ایا پوسیدگی دندان میتواند ژنتیکی باشد؟

  شنبه، 03 خرداد 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
ایا پوسیدگی دندان میتواند ژنتیکی باشد؟
اگر شما با وجود سخت کوشی در رعایت بهداشت دهان و دندان هنوز هم دندان هایتان دچار پوسیدگی می شوند ممکن است تقصیر شما نباشد.تحقیقات اخیر از محققین دندانپزشکی دانشگاه پیتزبورگ درباره پوسیدگی دندان نشان داده است که تغییرات ژنتیکی خاصی ممکن است علت پوسیدگی دندان و پریودنتیت باشد

ترکیب باکتری های دهانی در دوران کودکی و جوانی عمدتاً تحت تأثیر زمینه ژنتیکی فرد قرار می گیرد. ولی با افزایش سن، این عامل موروثی کاهش پیدا می کنند و عوامل غیر ارثی مانند رژیم غذایی و بهداشت دهان نقش مهم تری در شکل گیری میکروبیوم دهان ایفا می کنند. میکروبیوم مجموعی از میکروارگانیسم هایی است که در دهان زندگی می کنند. اما آیا ژنتیک باعث پوسیدگی دندان می شود؟اخیرا مطالعه علمی در مجله Cell Host & Microbe منتشر شده و در آن میکروبیوم دهانی دوقلوهای همسان و ناهمسان مورد بررسی قرار گرفته است. محققین به این دلیل دوقلوها را انتخاب کرده اند که روش تربیتی بسیار مشابهی دارند و گزینه مناسبی برای مطالعه “مجادله تربیت- طبیعت” یا تأثیر محیط و ژنتیک بر سلامت دهان محسوب می شوند.دکتر نلسون، محقق ارشد این مطالعه می گوید گروه بزرگی از کودکان دوقلو مورد بررسی قرار گرفته اند تا بتوان بر اساس نتیجه حاصله مشارکت ژنوتیپ فرد میزبان و محیط زیست اولیه را در شکل گیری میکروبیوم دهانی را مورد مطالعه قرار داد.

اگر شما با وجود سخت کوشی در رعایت بهداشت دهان و دندان هنوز هم دندان هایتان دچار پوسیدگی می شوند ممکن است تقصیر شما نباشد.تحقیقات اخیر از محققین دندانپزشکی دانشگاه پیتزبورگ درباره پوسیدگی دندان نشان داده است که تغییرات ژنتیکی خاصی ممکن است علت پوسیدگی دندان و پریودنتیت باشد.به گفته این محققین میزان پوسیدگی ژنتیکی دندان را می توان با تغییرات ژنتیکی که نقش کلیدی در این موارد را ایفا می کند مرتبط دانست.اولین نقش مربوط به پاسخ سیستم ایمنی بدن است که پلی مورفیسم (چند شکلی) را تحت تاثیر قرار می داد

علت پوسیدگی دندان می تواند عوامل متعددی باشد ازجمله :

  • باکتری های موجود در دهان
  • چگونگی مراقبت از دندان
  • نوع رژیم غذایی
  • ساختار دندان
  • فلوراید جریان بزاق
  • پوسیدگی ژنتیکی دندان

پوسیدگی ژنتیکی دندان

پوسیدگی ژنتیکی دندان از مواردی است که در گروه کمتر ین علت های پوسیدگی دندان بشمار می آید.زیرا اغلب پوسیدگی ها ناشی از عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان است.شاید یک دندانپزشک مدت زیادی را صرف مداوای دندان پوسیده ی بیماران بکند.اما در عین حال با بیمارانی مواجه شود که با وجود رعایت بهداشت دهان و دندان خود باز هم دچار پوسیدگی دندان شده اند.تنها یک راه برای تشخیص اینکه آیا ژنتیک مسئول پوسیدگی دندان شما هست یا نه وجود دارد.آن راه این است که شما باید از تمام شرایطی که ممکن است باعث پوسیدگی دندان شود اجتناب کنید.اگر دندان های شما با وجود جلوگیری از همه عوامل بیماری زا باز هم پوسیده شدند می توان گفت که این امر در ارتباط مستقیم با پوسیدگی ژنتیکی دندان است.

چگونگی شروع پوسیدگی

دهان ما یک اکوسیستم پویا و متعادل کننده است.در دهان ما موجودات زنده از جمله باکتری های مفید و مضر به طور مداوم در حال تعامل هستند.هنگامی که شرایط برای تخریب و شکستن مواد معدنی دندان مساعد می شود که برخی باکتری های مضر و بیماری زا در حضور قند های خاصی شروع به فعالیت می کنند.حتی یک رژیم غذایی که بیش از حد اسیدی باشد نیز می تواند دندان ها را تحت تاثیر قرار داده و مواد معدنی آنرا تخریب کند.اما در شرایطی که رژیم غذایی فرد متعادل باشد این عوامل بیماری زا توسط مکانیسم های ترمیم بدن و بزاق سالم به خودی خود خنثی می شوند.

هدف ما برای پیشگیری از پوسیدگی دندان :

  • استفاده مداوم و منظم از مسواک و نخ دندان
  • دریافت فلوراید کافی
  • استفاده از یک رژیم غذایی با اسیدهای محدود

میکروبیوم و بیماری های دهانی

بر اساس مطالعه انجام شده، پوسیدگی دندان به طور معمول زمانی اتفاق می افتد که برخی از باکتری های خاص موجود در دهان قندهای دریافت شده را تجزیه می کنند. در نتیجه این سوخت و ساز، محیط دهان اسیدی می شود، این اسیدیته به مینای دندان حمله می کند و موجب پدید آمدن پوسیدگی و درد دندان می گردد. همچنین گفته می شود در بزرگ سالان مبتلا به بیماری های لثه، گروه خاصی از باکتری ها موجب التهاب لثه می شوند که می توانند بافت لثه را تخریب کنند یا دندان ها را از بین ببرند.علاوه بر این شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بین میکروبیوم دهانی و بیماری هایی از قبیل سرطان دهان و بیماری قلبی عروقی رابطه ای وجود دارد.

ارتباط پوسیدگی دندان و مصرف قند افزودنی

همان طور که انتظار می رفت، نتیجه به دست آمده نشان داد میکروبیوم دهانی در دوقلوهای همسان نسبت به دوقلوهای ناهمسان شباهت بیشتری به یکدیگر دارند. همین نتیجه نشان می دهد زمینه ژنتیک میزبان می تواند روی نوع باکتری های موجود در دهان تاثیر بگذارد. همچنین دریافتند باکتری هایی که به میزان زیادی با زمینه ژنتیکی میزبان مرتبط هستند و به باکتری های موروثی معروف اند، آن دسته ای نیستند که موجب پوسیدگی دندان می شوند.

زمانی که نتایج به دست آمده از کودکان ۵ ساله را با کودکان ۱۱ ساله مقایسه کردند، مشخص شد اغلب باکتری های ارثی و قابل انتقال، با گذشت سن کاهش پیدا می کند.در نهایت محققان دریافتند دوقلوهایی که مصرف شکر افزوده در رژیم غذایی شان زیادتر است، باکتری های مرتبط با کاهش پوسیدگی دندان به مقدار کمتری وجود دارد و برعکس بیشتر باکتری هایی وجود دارند که با میزان بیشتر پوسیدگی دندان در ارتباط هستند.محققان قصد دارند مطالعه افراد دوقلو را ادامه دهند و با تغییر الگوهای میکروبیوم دهانی، نتایج را مطالعه کنند. آنها می خواهند سلامت دوقلوهای همسان و ناهمسان را با تفاوت های عملکردی در میکروبیوم دهانی با هم مقایسه کنند.

نوشیدن قهوه

اگر زیاد قهوه بنوشید، به مرور زمان، در اثر تیرگی قهوه و اسید موجود در آن، دندان هایتان زردرنگ می شوند.خوشبختانه، لکه های زرد ناشی از مصرف قهوه، به سادگی با استفاده از مواد سفید کننده دندان از بین می روند.از یک دندان پزشک درباره نوع و نحوه استفاده از این سفید کننده ها سئوال کنید.

کشیدن سیگار

سیگار و دیگر محصولات دخانی، لکه هایی را بر روی دندان ها به جای می گذارند و موجب بیماری های لثه و افتادن دندان ها می گردند.تنباکوی موجود در دخانیات، موجب سرطان دهان، لب و زبان نیز می شود.

نوشیدن مشروبات الکلی

اسید در مشروبات الکلی، مینای دندان را از بین می برد و لکه هایی را بر سطح دندان به جای می گذارد.با استفاده از مواد سفید کننده دندان و خمیر دندان، می توانید با این لکه ها مبارزه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (525 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (165 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (32 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!