راهکارهای طلایی برای تقویت عزت نفس و حس ارزشمندی در محیط کار

  دوشنبه، 28 آذر 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
راهکارهای طلایی برای تقویت عزت نفس و حس ارزشمندی در محیط کار
اگر در کار و موقعیت شغلی که دارید احساس ارزشمندی نکنید؛ گذراندن روز کاری می‌تواند دشوار باشد. در بسیاری از مشاغل، همه ما احساس کرده‌ایم که هر کاری انجام دهیم، برای جلب رضایت دیگران کافی نیست.ما به شما خواهیم گفت که چگونه در محیط کار احساس ارزشمندی کنید واعتمادبنفس بالایی داشته باشید.

طبق تحقیقاتی که تاکنون انجام شده است احساس ارزشمندی در محیط کار یک سود دو سر برد برای کارفرما و نیروی کار است. وقتی کارمندان احساس ارزشمندی داشته باشند باعث می شود تعامل در محیط بین همکاران و کارفرما بیشتر شده که منجر به وفاداری و بهره وری بیشتر افراد خواهد شد که این قسمت آن به نفع کارفرما است. پس بهتر است کارفرما سعی کند محیط کار را برای کارمندان به نحوی طراحی کند که منجر به آرامش کارمندان واحساس ارزشمندی در محیط کار کنند. حس حمایت شدن از سمت کارفرما نیز باعث قدرت بیشتر نیروهای کار می شود.

حس ارزشمندی چیست؟

احساس ارزشمند بودن برای رشد و پیشرفت هر انسانی ضروری است. این حس رابطه عمیقی با عزت نفس دارد که از مهم ترین ویژگی های شخصیتی هر فردی است. تقویت این حس نه تنها باعث پیشرفت شغلی می شود بلکه کیفیت زندگی و رضایت از آن را هم رقم می زند.به بیان ساده، احساس ارزشمندی میزان اهمیتی است که برای خود قائل هستیم: دورنمایی احساسی از خودمان که مشخص می کند در مقایسه با دیگران چه احساسی درباره خودمان داریم و دلیل آن چیست.

احساس ارزشمندی وداشتن اعتمادبنفس

توصیه هایی برای شناسایی حس ارزشمندی

احساس ارزشمندی بخشی بنیادی از وجود ماست و برداشت ما از خودمان را شکل می دهد. هرآنچه درباره شان فکر می کنیم، هر احساسی که داریم و حتی چگونگی رفتار ما محصول ارزشی است که خودمان به خودمان می دهیم. احساس ارزشمندی موضوع حساسی است. در ادامه، توصیه هایی برای شناسایی ارزش خودتان ارائه می کنیم.

۱. ارزش خود را تعیین کنید

اولین گام در ایجاد حس ارزشمندی، تعیین چیزهایی است که شما با آنها احساس ارزشمندی می کنید. این چیزها می تواند مهارت های شما در محل کار باشد. برای خودتان استانداردهای کاری تعیین کنید و هنگام تعامل با همکاران، آنها را به رسمیت بشناسید. به زبان ساده، قدر و منزلت توانایی های حرفه ای خود را بدانید.

۲. اهداف خود را روشن کنید

پس از تعیین توانمندی ها به سراغ تعیین اهداف خود بروید. از آن توانایی ها برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنید. زمانی که ببینید در حال حرکت به سمت آنها هستید، قطعا حس ارزشمندی شما هم شکوفا خواهد شد.

۳. موفقیت های خود را به یاد داشته باشید

زمانی را به یادآوری و یادداشت موفقیت های خود اختصاص دهید. لازم نیست این دستاوردها حتما بزرگ و خیره کننده باشند. می توانید موفقیت های شغلی روزمره خود را بنویسید. هر بار که به آنها رجوع کنید، حس ارزشمندی در شما تقویت خواهد شد.

۴. نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید

نقاط قوت خود در محل کار را بشناسید و از آنها برای پیشرفت شغلی بهره ببرید. نقاط ضعف خود را نیز شناسایی کنید و به جای سرزنش خود، بکوشید تا آنها را برطرف یا به نقطه قوت تبدیل کنید. حتی اگر موفق به رفع آنها هم نشدید، همین که بدانید که هستید و چه ویژگی هایی دارید، باعث پذیرش بیشتر خودتان به عنوان یک انسان می شود. «پذیرش خود» گام بلندی در رسیدن به حس ارزشمندی است.

۵. بازخورد بگیرید

از مدیر و همکاران خود بخواهید که بهترین ویژگی های شما را بیان کنند. دریافت بازخورد مثبت در ارتقای حس ارزشمندی مؤثر است. پذیرای نقدهای سازنده هم باشید و از آنها برای بهبود عملکرد شغلی خود استفاده کنید.

6. روابط مؤثر برقرار کنید

گرچه حس ارزشمندی به عوامل درونی وابسته است، اما ایجاد و گسترش روابط شغلی مؤثر نه تنها باعث شناخته شدن بیشتر شما در حوزه کاری تان می شود، بلکه اعتمادبه نفس شما را هم افزایش می دهد. درنتیجه، شما به عنوان یک فرد مهم و موردتوجه، احساس ارزشمندی بیشتری در محل کار می کنید.

7. به کار خود معنا بدهید

شغل و وظایف روزانه شما ممکن است با روحیات و علایق تان همبستگی داشته باشد. در چنین شرایطی شغل شما به سکوی ارتقای حس ارزشمندی بدل می شود. اما بسیاری اوقات، ضرورت های معاش، روحیه ها و علایق را به حاشیه می راند. در چنین شرایطی تلاش کنید لابه لای وظایف روزانه، معنایی خلق کنید؛ مثلا به این فکر کنید که کار شما چه تأثیر مثبتی روی دیگران می گذارد و چه نقشی در بهبود محیط اطراف شما ایفا می کند.

8. روی خودتان تمرکز کنید

برای تمرکز روی حس ارزشمندی خود در محل کار، روی واکنش های همکاران درباره خود توجه کنید. ببینید آنها چه زمانی و چگونه به توانمندی های شما واکنش نشان می دهند و شما چه حسی درباره آنها دارید. با این کار شما می توانید به روش هایی برای تعامل با دیگران برسید: روش هایی که ارزشمند بودن شما را تأیید کنند.

از جمله عواملی هم که رئیس احساس ارزشمندی به کارمند خودمی دهد

  • تائید کارمند
  • اجازه دادن به کارمند برای روبروشدن با ترس هایش
  • جدی گرفتن اختلاف ها وتعارض ها در محیط کار
  • اهمیت دادن به پیشزفت و توسعه کارمندان
  • ایجاد روابط مثبت

و در آخر اینکه احساس ارزشمند بودن حس اعتماد بنفس را بالا می بیرد ودز نتیجه باعث کارایی بهتر می شود.

عزت نفس چیست و چه ارتباطی با احساس ارزشمندی دارد؟

عزت نفس در اوایل کودکی شکل می گیرد. به همین دلیل است که باید به مقوله عزت نفس در کودکان بسیار اهمیت بدهیم و از کنار آن سرسری نگذریم. عواملی که می توانند عزت نفس را تحت تأثیر قرار دهند، عبارت اند از:
  • افکار و برداشت های شما
  • واکنش دیگران نسبت به شما
  • تجربیات شخصی، تحصیلی و شغلی
  • بیماری، ناتوانی یا آسیب دیدگی جسمی و روحی
  • سن

پوستر مفهومی عزت نفس

راه های تقویت عزت نفس

اما لازم نیست که تجربیات و روابط گذشته، سرنوشت و آینده شما باشد. افکار خود شما بیشترین تأثیر را در میزان عزت نفس شما دارند و این افکار در کنترل شماست. در ادامه راه های عملی تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس کن را شرح داده ایم.

۱. درون کاوی کنید

بعضی اوقات، پیدا کردن یا ایجادکردن ارزش، از خود شما به وجود می آید. ممکن است هنگام کارکردن، دیگران از شما تمجید یا قدردانی به سزایی نکنند؛ برای تقویت عزت نفس در محل کار به جای تمرکز روی نکات منفی، سعی کنید به این فکر کنید که چه چیزهایی شما را برای ادامه کار تشویق می کند. با آنچه در کار، برای شما «بیشترین اهمیت» را دارد و باعث افتخار شماست؛ ارتباط برقرار کنید. می توانید احساس خود را نسبت به کاری که هر روز انجام می دهید، تعیین کنید و کمی بیشتر با درون خودتان ارتباط بگیرید.

۲. موفقیت هایتان را به خودتان یادآوری کنید

وقتی کم سن وسال بودیم؛ همیشه به ما می گفتند که نباید خودبزرگ بین شویم و برای خودمان «لاف» بزنیم. اما اکنون مواقعی در زندگی وجود دارد که شما به سادگی باید کمی لاف بزنید؛ حتی اگر برای خودتان باشد. اگر افراد زیادی شما را نمی شناسند یا از شما قدردانی نمی کنند؛ شما خودتان باید از خودتان قدردانی کنید و موفقیت های خود را جشن بگیرید. اگر کار دشواری را به اتمام رسانده اید و یا سخنرانی بسیار خوبی را ارائه داده اید، پس به خودتان یادآوری کنید که از پس انجام کارهای دشوار بر می آیید و به خودتان افتخار کنید. البته برای ایجاد احساس ارزشمندی، می توانید خبرهای خوب را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید.

۳. با رئیس تان صادق باشید

همیشه می گویند که «صداقت بهترین سیاست است». اگر حس نمی کنید که عاشق کار یا سازمانتان هستید و علائم کمبود اعتماد به نفس در کارتان را دارید؛ پس با رئیس خود گفت وگویی در این باره داشته باشید. با درایت رفتار کنید و با آرامش، احساس خود را توضیح دهید. یک رهبر دلسوز و کاربلد، نباید از گفت وگو دلخور و ناراحت شود. در حقیقت، ممکن است رئیستان متوجه نشده باشد که رفتار یا عملکردش، چه احساسی را در شما ایجاد کرده است. پس با گفت وگویی ساده و صمیمی، می توانید سوءتفاهم ها را نیز برطرف کنید.

۴. با خودتان صادق باشید

ممکن است انجام وظایف شغلی تان دشواری باشد و شما مجبور باشید آنها را به اتمام برسانید. برای تقویت عزت نفس در محل کار قبل از شروع کارتان، می توانید کمی برای خودتان وقت بگذارید تا جوانب مثبت و منفی گزینه های شغلی خود را بسنجید. اگر یک تغییر شغلی یا شروعی جدید برای شما مناسب است، پس آن را دنبال کنید. قبل از تغییر شغلتان، همیشه به یاد داشته باشید که گاهی هم «مرغ همسایه، غاز نیست!»

۵. ارتباطات مؤثری را برقرار کنید

هنر برقراری ارتباطات، قابل انعطاف ترین مهارت است و تحقیقات نشان می دهد که آسان ترین ویژگی برای ایجاد و تقویت در خودمان است. بسیاری از افرادی که به طور عمومی سخنرانی می کنند؛ در اولین سخنرانی خود با مشکل روبه رو شده اند، اما پس از آموزش و تمرین، پیشرفت چشمگیری را مشاهده می کنند. برقراری ارتباط واضح و ارائه جهت مشخص به دیگران باعث ایجاد اعتمادبه نفس و تقویت عزت نفس می شود.

۶. اولویت هایتان را مشخص کنید

خودتان را تصور کنید که غرق در انواع اولویت های مهم و بدون بینش روشنی از مهم ترین آنها هستید. برای اکثر مردم، این اتفاق باعث گیجی، ناامیدی و کاهش اعتماد به نفس می شود. داشتن اولویت های مشخص باعث افزایش اعتماد به نفس و در نتیجه افزایش و تقویت حس عزت نفس و حس ارزشمندی می شود؛ زیرا رهنمودهای روشنی را برای دستیابی به موفقیت، به شما ارائه می دهد. خود مراقبتی اجتماعی، خود مراقبتی روانی و عاطفی و معنوی، خود مراقبتی شغلی و خودمراقبتی از سلامت تان را فراموش نکنید.

سخن پایانی

باید بدانید که در مسیر شناسایی ارزش هایتان ممکن است دوستانتان را از دست بدهید. آدم هایی که خود را ارزشمند نمی دانند، با هم نشینی با یکدیگر به خود قوت قلب می دهند. اعتمادبه نفسی که در این مسیر به دست می آورید، تهدیدی برای این افراد است. هیچ اشکالی ندارد. کاری کنید رشد و پیشرفت شما برای آنها الهام بخش باشد. اما برای جدایی از کسانی که از رشد شما حمایت نمی کنند، لحظه ای تردید نکنید.با دنبال کردن نکات بالا، می توانید حس ارزشمندی و اعتماد به نفس را درخودتان تقویت کنید. یادتان باشد که به خودتان سخت نگیرید و بیشتر درون خودتان را بکاوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد
دیگران می‌خوانند   
اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی آخرین دورهمی 4 نفره خانواده نسرین مقانلو قبل از فوت پسرش در رستوران به صرف شام+عکس/ و قابی که توسط خانم بازیگر ثبت شد برخورد متواضعانه و جالب مجید واشقانی با یک دختر بچه که کیک خودش رو به آقای بازیگر داد+ویدیو/ ماشین لاکچری آقازاده هفت سر اژدها رو دیدین؟ نگاهی به مراسم عروسی زری خوشکام و علی حاتمی، پدر و مادر هنرمند لیلا حاتمی+عکس/ روح هر دوشون شاد و یادشون گرامی صبحانه ساده و بدون تجملات آیت الله هاشمی رفسنجانی روی میزناهار خوری همراه با مادر و پسرانشان+ عکس/ فقط چای و سنگگ طعنه خنده دار نیما شعبان‌نژاد به عکاسان در یک مراسم برای ژست گرفتن کنار هدیه بازوند+ویدئو/ مگه زن و شوهری اومدیم شباهت باورنکردنی و جالب نرگس محمدی به برادر چشم رنگیش در این سلفی دلنشین خواهر برادری+عکس سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری حضور رهبر معظم انقلاب در آرامگاه سعدی در شیراز+ویدیو/ رهبری فرهنگ دوست و علاقمند به شعر علت نیامدن شهاب حسینی در اکران مست عشق چه بود+ویدئو ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش! (عکس) تصاویری از ظاهر امروزی دختران مهران مدیری و فاطمه گودرزی در سریال دردسرهای والدین / چقدر بزرگ شدن ... دو وزنه‌بردار ایرانی با هم ازدواج کردند +‌ عکس تواضع و فروتنی حسن یزدانی قهرمان کشتی در حضور رئیس جمهور + عکس اولین عکسی که مهران غفوریان با دخترش هانا گرفت / تصویر جالب اولین روز بابا شدن آقای بازیگر (عکس) بازیگر «آمنهوتپ سوم» سریال یوسف پیامبر بعد 20 سال در کنار جمشید هاشم پور (فیلم) رفتار جالب جواد عزتی با کوچکترین دختر طرفدارش / محبوب و مردمی مثل جواد عزتی پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند فیلم لحظه شروع سیلاب در بلوار نماز مشهد را ببینید /آب، این‌گونه سیل شد نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش عکس‌های «یانگوم» در کنار پدر و مادر واقعی‌اش به مناسبت «روز والدین» آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش
آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان
مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ...
ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم
پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم
کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر