ساعدنیوز
ساعدنیوز

آشنایی با ورزش هاکی روی یخ+ قوانین بازی

  یکشنبه، 27 مهر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با ورزش هاکی روی یخ+ قوانین بازی
هاکی روی یخ (Ice hockey) نام یکی از رشته‌های ورزشی پرطرفدار است که در آمریکای شمالی (ایالات متحده و کانادا) تنها به عنوان هاکی نامیده می‌شود. بازی هاکی، یک بازی تیمی است که بر روی یخ انجام می‌شود. ورزش هاکی در کشورهای سردسیری که فصل سرما و یخبندان در آنان طولانی است دارای محبوبیت بسیار زیادی است.

هاکی از قدیمی ترین انواع بازی های توپ و چوب است که که در هر گوشه از دنیا در زمان های مختلف به شکلی انجام می شده است. هاکی روی زمین سده ها در انگلستان رایج بوده و از سال ۱۹۰۱ به بعد نیز در امریکا رواج یافته است. اصل هاکی روی یخ از کانادا است و به گمان بسیار دانشجویان دانشگاه میگل کانادا آن را به صورت امروز درآوردند. اولین اردوی تیم ملی ایران در شهریور سال ۱۳۲۰ تشکیل شد و در همان سال به عضویت فدراسیون جهانی درآمد و در سال ۱۳۵۰ در قالب تشکیل فدراسیون رسمیت یافت.

تصویر

تاریخچه ی هاکی

بازی هاکی در هلند ابداع شد. شخصی به نام جمیز دوم ( پادشاه انگلستان ) در دوران تبعیدش به هلند به هاکی علاقه پیدا کرد و پس از اتمام دوران تبعیدش، وقتی به سرزمین خود بازگشت هاکی روی یخ را به مردم انگلستان معرفی کرد. مردم انگلستان به هاکی روی یخ علاقه پیدا کردند. در نیمه ی قرن نوزدهم کشور انگلستان هاکی نوینی را بوجود آورده و قوانین خاصی را وضع کرد. اولین مسابقه ی بین المللی در یازدهم بهمن سال 1278 بین کشور های ولز و ایرلند برگزار شد که ایرلند توانست با نتیجه ی 3 بر 0 پیروز شود. در سال 1302 کشور فرانسه تصمیم گرفت که فدراسیون بین المللی مردان را تاسیس کند. سه سال بعد در سال 1305 فدراسیون هاکی زنان در انگلستان تشکیل شد. این 2 فدراسیون 50 سال بطور جداگانه فعالیت کرده و پس از 50 سال ادغام شدند.

بازی هاکی در دنیا به چهار شکل انجام می گیرد:

  • هاکی چمنی

هاکی روی چمن یک ورزش گروهی است که بین دو تیم ۱۱ نفره بر روی یک زمین چمن با هدف وارد کردن یک توپ کوچک به وسیله چوب هاکی به دروازه حریف انجام می شود. نهاد اداره گر این رشته ورزشی فدراسیون بین المللی هاکی است و مهمترین مسابقات این رشته ورزشی المپیک و جام جهانی هاکی است که هر ۴ سال یک بار برگزار می شوند.

  • هاکی سالنی

  • هاکی روی یخ

هاکی روی یخ (در انگلیسی: Ice hockey) نام یکی از رشته های ورزشی پرطرفدار است که در آمریکای شمالی (ایالات متحده و کانادا) تنها به عنوان هاکی نامیده می شود. بازی هاکی، یک بازی تیمی است که بر روی یخ انجام می شود. ورزش هاکی در کشورهای سردسیری که فصل سرما و یخبندان در آنان طولانی است دارای محبوبیت بسیار زیادی است .

  • هاکی اسکیت

در ایران در دو بخش هاکی چمنی و سالنی فعالیت بیشتری انجام می گیرد.

وسایل مورد نیاز برای هاکی (NHL)

همانطور که میدانید هاکی یک ورزش بسیار خطرناک است. به همین دلیل این ورزش نیاز به وسایل و تجهیزاتی برای محافظت از بدن دارد. این موضوع باعث شده است که تجهیزات هاکی از اهمیت فراوانی برخوردار باشند.

کلاه(helmet)

شامل بند چرمی هستند. بعضی از آنها قفسه ای برای محافظت از سر دارند و لبه ای که قفسه بر روی آن قرار میگیرد. کلاه های هاکی برای محافظت از سر استفاده شده و در سایز ها و اندازه های مختلفی وجود دارند.

محافظ گردن(neck_guard)

محافظ گردن که از پلاستیک و صفحات محکم ساخته شده و درون آن بسیار نرم است. این وسیله برای جلوگیری از ضربات تیغه ی اسکیت و دیگر ضربات استفاده میشود.

محافظ شانه(shoulder pads)

محافظ شانه ترکیبی است از جلیقه ای با قطعاتی در پشت کمر و جلوی بازیکن که دارای تسمه های چرمی محکم کردن جلیقه است. این محافظ دارای سرپوشی است که بطور انتخابی از محافظ نرم یامحافظ سخت پوشیده شده می باشد. هر کدام مانع وارد شدن ضربه ی سنگین به سر شانه ها می شوند.

محافظ آرنج(Elbow_guard)

محافظ آرنج ساعد ها و بازو ها را میپوشاند. این محافظ از ضربات وارده توسط پوک، ضربات حاصل از تنه زدن بازیکنان به هم، کوبیده شدن بازیکنان به دیواره ی زمین و … محافظت میکند.

پیراهن زیر جلیقه

شانه و آرنج ها را میپوشاند. از پارچه ی کشبافت نازکی درست شده و پشت پیراهن ها شماره و اسم هر بازیکن با رنگ مشخصی چاپ شده است.

دستکش هاکی

از لایه ی خیلی نازک چرمی درست شده که کف دست و انگشتان را پوشانده و برای قسمت بیرونی دست ضخامت زیاد و قابل توجهی در نظر گرفته شده است. این قسمت محکم کمک می کند که انگشتان دست برنگشته و باعث جلو گیری از وارد شدن ضربه به پشت دست می شود.

شلوار هاکی

شلوار هاکی که اندازه ی آن ها تا زانوی بازیکنان است قسمت لگن را می پوشاند. شلوار های هاکی دارای صفحاتی هستند که مفصل را میپوشانند.

محافظ ساق پا(shin)

از پلاستیک سخت ساخته شده و زیر جوراب بسته میشود.

جوراب هاکی

جوراب هاکی با جوراب های معمولی متفاوت بوده و از پشم کشبافت درست شده است. روی جورابها نه تنها نشان تیم، بلکه پست هر بازیکن ( حمله_مدافع_دروازبان ) نیز هک شده است. جورابها از زیر شلوار هاکی یعنی روی زانو را میپوشانند.

اسکیت هاکی

اسکیت هاکی از یک محافظ سخت تشکیل شده که مناسب با اندازه ی پای بازیکنان ساخته میشود. اغلب با مش فلزی تقویت شده است. قسمت ضروری اسکیت، بوت داخلی آن است. تنها قسمت بیرونی که اهمیت دارد قسمت تیغه ی اسکیت است. به طور معمول اسکیت از ساق پا به پایین را میپوشاند.

چوب هاکی

چوب هاکی از مواد کامپوزیت است که برای سبک های مختلف و در ابعاد و اندازه های گوناگون ساخته شده است. برای جلوگیری از شکستن چوب های هاکی، کمی قابلیت انعطاف پذیری دارند. پیشرفته ترین چوبه های هاکی از گرافیت ساخته میشود که به بازیکن اجازه میدهد قدرت و دقت بالاتری داشته باشند. این چوبها بسیار خوب هستند اما هزینه ی خرید آنها بسیار بالاست. به همین دلیل زیاد از آنها استفاده نمیشود.

نحوه بازی و قوانین بازی هاکی روی یخ

بازی شامل سه تایم بیست دقیقه ای به همراه وقت اضافه و ضربات پنالتی (در صورت لزوم) است. هر تیم شامل ۶ بازیکن است که معمولاً سه فوروارد، دو مدافع و یک دروازه بان دارد. تعداد کل بازیکن ها با احتساب افرادی که بر روی نیمکت ذخیره نشستند ۲۰ نفر است. بازی دارای حداقل سه داور است. اگر بازیکنی مرتکب خطا شود، بر حسب شدت خطا به مدت ۲ دقیقه، ۵ دقیقه و بعضاً ۱۰ دقیقه از زمین بازی اخراج می شود و این یک موقعیت منفعت آمیز برای تیم دیگر است که به آن اصطلاحاً «پاور پلی» (Power Play) می گویند. در بازه های جریمه دو دقیقه ای، اگر تیمی که در موقعیت منفعت از این جریمه است، گلی به ثمر برساند، بازه جریمه زودتر به پایان می رسد؛ اما این قانون شامل جریمه های ۵ و ۱۰ دقیقه ای نمی شود. هر دو تیم رقابت می کنند تا بیشتر گل بزنند. تیمی که امتیازی بیشتری به دست آورد برنده بازی است. برای به ثمر رساندن یک گل، تیم مهاجم باید توپ را از خط دروازه حریف عبور دهد. در زمان آغاز هر تایم تیم ها جای خود را عوض می کنند. سطح بازی بین هر تایم مجدداً بازسازی شود. زمان استراحت ۱۵ دقیقه است. وقت اضافه بعد از ۶۰ دقیقه قانونی می تواند ۵، ۱۰ یا ۲۰ دقیقه باشد و قانون گل طلایی در آن حاکم است. یعنی تیمی که اولین گل را در این تایم به ثمر برساند برنده بازی است. در صورت تساوی بازی وارد ضربات پنالتی با تعداد مشخص شوت می ‍شود. معمولاً تعداد این شوت ها ۳ عدد است. زمان از ۲۰، ۱۰ یا ۵ آغاز شده و به صفر می رسد و زمان نگه دار باید در زمان توقف بازی زمان را نگه دارد. هر تیم مجاز است که یک تایم اوت در کل زمان قانونی بازی درخواست دهد. در تعداد تعویض ها محدودیتی وجود ندارد و هر بازیکن می تواند مکرراً وارد زمین بازی و از آن خارج شود. فدراسیون جهانی هاکی روی یخ (آیس هاکی ) IIHF نامیده می شود که مخفف عبارت International Ice Hockey Federation است و هر دوره نشریه شامل قوانین آن را منتشر می کند. آخرین نسخه قوانین بازی هاکی روی یخ در سال ۲۰۱۸ منتشر شده و تا سال ۲۰۲۲ اعتبار دارد.

