بی احترامی به شوهر چع تبعاتی دارد؟

  پنجشنبه، 08 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
بی احترامی به شوهر چع تبعاتی دارد؟
بی احترامی کردن به همسر می تواند عواقب بدی در یک رابطه داشته باشد. این دسته از زوج ها نمی توانند در تربیت فرزندان خود موفق باشند، زیرا فرزندان آن ها مدام از آن ها الگوبرداری می کنند. برای مقابله با چنین مشکلاتی لطفا ادامه مطلب را بخوانید.

سنگ بنای یک رابطه موفق و خوب، حفظ احترام یکدیگر است. زمانی که حرمت ها بین یک زوج شکسته شود شاید نتوان اوضاع را مثل سابق کرد. بی احترامی در رابطه میتواند منجر به دورتر و دورتر شدن زوجین از هم شود. متتسفانه برخی خانم ها هنگام عصبانیت نسبت به شوهر خود پرخاشگر میشوند و بی احترامی در رابطه جزئی از دعواها و بحثشان میشود. استفده از الفاظ ناشایست و توهین آمیز و فحاشی به شوهر به خصوص اگر در جمع یا جلوی بچه ها انجام شود میتواند اقتدار پدر در محیط خانواده را خدشه دار کند و زمینه ساز سردی رابطه و رفتارهای نامناسب از سوی مرد شود. بی احترامی زن به شوهر میتواند نشان از بی علاقگی او به شوهر یا خشم های فروخورده چندین ساله یا بی توجهی شوهر نسبت به او، باشد که باید ریشه یابی و حل شود.

بی احترامی به شوهر ممنوع

احترام به همسر سبب می شود وظایفش را بهتر انجام دهد. اگر به همسرتان احترام بگذارید و این احترام را کنار فرزندتان نیز حفظ کنید فرزند شما ، ابهت پدرش را نادیده نمی گیرد و از همان کودکی یاد می گیرد که به پدرش احترام بگذارد.اینگونه همسر شما در می یابد که او را دوست دارید و با احترامی که به او می گذارید، اعتماد بنفس لازم برای برآورده کردن انتظارات شما را به دست می آورد و می داند شما همیشه برای حمایت از او آماده اید.

پس بابت هر چیز کوچکی او را سرزنش و تحقیر نکنید، زیرا اگر او را بابت هر حرکتی نقد و نکوهش کنید او از مسئولیت هایش سرباز خواهد زد و برای گرفتن تصمیم های مهم و بزرگ دچار تردید و ترس خواهد شد.اگر به مرد خانه تان احترام بگذارید ، از نظر احساسی و مالی از خانواده حمایت می کند و تلاشش را می کند تا خانواده اش شاد و راضی باشند . او در هر شرایطی به شما اطمینان می کند و هر مشکلی برایش پیش بیاید با شما مطرح می کند . پس حالا باید بدانید چگونه احترام تان را به همسرتان نشان دهید.

دعوای زن و شوهر

ویژگی های فردی که بی احترامی میکند چیست؟

معمولا کسانی که نمیتوانند خشم خود را کنترل کنند، شروع به توهین میکنند. با همسرشان بلند صحبت کرده و فحش میدهند و حتی ممکن است برخورد فیزیکی داشته باشند. به صحبت دیگران گوش نمیدهند و حقوق همسرشان را نادیده میگیرند. زمانی که کنار خانواده هستند عمدا با همسرشان بدرفتاری میکنند و به محض شنیدن کوچکترین اعتراضی شروع به بی احترامی میکنند.

به عقیده روانشناسان در برخورد با چنین افرادی نباید مقابله به مثل کنید و مثل خودشان با بی احترامی برخورد کنید. سکوت هم متاسفانه این افراد را گستاخ تر میکند. سعی کنید مشکل او را ریشه یابی کرده و علت رفتار پرخاشگرانه اش را جویا شوید و او را از خانواده تان دور نگه داشته و برای درمان از مشاور کمک بگیرید.

دلایل بی احترامی زن به شوهر

به طور کلی روانشناسان بر این باور هستند که دلیل بی احترامی این دسته از افراد باید ریشه یابی شده و مشخص گردد. از جمله مهمترین دلایل بی احترامی زن به شوهر می توان به موارد زیر اشاره داشت :

  • تربیت خانواده

  • دوران کودکی

  • عدم علاقه به همسر

  • خاطرات بد گذشته

  • تلافی رفتار شوهر

  • بروز مشکلات زناشویی

  • بیماری و عادت ماهانه زنان

  • و …

چگونه احترام تان را به همسرتان نشان دهید و بی احترامی به او را ترک کنید؟

برای این که بتوانید رفتار محترمانه ای با هم داشته باشید و حرمت یکدیگر را حفظ کنید لازم است یک سری نکات را رعایت کنید . رعایت این نکات نه تنها برای خانم ها ضروری است بلکه برای آقایان هم لازم است، با رعایت این نکات میتوانید به مرور تنش ایجاد شده بینتان را کاهش داده و در نتیجه احترام را به رابطه خود بازگردانید :

چشم پوشی از مسایل جزیی و کم اهمیت

آزار دادن فقط به معنای آسیب جسمانی به همسر نیست و می تواند روح و روان طرف مقابل را زخمی کند. برخی زنان دائما و بدون در نظر گرفتن تفاوت های فردی و فرصت های نابرابر افراد ، همسر خود را با همسر بستگان و یا نزدیکان مقایسه می کنند و تنها جنبه های منفی شوهر خود را می بینند و آن ها را برجسته می کنند.در صورتی که بزرگنمایی مسایل جزیی موجب اذیت و آزار شوهر می شود پس از مسایل جزیی و کم اهمیت چشم پوشی کنید . و اگر نتوانید در مواجهه با معضلات جزیی، عکس العمل مناسبی نشان دهد، موجب احساس ناراحتی شما می شود و متعاقب آن سلامت و بهداشت روان همسرتان تحت تاثیر قرار می گیرد و جو خانه نیز متشنج می شود و اگر فرزندی نیز وجود داشته باشد از شکل گیری شخصیت نرمال محروم می شود.

به خاطر سپردن الویت ها

ذائقه و سلیقه ی همسرتان را بشناسید. محبت و صمیمیت در کانون خانواده با شناخت و توجه به خواسته ها و انتظارات همسر (در حد امکان تامین) شکل می گیرد.برای این کار می توان از فرد مقابل سوال کرد که آیا انتظارات و خواسته های وی برآورده شده یا خیر. سپس انتخاب ها و الویت هایش را به خاطر بسپارید تا دفعه ی بعد بدانید چه می خواهد.

ترک بدبینی و سوءظن

بدبینی و سوءظن نیز به خاطر ناآگاهی از شیوه های صحیح همسرداری شکل می گیرد و در صورتی که درمان نشود، می تواند حتی باعث ازهم پاشیدگی زندگی مشترک شود؛ در واقع بدبینی و سوء ظن که نقطه مقابل حسن ظن و اعتماد است، می تواند یکی از اختلالات روانی به شمار آید و زنانی که به این اختلال دچار می شوند، هیچوقت نمی توانند از لحظه های شاد خود بهره مند شوند و مشکلات خود را مدیریت کنند.

تحسین همسر

ویژگی های خوب همسرتان را هنگام صحبت در جمع و با دوستان و اقوام بگویید، اما در این مورد اغراق نکنید. یک تحسین واقعی در تقویت پیوند زناشویی تان معجزه می کند و همسرتان نیز احساس اعتماد بنفس خواهد داشت. همسرتان را جلوی بچه ها تحسین و تمجید کنید، چون او الگوی بچه هاست و آنها برای راهنمایی خواستن به پدر مراجعه می کنند.

پشتیبانی همسر

پشتیبانی و تشویق همسرتان تاثیر مثبتی در رسیدن او به اهدافش در کار و زندگی دارد و او را به هدف هایش نزدیک می کند و سرزنش های شما او را از هدفش دور و دورتر می کند. در نظر بگیرید رشد و ترقی همسر شما، پیشرفت شما نیز هست و سودش به کل خانواده تان خواهد رسیدپس حامی همسرتان باشید.

گوش دادن و اهمیت دادن به نظرات همسر

تعامل و گفتگویی واقعی و دوستانه با همسرتان داشته باشید و وقتی همسرتان با شما حرف می زند با تمام وجودتان به او گوش دهید و در هنگام حرف زدن او به تماشای تلویزیون و انجام کارهای خانه و ... مشغول نباشید.گوش دادن و اهمیت دادن به نظرات همسر، یکی از علائم اصلی احترام به اوست. اگر به حرفهای همسرتان توجه نکنید و مدام کلامش را قطع کنید به او بی احترامی می کنید پس به همسران گوش دهید تابتواند افکارش را بدون ترس با شما به اشتراک بگذارد.

ایراد نگرفتن از او جلوی دیگران

این بدترین کاری است که می توانید برای بی احترامی به همسرتان انجام دهید. فرقی نمی کند همسر شما چه کاری باید می کرده و نکرده یا چه اشتباهی مرتکب شده، در هر صورت این حق را ندارید که جلوی دیگران به او توهین کنید و ایرادش را بگیرید. برای گوشزد کردن اشتباهش فقط شما دو نفر باید باشید. جلوی بچه ها، دوستان و یا سایر اعضای خانواده، سر همسرتان داد نزنید.

پیش از حرف زدن فکر کنید

وقتی می خواهید با همسرتان حرف بزنید واژه ها را با دقت انتخاب کنید و مراقب باشید تا کلمه ای به زبان نیاورید که همسرتان را ناراحت کند. وقتی با همسرتان حرف می زنید مراقب لحن کلام تان باشید، مخصوصا وقتی که عصبانی هستید. حتی اگر باعث رنجش تان شده، بی ادبی نکنید. از همه مهمتر سرش فریاد نزنید. با این کار، الگوی بسیار بدی برای بچه ها خواهید بود.

پیش بچه ها از پدرشان بدگویی نکنید

این یک اصل مهم در هر خانواده ای است .در مقابل فرزندان خود به همسرتان احترام بگذارید تا آنها نیز به پدرشان احترام بگذارند.پیش آنها درباره پدرشان حرفهای خوبی بزنید و بگویید چگونه تلاش می کند تا آنها شاد باشند. در صورت اختلاف نظر فرزندتان با همسرتان ، از همسرتان دفاع کنید تا بچه ها بدانند که حق با پدرشان است.

راهکارهای دیگر برای ترک بی احترامی نسبت به شوهر

  • عذرخواهی به خاطر اشتباهات:اگر ناخواسته همسرتان را با رفتاری نادرست آزرده و ناراحت نمودید ، به جای نادیده گرفتن اشتباه تان، منطقی باشید و از او عذرخواهی کنید.

  • همفکری با همسر:برای عقاید و نظرات همسرتان احترام قائل شوید و او را در تصمیمات زندگی شریک کنید مثلا در موضوعات مهمی مانند مسائل مالی خانواده، آموزش بچه ها و ...همفکری اش را بخواهید.

  • مثبت باشید:مثبت اندیشی شما کمک می کند روزهای سخت را بهتر مدیریت کنید پس خوشبین باشید و جنبه ی مثبت هر چیزی را ببینید.

  • عشق تان را فیزیکی هم نشان دهید:اگر در کارش موفق بوده با آغوش تان تحسینش کنید . او را ببوسید و بابت زحمتش از او تشکر کنید. کاری کنید که احساس مهم بودن کند.

  • از پدر و مادرش ایراد نگیرید:اگر با پدر و مادر همسرتان اختلاف نظر دارید باید بدانید که آنها والدین همسرتان هستند پس باید همسرتان به والدین او احترام بگذارید.

  • او را دلخور نکنید:اگر همسرتان با هدیه ای شما را سورپرایز می کند اگر این هدیه را دوست ندارید، با شور و شوق از او تشکر کنید و به او هرگز نگویید که سلیقه ی شما را نفهمیده است و هرگز به خودش زحمت نمی دهد بداند چه دوست دارید زیرا این برخورد تمام شور و شوق او را از بین می برد.

  • او همیشه کامل و بی عیب نیست:همسرتان همیشه بی عیب و ایراد عمل نمی کند پس ضعف ها و ایرادهایش را درک کنید و بپذیرید. اگر شوهر شما فراموشکار است، برای کمرنگ تر کردن این نقطه ضعفش را ه حلی پیدا کنید و بدانید که فراموشکاری یکی از عیب های اوست.

  • توهین نکردن به عقاید او:به طرز فکر همسرتان توهین نکنید و نسبت به ایده ها و عقاید همسرتان ذهن باز داشته باشید اما توصیه هایش را چشم بسته عملی نکنید و قبل از هر اقدامی اول آنها را ارزیابی کنید.

  • توجه به کار و حرفه همسر:انتقاد مداوم شما و نظرات منفی تان در مورد کار و حرفه اش می تواند عزت نفس او را خدشه دار کند پس به کار و وظایف شغلی همسرتان علاقه و توجه نشان دهید و به مهارت ها، توانمندی ها و استعداد های شان احترام بگذارید.

  • به زبان آوردن تحسین همسر:همسر شما کلام تحسین برانگیز دوست دارد بنابراین تعریف و تمجیدهای تان را به زبان بیاورید تا او احساس کند تمام تلاش هایش را می بینید و قدر می دانید و انگیزه بگیرد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (99 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (40 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (37 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (34 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (33 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (31 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (30 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (28 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (26 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (21 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (19 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رهبر معظم انقلاب در مواجه با پذیرایی مفصل از ایشان در هواپیما: پذیرایی هواپیمای ما هم، مثل پذیرایی هواپیمای مسافربری باشد، نباید هیچ چیزی اضافه باشد
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
سرنوشت جالب اعجوبه کنکور سال 88 / در ایران ماند؟
پلیسِ شلیک کننده به آرزو بدری کجاست؟
(ویدیو) تولد 2 سالگی پسر شهربانو منصوریان، آرشام، با تم جذاب پسرانه در وسط یک استخر خیلی بزرگ و در کنار پدر و مادر قهرمانش/ دیدین خرس ملوان روی کیک تولدش چه بانمکه؟
(ویدئو) واکنش خیره‌کننده‌ی میمون‌های باغ وحش به شعبده بازی مرد جوان/ دیدین اون مرد چجوری ادای میمون رو درآورد؟😂 از خود میمونم میمون‌تر بود که🤣
(ویدئو) استوری کنایه آمیز شهربانو منصوریان به مبینا نعمت زاده/ اینبار با به رخ کشیدن پزشک جوان انگلیسی که مدال طلای المپیک 2024 را از آن خود کرد
(عکس) ترکیب رنگ مسحورکننده‌ی مانتوی بلوچ‌دوزی شده‌ی مینا مختاری، همسر خوش‌سلیقه‌ی بهرام رادان/ میدونین چی باعث شده این مانتو اینقدر خاص باشه؟
نوه مصدق: پدربزرگم ترجیح می‌داد ایران فقیر ولی مستقل از امریکا و انگلیس باشد
تصاویر دیده نشده از کودکی بازیگر مردمی و با اخلاق جوکر2!/ الیکا عبدالرزاقی چه کوچولو بوده!😍
(تصاویر) دکوری‌های سنگی و شیک خانه‌ی مینا مختاری و بهرام رادان/ از شومینه پر از سنگ تا جا شمعی و میوه‌‌خوری سنگی/ حتی دکوری‌های اتاق پسرشونم مینیمال و باکلاسه
منتخب روز   
صورت زخمی و خونی آیت الله هاشمی رفسنجانی در بیمارستان +عکس/ تروری که ناموفق ماند خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!