بهترین رژیم غذایی برای درمان کمردرد

  سه شنبه، 11 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
بهترین رژیم غذایی برای درمان کمردرد
به افرادی که کمر درد مزمن دارند توصیه می‌شود یک رژیم غذایی خاص که به رژیم کمر درد شناخته می‌شود دنبال کنند. این برنامه غذایی معمولا غنی از غذاهای مفید برای کمر درد می‌باشد، یعنی مواد غذایی که می‌توانند بدن را تقویت کنند، و در نتیجه مشکلات کمر درد را کاهش دهند.

همه افرادی که به بیماری دچار می شوند، به خوبی می دانند که تغذیه خوب و رژیم غذایی متعادل دو مؤلفهٔ مهم برای حفظ سلامت عمومی هستند. اما شاید کسانی که دچار کمردرد هستند، کمتر به این نکته واقف باشند که رعایت رژیم غذایی صحیح می تواند در کنار تمرینات ورزشی درست و داشتن وزنی مناسب نقش مهمی در جلوگیری و رفع کمردرد و همین طور بهبود روند درمان آن داشته باشد. استخوان ها، ماهیچه ها و اعضای دیگر ستون فقرات برای داشتن استحکام کافی و حمایت از اعضای مختلف بدن نیاز به مواد مغذی مناسب دارند. پس بهتر است در طول روز از یک رژیم غذایی مناسب برای رفع دردکمر استفاده کنید.

تصویر

رابطه درمان کمر درد و تغذیه مناسب

در واقع مواد غذایی، ارتباط مستقیمی در توانمند کردن عضلات اطراف ستون فقرات و عضلات موجود در ناحیه کمر دارند، که به برخی از آنها اشاره می کنیم. پروتئین ها پروتئین ها نقش بسیار موثری در تقویت و قدرتمندی عضلات ایفا می کنند. افرادی که از منابع پروتئین مانند: لبنیات، گوشت و به ویژه حبوبات (پروتئین گیاهی) استفاده نمی کنند، توانمندی عضلاتشان بسیار پایین است. رنگدانه های گیاهی این رنگدانه ها به رنگ بنفش، قرمز و زرد، در میوه ها و سبزیجات هستند و خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. هر چه مقدار آنتی اکسیدان های بدن بیشتر شود، عملکرد عضلات بهتر خواهد شد، زیرا عضلات برای سوخت شان از اسیدهای چرب استفاده می کنند و به همین دلیل، لزوم مصرف آنتی اکسیدان ها افزایش پیدا می کند. ویتامین ها یادمان نرود ویتامین C و A در عملکرد بهتر عضلات و پیشگیری از اسپاسم ناگهانی آنها نقش بسیار مهمی دارند. سعی کنید حتما مواد غذایی حاوی این ویتامین ها را در برنامه غذایی روزانه تان بگنجانید. زمانی که عضوی در بدن ملتهب می شود، سلول های آسیب دیده رادیکال های آزاد تولید می کنند. رادیکال ها آزاد ملکول هایی هستند که به سلول های سالم حمله می کنند و با آسیب زدن به آنها موجب التهاب سلول و تولید رادیکال های آزاد جدیدتری شوند. مصرف ویتامین E این چرخه باطل را با خنثی کردن رادیکال های آزاد متوقف می کند. سبزیجات مختلف، روغن زیتون و خشکبار حاوی ویتامین E هستند.

تصویر

رژیم غذایی که از کمر درد جلوگیری می کند

زردچوبه:

زردچوبه خاصیت ضد التهابی دارد و از تخریب بافت ها و تورم آن جلوگیری می کند و عملکرد سلول های عصبی را هم بهبود می بخشد ، زردچوبه را به سالاد و کاری اضافه کنید.

غذاهای حاوی فیبر:

از غذاهایی که سبک هستند و هضم آسان دارند استفاده کنید . یبوست و مشکلات معدوی با کمر درد در ارتباط است و از خوردن غذاهای که باعث یبوست می شود اجتناب کنید.

چای ادویه:

این چای فواید زیادی برای تسکین درد دارد و خاصیت ضد التهابی سنبل و بابونه بسیار کارساز است.

سیر:

سیر خاصیت تسکین درد را دارد. 10 حبه سیر را در روغن نارگیل سرخ کنید و از این روغن برای ماساژ بدن و گردش خون و کاهش درد ماهیچه استفاده کنید.

غذاهایی که باید پرهیز شوند

در حالی که غذاهای خاصی به کاهش مشکلات کمردرد کمک می کنند، غذاهای دیگری وجود دارند که می توانند آن را تشدید کنند. از این رو، افرادی که از مشکلات کمر درد مزمن به طور مداوم رنج می برند، باید از چنین غذاهایی پرهیز کنند.

برخی از مواد غذایی رایج که برای کمر درد باید از آنها اجتناب شود عبارتند از:

• ادویه جات
• غذاهای چرب
• غذاهای سرخ شده
• غذاهای فراوری شده
• غذاهای تند
• شکر و شیرینی ها
• کافئین
بسیاری از مردم برای استفاده از مکمل های غذایی برای کمر درد جهت رهایی از درد و ناراحتی خود، با پزشکان صحبت می کنند. در صورتی که، به جای تکیه بر قرص های رژیمی، بهتر است که مواد مغذی مورد نیاز را از غذاهای مناسب دریافت کنید. ضروری است که افراد رژیم غذایی کمر درد را برای تقویت کمر و کاهش درد به همراه ورزش استفاده کنند. با این حال، انجام تمرین اشتباه می تواند درد کمر را بدتر کند، بنابراین بهتر است قبل از انجام تمرین، با پزشک مشورت کنید. متاسفانه، زنان باردار نیز به شدت مستعد ابتلا به مشکلات کمر، به خصوص کمردرد می باشند. غذاهایی که معمولا در رژیم غذایی کمردرد قرار می گیرند کاملا سالم هستند و بیشتر زنان باردار می توانند از آنها استفاده کنند. با این حال، قبل از داشتن رژیم کمر درد در دوران بارداری نیز مهم است که با یک پزشک مشورت کرده و تایید او را دریافت کنید. افراد سالمند و یا کسانی که از هرگونه وضعیت پزشکی پیشین رنج می برند نیزباید قبل از هر گونه تغییر در رژیم غذایی، با پزشک مشورت کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (232 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (135 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (113 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (57 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (50 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت