برگزاری مشهد

۱۳۹۵-(حذف در دور مقدماتی)-لیگ سراسری-محل برگزاری تهران

۱۳۹۶-(مقام اول)-لیگ سراسری-محل برگزاری تهران

مقام دوم مسابقات کشوری سال۱۳۹۶.

مقام اول مسابقات لیگ سال۱۳۹۷.

مقام دوم مسابقات لیگ سال۱۳۹۸.

روش بازی بیسبال

در بیسبال هر تیم ۹ بازیکن اصلی و ۱۵ بازیکن ذخیره دارد. بازیکنان بیسبال از یک توپ سفت با پوشش چرمی، یک باتوم چوبی(در بازی های حرفه ای جنس آن تنها از چوب است) یا آلومینیومی و دستکش های حفاظ دار استفاده می کنند. همچنين ضربه زننده و گیرنده ی توپ هم لباس های مخصوص می پوشند. در زمین بازي یک پرتاب کننده ی توپ، یک گیرنده ی توپ، چهار بازیکن داخلی و سه بازیکن خارجی قرار می گیرند. هر تیم سعی می کند که امتیاز بیش تری بیاورد. در بیسبال اصطلاحاً به بردن هر دور« score runs» می گویند.

وسایل و تجهیزات بیسبال

۱- توپ: توپ های بیسبال از جنس پشم هستند و سطح شان با نخ و الیاف پوشانده شده است. سطح خارجی توپ چرمی است و از دو تکه تشکیل شده که به هم بخیه زده شده اند. وزن توپ بیسبال معمولاً ۱۵۰ گرم بوده و نباید کم تر و یا بیش از این اندازه باشد.

۲- چوب: به چوب بازی بیسبال چفته هم گفته می شود و این چوب ها و البته توپ های مخصوص "بازی بیسبال" با نهایت دقت تهیه میشوند ، توپ ها از چوب پنبه، لاستیک، نخ و بعضا چرم اسب تهیه میشوند حدودا ۱۵۰ گرم وزن و ۷ سانتیمتر نیز قطر دارند، حداکثر طول چوب بیسبال ۱۰۶ سانتیمتر است یعنی حداقل یک متر طول چوب میباشد .

۳- زمین: زمین بازی بیسبال به صورت لوزی است. مساحت زمین توپ گیری ۲۷.۴۳ متر مربع است و در هر گوشه یک پایه وجود دارد. گوشه ای که دو خط مرزی به هم می رسند گوشه ی اصلی است. هر توپی که خارج این خطوط بیفتد قانون را نقض کرده است.

۴- لباس: بیشتر لباس های بیسبال دارای اعداد و اسم های افراد پوشنده به لباس های خود هستند که معمولاً برای نشان دادن بازیکن های مختلف بکار میرود. کلاه بیسبال، پیراهن، شلوار، کفش، جوراب، و دستکش ها قسمتی از فرم بیسبال هستند. اکثر لباس های بیسبال رنگ های مختلف و ارم ها را برای نشان دادن تیمهای خود دارند.

آشنایی با برخی قوانین بیسبال

Batter

به شخصی اطلاق می شود كه با بَت در محل بَتر باكس نزدیك بیس خانه برای زدن توپ پرتاب شده توسط پیچر می ایستد و در این زمان عضو تیم حمله است . بَتر باید زمانی كه در بَتر باكس می ایستد استرس را از خود دور كند و با تمركز منتظر پرتاب پیچر و توپ خوب و دلخواهش برای زدن باشد ، نه زود بَت را بچرخاند و نه دیر و در تمرینات باید قدرت و سرعت خود را برای یك ضربه ایده آل و دلخواه افزایش دهد. هدف بَتر باید رساندن خود و یا یارش به امتیاز باشد كه این امر با راهبردهای مختلفی همراه است كه بَتر باید در تمرینات انجام دهد . در انتخاب بَت دقت كند و بَتی را برای چرخاندن مد نظر قرار دهد كه درصد موفقیتش برای بهتر ضربه زدن بیشتر باشد. اندازه و وزن بَت خود را یك بَتر در زمان تمرین باید بدست بیاورد و به راهنمایی های مربی دقت كند.

هوم پلیت - Home plate

بیس خانه و یا در حقیقیت بیس چهارم بیس بال ایستگاهی است كه بازی برای مهاجم از آنجا آغاز و در همانجا برای كسب امتیاز تمام می شود. بَترها در محلی كه در كنار هُم پِلیت وجود دارد می ایستند تا پرتاب های پیچر را بزنند، كچر مدافع بیس خانه است. هُم پِلیت در حقیقت محلی است كه با وجود بَتر استرایك یا بال بودن توپ مشخص می شود ، بوسیله شیئی از جنس لاستیك فشرده سفید رنگ كه به شكل یك 5 ضلعی برش خورده باشد و ابعاد بیس بازی را دارد مشخص است.

یک مثال ساده برای اینفیلد فلای:

رانری روی بیس اول است و بَتر توپی هوایی در داخل اینفیلد می زند ، در این زمان رانر بیس اول به خاطر تَگ آپ نباید حرکت کند و بیس را خالی کند اما مدافعان به عمد توپ را نمی گیرند تا به زمین بخورد و بعد از آن سریع توپ را برداشته به بیس دوم و سریع به بیس اول می رسانند تا هم رانر بیس اول را آوت کنند و هم بَتر را، در اینجا قانون بخاطر جلوگیری از این کار و زیبا شدن بازی اینفیلد فلای اعلام می کند تا فقط بَتر آوت شود و رانری که روی بیس اول بوده سر جای خود بماند. اگر بازی ۲ آوت داشته باشد و داور به اشتباه چنین ضربه ای را اینفیلد فلای اعلام کند بازی ادامه دارد و بَتر آوت نیست و بازی متوقف نمی شود مگر اینکه مدافعان بتوانند بَتر رانر و یا رانر را آوت کنند تا آوت سوم صورت گیرد و بازی در هالف اینینگ تمام شود .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (544 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (494 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (222 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (120 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (114 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (8 نظر) سکانس خنده دار و فراموش نشدنی از سریال "لحظه گرگ و میش"! + فیلم/ آبروی سروش رفت😂 (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (7 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 15 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 15 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 15 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 15 تیر 1403 + فیلم
پزشکی قانونی پس از 5 سال نظر داد: مرد همسرکش، جنون دارد
فال ابجد روزانه جمعه 15 تیر 1403
نام واقعی الهام حمیدی که اصلش زیباتر است/ خانم بازیگر یک عمر اشتباه خودش را معرفی کرد
مهمترین مساله پیش روی نهمین رئیس جمهوری ایران چیست؟
رشد مشارکت به سود پزشکیان است یا جلیلی؟
همسر رهبر معظم انقلاب: من خواهر آقای هاشمی رفسنجانی هستم/ترفند خلاقانه رهبر و همسرشان برای دیدن هاشمی رفسنجانی در زندان سیاسی
بتول خانم یک تنه آمار مشارکت روستا را بالا برد / رای‌های خاموشی که در مغازه کوچکش زنده کرد
عجیب ترین تابستانی که با برف و یخبندان آغاز شد! برف و سرمای تابستان 3 نفر را کشت
جشن فارغ‌التحصیلی پزشکان آینده کنار امام رضا(ع) + فیلم و عکس
رونمایی از فونت اختصاصی دانشگاه شریف با هدف ارتقای هویت بصری
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس