عشق افلاطونی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

  پنجشنبه، 24 آذر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
عشق افلاطونی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
رابطه افلاطونی رابطه ای است که در آن دو نفر پیوند نزدیکی دارند اما رابطه جنسی ندارند. آنها حتی ممکن است نسبت به یکدیگر احساس عشق کنند که به آن عشق افلاطونی گفته می شود. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر درباره این موضوع بحث کنیم.

افلاطون معتقد بود که عشق افلاطونی می تواند مردم را به آرمان های الهی نزدیک کند. با این حال، استفاده مدرن از «رابطه افلاطونی» یا «عشق افلاطونی» بر این ایده متمرکز شده است که افراد دوستان صمیمی هستند. این اصطلاح می تواند برای دوستی های همجنس و مخالف هم به کار رود.

رابطه افلاطونی چیست؟

در رابطه افلاطونی ۲ نفر (هم جنس یا غیرهم جنس) پیوند نزدیک دارند، اما خبری از روابط جنسی نیست. این پیوند از دوستی معمولی قوی تر است و در آن احساس همسویی، اعتماد، اطمینان و وفاداری موج می زند. در واقع چیزی شبیه یافتن نیمه گمشده غیرعاشقانه است. شما می توانید با بهترین دوست تان، یکی از همکارانتان یا اعضای فامیل صرف نظر از جنسیت آنها رابطه افلاطونی داشته باشید؛ رابطه ای سراسر توجه، تحسین، اعتماد، اعتبار، وفاداری و صداقت.اگر در رابطه افلاطونی نشانه هایی از عشق دیده شود و کماکان میل جنسی میان افراد نباشد یا سرکوب شود، می توان آن را عشق افلاطونی نامید. افلاطون، فیلسوف یونان باستان، معتقد بود ما انسان ها زمانی این عشق را تجربه می کنیم که فرد مقابل را تکمیل کننده نقاط ضعف خود ببینیم. او اعتقاد داشت چنین عشقی انسان را به آرمان های الهی نزدیک می کند.

انواع عشق افلاطونی

چند اصطلاح جالب برای توصیف انواع عشق افلاطونی وجود دارد که بیشتر در جوامع غربی کاربرد دارند:

  • برومنس (Bromance): این اصطلاح رابطه نزدیک، محبت آمیز و غیرجنسی بین دو یا چند مرد را توصیف می کند.
  • ومنس (Womance): این اصطلاح پیوند عاطفی، عاشقانه و غیر جنسی بین دو یا چند زن را توصیف می کند.
  • شریک کاری (Work spouse): از این اصطلاح برای توصیف رابطه نزدیک اما غیرجنسی همکاران استفاده می شود.

ازدواج افلاطونی چیست؟

در فرهنگ غربی علاوه بر عشق و رابطه افلاطونی، مفهوم همسر یا «شریک افلاطونی» نیز پذیرفته شده است. در این حالت، دو طرف به رابطه افلاطونی طولانی مدت متعهد می شوند و زندگی مشترک خود را آغاز می کنند. تعهد این زوج به جای احساسات عاشقانه یا روابط جنسی، بر پیوند عاطفی قوی بینشان استوار است و می تواند در ادامه به ازدواج ختم شود یا نشود.اگرچه این مفهوم به تازگی در جوامع غربی معرفی شده است، می توان آن را دنباله رو ازدواج بوستونی دانست که در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ بین زنان ایالت های شمالی قاره آمریکا وجود داشت. دو طرف این ازدواج معمولا ثروتمند بودند و به جای ازدواج سنتی، کاملا مستقل از حمایت های مالی یک مرد، با یکدیگر زندگی می کردند.

نشانه های رابطه افلاطونی چیست؟

تعدادی ویژگی وجود دارد که، رابطه افلاطونی را از برخی انواع دیگر روابط متمایز می کند. علاوه بر فقدان جنبه جنسی، این نوع روابط همچنین با داشتن ویژگی های زیر مشخص می شود:

  • نزدیکی:هر دو نفر در رابطه احساس نزدیکی با یکدیگر می کنند و احساس می کنند که نقاط مشترکی با هم دارند.
  • صداقت:هر دو فرد احساس می کنند می توانند آنچه را که واقعاً فکر می کنند و احساس می کنند با شخص مقابل در میان بگذارند.
  • پذیرش:در این رابطه هر دو نفر با هم راحت هستند و می توانند خود واقعی شان باشند.
  • درک:افرادی که رابطه افلاطونی دارند با هم ارتباط دارند، اما آن ها فضای شخصی یکدیگر را نیز می شناسند و به آن احترام می گذارند. آن ها یکدیگر را مجبور به انجام دادن کاری که طرف مقابل دوست ندارد نمی کنند.

رابطه عاطفی زن و مرد

وجه تمایز عشق افلاطونی و روابط عاشقانه

عشق افلاطونی و رابطه عاشقانه متفاوت اند. اساس هر دو رابطه دوستی عمیق است، ولی در روابط عاشقانه صمیمیت فیزیکی هست که در عشق های افلاطونی دیده نمی شود. از طرفی انتظارات و فشارهای عشق افلاطونی کمتر است و بیشتر دوام دارند، چون برخلاف عشق های آتشین از سر هیجان نیست و به قول معروف تب تندی نیست که زود عرق کند.در روابط افلاطونی حتی اگر فرد مایل به نزدیکی جسمی باشد و بخواهید دوست خود را در آغوش بگیرد و ببوسد، معمولا این خواسته در حد میل باقی می ماند و درگیر این فعالیت ها نمی شود.

وجه تمایز دوستی افلاطونی و سایر روابط

دوستی درجات مختلفی دارد و عمیق ترین درجه اش دوستی افلاطونی است که در آن صمیمیت به اوج می رسد. در این حالت، احساس می کنید می توانید مقابل کسی آسیب پذیر باشید و برایش از عمیق ترین افکار، احساسات و تجربیات خود بگویید و چنین نتایجی به دنبال دارد:

  • پذیرش خصوصیات یکدیگر و ارج نهادن به آنها؛
  • وفاداری و حس رفاقت و محافظت؛
  • درک خواسته ها و انتظارات طرف مقابل؛
  • اعتماد بی قید و شرط؛
  • همراهی و مصاحبت و راحتی و امنیت در کنار یکدیگر؛
  • لذت بردن از تجربه های شاد و مثبت؛
  • تشویق و کمک رسانی؛
  • قدردانی از حضور شخص.

شاید برخی این ویژگی ها را در دوستی های ساده خود هم ببینید، اما فرق دوستی افلاطونی این است که همه اینها را با هم و در حد کمال دارد.

چالش های احتمالی عشق افلاطونی

توجه به این نکته مهم است که روابط افلاطونی یک عشق غیرقابل جبران نیست. این بدان معنا نیست که یک رابطه افلاطونی نمی تواند یا تبدیل به رابطه ی رمانتیک یا جنسی شود.در صورتی که رابطه افلاطونی نیاز به حفظ کردن داشته باشد می تواند به مشکل تبدیل شود. اگرچه چنین رابطه ای به طور بالقوه می تواند به روابط عاشقانه ای قوی تبدیل شود، اما در صورت قطع رابطه، خطر از دست دادن دوستی را نیز تهدید می کند.

نکاتی برای حفظ روابط افلاطونی

یافتن روابط افلاطونی همیشه آسان نیست. هنگامی که شما یک پیوند قوی افلاطونی ایجاد می کنید، مهم است که به تقویت این ارتباط ادامه دهید. برخی از کارهایی که می توانید برای حفظ سلامت این روابط انجام دهید، عبارتند از:

  • قدمی برای این روابط بردارید:برای انجام همه برنامه ها یا شروع تماس، به شخص دیگر اعتماد نکنید. مرتباً با آن ها تماس بگیرید تا از آن ها برای شرکت در فعالیت ها دعوت کنید.
  • در دسترس باشید:با این افراد در تماس باشید و با آن ها تماس بگیرید، پیامک دهید و یا ایمیل بزنید. به آن ها یادآوری کنید که به فکرشان هستید و با یک شوخی سر صحبت را باز کنید.
  • حامی آن ها باشید:گرچه آن ها از شما حمایت می کنند، لازم است شما هم گاهی حمایت تان را از آن ها نشان دهید. در مواقعی که به شما نیاز دارند در دسترس آن ها باشید. حتی اگر لازم است فقط حامی و گوش شنوای آن ها باشید.

سخن نهایی

اگر می خواهید یک رابطه افلاطونی یا عشق افلاطونی را به یک رابطه جنسی یا عاشقانه بسط دهید، مهم است که با طرف مقابل خود راحت و صادق باشید. بدون اینکه به آنها فشار بیاورید علاقه خود را ابراز کنید.در مورد اینکه این رابطه چه معنایی می تواند داشته باشد و در نهایت چگونه ممکن است بر دوستی شما تأثیر بگذارد، بحث کنید. روابط افلاطونی می تواند به عنوان پایه ای عالی برای یک رابطه عاشقانه عمل کند اما مهم است که صادق باشید و آزادانه ارتباط برقرار کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (531 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان