با خیالبافی های کودک چگونه برخورد کنیم؟

  یکشنبه، 26 بهمن 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
با خیالبافی های کودک چگونه برخورد کنیم؟
وقتی کودک به منزل می آید از او بپرسید در مدرسه چه کرده است . این کار به او می فهماند که شما برای ارتباطات او با افراد دیگر ، ارزش قایلید و این مساله برای شما اهمیت دارد .

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، قدرت خیال پردازی در علم روانشناسی نشان می دهد که جنبه های مثبتی از خیال بافی وجود دارد. مطالعات کمی هم در این زمینه انجام شده است که چگونه رویا پردازی می تواند به مهارت های اجتماعی و خلاقیت کودکان کمک کند و باعث شود که آن ها اطلاعات را بهتر از دیگران تجزیه تحلیل کنند.

خیالبافی می تواند به خلاقیت، تمرین و یا تعامل کودکان با یکدیگر کمک کند و همچنین ذهن را درگیر و فعال نگه می دارد و در نتیجه ذهن می تواند معانی مختلف را بهتر از دیگران درک کند.

ذهن خلاق این کودکان ایده های بسیار نابی خواهد داشت و همه چیز درون این جعبه ی ذهن پیدا خواهد شد. این کودکان همچنین می توانند هنگام شب اطلاعاتی که در طول روز یاد گرفتند را دوباره مرور کنند.

خیالبافی قطعاً و صددرصد بد نیست و بنابراین نباید کاری کنیم که کودکان کاملا از خیالبافی دست بکشند.

فواید خیالبافی زمانی است که به بهبود حافظه آن ها کمک کند و عوامل حواس پرتی را از آن ها دور کند تا بتواند مهارت های کاربردی به دست بیاورد.

علت خیالبافی کودکانه را دریابید .

دلایل متعدی وجود دارند که توجیه می کنند به چه علت ممکن است ترجیح دهد به جای زندگی در دنیای واقعی پیرامونش ، به خیالبافی بپردازد و دنیای ساختگی خود را بیشتر دوست بدارد . به این پرسش ها پاسخ دهید :

۱ – آیا یک دلیل پزشکی برای این مساله وجود دارد ؟ به دلیل اینکه خیالبافی و فرو رفتن در رویا می تواند یکی از نشانه های حمله صرع کوچک باشد ، کودک را نزد یک پزشک ببرید تا از نبود مشکل پزشکی اطمینان یابید .

۲ – آیا قضیه به استعمال مواد مخدر مربوط است ؟ اگر کوچکترین تردیدی وجود دارد که فرزندتان ممکن است مواد مخدر مصرف کرده باشد ، این مساله را فورا و با شدت ، پیگیری کنید . می توانید از پزشک بخواهید ترتیب آزمایش ادرار را برای بررسی همین مساله بدهد .

۳ – آیا مساله عاطفی است ؟ بکوشید تا دربیابید که رویاهای کودک ، بیشتر درباره ی چیست ؟ زیرا ممکن است بدین وسیله بتوانید در یابید که چه مساله ای کودک را آزار داده است و یا آزار می دهد .

خیال پردازی و رویا ، راهی برای فرار از دنیای واقعی است . رویاها ، خصوصی اند و به سادگی نمی توان آن ها را با کسی در میان گذاشت .

رویابافی کودکان می تواند کاملا طبیعی باشد ، ولی وقتی کودک شروع به ترجیح دادن دنیای خیالی خودش به دنیای واقعی پیرامونش کرد ، زمان آن است که به مساله توجه بیشتری کنید .

برقراری ارتباط با هم سن وسال ها را تشویق کنید .

برنامه ای طراحی کنید که کودک شما جزیی از یک گروه کودک همبازی شود . کودکان دیگر را به خانه تان دعوت کنید تا همه با هم بازی کنند . به ویژه در مورد کودکانی که به فعالیت های انفرادی عادت کرده اند یا حتی آن را ترجیح می دهند و دوست دارند ، تمام تلاش خود را بکنید که در برنامه های گروهی شرکت کنند .

شرکت در برنامه های گروهی را تقویت کنید .

وقتی کودک به منزل می آید از او بپرسید در مدرسه چه کرده است . این کار به او می فهماند که شما برای ارتباطات او با افراد دیگر ، ارزش قایلید و این مساله برای شما اهمیت دارد .

اگر زیاد تنها می ماند ، طوری برنامه ریزی کنید که در بعضی از کار ها همراه شما باشند .

کودکان کوچک تر دوست دارند در فعالیت ها و کار های بزرگتر ها مشارکت داشته باشند . کارهایی را که فکر می کنید کودک می تواند از عهده ی آن ها برآید ، انتخاب کنید و انجام آن ها را به کودک بسپارید . همچنین او را برای همکاری و کمکش تشویق کنید .

کودک را به کارهایی تشویق کنید که سازنده اند .

کودک را به کارهایی تشویق کنید که نیاز به دست و فکر دارند و سازنده اند . برای نمونه ، بازی های کامپیوتری ، کارت بازی ، جدول کلمات متقاطع و ورزش ، نیاز به یک ذهن قوی و سالم دارند .

برای کودکتان ترتیب فعالیت های غیر درسی را بدهید که تجارب او را افزایش دهند . به طور کلی به کودک زمینه های جدیدی را برای علاقه مند شدن معرفی کنید .

برای کاهش خیالبافی کودکانه ، برای انجام کارها محدودیت زمانی تعیین کنید .

قبل از اینکه کودک ، انجام تکالیف شب خود را آغاز کند ، مثلا از او بپرسید : فکر می کنی چقدر انجام آن طول خواهد کشید ؟ سپس ، یک ساعت زنگدار را طبق گفته ی او کوک کنید و از او بخواهید قبل از زنگ زدن ساعت کارش را تمام کند .

فعالیت هایی مانند چیدن میز ، جمع کردن اسباب بازی ها و … برای او تعیین کنید که دیگر رفتن به سفر های طولانی خیالی و فرو رفتن در عمق رویا ، برای کودک ، ممکن نباشد . به کودکتان در مقابل انجام سریع و به موقع کارها ، پاداش بدهید . .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (681 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
ویدیو/ ضریب هوشی حیرت‌انگیز "بامشاد" در سریال نقطه چین/ فقط سوالات خیلی خیلی سختِ مهران مدیری...
(عکس) «ماگان» کشتی بادبانی باستانی خلیج فارس؛ میراثی 4000 ساله که باستان‌شناسان را حیرت‌زده کرد!
شلیک 4 گلوله به سمت آیت الله در جریان یک سخنرانی / رهبری با دلهره، تلفنی احوالپرسی کردند /عفت در مدینه بود و خبر را نشنیده بود
ویدیو/ جمله‌سازی "علی شادمان" با Do و Does/ فقط ترکیب جملاتش با Love که معلم زبانشو ناامید کرد!
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان