بهترین رژیم غذایی برای دوران یائسگی

  دوشنبه، 27 بهمن 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
بهترین رژیم غذایی برای دوران یائسگی
یکی از زمانهای حیاتی در کنترل وزن و نیز رژیم غذایی خانمها زمان یائسگی است. خیلی از خانمها می خواهند بدانند چه نکات تغذیه ای را در میانسالی باید رعایت کنند تا زندگی سالمتری داشته باشند.

امروزه روش های درمانی زیادی برای علائم یائسگی وارد بازار تبلیغات شده و جالب است که همه ی آن ها تأثیرگذاری صد درصد را اظهار می کنند. از مکمل یاری با مولتی ویتامین های قوی گرفته تا کرم ها و لوسیون های درمانی. شما می توانید بسته به صلاحدید خود وقت و پولتان را وقف به کارگیری این روش های درمانی کنید تا بتوانید بالأخره علائم و مشکلات مربوط به یائسگی را کنترل کنید. اما بی انصاف هم نباشیم بسیاری از این روش ها هم در درمان و کنترل علائم یائسگی در افراد تا حدودی موفق اند ولی فراموش نکنید که راه های ساده تری هم برای کنار آمدن با این علائم آزارنده وجود دارد. تنها رعایت یک رژیم غذایی متعادل و متناسب می تواند در کاهش این علائم آزارنده کمک کننده باشد. البته همراهی این رژیم غذایی با روش های درمانی دیگر قطعاً کنار آمدن با عوارض آزارنده یائسگی را آسان تر و موثرتر خواهد کرد.

تصویر

مواد غذایی مفید

1. میزان نوشیدن آب در یائسگی

با نوشیدن مقدار کافی آب، رطوبت بدن خود را حفظ کنید که این برای سلامتی ضروری می باشد. نوشیدن آب می تواند به شما در تامین انرژی و مبارزه با علایم آزاردهنده یائسگی کمک کند. هنگامی که از بستر خارج می شوید، مقداری آب بنوشید یا با هر وعده غذایی یک لیوان آب میل کنید. حتی می توانید آب میوه و سبزیجات را به وعده های غذایی اضافه کنید و آنها را با مواد غذایی ترکیب نمایید. با اجرای یک رژیم غذایی متعادل نه تنها شانس بیشتری برای مقابله با علایم یائسگی دارید بلکه می توانید سلامت خود را بهبود دهید. مصرف مکمل غذایی مناسب برای افراد یائسه می تواند در کاهش علائم یائسگی بسیار موثر باشد.

2. غذاهای حاوی فیبر در دوران یائسگی

یائسگی و افزایش وزن دو مقوله بهم مرتبط می باشند. برای مدیریت و کنترل وزن در این دوران، غذاهای غنی از فیبر را مورد استفاده قرار دهید. میوه و سبزیجات و نیز انواع لوبیا و غلات را به وعده های غذایی اضافه کنید. فیبر یکی از موادی است که میتواند انرژی شما را در مدت طولانی تامین کند بنابراین احتمال پرخوری غذاهای فیبردار بسیار کم است.

3. مصرف غذاهای سرشار از فیتواستروژن (استروژن های گیاهی)

فیتواستروژن ها، ترکیباتی هستند که بطور طبیعی در گیاهان وجود دارند و تأثیرات هورمون استروژن در بدن را تقلید می کنند. بنابراین آن ها می توانند تعادل هورمونی را برقرار کنند. مصرف زیاد فیتواستروژن در کشورهای آسیایی از جمله ژاپن سبب شده زنانی که در این منطقه زندگی می کنند به ندرت در دوران یائسگی گرگرفتگی را تجربه کنند. مواد غذایی همچون سویا و فرآورده های آن، توفو، تمپه (خوراک متشکل از خمیر سویا و قارچ)، بذرکتان، کنجد و حبوبات سرشار از فیتواستروژن هستند. با این حال میزان فیتواستروژن موجود در مواد غذایی متفاوت است و به شیوه فرآوری آنها بستگی دارد. یک مطالعه دریافت رژیم های غذایی غنی از سویا با کاهش سطح کلسترول، میزان فشارخون و همچنین کاهش شدت گرگرفتگی و تعریق شبانه در میان زنانی که به تازگی وارد دوران یائسگی شده اند، ارتباط مستقیم دارند. بااین حال، بررسی ها بر روی فواید و تأثیرات سویا و فرآورده های آن همچنان ادامه دارند. شواهد حاکی از این است که منابع غذایی واقعی فیتواستروژن بسیار بهتر از مکمل ها و یا غذاهای فرآوری شده با پروئین سویا هستند.

4. مصرف اسیدهای چرب امگا 3

امگا 3 یکی از اسیدهای چرب ضروری است که در ساختمان برخی چربی ها وجود دارد و ویژگی های خاصی دارد. این اسیدهای چرب را به این دلیل ضروری نامیده اند که برای ادامه حیات بدن کاملاً ضروری است هم چنین توسط خود بدن انسان قابل تولید نیست، و باید از طریق رژیم غذایی یا مکمل ها تأمین شود. برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، استرس و افسردگی ها و سرطان از اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی، روغن زیتون، روغن کانولا و مغزها یافت می شود، استفاده نمایید. در این دوران (و در تمام دوران زندگی) از مصرف چربی های اشباع و اسیدهای چرب ترانس مانند چیپس ها، شیرینی ات، کیک ها و غذاهای فرآوری شده پرهیز کنید.

5. خوردن غذاهای سرشار از کلسیم و ویتامین دی

تغییرات هورمونی که در یائسگی بروز می کنند، تضعیف استخوان ها و افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان را به همراه دارند. مصرف کلیسم و ویتامین دی برای سلامت مطلوب استخوان ها ضروری می باشد. بنابراین باید مقدار کافی از این مواد مغذی را در رژیم غذایی روزانه گنجاند. مصرف کافی ویتامین دی در زنان یائسه خطر شکستگی لگن در اثر ضعف استخوان ها را کاهش می دهد. بسیاری از مواد غذایی ازجمله محصولات لبنی مانند ماست، شیر و پنیر سرشار از کلسیم هستند. سبزیجات دارای برگ سبز مانند کلم پیچ، کلم برگ و اسفناج مقدار زیادی کلسیم دارند. توفو(پنیر سویا)، حبوبات و ماهی ساردین نیز حاوی کلسیم هستند. به علاوه مواد غذایی غنی شده با کلسیم نیز منابع بسیار خوبی هستند؛ مواد غذایی از قبیل غلات، آب میوه یا جایگزین های شیر (مانند شیر سویا). منبع اصلی ویتامین دی، نورخورشید است، زیرا زمانی که پوست در معرض نورخورشید قرار می گیرید، ویتامین دی تولید می شود. البته با افزایش سن توانایی پوست برای ساخت ویتامین دی کاهش می یابد. اگر پوست در معرض نور خورشید قرار نگیرد بهترین راه تأمین ویتامین دی مورد نیاز بدن، استفاده از مکمل ها و غذاهای حاوی ویتامین دی است. از جمله منابع غذایی حاوی ویتامین دی می توان به ماهی، تخم مرغ و روغن جگر ماهی کاد و غذاهای غنی شده با ویتامین دی اشاره کرد.

مواد غذایی مضر

۱- چای، قهوه و کافئین موجود در نوشیدنی ها به دلیل تشدید گرگرفتگی باید کم مصرف شوند.

۲- استعمال دخانیات علایم یائسگی را تشدید می کند. پس در این دوران نباید سیگار کشید.

۳- غذاها و نوشیدنی هایی که قند مصنوعی دارند باید کم مصرف شوند، زیرا می توانند افزایش وزن را به دنبال داشته باشند.

۴- باید مصرف نمک را به حداقل رساند و غذاهای نمک شور نخورد، زیرا فشار خون با مصرف نمک افزایش می یابد و این افراد (به دلیل افزایش سن) خود مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

۵- از مصرف گوشت پرچربی، غذاهای سرخ شده، کره، خامه، سس ، سوسیس و کالباس نیز باید دوری کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (176 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (21 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر در تهران 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!