اصطلاحات انگلیسی خاص بازی هاکی

  • 'Chirpin (جیرجیر زدن) : به فحاشی بازیکنان به یکدیگر.
  • Mucking it up (کثافت کاری) : به درگیرشدن فیزیکی در هنگامی که پاک هاکی در کرنرها قرار دارد.
  • Up on the roof (رو-طاقی) : شوتی که به بالای طاق دروازه بنشیند.
  • Cement Head (کله خر) : بازیکن متهاجم که به دنبال دعوا و فیزیکی شدن باشد.
  • Gong Show (نمایش ضرب چینی) : به بازیکن و یا تیمی که بازی هاکی را بد بازی کند.
  • Top Shelf (سجاف) : به گلی که پاک هاکی از کُرنر هر یک از دو طاق دروازه به ثمر نشسته باشد.
  • Duster (گردگیر) : به بازیکنی که همیشه روی نیمکت ذخیره به دستور مربی مینشیند و بازی داده نمی شود.
  • -Grinder (جان کن) : به بازیکنی که هم خشن است و هم زحمت کش.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (106 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (77 نظر) چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (55 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (40 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (33 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (32 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (31 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (20 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (16 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (15 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
صحبت های همراه با گریه مادر مرتضی پورعلی گنجی: توی شالیزار کار میکردم شکم بچه هامو سیر میکردم+ویدیو رونمایی از شورت ورزشی 66 میلیون تومانی ستاره فوتبال/رامین رضاییان مرزهای خرید را جابه جا کرد+ عکس وقتی سوگل طهماسبی با این جواب نشون میده که یه اهوازی واقعی و به تمام معناست+ویدیو/ گرمای تابستون و چای یه ترکیب ترک نشدنی برا ایرانیاست😎 بهاره رهنما: به من میگید پیرزن ناراحت نمیشم چون من پیرزن جذابی هستم+ویدئو خوانندگی خارجی هومن حاج عبداللهی با لهجه مازَنی / خدا تو گِل این مرد فقط نمک ریخته +فیلم عمارت باشکوه محل نگهداری سه تار ناصرالدین شاه قاجار/ یه خونه پر از ساز و آواز 😍+ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز حامد آهنگی، کمدین معروف ایرانی+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍!+ویدیو دلتنگی تمام نشدنی نسرین مقانلو برای پسر و پدر مرحومش با این ویدیو و با صدای علیرضا قربانی دل هر مادری رو به درد میاره/ خدا بهش صبر بده روایت بامزه پوریا پورسرخ از عاشق شدن و ازدواج کردنش؛ مثل خودم خیلی بی حاشیه هست+ ویدیو/ خوشبخت باشین😍 واکنش خسرو حیدری به شوخی های سریال پژمان/ وقتی همسر خسرو حیدری دست رد به پیشنهاد بازیگری زد+ویدئو درباره میوه‌فروشی که 16 سال فکر کردیم «فریدون فروغی» است! +ویدئو تصویری از استراحت محمدجواد ظریف با پتوی گلبافت در هواپیما/ حمایت از کالای ایرانی توسط سیاستمدار ایرانی (فیلم) پشت صحنه خنده دار سریال پژمان با هنرنمایی پژمان جمشیدی/ نبینید از دستتون رفته😂 چیدمان میز شام مفصل و رنگارنگ نرگس محمدی، بازیگر سریال ستایش در مهمونی مجردی / خوش به حال علی اوجی 😍 بازسازی چهره نئاندر تال 78000 ساله‌ + فیلم خرید انواع میز چوبی و کنسول چوبی از سایت دکورال علی دایی: اولین ماشینم پیکان اردبیل 11 بود+ویدئو/ 420 تومن سود کردم شریکم برایم پیکان خرید نه با پول فوتبال! غذاهای ابتکاری و بامزه حاج قاسم سلیمانی به روایت دخترش/ اضافه کردن کاکائو و شکر به تخم مرغ تا علاقه زیاد به زیره به دلیل اهل کرمان بودن سردار اخبار اقتصادی و سیاسی روی فارکس و کریپتو تاثیر دارد؟ خونه زندگی بشاش نسرین مقانلو قبل از فوت پسرش/ یه بوفه پر از عکس جگرسوز ارشیا+عکس سامانه استعلام انگ طلا کدام است؟ دلبری های نو عروس ایرانی برای بردن دل مادر شوهر با تزیین ماکارونی/ مغز این عروس رو باید طلا گرفت+ عکس مقایسه مزایا و معایب سوراخکاری با دستگاه برشکاری و مته گردبر هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس سفر اردشیر رستمی، بازیگر نقش شهریار به زادگاهش اهر در آذربایجان شرقی و توصیفات دلنشینش از این شهر تاریخی+ویدیو (فیلم) واکنش خنده دار دختر جواد خیابانی به سوتی های پدرش/ میشینیم دورهم میخندیم!😂 چهره و تیپ دهه شصتی بازیگران مشهور ایرانی در جوانی؛ از شبنم قلی خانی تا یکتا ناصر+ عکس/ فقط مقنعه چانه دار الیکا عبدالرزاقی و ابروی پیوندی سمانه پاکدل😍 مادرانگی‌های نیکی کریمی برای پارسا قره خانلو، بازیگر نقش پسر بهاره رهنما در سریال پژمان / چقدر مادر بودن بهش میاد ... تغییر چهره و سرنوشت بازیگران سریال زندگی به شرط خنده بعد از 17 سال+عکس/ قابل باور نیست! ابتکار خنده دار راننده ال نود با نوشته روی شیشه ماشینش برای پرت کردن حواس بقیه/ سلطان جملات نامفهوم😂 پاسخ خنده دار دانش آموز ایرانی در برگه امتحانی عربی حماسه آفرید +عکس/ ناامیدی رو میشه تو نوشته معلم دید نگاهی به تراس باصفا و سرسبز پریچهر قنبری همسر سابق شهاب حسینی / تراس نیست که جنگله +عکس تزئین میز عزای ساده و بدون تجملات ارشا اقدسی با پارچه سفید و گل شیپوری +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی... (عکس) پریا انوری بازیگر نقش عشرت در سریال گیلدخت به همراه آقای قهرمان کونگفو کنار دریاچه / خلوت پر از آرامش خانم بازیگر ... نجات هزاران تن سیب کشاورزان توسط تاجر آذربایجانی با سرمایه گذاری در پوره سیب ! (عکس) عکس دو نفره مانی آخشی و شقایق فراهانی در پشت صحنه سریال گیلدخت / جاسوئیجی خانم بازیگر چقدر بانمک و کیوته! قرآن خوانی رهبر معظم انقلاب برای پدر محمود احمدی نژاد+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی ویلچر نشینی مریم امیرجلالی در کنار رفیق کهنه اش همراه یه عالمه سورپرایز+ عکس دردناک ترین تولد مادری که مهمانانش 3 قاب عکس بودند+ویدئو/بازم شب تولدم شد... تمرینات سخت هادی چوپان به بچه گرگ برای جانشینی خودش/ پسر کو ندارد نشان از پدر+ فیلم
تیتر امروز   
غذاهای ابتکاری و بامزه حاج قاسم سلیمانی به روایت دخترش/ اضافه کردن کاکائو و شکر به تخم مرغ تا علاقه زیاد به زیره به دلیل اهل کرمان بودن سردار معمای المپیادی عبور قورباغه از برکه (ویدئو) غار یخی، شاهکاری از طبیعت که نفس را در سینه حبس می‌کند! این تصویر چیزی جز توهم مغز شما نیست! (ویدئو) کشف اسرار کهکشان / سفری علمی به ناشناخته‌های راه شیری (تصویر) به این میگن فرهنگ‌سازی ترک سیگار! (ویدئو) انفجار رنگ‌ها در حباب‌های پلاستیکی / نقاشی خلاقانه با سرنگ و پلاستیک! (تصاویر) با جاده‌ی مرگ آشنا شوید! (ویدئو) با این معلم کاربلد در سه دقیقه شاهنامه را یاد بگیرید! (تصویر) راز سمت تاریک ماه فاش شد! زمین زیر پای مدارس سست است! مردی که در ماشین‌های پارک‌شده را قفل می‌کند! / وقتی مرزهای انسانیت جا به جا می شود لطفاً کمی با مستأجرت مهربان باش+عکس اقتدار معلمان دهه شصت یا دانش‌آموزان دهه نود؟ / برخورد پیمان معادی با معلم دهه شصتی در سریال افعی تهران درست بود؟ جزئیات مرگ تلخ «ماهی جان» مادر کازرونی که به خاطر نجات یک پیرمرد سیل نفسش را برید+فیلم
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...