چگونه بفهمیم بدنمان کمبود کربوهیدرات دارد؟ + رفع کمبود کربوهیدارت

  دوشنبه، 10 آذر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
چگونه بفهمیم بدنمان کمبود کربوهیدرات دارد؟ + رفع کمبود کربوهیدارت
کمبود کربوهیدرات می تواند باعث ایجاد ضعف و افسردگی شود .در کل باید یک برنامه غذایی متعادل و تشکیل‌شده از کربوهیدرات کافی ،پروتئین،ویتامین و ماده کانی را حفظ کنید تا سالم بمانید.

کربوهیدارت ها نه تنها بخشی ضروری از یک رژیم غذایی محسوب می شوند بلکه کمبود کربوهیدرات در بدن می تواند موجب بد خلقی شود ، گفتنی است در صورتی که مغز به میزان کافی کربوهیدارت دریافت نکند، هورمون ها هر کاری انجام می دهند تا ما را مجبور به مصرف کربوهیدارت ها کنند در نتیجه زمانی که با این سیگنال ها مبارزه می کنیم، مجموعه ای از هورمون ها مانند آدرنالین و کورتیزول ترشح می شوند، که موجب شکل گیری استرس و اضطراب در بدن می شود و این شاید بدترین و مهم ترین عوارض کمبود کربوهیدرات در بدن است و لی تنها عارضه نیست بلکه موارد دیگری هم وجود دارد که در این بخش خواهیم گفت با ما همراه باشید.

تصویر

اغلب با احساس سرما مواجه هستید

در شرایطی که دمای اتاق عادی و مطلوب است آیا دندان های شما مرتب به هم می خورند؟ اگر بیمار نیستید و تب ندارید، این احتمالا نشانه ای از افت سطوح قند خون است. افرادی که رژیم های غذایی کم کربوهیدرات را دنبال می کنند در معرض خطر افت عملکرد تیروئید قرار دارند که می تواند تنظیم دمای داخلی بدن را دشوار سازد.

هنگام انجام تمرینات ورزشی از انرژی کافی برخوردار نیستید

کربوهیدرات نخستین منبع مورد استفاده برای تامین انرژی بدن است، از این رو، زمانی که ذخایر کربوهیدرات عضلات کم باشد، این شرایط می تواند برخی افراد را با بی حالی و ناتوانی در انجام تمرینات ورزشی با شدت زیاد مواجه سازد. پیش از انجام تمرینات ورزشی می توانید میزان کربوهیدرات های مصرفی خود را افزایش دهید تا از تامین انرژی کافی برای انجام ورزش و سوزاندن چربی های اضافه اطمینان حاصل شود. پس از انجام تمرینات ورزشی نیز اقدامی مشابه را انجام دهید تا ذخایر انرژی تخلیه شده دوباره احیا شده و برای جلسه بعدی تمرینات ورزشی خود آماده باشید.

با بوی بد دهان مواجه هستید

با دنبال کردن یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات بدن شما چربی ذخیره شده را به عنوان سوخت استفاده می کند. اگرچه این ممکن است به کاهش وزن و اندازه دور کمر کمک کند، اما همچنین امکان تجربه بوی بد دهان را نیز افزایش می دهد. زمانی که به میزان کافی کربوهیدرات مصرف نمی کنید، بدن از چربی و پروتئین به عنوان منبع سوخت استفاده می کند. این طی فرآیندی به نام کتوزیس یا کتوز انجام می شود. متاسفانه، استفاده از پروتئین و چربی به عنوان سوخت می تواند موجب نفس بدبو و بوی بد دهان شود. اگرچه افزودن کربوهیدرات بیشتر به رژیم غذایی می تواند کمک کند، می توانید میزان آب مصرفی خود را نیز دو برابر کنید. این ترفند ساده می تواند یک درمان فوری برای بوی بد دهان شما باشد.

همواره گرسنه هستید

بیشتر کربوهیدرات های سالم اغلب سرشار از فیبر سیر کننده هستند، از این رو، اگر آن ها با سایر مواد مغذی سیر کننده جایگزین نشوند ممکن است احساس مداوم گرسنگی را تجربه کنید. افرادی که یک برنامه غذایی کم کربوهیدرات را دنبال می کنند، اغلب از احساس گرسنگی شکایت می کنند. جایگزینی کربوهیدرات با چربی های سالم می تواند کلید پیشگیری از این شرایط باشد. یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و کم چربی در واقع دستورالعملی برای فاجعه است.

سردرد های بدی را تجربه می کنید

کربوهیدرات ها به هیچ پردازش اضافه برای ساخت گلوکز نیاز ندارند، از این رو، به طور کارآمد می توانند سطوح قند خون را پایدار نگه دارند. اما زمانی که به میزان کافی کربوهیدرات ها (یا به طور کلی غذا) مصرف نمی کنید، افت سطوح قند خون می تواند موجب سردرد شود. در شرایطی که تجربه گاه و بیگاه سردرد شرایطی عادی است، تجربه روزانه آن پس از آغاز یک برنامه کاهش وزن کم کربوهیدرات می تواند نشانه ای از زیاده روی شما در محدود کردن مصرف کربوهیدرات ها باشد. برخی مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات مانند سیب، گلابی، و هویج را می توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا در شرایطی که به روند کاهش وزن شما آسیبی وارد نمی شود از بروز سردرد های آزاردهنده نیز پیشگیری شود.

اجابت مزاج شما نامنظم شده است

زمانی که میزان کربوهیدرات های مصرفی خود، به ویژه غلات کامل را به میزان قابل توجهی کاهش می دهید، در واقع میزان فیبر دریافتی خود را نیز کاهش می دهید و اگر این مواد مغذی را از منابع غذایی دیگر مانند میوه ها و سبزیجات دریافت نکنید، این می تواند مشکل ساز باشد. این شرایط می تواند به مشکلات گوارشی از جمله نفخ شکم و یبوست منجر شود. برای بازگشت به مسیر درست مصرف ۲۸ گرم فیبر در روز از سبزیجات غیر نشاسته ای کم کربوهیدرات مانند بروکلی، کیل، اسفناج و مارچوبه را مد نظر قرار دهید.

کج خلق و تحریک پذیر شده اید

افرادی که رژیم های غذایی کم کربوهیدرات را دنبال می کنند به خوبی می دانند که عصبانیت ناشی از گرسنگی چه معنایی دارد. زمانی که افراد مصرف کربوهیدرات ها را کنار می گذارند، به ویژه در ابتدای این مسیر، این می تواند به واقع بر خلق و خوی آن ها تاثیرگذار باشد. یک دلیل این شرایط دریافت کالری کم و سطوح قند خون پایین است. همچنین، کربوهیدرات ها برای تولید سروتونین در بدن ضروری هستند که یک ماده شیمیایی مسئول حال خوب است و در مغز تولید می شود. کربوهیدرات کمتر می تواند برابر با لبخند کمتر باشد. افزودن کربوهیدرات بیشتر به رژیم غذایی می تواند به بهبود خلق و خوی این افراد کمک کند.

دارو و درمان های لازم برای رفع کمبود کربوهیدارت

کمبود کربوهیدرات می تواند عمدتاً با وارد نمودن منابع سرشار از کربوهیدرات به رژیم غذایی خود جبران شود. کربوهیدراتها عمدتاً در منابع غذایی گیاهی مانند غلات کامل و فرآورده های آن، سیب زمینی و قند وجود دارند. در منابع حیوانی، این کربوهیدراتها در مقادیر قابل توجهی تنها در محصولات لبنی یافت می شوند. کربوهیدراتهای پیچیده ی موجود در نشاسته ی بدست آمده از میوه، سبزیجات و حبوبات، انرژی را طی یک دوره ی زمانی طولانی آزاد ساخته و در نتیجه برای مدت زمان بیشتری در بدن باقی مانده و گرسنگی را تحت کنترل در می آورند. اما کربوهیدراتهای موجود در پاستا و نان، قند را بلافاصله به خون شما رها کرده و انرژی را برای بدن فراهم می سازند. با این حال، جنبه ی منفی کربوهیدراتهای ساده این است که موجب احساس گرسنگی سریعتر شما می شوند. حداقل مصرف روزانه ی کربوهیدرات ها بایستی 50 تا 100 گرم باشد. با این حال، مصرف توصیه شده روزانه کربوهیدرات برای زنان 177 گرم و برای مردان 287 گرم است. یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات به طور معمول کمتر از 144 گرم می باشد. با این حال، این میزان جهت انجام عملکرد طبیعی بدن رضایت بخش نخواهد بود.
متخصصین بهداشت و درمان برآورد می کنند که حداقل 15% از مقدار کالری مصرفی روزانه ی شما بایستی از کربوهیدراتها بدست آید. بنابراین، چنانچه قصد دارید رژیم غذایی اتکینز را مانند 20 میلیون نفر دیگر در این دنیا دنبال کنید، پیشنهاد می کنم اصلاحاتی در آن ایجاد کرده تا بجای رژیم غذایی عاری از کربوهیدرات آن را به یک رژیم غذایی کم کربوهیدراته تبدیل سازید و مقدار زیادی آب بنوشید تا آب از دست رفته ی بدن را که ممکن است با کاهش وزن اشتباه گیرید، جبران شود. یک رژیم غذایی «سالم» هرگز موجب احساس بیماری در شما نخواهد شد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (232 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (135 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (113 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (57 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (51 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (50 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت