درمان عفونت کلیه با چند راه خانگی

  دوشنبه، 23 فروردین 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
درمان عفونت کلیه با چند راه خانگی
عفونت حاد کلیه یکی از عفونت­ های خطرناک و کشنده است، که اغلب منجر به تغییراتی در کلیه می ­شود. میکروب ها از قسمت پایین دستگاه ادراری ( مثانه و مجرا ) به کلیه ها هجوم می برند و سبب به وجود آمدن عفونت کلیه می شوند.

عفونت کلیه نوعی عفونت دستگاه ادراری است که معمولا از میزراه یا مثانه آغاز می شود و سپس به یک یا هردو کلیه سرایت می کند. عفونت کلیه به اقدامات پزشکی فوری نیاز دارد. در صورت درمان نشدن، عفونت می تواند به کلیه آسیب بزند و با انتقال باکتری ازطریق گردش خون موجب بروز عفونت های خطرناک و کشنده در بدن شود. درمان عفونت کلیه معمولا به کمک آنتی بیوتیک ها انجام می گیرد. همچنین گاهی برای درمان، بیمار باید در بیمارستان بستری شود.

آنتی بیوتیک برای درمان عفونت کلیه

آنتی بیوتیک ها معمولاً عفونت را از بین می برند. معمولا در صورت شک به عفونت کلیه، حتی قبل از مشخص شدن نتیجه آزمایش ادرار، آنتی بیوتیک بلافاصله تجویز می شود. برخی از میکروب ها( باکتری ها) در برابر برخی از آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند.بنابراین، اگر آزمایش ادرار، میکروب( باکتری) مقاوم به آنتی بیوتیک اولیه را نشان دهد، بهتر است آنتی بیوتیک تغییر کند. دوره درمان با آنتی بیوتیک ها به مدت 14-17 روز است.آنتی بیوتیک هایی که معمولاً برای عفونت کلیه استفاده می شود شامل سیپروفلوکساسین یا کو آموکسی کلاو است. از تری متوپریم نیز گاهی استفاده می شود.

چند روز طول می­کشد تا بیماری بهبود یابد. مدت زمان بهبودی، بستگی به شدت بیماری و شروع درمان دارد. طبیعی است که اگر درمان زود شروع نشود و یا بیماری شدید باشد، بهبودی به سرعت به وجود نیاید. احساس بهبودی معمولا 2 روز بعد از استفاده از داروی ضد میکروب به وجود می آید و داروی ضد میکروب از راه رگ، در بیمارستان به بیمار تزریق می­ شود.

راههای درمان گیاهی

افزایش مصرف مایعات ساده ترین راه برای مقابله با عفونت کلیه

زمانی که از عفونت کلیه رنج میبرید،افزایش مصرف مایعات به کاهش علائم و بهبود سریع کمک میکند.به پاک شدن و از بین رفتن باکتریها،مواد زاید و محصولات سمی از کلیه کمک میکند و آنها را سالم نگه میدارد.روزانه حداقل 8 تا 10 لیوان آب بنوشید.همچنین میتوانیداز 1 تا 2 لیوان آب نارگیل یا آب لیمو نیز استفاده کنید.همچنین آب میوه و آب سبزیجات بنوشید، تا تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را برای مقابله با عفونت کلیه بدست آورید.

پونه و آویشن

پونه دارای خواص درمانی زیادی است که مهمترین آنها عبارت اند از:جوشانده هر 100 گرم پونه برای دفع اسهال نافع است چون حاوی پانل فراوان است همین مقدار پونه در پانصد سی سی آب برای دفع تنگی تنفس و گرمای بدن مفید است.گل پونه، آویشن، تخم گشنیز، و تخم شوید( هر کدام صد گرم) که کوبیده شده باشد و هر بار یک قاشق غذاخوری از آن در 500 سی سی آب جوشانده شود برای درمان انواع سنگ مثانه، سنگ صفرا و انواع روماتیسم مفید است.

آب لیموترش تازه

آب لیموترش یکی از بهترین درمان های برای سنگ کلیه و رفع درد ناشی از آن است. اسید استیک موجود در مرکباتی مانند لیموترش، سنگ کلیه را حل می کند. اما برای این کار فقط باید آب لیموترش تازه و طبیعی بنوشید و نوشیدنی های لیمویی مصنوعی چنین اثری ندارند. برای این منظور روز خود را با نوشیدن یک لیوان آب مخلوط شده با آب یک لیموترش تازه آغاز کنید. در هنگام درد شدید، چهار قاشق غذاخوری آب لیموترش را با یک لیوان آب مخلوط کنید و بنوشید. اگر بدنتان به این درمان پاسخ دهد در طی 20 دقیقه باید درد برطرف شود.

چای قاصدک

گیاه قاصدک خاصیت ادرارآوری دارد به این معنی که میزان ادرار را افزایش می دهد و استفاده از آن می تواند سنگ کلیه را دفع و درد کلیه را تسکین بخشد. برای رفع عفونت کلیه 1 تا 2 قاشق چایخوری برگ قاصدک را در یک فنجان آب داغ بریزید و ده دقیقه با حرارت ملایم بجوشانید. سپس محلول را صاف کنید و . هر روز 2 تا 3 فنجان چای قاصدک می توانید بنوشید.

آب قره قروت

هر روز یک لیوان آب قره قروت شیرین نشده بنوشید.این نوشیدنی را برای مدت زمان طولانی و یا بیش از حد استفاده نکنید ،زیرا ممکن است عوارض جانبی را ایجاد کند. نوشیدن بیش از یک لیتر از این نوشیدنی روزانه ،و برای مدت طولانی، ممکن است خطر ایجاد سنگ کلیه را افزایش دهد زیرا حاوی اگزالات است.

چای تخم هندوانه

این چای طبیعی یک ادرارآور مؤثری است و برای تحریک کلیه ها به دفع ادرار بسیار مناسب است. در حقیقت اگر کلیه ها کم کار باشند، دانه ی هندوانه می تواند کلیه ها را تحریک کند. به این منظور یک قاشق غذاخوری دانه ی هنداونه (آسیاب شده) را در دو فنجان آب جوش بریزید. محلول را صاف کنید و اجازه دهید سرد شود و سه بار در روز بنوشید.

تخم کرفس

تخم کرفس سرعت دفع مواد زاید در کلیه ها را افزایش می دهد. برخی از مطالعات پزشکی که در چین انجام شده نشان داده است که کرفس میزان ادرار را افزایش می دهد و به همین دلیل سبب تسکین درد کلیه می شود و همچنین برای درمان عفونت های کلیوی بسیار مفید است. برای این منظور یک قاشق غذاخوری تخم کرفس آسیاب شده را در یک فنجان آب داغ بریزید و بگذارید سرد شود. محلول را صاف کنید و بنوشید. روزی یکبار و سه روز در هفته از این چای بنوشید.

هشدار:چون کرفس، ممکن است سبب تحریک رحم شود، زنان باردار نباید از تخم کرفس استفاده کنند. اما برای تسکین درد قاعدگی بسیار مفید است.

کلاله ی ذرت

این روش یکی از بهترین روش های درمان گیاهی برای سنگ یا عفونت کلیه ، ادرارکردن همراه درد است، چای کلاله ی ذرت این درد را تسکین می دهد. بسیاری از مطالعات، خاصیت ادرارآوری و ضدباکتری بودن کلاله ی ذرت را نشان داده است. کلاله ذرت خشک را در فروشگاه داروهای گیاهی می توانید پیدا کنید.

پیشگیری از عفونت کلیه

بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به عفونت، ریشه کن کردن عفونت مثانه می­ باشد.

خانم­ها با رعایت نکات ذیل می­توانند مانع از ابتلا به عفونت مثانه شوند:

  • خوردن مایعات فراوان به طوریکه ادرار سفید و روشن شود.
  • پس از ادرار کردن، ژنیتال را خوب شسته و آن را خشک کنند.
  • عدم استفاده از مواد تحریک کننده برای شستشوی ناحیه ژنیتال
  • عدم نگه داشتن زیاد ادرار در مثانه

آیا عفونت کلیه باعث از کار افتادن کلیه ها میشود؟

پاسخ این سوال اینست که خیر. معمولا عفونت حاد کلیه درمان میشود و در عملکرد کلیه بیمار تاثیری ندارد. فقط در موارد عفونت مزمن کلیه که تشخیص آن هم بدلیل بی علامت بودن سخت است منجر به نارسایی کلیه میشود.

چگونه میتوان از عفونت کلیه پیشگیری کرد؟

با جلوگیری از عفونت های مثانه میتوان به میزان زیادی از عفونت های کلیه پیشگیری نمود. عفونتهای مثانه در خانمها معمولا به دنبال رابطه جنسی رخ میدهد در نتیجه با ادرار کردن پس از رابطه جنسی میتوانند از عفونت کلیه پیشگیری کنند.

سبک زندگی و درمان های خانگی

برای کاهش ناراحتی در زمان بهبود عفونت کلیه ممکن است به موارد زیر نیاز داشته باشید:

  • استفاده از گرما: می توانید برای کاهش درد بر روی شکم، پهلو یا پشت تان پد حرارتی قرار دهید.
  • استفاده از داروهای مُسکن: برای درمان تب و احساس ناخوشی می توانید از مُسکن ها (به غیر از آسپرین) استفاده کنید. در این مواقع استامینوفن و ایبوبروفن گزینه های خوبی محسوب می شوند.
  • تأمین آب بدن: مصرف کافی مایعات به دفع باکتری ها از دستگاه ادراری کمک می کند. تا زمانی که عفونت تان بهبود پیدا نکرده، از مصرف قهوه و نوشیدنی های الکلی خودداری کنید. این نوشیدنی ها می توانند نیاز به ادرار کردن را در فرد تشدید کنند.

آمادگی برای ملاقات با پزشک

معمولا در این مواقع فرد ابتدا به پزشک عمومی مراجعه می کند. اگر پزشک تشخیص دهد که عفونت به کلیه سرایت کرده، برای درمان بیماری شما را نزد اورولوژیست خواهد فرستاد.

کارهایی که باید انجام دهید

زمانی که می خواهید به پزشک مراجعه کنید، درباره ی محدودیت های احتمالی مانند محدودیت در رژیم غذایی سؤال کنید. همچنین برای آمادگی، فهرست زیر را قبل از مراجعه به پزشک آماده کنید:

  • علائم و نشانه ها: در این فهرست، همه ی نشانه ها و زمان شروع شان را یادداشت کنید؛ حتی نشانه هایی که فکر می کنید به مشکل تان ارتباطی ندارند.
  • اطلاعات شخصی مهم: در این فهرست، تغییرات جدید سبک زندگی مانند داشتن شریک جنسی جدید یا سابقه ی عفونت های مجاری ادراری و عفونت کلیه را یادداشت کنید.
  • تمام داروها، ویتامین ها و مکمل های غذایی مصرفی تان را با مقدار آنها یادداشت کنید.
  • اگر سؤالی دیگری از پزشک دارید، یادداشت کنید.

برای ملاقات با پزشک یک نفر از افراد خانواده یا دوستان تان را با خود ببرید تا اگر حرف های پزشک را فراموش کردید، به شما یادآوری کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (560 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (27 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان