آیا مصرف چای سیاه و چای های لاغری باعث کاهش وزن میشود؟

  یکشنبه، 30 خرداد 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
آیا مصرف چای سیاه و چای های لاغری باعث کاهش وزن میشود؟
نوشیدن چای و گنجاندن آن در رژیم غذایی بسیار خوبست چای سرد و گرم نوشیدنی کم کالری حتی برخی از آنها کالری اضافی را می سوزاند. با این حال، افزودنی هایی که به چای اضافه می کنید باعث متفاوت شدن آن می شود

شما از کافئین موجود در هر دو نوع چای مزایای یکسانی خواهید دید. فلاوونوئیدهای بخصوص چای سیاه به شما کمک می کند وزن بیشتری را از دست دهید. اما با استفاده از چای سیاه برای جایگزینی نوشیدنی های با کالری بالا، بیشترین تأثیر را در کاهش وزن خواهید داشت.

فلاوونوئیدهای موجود در چای سیاه موجب کاهش وزن می شود

گروهی از آنتی اکسیدان های بر پایه گیاهی به نام فلاونوئیدها یا پلی فنل ها مسئول بسیاری از مزایای سلامتی مرتبط با چای هستند. همه انواع چای از برگ های گیاه یکسانی تشکیل شده است که حاوی گروهی از فلاوونوئیدها به نام کاتچین ها هستند. فلاوونوئیدهای اصلی در چای سبز کاتچین ها هستند.زمانی که برگ های چای بیشتر فراوری می شود تا به چای سیاه تبدیل شود، کاتچین ها تبدیل به فرم جدیدی از فلانویدها به نام تئافلاوین می شود. چای سیاه ممکن است مقدار کمی کاتچین را حفظ کند، اما فواید آن برای سلامتی مفید است.تحقیقات منتشر شده تا کنون نشان می دهد که چای سیاه دارای خواص بالقوه برای کاهش وزن است. آنزیم گوارشی لیپاز در حیوانات آزمایشگاهی که فلاوونوئیدهای چای سیاه مصرف می کنند، مهار می شود. از آنجا که چربی ها بدون لیپاز هضم نمی شوند، برخی از چربی های رژیمی به جای این که جذب شوند، از بدن حذف می شوند. هنگامی که موش آزمایشگاهی با رژیم غذایی با چربی بالا تغذیه می شود، حیواناتی که دوز بالاتری از پلی فنول های چای دریافت می کردند، وزن بیشتری از گروهی که پلی فنول کمتری دریافت می کردند از دست می دهند.محققان همچنین گزارش داده اند که مصرف انرژی و سوزاندن کالری، به طور قابل توجهی در موش های آزمایشگاهی پس از مصرف فلاوین های چای سیاه افزایش یافته است. اما آن ها فقط از حیوانات آزمایشگاه استفاده می کنند. برای تعیین تأثیر چای سیاه بر کاهش وزن، تحقیقات بیشتر در افراد مورد نیاز است.

کافئین چای سیاه باعث افزایش میزان متابولیسم می شود

هنگامی که یک فنجان چای سیاه معمولی را می نوشیدید، ۳۰ تا ۸۰ میلی گرم کافئین دریافت خواهید کرد. بر طبق یک مطالعه در مجله اروپایی تغذیه بالینی در سال ۲۰۰۹، حدود ۵۰ میلی گرم کافئین کافی است مصرف شود تا میزان انرژی مورد نیاز بدن شما را در حالت استراحت افزایش دهد. در حالی که هیچ راهی برای تعیین اثر دقیق آن بر وزن بدن وجود ندارد، در ۱۲ مطالعه روی شرکت کنندگان، نشان داده شد کافئین متابولیسم پایه را ۶ درصد افزایش می دهد. کافئین همچنین لیپولیز را تسریع می کند – تخریب چربی های ذخیره شده – و باعث تحریک چرخه ای می شود که چربی ها را متابولیزه می کند.

کافئین ممکن است به کاهش وزن در مدت زمان طولانی کمک کند. از ۲۰۰۰ نفر مورد بررسی، نزدیک به ۵۰۰ نفر گزارش کردند که با موفقیت وزن خود را از دست دادند و آن را حفظ کردند؛ گروه کوچک تری که قهوه و نوشیدنی های کافئین دار بیشتری نسبت به دیگر شرکت کنندگان مصرف کردند. این بررسی در مجله تغذیه اروپا در ماه نوامبر ۲۰۱۵ گزارش داده شد. با این حال، این بررسی تنها نشان دهنده ارتباط است و اثبات کننده این که مصرف بیشتر کافئین اثرات مثبتی دارد نیست.

اکثر مردم با خیال راحت می توانند روزانه ۴۰۰ میلی گرم کافئین مصرف کنند که این یعنی ۵ تا ۱۳ فنجان چای سیاه است. توجه داشته باشید که اکثر محصولات مقدار کافئین هر فنجان را گزارش نمی کنند، بنابراین شما نمی دانید چای شما در مقدار پایین یا مقدار بالای کافئین قرار دارد. افرادی که نسبت به کافئین حساسیت بیشتری دارند و افرادی که ریتم قلب نامنظم، فشارخون بالا یا استرس بیش از حد دارند، ممکن است نیاز به مصرف کمتری کافئین از دستورالعمل مصرف عمومی داشته باشند.

چای سیاه مصرف کالری را کاهش می دهد.

با توجه به مزایای بالقوه پلی فنل ها و کافئین، مصرف چای سیاه به جای نوشیدنی های کالری دار به شما کمک می کند که وزن بیشتری از دست دهید. یک فنجان چای سیاه فقط ۲ کالری دارد حتی اگر یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید، هنوز هم ۲۳ کالری دارد. اگر شما هر نوع نوشیدنی شیرین دیگری را بنوشید، تغییر آن با چای سیاه، باعث کاهش قابل توجه کالری می شود. یک فنجان کولا شیرین دارای ۱۰۳ کالری می باشد، اما به یاد داشته باشید که یک میوه از سودا حاوی ۱۲ اونس است که ۵۲ کالری دیگر اضافه می کند. و اگر شما یک نوشابه بزرگ در رستوران محلی فست فود دریافت کنید، ۴۱۳ کالری مصرف خواهید کرد!

آب آشامیدنی قبل از غذا موجب احساس سیری می شود، که به برخی افراد کمک می کند کمتر بخورند. دو مطالعه منتشر شده در مجله چاقی – یکی در سال ۲۰۱۰ و دیگری در سال ۲۰۱۵ – دریافتند افرادی که آب گرم یا سرد قبل از غذا می خورند، وزن بیشتری از دست داده اند نسبت به شرکت کنندگانی که هیچ نوشیدنی نداشتند. شما همچنین به طور موقت چند کالری اضافی را هنگام متابولیزه شدن در بدن از دست می سوزانید. اگرچه این مطالعات تنها برای آب ساده بوده است، نوشیدن یک فنجان چای نیز ممکن است منافع مشابهی را به همراه داشته باشد.

چای سیاه می تواند نفخ را کاهش دهد

اگر به این که نفخ در تلاش های کاهش وزن شما اختلال ایجاد می کند، مشکوک هستید، چای قاصدک به عنوان یک ادرارآور طبیعی می تواند بازی را به سود شما تغییر دهد. با خلاص شدن از مایع اضافه موجود در بدن، ظاهری لاغرتر خواهید یافت.

چای قاصدک دارای ویژگی هایی است که می توانند به کاهش وزن آبی بدن کمک کند. همچنین، این چای می تواند به سمزدایی کبد کمک کند. زمانی که کبد عملکرد مطلوب خود را ارائه می کند، مواد مغذی به طور موثرتری جذب بدن شده و این شرایط می تواند به تقویت متابولیسم منجر شود.در صورت مصرف هر گونه دارو، پیش از مصرف چای قاصدک با پزشک خود مشورت کنید زیرا این گیاه می تواند با برخی آنتی بیوتیک ها و داروهای دیگر، به ویژه آنهایی که در کبد تجزیه می شوند، تداخل ایجاد کند.چای لیمو نیز می تواند یک گزینه خوب دیگر برای از بین بردن نفخ باشد. این چای حاوی دی-لیمونن است که این آنتی اکسیدان به واسطه آثار ادرارآور خود شناخته شده است.

چای سیاه می تواند جایگزین میان وعده های نامناسب شود

توجه به سیگنال های که بدن در زمان گرسنگی ارائه می کند و خوردن غذا یا میان وعده برای فرو نشاندن این احساس اهمیت دارد. اما گاهی اوقات، احساسی دیگر را با گرسنگی اشتباه می گیرند. این امکان وجود دارد که شما تشنه یا بی حوصله باشید و این احساس را با گرسنگی اشتباه گرفته و برای خوردن تنقلات وسوسه شوید.

نوشیدن یک لیوان چای گرم می تواند با این شرایط مقابله کرده و به تقویت احساس سیری کمک کند. زمانی که سوخت درست را در اختیار بدن خود قرار می دهید، احتمال احساس گرسنگی بین وعده های غذایی نیز کاهش می یابد. نوشیدن یک لیوان چای روش خوبی برای تشخیص این است که به واقع گرسنه هستید یا بدن به دلایل دیگری این احساس را در شما ایجاد کرده است.

چای لاغری، واقعیت یا افسانه؟

اگر فردی رژیم غذایی اصولی و سالمی نداشته باشد یا در طول روز به اندازه کافی فعالیت بدنی انجام ندهد، نمی تواند فقط با مصرف چای یا هر محصول لاغری دیگری، امیدی به کاهش وزن داشته باشد. کاهش وزن در اثر برهم زدن موازنه بین دریافت و سوزاندن کالری در بدن اتفاق می افتد که این اتفاق هم فقط با نوشیدن یک نوع چای خاص، نخواهد افتاد.

مواد تشکیل دهنده چای های لاغری چه هستند ؟

معمولاچای هایی که برای لاغری تولید و روانه بازار می شوند، دارای ترکیب هایی مانند چای سبز و مواد ملینی مثل پودر سنا هستند.

مکانیسم اثر این ترکیب ها به چه صورت است ؟

معمولا انواع چای (هم چای سبز و هم سیاه) می توانند تا حدی باعث افزایش ضربان قلب شوند. این افزایش ضربان قلب هم می تواند تا اندازه ای بالا رفتن متابولیسم پایه و افزایش سوخت وساز را به دنبال داشته باشد، اما این افزایش سوخت وساز، واقعابه اندازه ای نیست که بتوانیم برای کاهش وزن چشمگیر روی آن حساب کنیم. از طرف دیگر، اگر فردی در وعده ها و میان وعده های غذایی، خوراکی های حجیم و پرکالری مصرف کند، نباید امید به کاهش وزن با مصرف چای لاغری داشته باشد و به هیچ وجه به هدف خود نخواهد رسید.

آیا مصرف بیش از اندازه چای سبز با هدف کاهش وزن، می تواند ضرری هم داشته باشد ؟

انواع نوشیدنی های حاوی کافئین و پلیفنول ها مانند چای سبز، سیاه یا قهوه، جزو نوشیدنی های مدری محسوب می شوند که دفع آب از بدن را افزایش می دهند. زمانی که آب بدن بیش از اندازه دفع می شود، املاحی مانند کلسیم، منیزیم و پتاسیم هم از بدن دفع خواهند شد و تعادل آب و الکترولیت بدن به هم می خورد. ضمن اینکه ترکیب های کافئین دار می توانند باعث کندی حرکات دستگاه گوارش شوند و ابتلا به یبوست را در پی داشته باشند. به همین دلیل از ترکیب های ملینی مانند پودر سنا در تولید چای های لاغری استفاده می کنند.در ضمن مصرف کافئین به مقدار زیاد و حوالی خواب شبانه باعث اختلال خواب و منجر به افت سوخت و ساز و نیز پرخوری عصبی در روز بعد خواهد شد .

شیوه عمل پودر سنا در چای های لاغری به چه صورت است ؟

پودر سنا و مواد ملین دیگری از این قبیل مانع جذب و باعث ایجاد اختلال های گوارشی می شوند. در این صورت، موادغذایی به جای اینکه جذب بدن شوند، از آن دفع خواهند شد. مکانیسم اثر پودر سنا در این مورد، شبیه به فیبرهای خوراکی است. می توان گفت که تمام ترکیب های موجود در چای های لاغری، به طور غیرطبیعی باعث اندکی کاهش وزن می شوند ولی کاهش وزنی که در پی دارند، همیشه با بروز عوارض همراه خواهد بود.

ترکیب های ملین موجود در این چای ها هم می توانند عوارضی داشته باشند ؟

مصرف مداوم ترکیب های ملینی مانند پودر سنا، باعث ایجاد اختلال در جذب مواد مغذی می شود؛ یعنی زمانی که یک ماده غذایی را مصرف می کنیم و بعد از آن چای لاغری می نوشیم، مانع جذب ویتامین ها و املاح یا حتی پروتئین و چربی موجود در آن ماده غذایی در بدن می شویم. این مسئله می تواند در طولانی مدت، هم بدن را با کمبودهای تغذیه ای مواجه کند و هم اختلال های گوارشی شدیدی به وجود بیاورد.

برخی افراد می گویند از مصرف این چای های لاغری نتیجه گرفته اند.

بله، ممکن است نتایج به ظاهر مطلوبی در کوتاه مدت بگیرند، اما عوارض و آسیب هایی که بدن آنها را در اثر این روش های نادرست در آینده درگیر خواهد کرد، آزاردهنده خواهد بود. حتی روش های کوتاه مدت، غیراصولی و ناگهانی کاهش وزن، می توانند آسیب های بعضا جبران ناپذیری بر اندام های حیاتی بدن مانند کبد و کلیه ها بگذارند و باعث از دست رفتن این ارگان های حیاتی شوند.

جایگزین های مطمئن برای کاهش وزن

اکثر متخصصان تغذیه و سلامت معتقدند که ورزش و رژیم غذایی کلید کاهش وزن هستند. شرکت هایی که چای لاغری را تولید می کنند، اغلب افرادی را که برای یافتن یک راه حل عملی ناامید هستند و یا می خواهند سریع وزن را کاهش دهند، هدف قرار می دهند.در اغلب موارد احتمال اینکه چای لاغری چیزی بیش از ایجاد اثر دارونما یا کاهش وزن خفیف پس از ایجاد کاهش وزن سریع، نباشد. در موارد دیگر چای لاغری ممکن است واقعا مضر باشد.با این حال، چای بدون مواد افزودنی «لاغری» یک راه حل عالی برای دوستداران چای است و ممکن است برخی از مزایای سلامتی عالی را ارائه می دهد.قبل از شروع به مصرف چای لاغری و یا هر گونه تغییر رژیم غذایی یا ورزش، مردم باید با دکتر خود مشورت کنند. از دست دادن وزن ممکن است با ترکیبی مناسب از ورزش و تغییرات رژیم غذایی انجام شود که لزوما نیازی به مکمل نیست انجام می شود.

ورزش

اکثر مردم می توانند با خیال راحت چندین بار در هفته ورزش کنند. اگر چه بسیاری بر روی قلب تمرکز می کنند اما قدرت ساختاری بخشی ضروری از کاهش چربی است.هر فرد باید قبل از شروع هر برنامه تمرینی محدودیت های فیزیکی خودش را بداند.

رژیم غذایی

رژیم غذایی اغلب برای یک رژیم غذایی غلط است. یک رژیم غذایی متعادل که بر میوه ها و سبزی ها و اجتناب از غذاهای فرایند شده حاوی قندهای اضافی، می تواند به شخص کمک کند تا در طول زمان، وزن از دست بدهد.

نکات نهایی

افراد بدون کاهش مصرف مکمل می توانند کاهش چربی بدن را از طریق تغییرات در رژیم غذایی خود ببینند.تحقیقات اخیر مزایای مختلف سلامتی چای سیاه یا سبز را تایید می کنند. با این حال، چای لاغری باید با احتیاط استفاده شود.پیش از استفاده از هر محصول، مشاوره با پزشک یا سایر مسئولان درمانی که هیچ ارتباطی با فروش چای لاغری نداشته باشند، توصیه می شود.فرد باید تا جای ممکن تحقیقات را انجام دهد تا در مورد میزان موفقیت، شکایات و عوارض جانبی احتمالی محصول مورد بررسی قرار گیرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (517 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (101 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (21 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (19 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (13 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
روش جدید احیای قلب در 3 دقیقه
ویدیو/ چرا عسل کشف شده از مقبره‌های مصریان باستان، هنوز فاسد نشده است؟
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «دیگ جادویی»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!