چگونه چاق شویم؟

  سه شنبه، 28 خرداد 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
چگونه چاق شویم؟
ساعد نیوز: برخی افراد تمایل به چاق شدن دارند، اما نکته مهم در مورد چگونه چاق شدن ، انتخاب رژیم غذایی درست است. در بسیاری از موارد کمبود وزن به دلیل عادات ناسالم غذایی و تغذیه ضعیف است، اما گاهی اوقات ممکن است افزایش وزن از راه درست برای فرد سخت باشد.

اگر شاخص توده بدنی فرد (BMI) کمتر از 18.5 باشد آن فرد دچار کمبود وزن است.

رایج‌ترین عوارض کم وزنی

  1. ضعف در سیستم ایمنی و ناتوانی بدن در مبارزه با بیماری‌ها
  2. کمبود ویتامین‌های بدن
  3. رشد نامناسب (به‌ویژه در کودکان و نوجوانان)
  4. مشکلات باروری
  5. پریود نامنظم
  6. تحلیل رفتن استخوان‌ها
  7. کم خونی
  8. بیماری‌های کلیوی
  9. کمبود انرژی و احساس خستگی
  10. خشکی پوست و نازک شدن موها

چرا تلاش‌های بعضی از افراد برای چاق شدن نتیجه نمی‌دهد؟

 
تصویر
 

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای افرادی که در راستای افزایش وزن هستند به‌وجود بیاید، این است که هرچه تلاش می‌کنند و غذا می‌خورند، نتیجه‌ای نمی‌بینند. علت آن موارد مختلفی می‌تواند باشد که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم:

1. اشتباه در تخمین مقدار کالری دریافتی

شما ممکن است در حساب کردن کالری که می‌خورید دچار اشتباه شده باشید. مثلاً ممکن است غذاهایی که کالری کمی دارند را زیاد خورده باشید و تصور کرده باشید که کالری زیادی دریافت کرده‌اید.

آجیل، مغزها، دانه‌ها و محصولات لبنی گزینه‌های خوبی هستند و یا میوه‌های خشک شده که نسبت به تازه آن‌ها کالری بیشتری دارند.

غذاهایی مثل سوپ و سالاد که بیشتر از سبزیجات تشکیل شده‌اند کالری آن چنان زیادی ندارند. در واقع باید غذاهایی مثل سالاد و سوپ را انتهای وعده غذایی خود بخورید تا در ابتدا معده‌تان با غذاهای پر کالری پر شود نه کم کالری.

2. اشتباه در تخمین مقدار کالری مصرفی (مقدار کالری که بدن می‌سوزاند)

هر شخص بسته به میزان تحرک و فعالیت و جنسیتی که دارد به میزان متفاوتی کالری، برای حفظ وزن فعلی خود نیاز دارد.

فردی با شغل پشت میزی که نیاز به تحرک آن چنانی ندارد، نسبت به فردی که به واسطهٔ شغلش بیشتر اوقات در حال تحرک و راه رفتن است، مقدار متفاوتی کالری می‌سوزاند. پس نباید تنها کالری که طی ورزش و تمرین می‌سوزد را در نظر بگیریم.

3. ژنتیک

اینکه وزنی که شما اضافه می‌کنید به شکل چربی ذخیره شود یا به صورت ماهیچه، تا حدودی می‌تواند مربوط به ژنتیک شما هم باشد.

4. شرایط پزشکی خاص

اگر با وجود اینکه خیلی غذا می‌خورید، باز هم وزن اضافه نمی‌کنید، حتماً با یک دکتر صحبت کنید چون احتمال دارد به علت بیماری یا مصرف دارویی خاص به این مشکل دچار شده باشید. مثل پرکاری تیروئید، دیابت پنهان (تشخیص داده‌نشده) و یا مشکلات گوارشی مزمن که می‌توانند تا حدودی مسبب این مشکل باشند.

5. سوخت و ساز بدن

اکر میزان سوخت‌وساز بدن شما بالا باشد نیز، افزایش وزن برای شما سخت می‌شود.

چگونه چاق شویم؟

انتخاب رژیم غذایی درست، گامی مهم در افزایش وزن است. مصرف مواد غذایی مانند نوشابه چیپس و پفک ممکن است به افزایش وزن کمک کنند، اما در عین حال سلامتی شما را به خطر می‌اندازند.

بهترین راه افزایش وزن اضافه کردن مقدار متعادلی چربی زیر پوستی و توده ماهیچه است نه چربی‌های ناسالم که فقط شکم شما را بزرگتر می‌کنند.

راهکارهای سالم افزایش وزن

1. مصرف کالری بیشتر از نیاز بدن

مهمترین کاری که می‌توانید برای افزایش وزن انجام دهید این است که بیشتر از کالری مورد نیاز بدن‌تان غذا بخورید. می‌توانید مقدار کالری مورد نیازتان را با استفاده از حسابگر کالری محاسبه کنید.

برای افزایش وزن به صورت آهسته و پیوسته روزانه 300 تا 500 کالری بیشتر از نیاز بدن‌تان دریافت کنید، اما در صورتی که تمایل دارید که سریع وزن اضافه کنید باید 700 تا 1000 کالری بیشتر از کالری مورد نیاز روزانه‌تان مصرف کنید.

توجه کنید که حساب کردن کالری تنها یک مقدار تخمینی را به ما ارائه می‌دهد. نیازهای شما در روز ممکن است تا چند صد کالری متفاوت باشد، چه کالری دریافتی چه کالری مصرفی بدن.

شما نیازی ندارید که تا آخر عمرتان مشغول کالری حساب کردن باشید. این روش در چند روز یا هفته اول به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید چه مقدار کالری زیادتری باید در روز مصرف کنید.

2. مصرف مقدار زیادی پروتئین

 
تصویر
 

تنها ماده غذایی که باعث می‌شود از راه درستی وزنتان را افزایش دهید، پروتئین است. ساختار ماهیچه‌ها پروتئینی است. اگر کالری موجود در بدن به ماهیچه تبدیل نشود، در بافت چربی ذخیره می‌شود، اما مصرف زیاد پروتئین سبب کاهش اشتها و در نتیجه سخت شدن دریافت کالری بیشتر می‌شود.

برای افزایش وزن 1.5 تا 2.2 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن‌تان مصرف کنید.

غذاهای غنی از پروتیین شامل گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، بسیاری از محصولات لبنی حبوبات مغزها و… است.

اگر در دریافت پروتئین بدن‌تان دچار مشکل هستید، مکمل‌های پروتئینی نیز می‌توانند مؤثر واقع شوند.

3. مصرف کربوهیدرات

سعی کنید در هر سه وعده غذایی خود، به مقدار کافی و متناسب، کربوهیدرات و چربی  مصرف کنید. اگر افزایش وزن در اولویت برنامه شماست غذاهای پرچرب و پر کربوهیدرات بخورید. بهترین کار مصرف کربوهیدرات و چربی در هر سه وعده غذایی است.

روزه‌داری متناوب و حذف وعده‌های غذایی باعث سخت‌شدن دریافت کالری می‌شود و بیشتر برای کاهش وزن مناسب است.

حتماً در روز سه وعده غذا بخورید و در هر زمان که ممکن است میان وعده‌های با کالری بالا مصرف کنید.

غذاهای پرانرژی بخورید و از سس‌ها و چاشنی‌ها استفاده کنید.

البته لازم به ذکر است که از مصرف چربی‌های مضر (چربی‌های اشباع) مثل روغن‌های نباتی و حیوانی خودداری کنید! چراکه این چربی‌ها ریسک بروز بیماری‌های قلبی عروقی را به شدت افزایش می‌دهند.

4. مصرف غذاهای پرانرژی

این غذاها متناسب با وزنشان کالری بالایی دارند.

برخی از مواد غذایی با انرژی بالا شامل:

  • آجیل: بادام، گردو، فندق و…
  • میوه خشک: کشمش، خرما، آلو و…
  • لبنیات پرچرب: شیرکامل، ماست پرچرب، پنیر و…
  • چربی‌ها و روغن‌ها: روغن زیتون با کیفیت و همچنین روغن آووکادو
  • دانه‌ها: دانه‌های کامل مانند جو و برنج قهوه‌ای
  • گوشت: مرغ، گوشت گاو، گوشت بره و…
  • غده‌ها: انواع سیب‌زمینی

بسیاری از این غذاها حجم بالایی دارند و گاهی اوقات ممکن است برخلاف میلتان مجبور به مصرف آنها شوید.
بالا بردن وزن، بهانه خوبی برای فرار از خوردن سبزیجات است آن‌ها جای کمتری برای غذاهای پرانرژی در بدنتان باقی می‌گذراند.

خوردن میوه کامل خوب است، اما سعی کنید از میوه‌هایی مصرف کنید که نیاز زیادی به جویدن نداشته باشند.

5. میان وعده‌های سالم:

خوردن میان وعده‌های سالم بین وعده‌های اصلی، علاوه بر اینکه کالری دریافتی روزانه‌تان را بالا می‌برد، باعث دریافت بیشتر پروتئین و کربوهیدرات برای انرژی و افزایش وزن می‌شود.

آجیل و انواع توت‌ها، ماست پروبیوتیک همراه با دانه‌ها، تخم‌مرغ آبپز، مغزها و یا بیسکوییت‌های بدون قند همراه با کره بادام زمینی می‌توانند گزینه مناسبی برای میان وعده باشند.

برای میان‌وعده سعی کنید غذاهای ناسالم و کم کالری نخورید، در عوض می‌تواند فرصتی باشد که مقدار مصرف پروتئین و چربی‌های سالم روزانه‌تان را بالا ببرید.

6. ورزش کنید

 
تصویر
 

شاید تصور کنید وقتی می‌خواهید وزن اضافه کنید نباید ورزش کنید، اما ورزش‌هایی مثل تمرینات قدرتی و یا یوگا به شما کمک می‌کنند عضله بسازید و به طریقه سالمی وزن اضافه کنید، به جای اینکه از طریق افزایش چربی که خطراتی چون تری‌گلیسرید و کلسترول (LDL) بالا، فشارخون بالا و مقاومت به انسولین را به همراه دارد، وزن اضافه کنید.
بهترین راه برای افزایش سریع وزن، تمرکز بر به‌دست آوردن ماهیچه است که حداقل نیاز به پنج روز در هفته تمرینات بدنی دارد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با تمرینات قدرتی، می‌توانید به مطلب “راهنمای جامع تمرینات قدرتی و مقاومتی” که قبلا در این سایت منتشر شده، مراجعه کنید.

نکات:

  • قبل از وعده‌های غذایی آب نخورید. این کار باعث می‌شود معده شما پر شود، در نتیجه زودتر سیر می‌شوید و نمی‌توانید کالری کافی برای افزایش وزن دریافت کنید.
  • شیر بخورید. برای رفع تشنگی‌تان شیر بخورید این کار می‌تواند یک راه ساده برای افزایش دریافت پروتئین و کالری باشد.
  • داخل بشقاب بزرگ غذا بخورید. همانطور که بشقاب کوچک باعث می‌شود به طور خودکار کمتر غذا بخورید، بشقاب بزرگ عکس آن عمل می‌کند.
  • اگر اهل قهوه هستید به قهوه‌تان خامه اضافه کنید. این کار یک راه ساده برای افزایش کالری دریافتی است.
  • خواب با کیفیتی داشته باشید. خواب خوب و کافی یک فاکتور مهم برای رشد عضله است.
  • غذاهای گوشتی را در ابتدا و سبزیجات را در انتها بخورید. اگر غذای شما یک غذای مخلوط است، غذاهای پر پروتئین و کالری را اول و سبزیجات را آخر بخورید.
  • سیگار نکشید! افراد سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری بیشتر وزن کم می‌کنند. ترک سیگار اغلب به افزایش وزن منجر می‌شود.

 


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (196 نظر) رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (183 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (105 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (98 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت تازه درگذشته ایرانی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی (97 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (92 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (68 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (67 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا گچ کار برای رسیدن دستش به سقف +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس 😂 (63 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (59 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (59 نظر) حضور بازیگران و فوتبالیست های معروف در مراسم عروسی شیدا خلیق و همسرش+عکس/ از علی بیرانوند و سعید مهری تا نوید محمدزاده و سروش رفیعی (56 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (54 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (50 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (48 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بیوگرافی و زندگی خصوصی کیسان دیباج، سهراب سریال از سرنوشت و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
واکنش جنجالی کاپیتان وریا غفوری به حرف های سخیف اردشیر انتظاری رئیس اسبق دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در تلویزیون درباره زنان ایرانی و مرحومه مهسا امینی +عکس
کتاب خوب بخوانیم ؛ معرفی کتاب عاشقانه دختری که رهایش کردی
مهم‌ترین علت کوتاهی عمر افراد/ اگر تعداد ضربان قلب‌تان بیشتر از این عدد است به پزشک مراجعه کنید
بهترین سیاست های زنانه؛ بزرگترین راز همسرداری موفق و با سیاست
چرا زمین فقط یک ماه دارد و برخی سیاره‌ها صد ماه دارند؟
سرگرمی؛ اولین شهر بدون گدای ایران و دومین شهر آن
سرگرمی؛ آیا میدانید عربستان با گوشت قربانی حجاج چه می کند؟
کتاب خوب بخوانیم ؛ معرفی کتاب عاشقانه پنج قدم فاصله
وساطت فائزه هاشمی، دختر هاشمی رفسنجانی برای پژمان جمشیدی/ درگیر عشق و عاشقی شدم!
(عکس) پرنده منقرض شده بعد از 300 سال به آغوش طبیعت بازگشت
(ویدیو) برای اولین بار فشن شوی خیره‌کننده‌ی زنان رباتی در پکن/ ربات‌هایی با چهره کاملا انسانی و حرکاتی که حاضران را شگفت زده کرد
بیوگرافی و زندگی شخصی سیدفاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت مسعود پزشکیان+عکس
(عکس) 4 میوه‌ای که مطلقا در شب نباید خورده شوند/ آیا از مضرات مصرف این میوه ها در شب باخبرید؟
نگاهی به خانه‌‌های گرانقیمت 15 سلبریتی‌ مشهوری که هنوز به سن 35 سالگی نرسیده‌اند
منتخب روز   
چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای حرکت پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو