آشنایی با خواص مفید تره فرنگی برای بدن

  جمعه، 23 دی 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
آشنایی با خواص مفید تره فرنگی برای بدن
تره فرنگی دارای خواص و فواید فراوانی است که برخی از افراد آن را به دلیل خواص دارویی اش هم مصرف می کنند، البته مصرف تره فرنگی در وعده شام هم بسیار مفید است.

تره فرنگی سرشار از ویتامین است و به همین دلیل مصری ها، یونانی ها و رومی های باستان از تره فرنگی به خاطر خواص دارویی اش استفاده می کردند.در میان مزایای فراوان آن، خوردن تره فرنگی در شب، سنتز مواد غذایی و هضم و همچنین خواب شبانه آرام و تازه را تسهیل خواهد کرد.

تره فرنگی

اگر شما یکی از آن افرادی هستید که تصمیم به خوردن شام سبک برای اجتناب از اضافه وزن دارند، قطعاً این مورد بهترین گزینه شما است. به یاد داشته باشید که شام باید متعادل باشد و شامل تنوعی از مواد غذایی بدون نادیده گرفتن مواد مغذی لازم برای پایان روز باشد.

خواص تره فرنگی

تره فرنگی به سبب داشتن ترکیبات سولفور از مقدار قند خون می کاهد و با مراقبت از مغز، فرد را از بیماری های مغزی مانند زوال عقل دور نگه می دارد. بررسی ها نشان داده اند این سبزی سرشار از فلاونوئید، به ویژه نوعی از آن به نام کائمفرول، است که بدن را در برابر عفونت های باکتریایی، ویروسی و قارچی مقاوم می کند. در ادامه، تعدادی دیگر از خواص تره فرنگی را توضیح داده ایم.

  • خواص تره فرنگی برای تیروئید : این گیاه مملو از منگنز است که سلامت تیروئید را افزایش می دهد. تره فرنگی علاوه بر منگنز، مس، ویتامین B6، آهن و فولات نیز دارد.
  • کاهش خطر سرطان : گیاهان خانواده آلیوم خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می دهند. سرطان پروستات، معده، روده بزرگ و مری در افرادی که به وفور سیر، موسیر، پیازچه، پیاز و تره فرنگی مصرف می کنند نادر است. محققان با توجه به ۱۶ تحقیق به این نتیجه رسیدند که آنتی اکسیدان های سبزیجات خانواده آلیوم، دی اِن اِی صدمه دیده را ترمیم می کنند.
  • تقویت استخوان ها : تره فرنگی مملو از ویتامین K است که از خطر ابتلا به پوکی استخوان می کاهد. برخی از بررسی ها نشانگر ارتباط بین مصرف ویتامین K و بهبود تراکم استخوان هستند. قوی بودن استخوان ها از خطر شکستگی لگن می کاهد. در برخی از کشورها استفاده از ویتامین K برای درمان پوکی استخوان تأیید شده است.
  • سلامت چشم ها : تره فرنگی حاوی لوتئین و زآگزانتین است. این ۲ ماده برای سلامت چشم مفید هستند. این مواد نوعی کاروتنوئید (دسته ای از رنگدانه) هستند که از خطر ابتلا به آب مروارید و دژانسیون ماکولا (تباهی لکه زرد) در افراد مسن می کاهد. این دو بیماری بینایی را به شدت مختل می کنند و روی کیفیت زندگی اثر منفی می گذارند.
  • کنترل وزن : تره فرنگی نوعی ماده خوراکی کم کالری است، پس می تواند بخشی از برنامه کنترل وزن باشد. آب و فیبر موجود در تره فرنگی به فرد احساس سیری می دهند، بنابراین احتمال پرخوری کمتر می شود. همچنین تره فرنگی طعم خوبی به غذاها می دهد و خوردن غذاهای سالم را لذت بخش می کند.
  • سلامت گوارش : تره فرنگی منبع غنی فیبر حلال از جمله پری بیوتیک است و به همین علت سلامت روده را حفظ می کند. باکتری های پری بیوتیک هم از التهاب روده می کاهند و آن را تقویت می کنند.پیازچه ساقه های سفید و متمایل به سبز روشن دارد و شبیه تره فرنگی اما کوچک تر است و طعم قوی تری از تره فرنگی دارد. تره هم کوچک ترین عضو خانواده آلیوم است که طعم آن ملایم تر از سیر، پیازچه و تره فرنگی است.

تره فرنگی

ارزش تغذیه ای تره فرنگی

  • کربوهیدرات : یکی از مواد مغذی که در تره فرنگی به وفور یافت می شود کربوهیدرات می باشد. تره فرنگی دارای کربوهیدرات کافی برای سلامت بدن می باشد. همچنین تره دارای فیبر کافی برای سلامت بدن است. فیبر موجود در تره باعث می شود تا از سرطان جلوگیری شود.
  • ویتامین ها: تره دارای مقدار زیادی از فولات و ویتامین سی می باشد؛ تره به صورت خام دارای ویتامین های بیشتری نسبت به پخته شده آن می باشد. همچنین تره دارای ویتامین کا و ب شش می باشد که برای بدن مفید است.
  • مواد معدنی: این سبزی خوش طعم دارای پتاسیم، کلسیم و فسفر است. پتاسیم برای عصب مفید بوده و کلسیم برای تقویت استخوان ها و دندان ها مفید است. تره فرنگی دارای آهن می باشد که باعث می شود تا از کم خونی پیشگیری شود.
  • پروتئین: تره دارای پروتئین کمی برای سلامت بدن می باشد. اگر صد گرم از تره را در نظر بگیریم دارای یک گرم پروتئین می باشد.
  • چربی: همچنین تره دارای چربی کمی است و این امر باعث می شود تا یک سبزی عالی برای کسانی محسوب شود که دارای کلسترول بالا می باشند. این سبزی خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. تره دارای اسید فولیک، پتاسیم و ویتامین سی می باشد که بسیار برای بدن عالی است.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (224 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (132 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (55 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (49 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (32 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت