آشنایی با خواص مفید ادویه کاری

  جمعه، 23 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
آشنایی با خواص مفید ادویه کاری
بسیاری از ما بارها از ادویه کاری در آشپزی استفاده کرده‌ایم، ولی از خواص و ترکیبات آن چیزی نمی‌دانیم. پودر کاری ادویه محبوبی است که برخلاف تصور ما از هند نیامده و ابداع انگلیسی‌ها در قرن هجدهم است. ادویه کاری برای ساده‌کردن آشپزی هندی ابداع شد، زیرا آشپزهای انگلیسی به‌سختی می‌توانستند بعضی از ادویه‌ها را تهیه کنند.

ادویه کاری در واقع ترکیبی از ادویه ها و مواد مختلف است که در غذاهای مختلف، مفید واقع می شود. بسته به منشاء و سلایق شخصی آن، ترکیبات آن نیز بسیار متفاوت است. برخی از رایج ترین مواد موجود در کاری شامل زنجبیل، دارچین، گشنیز، شنبلیله و زردچوبه است. علاوه بر این، هل، فلفل کاین و دانه خردل نیز اغلب در مخلوط ادویه کاری وجود دارند. بسیاری از این ترکیبات، ظرفیت قابل توجهی از فواید را برای سلامتی دارا هستند.

ادویه کاری

ادویه کاری

ارزش غذایی ادویه کاری

  • آب : 8.8 گرم
  • انرژی : 325 کیلو کالری
  • پروتئین : 14.29 گرم
  • چربی کل : 14.01 گرم
  • کربوهیدرات، بر حسب تفاوت گرم :55.83 گرم
  • فیبر، رژیم غذایی کل : 53.2 گرم
  • شکر، کل : 2.76 گرم
  • کلسیم، : 525 میلی گرم
  • آهن : 19.1 میلی گرم
  • منیزیم : 255 میلی گرم
  • فسفر : 367 میلی گرم
  • پتاسیم : 1170 میلی گرم
  • سدیم : 52 میلی گرم

ادویه کاری

خواص ادویه کاری

خواص ادویه کاری به مواد تشکیل دهنده آن بستگی دارد. مثلا:

  • شنبلیله به عنوان مکمل غذایی دیابت، تحریک کننده تولید شیر در دوران شیردهی و پانسمانی موضعی برای درمان زخم یا اگزما استفاده می شود. البته این خواص شنبلیله از نظر پزشکی اثبات نشده اند.
  • گشنیز نیز خواص فراوان و ویتامین های B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین)، B5، B6، B9 (فولات یا اسیدفولیک)، E و K دارد و حاوی کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، روی و فیبر خوراکی است.
  • فلفل قرمز نیز تعداد زیادی از ویتامین ها، مواد معدنی، فیتوکمیکال ها و فیبرهای خوراکی را دارد.
  • زنجبیل و سیر خواص ضدالتهابی دارند و قرن هاست که در طب آیورودا برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها مانند آرتروز، بیماری های خودایمنی و حتی سردرد و حالت تهوع استفاده می شوند.

پیشگیری از آلزایمر

زردچوبه باارزش ترین ادویه در پودر کاری است. یکی از اجزای ارگانیک زردچوبه کورکومین نام دارد. به گفته محققان، کورکومین پلاک های تشکیل شده به وسیله رادیکال های آزاد در مسیرهای عصبی مغز را کاهش می دهد. کورکومین سیستم ایمنی را تحریک می کند که اسیدهای آمینه تشکیل دهنده این پلاک ها را از بین ببرد، درنتیجه زوال شناختی و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر کاهش می یابد. بیماری آلزایمر در هند به طرز چشمگیری کمتر از کشورهای دیگر جهان است که می تواند به دلیل مصرف زیاد ادویه در این کشور باشد.

خاصیت ضدسرطانی

تحقیقات انجام شده نشان می دهند که ادویه کاری خواص ضدسرطانی دارد. مثلا مجله «بیوشیمی تغذیه» در سال ۲۰۱۲ مطالعه ای را منتشر کرد که نشان می دهد کورکومین موجود در ادویه کاری می تواند در برابر گلیوبلاستوما (GBMs) از بدن محافظت کند. گلیوبلاستوما نوعی سرطان تهاجمی است که از مغز شروع می شود.

کپسایسین ماده فعال در فلفل های تند است که رشد سلول های سرطانی را کند می کند و آنها را از بین می برد. مطالعه ای در دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که کپسایسین بدون آسیب زدن به سلول های سالم، رشد سلول های سرطانی پروستات در موش ها را مهار می کند.

در گذشته اعتقاد بر این بود که غذاهای تند می توانند منجر به زخم شوند. ولی شواهد موجود نشان می دهد که کپسایسین موجب محافظت در برابر پاتوژن زخم (هلیکوباکتر پیلوری) می شود. کپسایسین در صورت مصرف موضعی یا خوراکی مانند مسکن عمل می کند.

زیاده روی در مصرف کپسایسین می تواند علائم کوتاه مدت شدیدی مانند معده درد، اسهال و استفراغ ایجاد کند. این علا ئم به دلیل تحریک بیش از حد سیستم عصبی ایجاد می شوند. اگر استفاده از ادویه ها را تازه شروع کرده اید، مصرف آنها را به تدریج افزایش دهید تا علائم نامطلوب را به حداقل برسانید.

تسکین درد و التهاب

زردچوبه برای کاهش التهاب، درد و آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) مفید است. خواص ضدالتهابی زردچوبه التهاب و زوال مفاصل و همچنین درد در بیماری هایی مانند روماتیسم مفصلی را کاهش می دهد. پژوهشی نشان داده است که می توان اثرات زردچوبه را با ایبوپروفن مقایسه کرد.

پودر زردچوبه در طب سنتی کاربردهای فراوانی دارد، مثلا برای تسکین درد عضلات و کمک به بهبود زخم از این پودر به صورت ضماد استفاده می شود. کورکومین، ماده فعال موجود در پودر زردچوبه، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارد و می تواند التهاب را در بدن کاهش دهد. کورکومین برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها مؤثر است.وقتی کورکومین با پیپرین، ماده فعال موجود در فلفل سیاه، ترکیب می شود، قابلیت جذب آن در بدن تا ۲۰۰۰درصد افزایش می یابد. در بعضی از پودرهای کاری فلفل سیاه نیز وجود دارد.

کمک به سلامت قلب

هل و ریحان شیرین گشادکننده عروق هستند و بر پروتئین هایی اثر می گذارند که تنش را در رگ های خونی کاهش می دهند. درنتیجه فشارخون و احتمال بسیاری از بیماری های قلبی عروقی مانند تصلب شرایین، حملات قلبی و سکته کاهش می یابد.

به گفته انجمن قلب آمریکا (AHA)، یکی از خواص ادویه کاری طعم دادن به غذا برای کاهش میزان نمک یا حتی حذف نمک است، یعنی پودر کاری می تواند جایگزین نمک شود و «سطح متعادل سدیم» در منابع غذایی، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را تا حد زیادی کاهش می دهد.

بهبود سلامت استخوان ها

ادویه کاری و زردچوبه موجود در آن از نظر تأثیر بر پوکی استخوان و سلامت استخوان بررسی شده اند. گرچه آزمایش های انسانی هنوز در مراحل اولیه هستند، آزمایش های حیوانی فراوانی نشان داده اند که زردچوبه سرعت رشد مجدد، اتصال و ترمیم استخوان را به شدت افزایش می دهد و نشانه های کاهش تراکم استخوان را تا ۵۰درصد کاهش می دهد.

خواص ضدباکتریایی

ماده مفید دیگری که در بیشتر پودرهای کاری وجود دارد تخم گشنیز است. طبق پژوهش ها گشنیز تمایل زیادی به مقابله با عفونت های باکتریایی، به ویژه ای کولای (E.coli) و سایر عفونت های روده ای دارد.

زیره و زردچوبه نیز خواص آنتی اکسیدانی و ضدمیکروبی قوی دارند و می توان از آنها در برابر باکتری های مضر بدن استفاده کرد. بنابراین مصرف مقدار مناسبی از پودر کاری می تواند سلامت سیستم گوارش را افزایش دهد و سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با عوامل باکتریایی قوی نگه دارد.

کمک به سلامت کبد

کورکومین به سلامت کبد نیز کمک می کند. این ماده ژن های خاصی را مهار می کند که منجر به التهاب، سرطان و رشد تومور در کبد می شوند. گرچه آزمایش های انسانی هنوز در مراحل اولیه قرار دارند، آزمایش های حیوانی نشان می دهند که مقدار سالم و مناسب پودر کاری و کورکومین عامل مهمی برای جلوگیری از بیماری های کبدی و سمیت کبد هستند.

خواص کاری برای لاغری

بسیاری از مطالعات نشان می دهند که بعضی از ادویه ها مانند زیره، دارچین، زردچوبه، فلفل ها و فلفل چیلی می توانند نرخ متابولیسم استراحت (RMR) را افزایش و اشتها را کاهش دهند. همچنین در آزمایشی مشخص شد که زردچوبه جلوی رشد بافت چربی در موش ها را گرفت.تأثیر ادویه ها بر افزایش متابولیسم زیاد نیست و تنها با افزودن ادویه به برنامه غذایی نمی توان وزن کم کرد.

ادویه کاری

مضرات ادویه کاری

هر چند که خواص پودر کاری در طب سنتی بسیار زیاد است، اما به هر حال مصرف بیش از حد آن می تواند سبب بروز مشکلاتی جدی در سلامتی شود. در ادامه می توانید با مضرات ادویه کاری آشنا شوید.

  • پودر کاری یک ضد انعقاد قوی است، بنابراین افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند، نباید از پودر کاری استفاده کنند.
  • افرادی که با مشکلات کیسه صفرا دست و پنجه نرم می کنند، باید از مصرف ادویه کاری اجتناب کنند.
  • برخی افراد ممکن است با مصرف ادویه کاری دچار علائم آلرژی و حساسیت شوند، این افراد باید از مصرف پودر کاری در غذا پرهیز کنند.
  • مصرف زیاد ادویه کاری موجب افزایش اسید معده و سوزش معده می شود.
  • افرادی که به ورم معده مبتلا هستند، نباید از ادویه کاری استفاده کنند.
  • مصرف بیش از حد ادویه کاری موجب تشدید علائم هموروئید می شود و فرد را با علائمی نظیر خارش، درد، تحریک و خونریزی روبرو می کند.
  • یکی دیگر از عوارض ادویه کاری مشکلات گوارشی است. برخی افراد ممکن است بعد از مصرف ادویه کاری دچار علائم گوارشی مثل حالت تهوع، نفخ شکم و بیماری اسهال شوند.
  • مصرف بیش از حد ادویه کاری در دوران بارداری مضر است و می تواند سبب سقط جنین شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (229 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (135 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (56 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (52 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (50 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (18 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) نگاهی به ماشین بی ام و هوش پران کریم باقری که همه آرزوشو دارن/ زیدان فوتبال ایران سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت