برای لاغری روزانه باید چه مقدار کالری بخوریم؟

  پنجشنبه، 27 تیر 1398   زمان مطالعه 7 دقیقه
برای لاغری روزانه باید چه مقدار کالری بخوریم؟
کاهش کربوهیدرات دریافتی در برنامه غذایی یکی از راه های مناسب برای رسیدن به تناسب اندام است.  این روش با گذشت زمان منجر به کم شدن اشتها و در نتیجه کاهش وزن می شود حتی بدون اینکه کالری شماری کرده باشید. این یعنی تا زمانی که احساس رضایت و سیری می کنید غذا بخورید و لاغر شوید.

چرا باید کربوهیدرات کمتری بخوریم؟

متخصصان تغذیه، اضافه کردن کربوهیدرات به مقدار 45 تا 65 درصد را در برنامه روزانه غذایی توصیه می کنند. بنابراین اگر برنامه غذایی تان 2000 کالری باشد باید روزانه حدود 225 تا 325 گرم کربوهیدرات دریافت کنید.

اما اگر به دنبال کاهش وزن هستید، مصرف کربوهیدرات را به 50 تا 150 گرم در روز برسانید تا زودتر به نتیجه برسید. برنامه غذایی با کربوهیدرات کم نسبت به برنامه غذایی پر کربوهیدرات در کاهش وزن بسیار تاثیر گذارتر است.

این نوع برنامه غذایی دریافت کربوهیدرات هایی نظیر قندها و نشاسته ها ( نان، پاستا و غیره ) را محدود می کند و به جای آنها پروتئین، چربی های سالم و سبزیجات جایگزین می کند. تحقیقات نشان داده است که برنامه های غذایی کم کربوهیدرات اشتها را پایین می آورند و باعث می شوند کالری کمتری دریافت کنید و وزن پایین بیاد.

تحقیقاتی به مقایسه رژیم های غذایی کم کربوهیدرات و کم چربی پرداختند و محققان مجبور شدند برای دریافت نتایج برابر با رژیم کم کربوهیدرات کالری را در رژیم کم چربی بسیار محدود کنند اما باز هم رژیم کم کربوهیدرات پیروز شد.

برنامه های غذایی کم کربوهیدرات علاوه بر کاهش وزن، قند خون، فشار و چربی خون را پایین می آورند. همچنین سبب بالا رفتن HDL یا کلسترول خوب می شوند و الگوهای LDL یا کلسترول بد را بهبود می دهند. برنامه های غذایی کم کربوهیدرات نسبت به رژیم های محدود کننده کالری، وزن بیشتری را کم می کنند و سلامتی را بهبود می دهند.

تصویر

چگونه متوجه نیازمان به کربوهیدرات شویم؟

تاکنون مشخص نشده است که رژیم کم کربوهیدرات از چه چیزی تشکیل شده است چون کاهش دریافت کربوهیدرات از فردی به فرد دیگر متفاوت است. دریافت مفید کربوهیدرات برای یک فرد بستگی به سن، جنسیت، شکل بدنی، سطح فعالیت، اولویت شخصی، فرهنگ غذایی و سلامت متابولیک کنونی او دارد.

افرادی که از نظر فیزیکی فعال هستند و بافت عضلانی بیشتری دارند نسبت به کسانی که فعالیتی ندارند و یکجا نشین هستند کربوهیدرات بیشتری را تحمل می کنند. این مورد درباره افرادی که فعالیت و ورزش هایی با شدت بالا نظیر وزنه زدن یا دویدن انجام می دهند، نیز صدق می کند.

سلامت متابولیک نیز یک شاخص بسیار مهم است. افراد مبتلا به سندروم متابولیک دچار اضافه وزن و یا دیابت نوع 2 می شوند و این افراد به اندازه یک فرد سالم قادر به دریافت کربوهیدرات نیستند.

تصمیم درباره مقدار دریافت کربوهیدرات روزانه

اگر تنها منابع کربوهیدرات ناسالم همانند آرد تصفیه شده و قندهای اضافه شده را از رژیم غذایی خود حذف کنید، به سادگی در مسیر بهبود سلامتی قرار می گیرید. برای اینکه از تمام مزایای متابولیک رژیم کم کربوهیدرات برخوردار شوید باید دیگر منابع کربوهیدرات را نیز محدود کنید.

با این حال هنوز برگه یا راهنمای خاصی وجود ندارد که توضیح دهد چه مقدار کربوهیدرات روزانه لازم است. اما در ادامه پاسخ این سوال را دریافت خواهید کرد.

100- 150 گرم کربوهیدرات در روز

این مقدار برای دریافت متعادل کربوهیدرات تعریف شده است یعنی برای افرادی که بدنی عضلانی دارند، فعال هستند، سعی دارند سالم بمانند و وزنشان را ثابت نگه دارند بسیار مناسب است. با دریافت این مقدار کربوهیدرات، کاهش وزن ممکن است اما برای دریافت نتیجه اثر بخش بهتر است روند کالری شماری و کنترل مقدار وعده های غذایی را نیز به کار بگیرید.

کربوهیدرات های مجاز برای مصرف روزانه عبارتند از:

  • انواع سبزیجاتی
  • چندین قطعه میوه در طول روز
  • مقدار متعادل از نشاسته های سالم مانند سیب زمینی، سیب زمینی شیرین و غلات کامل مانند برنج و بلغور جو دو سر.
    تصویر

50 – 100 گرم کربوهیدرات در روز

این مقدار برای کاهش وزن بسیار مناسب است و مقدار محسوسی کربوهیدرات هم داخل رژیم خود دارید. اگر به کربوهیدرات ها حساس هستید این مقدار برای تثبیت وزن کافی است.

مقدار کربوهیدرات مشخص شده در روز عبارتند از:

  • مقدار زیادی سبزیجات
  • 2 تا 3 قطعه میوه در روز
  • مقدار کمی از کربوهیدرات های نشاسته ای

20 – 25 گرم کربوهیدرات در روز

این مقدار برای افرادی که می خواهند سریع وزن کم کنند، مشکلات متابولیک، چاقی و یا دیابت دارند، عالی است. وقتی در روز کمتر از 50 گرم کربوهیدرات دریافت می کنید، بدنتان وارد حالت کتوز می شود(انرژی مورد نیاز مغز توسط کتون بدن تامین می شود). قرارگیری بدن در این حالت سبب پایین آمدن اشتها و کم شدن وزن به صورت خودکار می شود.

کربوهیدرات های قابل مصرف شامل:

  • مقدار زیادی از سبزیجات کم کربوهیدرات
  • مقداری توت به همراه خامه زده شده
  • دریافت مقدار کمی کربوهیدرات از غذاهایی نظیر آجیل ها و دانه ها، است.

در رژیم غذایی کم کربوهیدرات، به طور کامل کربوهیدرات حذف نمی شود و سبزیجات کم کربوهیدرات زیادی وجود دارند که قابل مصرف هستند و حتی ممکن است مقدار دریافت سبزیجات تان بیشتر از قبل شود.

اهمیت آزمایش

همه ما متفاوت از دیگر هستیم شاید چیزی که برای یک فرد نتیجه دهد برای دیگری بی اثر باشد. بنابراین بهتر است چند آزمایش روی خود انجام دهید تا ببینید چه چیزی برای تان مناسب است. اگر مشکلات پزشکی دارید حتما قبل از انجام هرگونه تغییری با او مشورت کنید، چون رژیم غذایی تا حدود زیادی نیاز به مصرف دارو را کاهش می دهد!

کربوهیدرات های خوب، کربوهیدرات های بد

رژیم غذایی کم کربوهیدرات تنها برای کاهش وزن نیست بلکه سلامتی را نیز بهبود می بخشد. به همین دلیل، رژیم باید بر پایه غذاهای واقعی، فرآوری نشده و کربوهیدرات های سالم باشد.

غذاهای کم کربوهیدرات بی ارزش، گزینه خوبی برای برنامه غذایی نیستند. اگر سعی در بهبود سلامتی تان دارید غذاهای غیر فرآوری شده مانند گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات، آجیل ها، چربی های سالم و لبنیات پر چرب را انتخاب کنید.

منابع کربوهیدرات دارای فیبر را انتخاب کنید. اگر ترجیح می دهید کربوهیدرات را در حد متعادل دریافت کنید از منابع نشاسته ای غیر تصفیه شده مانند سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، غلات و برنج قهوه ای استفاده کنید. قندهای اضافه شده و آرد تصفیه شده انتخاب خوبی نیستند و باید محدود یا کاملا کنار گذاشته شوند.

تصویر

چربی سوزی برایتان خیلی ساده تر می شود

رژیم های غذایی کم کربوهیدرات تا حدود زیادی سطح انسولین خون را کاهش می دهند، انسولین هورمونی است که گلوکز را به سلول ها می آورد و به صورت چربی ذخیره می کند. یکی از عملکرد های انسولین ذخیره کردن چربی است. بسیاری از محققان بر این باورند که رژیم کم کربوهیدرات خوب کار می کند چون سطح انسولین را پایین می آورد.

یکی دیگر از کارهایی که انسولین می کند این است که به کلیه ها می گوید سدیم ذخیره کنند. به همین دلیل است که رژیم های پر کربوهیدرات موجب بالا رفتن وزن اضافی آب بدن می شوند. وقتی کربوهیدرات ها را قطع می کنید، انسولین کاهش می یابد و کلیه ها شروع به رها کردن آب اضافی بدن می کنند.

کسانی که به تازگی رژیم غذایی کم کربوهیدرات را شروع می کنند معمولا در همان چند روز ابتدایی 2.5 تا 5 کیلو از وزنشان کم می شود که اکثر آن به خاطر آب اضافی بدن است. بعد از گذشت هفته اول کاهش وزن کند می شود اما این بار، وزنی که کم می شود حاصل سوختن چربی های ذخیره شده است.

تحقیقی به مقایسه رژیم کم کربوهیدرات و رژیم کم چربی پرداخت و از اسکنر DEXA برای اندازه گیری ترکیب بندی بدن استفاده کرد که بسیار دقیق است. نتایج نشان داد که گروه کم کربوهیدرات مقدار قابل توجهی چربی بدنی از دست داده بود و همزمان عضله نیز بدست آورده بود.

تحقیقات دیگری نیز نشان دادند که رژیم غذایی کم کربوهیدرات به سوزاندن چربی های شکمی کمک بیشتری می کنند. چربی شکم از خطرناک ترین چربی های بدن به حساب می آید و سبب بروز بیماری های مزمن برای افراد می شود.

اگر تازه وارد چنین رژیمی شده اید و کربوهیدرات را تا حدود زیادی کم کرده اید باید از یک دوره انطباق عبور کنید (دوره ای که بدن عادت می کند به جای کربوهیدرات چربی بسوزاند) . به این مرحله تب کربوهیدرات پایین می گویند و معمولا بعد از چند روز تمام می شود. بعد از تمام شدن این دوره، بسیاری از افراد گزارش داده اند که نسبت به گذشته انرژی بیشتری داشته اند.

از مهمترین مزایای رژیم های کم کربوهیدرات این است که فوق العاده ساده هستندو اگر نخواهید لازم نیست چیزی را دنبال کنید. کافی است تنها مقداری پروتئین، چربی های سالم و سبزیجات و غذاهای غیرفرآوری شده در هر وعده میل کنید. از این ساده تر نمی شود!


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (199 نظر) رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (182 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (96 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (92 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (92 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (72 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (68 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا گچ کار برای رسیدن دستش به سقف +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (59 نظر) حضور بازیگران و فوتبالیست های معروف در مراسم عروسی شیدا خلیق و همسرش+عکس/ از علی بیرانوند و سعید مهری تا نوید محمدزاده و سروش رفیعی (58 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (55 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (52 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (52 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (48 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (48 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (46 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
مهمترین عوامل در انتخاب کمربند مردانه برای داشتن یک استایل مناسب
قتل دختر 4 ساله به دست مادر سنگدل / رازی که بعد از 11 سال فاش شد
علاقه شدید ناصرالدین شاه به عینک طلا/ روزی که شاه، سوگلی کردستانی اش کور شد! +عکس
فال روزانه امروز چهارشنبه 7 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 7 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 7 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز چهارشنبه 7 شهریور 1403+فیلم
فال ابجد روزانه چهارشنبه 7 شهریور 1403
رونمایی از خانه ابدی زهره حمیدی توسط همسرش/ مرحومه میخواست در بی بی سکینه کرج دفن شود امااا...
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است
فوری: برکناری اردشیر انتظاری از دانشگاه به دلیل توهین به مهسا امینی + فیلم
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 7 شهریور 1403
عروس خانوم؛ این اقلام غیرضروری رو از لیست جهیزیه‌ات حذف کن و توی مخارجت کلی صرفه‌جویی کن
بیوگرافی و زندگی خصوصی امیررضا فرامرزی، هاشم سریال از سرنوشت و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی و زندگی خصوصی ناهید مسلمی، بازیگر برنامه جوکر2 و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای حرکت پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم