در صورت وجود کبودی در بدن، چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

  شنبه، 27 دی 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
در صورت وجود کبودی در بدن، چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟
اگر کبودی را بلافاصله بعد از آسیب دیدگی و در حالی که پوست هنوز قرمز است، درمان کنید، تأثیر بیشتری دارد.برای درمان کبودی بدن می‌توانید از کرم‌ دمو لافارر که هم باعث رفع کبودی و هم باعث تسکین درد عضلانی و کشیدگی‌‍ نیز می‌شود، استفاده کنید.

اغلب افراد ظاهر شدن کبودی روی بدن را جدی نمی گیرند و به راحی از آن می گذرند، غافل از اینکه کبودی پوست می تواند نشانه یک بیماری و اختلال در بدن باشد. بر اثر زمین خوردن یا آسیب های جسمی ، فشاری به عروق خونی زیر پوست وارد می شود که موجب کبودی در پوست می شود. این اتفاق در افراد میانسال شایع تر است زیرا پوست آنان نازک تر بوده و راحت تر به عروق خونی آسیب وارد می شود.در مواقعی که خونریزی از محل زخم برای مدت بیش از ۱۰ دقیقه ادامه پیدا کند، وقتی کبودی های مکرر و بدون علت مشخص هفته ها طول بکشد تا بهبود پیدا کند و نیز وقتی جراحت های جزئی به کبودی های دردناک و بزرگتر تبدیل شوند، کبودی و کوفتگی وضعیت اورژانسی پیدا می کند. همچنین در بعضی از افراد این کبودی ها جنبه وراثتی دارد. در غیر این صورت کبودی می تواند نشانه ای از وجود بیماری های جسمی دیگر باشد که در ادامه به آن ها اشاره شده است:

بیماری کبدی:

افرادی که از مواد الکلی مصرف می کنند بیشتر مستعد نارسایی کبدی هستند. بیماری کبدی موسوم به سیروز است و مانع از آن می شود که کبد پروتئین ضروری برای لختگی خون را تولید کند. بر اثر این بیماری پوست به رنگ زرد دیده شده و رنگ ادرار تیره می شود و پاها ورم می کنند.

اختلالات خونی:

اختلالات خونی ژنتیکی باعث می شود لختگی خون در بدن به کندی اتفاق افتد و گاهی اوقات مانع از لختگی کامل خون می شود. فون ویلبراند یکی از این اختلال های خونریزی است که نبود پروتئین فون ویلبراند و موثر در لختگی خون عامل آن است.

کمبود ویتامین ها:

نبود ویتامین C منجر به بیماری اسکوربوت می شود، بیماری که بر اثر آن لثه ها دچار خونریزی شده و جراحت در مدت زمان طولانی تری بهبود پیدا می کند. تزریق ویتامین K به بدن باعث می شود بدن لخته های خونی را به روشی شکل دهد که از خونریزی در نوزادان جلوگیری کند. همچنین بزرگسالانی که به کمبود ویتامین K دچار هستند با مشکل مشابه مواجه هستند اما می توانند با مصرف مکمل ها آن را برطرف کنند.

کبودی بدن بر اثر آفتاب

دکتر سینتیا بیلی Cynthia Bailey دیپلمات هیئت امریکایی پوست توضیح می دهد: به مرور زمان اشعه های مضر UV در خورشید می توانند باعث حل شدن کلاژن شوند – کلاژن بافت اسفنجی در لایه دوم پوست است. کلاژن مانند یک بالشتک عمل می کند و از شبکه رگ های خونی زیر پوست محافظت می کند.بدون میزان مناسب از این اسفنج (کلاژن) رگ های خونی بیشتر در معرض پارگی قرار می گیرند که منجر به بروز لکه های سیاه و رنگی روی پوست می شود.این فرایند خیلی سریعتر از آنچه فکر می کنید اتفاق می افتد. از لحاظ تئوری دکتر بیلی می گوید یک تابستان گرم کافیست تا این حالت به وجود آید. بنابراین اگر نمی توانید کلاژنی را که در تابستان از دست داده اید را به حالت اول برگردانید، می توانید اطمینان حاصل کنید که بیش از این آسیب به پوست خود وارد نمی کنید. زمانی که در محیط باز هستید، حتما ضد آفتاب استفاده کنید و آن را به طور منظم تجدید کنید.

کبودی بدن بر اثر افزایش سن

حتی اگر در یک روز ساعت ها در مقابل نور خورشید نباشید، اما به مرور زمان قرار گرفتن در معرض نور محافظت نشده خورشید منجر به شکستن کلاژن و نازک تر شدن آن می شود و در نتیجه شما را در مقابل کبودی حساس تر می کند.شکستن کلاژن ناشی از افزایش سن برای هر کسی با درجات مختلف اتفاق می افتد و شدت آن به ضخامت پوست و میزان حساسیت شما به نور خورشید بستگی دارد. به عنوان مثال افرادی که دارای پوست روشن هستند، معمولا نسبت به افراد دارای پوست تیره به نور خورشید حساس ترند.دکتر بیلی می گوید: برخی افراد کبودی ناشی از افزایش سن را احساس نمی کنند تا زمانی که پیر می شوند، اما دیگران ممکن است در سنین 40 تا 50 سالگی دچار این عارضه شوند.هیچ راه موثری برای پیشگیری از کبودی ناشی از افزایش سن وجود ندارد، اما استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند برای مدت بیشتری کلاژن پوست را حفظ کند.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

اگر کبودی را بلافاصله بعد از آسیب دیدگی و در حالی که پوست هنوز قرمز است، درمان کنید، تأثیر بیشتری دارد.برای درمان کبودی بدن می توانید از کرم دمو لافارر که هم باعث رفع کبودی و هم باعث تسکین درد عضلانی و کشیدگی ‍ نیز می شود، استفاده کنید.اگر کبودی بدن ناگهانی، بزرگ و شدید باشند و ظاهرشان نشان دهنده خونریزی دائمی در زیر پوست باشد، با یک مورد اورژانسی روبرو هستیم که نیاز فوری به معاینه پزشکی دارد.

آسیب دیدگی اعضای بدن نیز یک مورد اورژانسی ست. در موارد زیر باید سریعاً به اورژانس مراجعه کنید.

  • اگر ضربات شدیدی به پشت، قفسه سینه یا شکم وارد شده است.
  • اگر کبودی بسیار دردناک، یا به شکل غیرطبیعی سیاه و یا متورم باشد.

با این وجود، در بیشتر موارد می توان تا بهبود طبیعی کبودی صبر کرد.

در صورت بروز هریک از موارد زیر باید به پزشک مراجعه کنید.

  1. بدن بصورت ناگهانی و راحت تر از قبل کبود شود.
  2. مشاهده علائمی مانند پوست زردرنگ، تب، انرژی پایین و تغییرات پوستی
  3. ظاهر شدن کبودی ها بعد از مصرف داروها
  4. کبودی ها دردناک باشند و بهبودی آن ها زمان زیادی طول بکشد.

در بیشتر موارد ، کبودی بدن بصورت ناگهانی یک ناراحتی خفیف در اثر عوامل ژنتیکی یا یک بیماری جزئی ست. بااین حال، کبودی ها می توانند یک علامت هشداردهنده هم باشند. علامتی که خبر از یک اختلال یا بیماری در اعضای بدن یا رگ های خونی می دهند. بنابراین بهتر است که تغییرات در ایجاد کبودی های بدن را نادیده نگرفته و مراجعه به پزشک را در دستور کار قرار دهیم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (222 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (127 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (52 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (49 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (48 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (31 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (30 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (17 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خاطرات ناصرالدین‌شاه در فرنگ؛ «پادشاه آلمان جنّی است»!
ایده هایی برای استفاده از اکسنت وال در تغییر دکوراسیون خانه
فال ابجد روزانه دوشنبه 1 مرداد 1403
فال روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 1 مرداد 1403
یک فوتبالیست کچل دوست داشتنی مشعل المپیک پاریس را حمل می کند!
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 1 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز دوشنبه 1 مرداد 1403 + فیلم
با این 8 تا روش خونه رو بدون نیاز به کولر خنک نگه دار
پانته‌آ بهرام، نقش اول سریال دلدادگان ممنوع الفعالیت شد+عکس
کوه زنوزی موش زائید/ قول مهدی ترابی به هواداران پرسپولیس: نگران نباشید برمی گردم!
نگاهی به موجودی حساب ثروتمندترین زن گدای مشهدی ! / هوش از سرتان می پراند !
شام امشب با من: سفره‌های رنگارنگ؛ 24 غذای ساده و ارزان برای شام
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نقطه مشترک همسر دوم علی دایی با همسر حضرت علی(ع) در انتخاب مهریه/ مهریه ضامن خوشبختی نیست
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت