ساعدنیوز
ساعدنیوز

عشق افلاطونی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

  پنجشنبه، 24 آذر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
عشق افلاطونی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟
رابطه افلاطونی رابطه ای است که در آن دو نفر پیوند نزدیکی دارند اما رابطه جنسی ندارند. آنها حتی ممکن است نسبت به یکدیگر احساس عشق کنند که به آن عشق افلاطونی گفته می شود. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر درباره این موضوع بحث کنیم.

افلاطون معتقد بود که عشق افلاطونی می تواند مردم را به آرمان های الهی نزدیک کند. با این حال، استفاده مدرن از «رابطه افلاطونی» یا «عشق افلاطونی» بر این ایده متمرکز شده است که افراد دوستان صمیمی هستند. این اصطلاح می تواند برای دوستی های همجنس و مخالف هم به کار رود.

رابطه افلاطونی چیست؟

در رابطه افلاطونی ۲ نفر (هم جنس یا غیرهم جنس) پیوند نزدیک دارند، اما خبری از روابط جنسی نیست. این پیوند از دوستی معمولی قوی تر است و در آن احساس همسویی، اعتماد، اطمینان و وفاداری موج می زند. در واقع چیزی شبیه یافتن نیمه گمشده غیرعاشقانه است. شما می توانید با بهترین دوست تان، یکی از همکارانتان یا اعضای فامیل صرف نظر از جنسیت آنها رابطه افلاطونی داشته باشید؛ رابطه ای سراسر توجه، تحسین، اعتماد، اعتبار، وفاداری و صداقت.اگر در رابطه افلاطونی نشانه هایی از عشق دیده شود و کماکان میل جنسی میان افراد نباشد یا سرکوب شود، می توان آن را عشق افلاطونی نامید. افلاطون، فیلسوف یونان باستان، معتقد بود ما انسان ها زمانی این عشق را تجربه می کنیم که فرد مقابل را تکمیل کننده نقاط ضعف خود ببینیم. او اعتقاد داشت چنین عشقی انسان را به آرمان های الهی نزدیک می کند.

انواع عشق افلاطونی

چند اصطلاح جالب برای توصیف انواع عشق افلاطونی وجود دارد که بیشتر در جوامع غربی کاربرد دارند:

  • برومنس (Bromance): این اصطلاح رابطه نزدیک، محبت آمیز و غیرجنسی بین دو یا چند مرد را توصیف می کند.
  • ومنس (Womance): این اصطلاح پیوند عاطفی، عاشقانه و غیر جنسی بین دو یا چند زن را توصیف می کند.
  • شریک کاری (Work spouse): از این اصطلاح برای توصیف رابطه نزدیک اما غیرجنسی همکاران استفاده می شود.

ازدواج افلاطونی چیست؟

در فرهنگ غربی علاوه بر عشق و رابطه افلاطونی، مفهوم همسر یا «شریک افلاطونی» نیز پذیرفته شده است. در این حالت، دو طرف به رابطه افلاطونی طولانی مدت متعهد می شوند و زندگی مشترک خود را آغاز می کنند. تعهد این زوج به جای احساسات عاشقانه یا روابط جنسی، بر پیوند عاطفی قوی بینشان استوار است و می تواند در ادامه به ازدواج ختم شود یا نشود.اگرچه این مفهوم به تازگی در جوامع غربی معرفی شده است، می توان آن را دنباله رو ازدواج بوستونی دانست که در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ بین زنان ایالت های شمالی قاره آمریکا وجود داشت. دو طرف این ازدواج معمولا ثروتمند بودند و به جای ازدواج سنتی، کاملا مستقل از حمایت های مالی یک مرد، با یکدیگر زندگی می کردند.

نشانه های رابطه افلاطونی چیست؟

تعدادی ویژگی وجود دارد که، رابطه افلاطونی را از برخی انواع دیگر روابط متمایز می کند. علاوه بر فقدان جنبه جنسی، این نوع روابط همچنین با داشتن ویژگی های زیر مشخص می شود:

  • نزدیکی:هر دو نفر در رابطه احساس نزدیکی با یکدیگر می کنند و احساس می کنند که نقاط مشترکی با هم دارند.
  • صداقت:هر دو فرد احساس می کنند می توانند آنچه را که واقعاً فکر می کنند و احساس می کنند با شخص مقابل در میان بگذارند.
  • پذیرش:در این رابطه هر دو نفر با هم راحت هستند و می توانند خود واقعی شان باشند.
  • درک:افرادی که رابطه افلاطونی دارند با هم ارتباط دارند، اما آن ها فضای شخصی یکدیگر را نیز می شناسند و به آن احترام می گذارند. آن ها یکدیگر را مجبور به انجام دادن کاری که طرف مقابل دوست ندارد نمی کنند.

رابطه عاطفی زن و مرد

وجه تمایز عشق افلاطونی و روابط عاشقانه

عشق افلاطونی و رابطه عاشقانه متفاوت اند. اساس هر دو رابطه دوستی عمیق است، ولی در روابط عاشقانه صمیمیت فیزیکی هست که در عشق های افلاطونی دیده نمی شود. از طرفی انتظارات و فشارهای عشق افلاطونی کمتر است و بیشتر دوام دارند، چون برخلاف عشق های آتشین از سر هیجان نیست و به قول معروف تب تندی نیست که زود عرق کند.در روابط افلاطونی حتی اگر فرد مایل به نزدیکی جسمی باشد و بخواهید دوست خود را در آغوش بگیرد و ببوسد، معمولا این خواسته در حد میل باقی می ماند و درگیر این فعالیت ها نمی شود.

وجه تمایز دوستی افلاطونی و سایر روابط

دوستی درجات مختلفی دارد و عمیق ترین درجه اش دوستی افلاطونی است که در آن صمیمیت به اوج می رسد. در این حالت، احساس می کنید می توانید مقابل کسی آسیب پذیر باشید و برایش از عمیق ترین افکار، احساسات و تجربیات خود بگویید و چنین نتایجی به دنبال دارد:

  • پذیرش خصوصیات یکدیگر و ارج نهادن به آنها؛
  • وفاداری و حس رفاقت و محافظت؛
  • درک خواسته ها و انتظارات طرف مقابل؛
  • اعتماد بی قید و شرط؛
  • همراهی و مصاحبت و راحتی و امنیت در کنار یکدیگر؛
  • لذت بردن از تجربه های شاد و مثبت؛
  • تشویق و کمک رسانی؛
  • قدردانی از حضور شخص.

شاید برخی این ویژگی ها را در دوستی های ساده خود هم ببینید، اما فرق دوستی افلاطونی این است که همه اینها را با هم و در حد کمال دارد.

چالش های احتمالی عشق افلاطونی

توجه به این نکته مهم است که روابط افلاطونی یک عشق غیرقابل جبران نیست. این بدان معنا نیست که یک رابطه افلاطونی نمی تواند یا تبدیل به رابطه ی رمانتیک یا جنسی شود.در صورتی که رابطه افلاطونی نیاز به حفظ کردن داشته باشد می تواند به مشکل تبدیل شود. اگرچه چنین رابطه ای به طور بالقوه می تواند به روابط عاشقانه ای قوی تبدیل شود، اما در صورت قطع رابطه، خطر از دست دادن دوستی را نیز تهدید می کند.

نکاتی برای حفظ روابط افلاطونی

یافتن روابط افلاطونی همیشه آسان نیست. هنگامی که شما یک پیوند قوی افلاطونی ایجاد می کنید، مهم است که به تقویت این ارتباط ادامه دهید. برخی از کارهایی که می توانید برای حفظ سلامت این روابط انجام دهید، عبارتند از:

  • قدمی برای این روابط بردارید:برای انجام همه برنامه ها یا شروع تماس، به شخص دیگر اعتماد نکنید. مرتباً با آن ها تماس بگیرید تا از آن ها برای شرکت در فعالیت ها دعوت کنید.
  • در دسترس باشید:با این افراد در تماس باشید و با آن ها تماس بگیرید، پیامک دهید و یا ایمیل بزنید. به آن ها یادآوری کنید که به فکرشان هستید و با یک شوخی سر صحبت را باز کنید.
  • حامی آن ها باشید:گرچه آن ها از شما حمایت می کنند، لازم است شما هم گاهی حمایت تان را از آن ها نشان دهید. در مواقعی که به شما نیاز دارند در دسترس آن ها باشید. حتی اگر لازم است فقط حامی و گوش شنوای آن ها باشید.

سخن نهایی

اگر می خواهید یک رابطه افلاطونی یا عشق افلاطونی را به یک رابطه جنسی یا عاشقانه بسط دهید، مهم است که با طرف مقابل خود راحت و صادق باشید. بدون اینکه به آنها فشار بیاورید علاقه خود را ابراز کنید.در مورد اینکه این رابطه چه معنایی می تواند داشته باشد و در نهایت چگونه ممکن است بر دوستی شما تأثیر بگذارد، بحث کنید. روابط افلاطونی می تواند به عنوان پایه ای عالی برای یک رابطه عاشقانه عمل کند اما مهم است که صادق باشید و آزادانه ارتباط برقرار کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (369 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (293 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (239 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (235 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (182 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (148 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (145 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (140 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (133 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (127 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (124 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (120 نظر) استوری معنادار شاهین صمدپور برای یکتا ناصر و منوچهر هادی (102 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی سانیا سالاری، ارغوانِ سریال دلدادگان با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (98 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (97 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(ویدئو) دکتر فیروز نادری اطلاعات مرموز ناسا را فاش کرد خلاقیت خنده دار و اقتصادی پدر ایرانی با هدف صرفه جویی در استفاده از چای کیسه ای حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس! صحبت های شنیدنی هادی چوپان قهرمان جهان در حضور آرنولد/ من یک جنگجو هستم +فیلم روایت خنده دار گاوی که از روی ملیکا شریفی نیا رد شد و عمرش را داد به مهران مدیری/ بیژ بیژ را بیشتر بشناسید+فیلم میز ناهار رنگارنگ مصطفی زمانی و مهتاب کرامتی در یک رستوران شیک چینی+عکس (عکس) کشف شگفت انگیز حلقه طلایی و زیبای کوروش هخامنشی در روسیه/ انگشتری متعلق به 500 سال قبل از میلاد مسیح عکس های دکوراسیون شیک و لاکچری خانه شیلا خداداد و همسر جراحش/ هفت سین جذابش را هم ببینید (تصاویر) حیوانات خانگی عجیب و غریب ملکه الیزابت دوم / باورتون میشه واقعا؟ (عکس) تلاشهای بی وقفه ی زن بریتانیایی برای جلب رضایت همسرش جواب داد و رکوردش در کتاب گینس ثبت شد فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402 (عکس) جواد عزتی و علی مردانه در پشت صحنه فصل 3 سریال زخم کاری در رامسر / فصل 3 زخم کاری در راه است رونمایی از سفره افطار مفصل و رنگین 6 کیلومتری در مشهد +عکس 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست (عکس) خوابیدن محمدرضا گلزار وسط تمرین ورزش / مثل اینکه فشار زندگی متاهلی با آیسان خانم زیاده🤣 جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس مخالفت با بازیگر شدن فریبرز به سبک ژاله صامتی، پریِ سریال زیرخاکی+ویدئو/ اون تیکه معنی کردن چپر چلاغ برا کاوه خیلی خوب بود رونمایی از برادر جوان و قدبلند داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه ها/ جفتشون چقدرم مهربون و خوش استایلن+عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران (ویدئو) مظنون فراری از دست پلیس به خودروی در حال حرکت آویزان شد حرکات با مزه گربه وقتی خودش رو توی آینه میبینه/ چه دیوونه بازی هایی درمیاره+ فیلم واکنش معین به انتشار خبر حضور پنهانی‌اش در ایران/ معین چند بار به ایران آمده؟ هم میز شدن امیر قلعه نویی و علی دایی در ضیافت افطاری در آجودانیه+عکس/ چهره بشاش و شاد هر دو سرمربی سابق و فعلی تیم ملی مبتلا شدن ستاره سادات قطبی به بیماری ناشناخته و دست و پنجه نرم کردن با مرگ+ویدئو عروسی مجلل دختر شاه اینجا برگزار شد!+عکس سلفی عجیب و غریب بهرام رادان با سفره هفت سین ساده در دفتر کارش در دوران مجردی+ عکس/ برا همیناست که میگن ازدوج کنی سر و سامون میگیری غوغای خوانندگی و نوازندگی شهاب حسینی با آهنگ ناصر عبداللهی +ویدئو/عجب صدای قشنگی داره! تصاویری از دوقلوهای ریزه میزه و بانمک یاسمین مقبلی در کنار مادر فضانوردشان (ویدیو) رقصی این چنین در میانه میدانم آرزوست!/ واکنش ماده شیمیایی با اشعه‌ی فرابنفش (عکس) ماجرای ازدواج جنجالی ژیلا صادقی با بازیگر سریال "رستگاری" و "بچه مهندس3"، کاوه سماک باشی، چه بود و به کجا رسید مدیتیشن بهاری الناز شاکردوست با ظاهر عجیب و شال پیچی شده در کرمانشاه/ بیستون کعبه عشاق جهان است هنوز+عکس کتک کاری و بزن بزن در مراسم عروسی دختر قلعه نویی/شوخی بی جا کار دست مهمان داد (فیلم) همخوانی هلیا امامی در کنسرت مسعود صادقلو / تعطیلات عید خانم بازیگر از مشهد تا کنسرت صادقلو (عکس) وقتی شاهرخ استخری دختراشو سر صبحی میبره مدرسه / نبات چه غری میزنه 🤣
تیتر امروز   
12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر علی دایی: زندگی مرفه حق من است، اما پنت هاوس ندارم چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس دختر گدایی که یه شبه میلیاردر شد! دختری که در خیابان برای پول و غذا گدایی می کرد+عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 واکنش معین به انتشار خبر حضور پنهانی‌اش در ایران/ معین چند بار به ایران آمده؟ فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402 عروسی مجلل دختر شاه اینجا برگزار شد!+عکس