ساعدنیوز
ساعدنیوز

در مورد ساز ویولا چه می دانید؟

  یکشنبه، 07 اسفند 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
در مورد ساز ویولا چه می دانید؟
(ویولا ) یا آلتو یا ویولن آلتو سازی زهی و آرشه‌ای است از خانواده ویولن. ویولن آلتو همانند ویولن نواخته می‌شود ولی چون در پردهٔ پایین تری می‌نوازد بزرگتر است، زه‌های آن ضخیم ترند و آرشه آن سنگین تر است. در این قسمت از ساعد نیوز به شناخت ساز ویولا می پردازیم.

ساز ویولا چیست؟

برای بررسی تفاوت ویولن و ویولا باید به تاریخچه این سازها برگردیم. سازهای اصلی و اورجینال در قرن پانزدهم، “ویولا داگامبا” نامیده می‌شدند که شباهت زیادی به ویولن سل‌های امروزی و مدرن داشتند؛ زیرا به هنگام نواختن باید بین دو پا نگاه داشته می‌شدند. پس از گذشت زمان این سازها به‌گونه‌ای شکل گرفتند که بشود آن‌ها را با دست نگاه داشت و قسمتی از آن زیر چانه قرار بگیرد.این ساز “ویولن دابراچو” نامیده می‌شد که همانند ویولن‌های امروزی بود و برای لاین‌های بالاتر ملودی در موسیقی استفاده می‌شد.

هنگامی که این سازها توانایی نگاه داشتن با چانه و دست را پیدا کردند، به ویولا (نام دیگر ساز آلتو) و ویولن امروزی بدل شدند.این گونه به نظر می‌رسد که ابتدا ویولا وجود داشت، سپس به منظور رفع نیاز به صدای بالاتر و انفرادی‌تر، ویولن پا به عرصه دنیای ساز و موسیقی گذاشت. تفاوت ویولا و ویولن علاوه بر تقدم و تأخر آن‌ها در جنبه‌های دیگری نیز جاری است.

تاریخچه ساز ویولا

ویولون،ویولا،ویولونسل و کنترباس (که گاه به اختصار باس نیز نامیده می شود) گروه سازهای زهی ارکستر سنفونیک را تشکیل می دهد.برزگ ترین ساز این گروه است بم ترین گستره ی صوتی را دارد.درموسیقی سنفونیک، زهی ها به طور معمول با آرشه، چوبی اندک خمیده که رشته های موی اسب در طول آن محکم کشیده شده ، نواخته می شوند.زهی های ارکستر سنفونیک با زخمه زدن بر سیم ها نیز نواخته می شوند.زهی ها در میان تمام گروه های سازی،دارای بیشترین تنوع صوتی و پهناورترین گستره ی بیانی هستند.

رنگ های صوتی آن ها گوناگون، وسعت های صوتی شان برزگ و توانایی های دینامیکی آن ها بسیار فراوان است.نوازندگان زهی می توانند صداهایی درخشان و چالاک یا کند آهنگ و لرزان ایجاد کنند؛ آن ها قادرند به ظرافت و لطافت یک آواز خوان، صداها را مهارکنند.نقش ساز های زهی در آثار ارکستری بیش ازهرگروه دیگری از سازها است. نوای سازهای چهارگانه ی زهی ، حتی با وجود رنگ های صوتی متفاوت، به زیبایی در هم می آمیزد.

 ساز ویولا

آشنایی کامل با ساز ویولا

ویولا سازی است که در ساختمان آن زه (سیم) بکار رفته است و با آرشه ( کمان ) نواخته میشود سازهای خانواده ویلن به ترتیب از زیر به بم عبارتند از

  • ویلن

  • ویولا

  • ویلنسل

  • کنترباس

تمام سازهای این خانواده دارای چهار سیم میباشند و همچنین تمام این خانواده از نظر ظاهری شبیه به هم بوده و تفاوت آنها در اندازه ی هرساز است. مانند ویلن این ساز فاقد پرده بندی میباشد.این ساز به طور معمول با آرشه نواخته میشوند ولی در مواردی سیم های ساز را با دست به صدا در می آورند.در تمام سازهای این خانواده (ویلن، ویلن سل، کنترباس) وسیله ای برای تضعیف صدا و تغییر رنگ صوتی ساز به کار میرود که سوردین نام دارد . سوردین برای سازها ی زهی ـآرشه ای یک شانه با سه چنگال است که در بالای خرک قرار میگیرد.

 ساز ویولا

مهم‌ترین تفاوت ویولن و ویولا

ویولن و ویولن آلتو هر دو از خانواده سازهای زهی هستند. این دو ساز شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند و به یک شکل نواخته می‌شوند؛ زیر چانه قرار گرفته و نوازنده با استفاده از آرشه یا کمان آن را می‌نوازد. اولین سازنده پر آوازه ساز ویولن، شخصی به نام آندره آماتی بود که در اوایل قرن شانزدهم ساخت این ساز را شروع کرد. اولین نسخه‌های ویولن برای کپی صدای آوازهای سوپرانو و آلتو در اپرا استفاده می‌شد. اما به مرور زمان و کسب تجربه‌های جدیدتر کم کم به شکل امروزی که شاهد آن هستیم تبدیل شد.

در حالی که دو ساز ویولن و ویولا یکسان به نظر می‌رسند ولی در واقع فرق ویولن و ویولا نیز مشهود و قابل بررسی است. همین تفاوت‌ها سبب می‌شود آن‌ها با صداهایی به همان اندازه پر قدرت و منحصر به فرد از یکدیگر متمایز شوند. ساز ویولن و ویولا را می‌توان به عنوان دو ساز پسر عمو در نظر گرفت که از یک خانواده و ریشه هستند اما در عین حال تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر دارند.

1) سایز و اندازه

هنگامی‌که ویولا و ویولن را در کنار یکدیگر قرار می‌دهید، خواهید دید که ویولا کمی از ویولن بزرگ‌تر است و طول بیشتری نسبت به آن دارد. طول یک ویولن فول سایز، در حدود 36 سانتی متر و طول یک ویولا در حدود 39 تا 41 سانتی متر است. همچنین ساز ویولا از ویولن پهن‌تر و عریض‌تر بوده و وزن آن نیز حدودا 10 گرم بیشتر است.

برای ویولن 9 سایز متفاوت در نظر گرفته شده و عموما در ابعاد متفاوتی ساخته و تولید می‌شود. در حالی که ویولا تنها در 4 سایز عرضه می‌شود. معمولاً سایزهای کوچک‌تر ویولا برای هنرجویان مبتدی مناسب‌تر است و یا گاهی مبتدی‌ها با ویولن آغاز به کار می‌کنند و وقتی توانایی و تسلط لازم بر ساز را پیدا کردند، مسیر نوازندگی خود را با ویولن آلتو ادامه می‌دهند.

2) کلید (Clef)

دیگر تفاوت ویولن و ویولا، کلید التو Alto Clef (کلید دو) است. ویولن آلتو سازی است که دارای رنج متوسط صدای آلتو است و تنها ساز زهی است که از Alto Clef برای نشانه‌گذاری استفاده می‌کند. خط میانی نماد Clef نت سی است و به همین دلیل آن را C Clef یا Alto Clef می‌نامند. هنگامی که نوازنده بداند نت سی کجاست، به راحتی می‌تواند نت‌های بالایی و پایینی را تشخیص دهد.ویولن در Treble Clef نواخته می‌شود که بالاترین رنج در سازهای زهی این خانواده است.

ویولن با صدای سوپرانو در بیشتر ارکسترها و گروه‌ها شناخته می‌شود. همچو، C Clef اگر به نت میانه دایره پایینی روی Treble Clef توجه کنید، نت G را خواهید دید. بنابراین Treble Clef بانام G Clef شناخته می‌شود.

از G می‌توان به سمت پایین شمارش کرده و نت C را پیدا کرد و سپس تشخیص هر نتی در بالا یا پایین آن به راحتی قابل تشخیص است. گاهی موسیقی ویولا دارای نت‌هایی خواهد بود که در Treble Clef اجرا می‌شود. بسیاری از ویولنیست‌ها به راحتی می‌توانند در هر دو حالت بنوازنند و نت‌ها را بخوانند.

3) سیم

وجه تمایز دیگر این دو ساز، سیم‌های آن است. هر دو ساز از چهار سیم تشکیل شده‌اند که البته تعداد سیم‌ها در ویولن‌های برقی گاهی تا شش سیم هم می‌رسد. سیم‌های هر دو ساز را با استفاده از یک تیونر خوب به راحتی می‌توان تنظیم و روی نت‌های مورد نظر کوک کرد.از آنجایی که اندازه ویولا در مقایسه با ویولن بزرگ‌تر است، سیم‌های آن نیز کمی ضخیم‌تر از ویولن است. سیم‌های ساز ویولن شامل G, D, A, E هستند که E در بالاترین آن و G در پایین‌ترین قسمت آن قرار دارد.

همچنین سیم‌ها در یک چهارم پایین‌تر از یکدیگر تنظیم می‌شوند. سیم‌های ساز ویولا به‌صورت C, G, D, A هستند که A در بالاترین و C در پایین‌ترین قسمت آن قرار دارد. همچنین سیم‌های ویولا یک پنجم پایین‌تر از یکدیگر تنظیم می‌شوند.

اینکه ویولون التو در دامنه و رنج پایین‌تری در مقایسه با ویولن نواخته می‌شود، دقیقاً همان چیزی است که نظر طرفداران و نوازندگان این ساز را به خود جلب می‌کند. همچنین خوب است بدانید که سیم‌های ویولا نسبت به ویولن ضخیم‌تر هستند، به همین دلیل نیاز به قدرت بیشتر به هنگام استفاده از آرشه دارند.

4) محدوده نت

از آنجایی که سیم‌ها در هر یک از سازها متفاوت هستند بنابراین دامنه نت‌ها نیز متفاوت خواهد بود. نت‌های ویولا از G یعنی پایین‌ترین تا A و بالاتر به E حرکت می‌کند و در ویولن از C یعنی پایین‌ترین به B و بالاتر به A حرکت می‌کند. (این به رسیدن انگشتان دست نوازنده به نت و خوب نگاه داشتن صدا در همان حالت بستگی دارد).

هر ساز امکان نواختن در 4 اکتاو را فراهم می‌کند. تفاوت ویولن و ویولا در زمینه صدا این است که ساز ویولا می‌تواند نت‌هایی را که چهار گام پایین‌تر از پایین‌ترین نت ویولن است را اجرا کند. این طیف صدا، ویولا را دقیقاً سازی بین ویولن و ویولن سل قرار می‌دهد. به همین دلیل است که ویولا برخلاف ویولن که یک ساز تک و سولو است، بیشتر به عنوان یک ساز هارمونیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت ویولن بیشتر به‌عنوان ملودی لاین در ارکستر نواخته می‌شود.

5) صدا

صدای ویولا نسبت به ویولن نرم‌تر و عمیق‌تر است. نت‌های بسیاری وجود دارد که هر دو ساز می‌توانند اجرا کنند (G، D و A) ولی حتی با وجود این اشتراکات نیز به این دلیل که ویولا سیم‌های ضخیم‌تری دارد، تفاوت صدای این دو ساز کاملاً مشهود است. زیرا به هنگام آرشه کشی نیاز به وارد کردن نیروی بیشتری دارد. ویولا عموما به این ترتیب است: A4 (لا)، D4 (رِ)، G3 (سُل) و C3 (دو). همین امر سبب می‌شود تا ساز ویولون التو صدایی کم‌تر و بم‌تر از ویولن داشته باشد. این در حالی است که سیم‌های ویولن به ترتیب E5 (می)، A4 (لا)، D4 (رِ) و G3 (رل) کوک می‌شوند .

ویولا در ارکستر سمفونیک برای ایجاد عناصر ریتمیک و هارمونیک و ویولن به‌عنوان بخش ملودیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر در یک ارکستر سمفونیک دقت کنید، متوجه می‌شوید که دو بخش ویولن وجود دارد، در صورتی که تنها یک بخش ویولا حضور دارد و می‌توان گفت که ویولن تنها ساز زهی دارای دو بخش در ارکستر سمفونیک‌هاست. دلیل اصلی‌اش هم این است که ویولن به دلیل داشتن سیم E (می) قادر به اجرای نت‌های با فرکانس بالا است.

خلاصه

ساز ویولا سازی زهی، کامپوزیت کوردوفون، لوت، با آرشه نواخته میشود. این ساز در زبان آلمانی: ویولا،‌ در زبان فرانسوی و ایتالیایی: ویولا (viola) نامیده میشود. ویولا یک ساز آلتو در خانواده ویولن (شامل ویولن، ویولا و چلو و دوبل باس) است. ویولا از موادی مشابه با ویولن ساخته شده است و تنها تفاوت آن با ویولن اندازه بزرگ‌تر ویولا است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (360 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (329 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (206 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (200 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (155 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (91 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (80 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب اصفهانی در کشاندن مشتری به مغازه با تزئین فوق خلاقانه کله پاچه‌ها+عکس/ خوش ذوقی از در و دیوار میریزه😂 (40 نظر) مراسم افتتاحیه استخر روباز زنانه با حضور آقایان مسئول در تهران+تصاویر (34 نظر) نگاهی به خانه پدری بدون تجملات محمود احمدی نژاد+ویدیو/ منزلی با چیدمانی قدیمی و حیاطی دلنشین و نوستالژیک (28 نظر) خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از موز/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (28 نظر) خلاقیت هوشمندانه قصاب اهوازی برای جذب مشتری مرزهای خلاقیت را جابه جا کرد/ مغزشو باید طلا گرفت +عکس (24 نظر) خلاقیت خنده دار کشاورز خوزستانی برای آبیاری سیب زمینی با شلنگ و پنکه رومیزی حماسه آفرید/ مایه افتخاری هموطن😂+فیلم (23 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (22 نظر) گلزار بار و بندیل سفرش را بست/ به کجا چنین شتابان+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رونمایی از دختر زیبا و ناز ایمان قیاسی، مجری مشهور ایرانی/ ماشاءالله چقدر بانمک و گوگولیه+عکس میز صبحانه رمانتیک و سالم همسر شاهرخ استخری با شمع و خوراکی های رنگارنگ/ مثل همیشه خوش سلیقه و خاص+عکس ابهام و بلاتکلیفی در بازگشت به ایران از زبان این دو بازیگر سریال پایتخت+عکس نگاهی به جشن تولد لاکچری و جوان پسند مادر علی ضیا در رستورانی روباز و شیک+عکس/ مبارکا باشه گشت و گذاری در لاکچری ترین قبرستان ایران در تجریش؛ از هزینه 4 میلیاردی برای هر قبر تا شارژ ماهیانه 5 میلیونی+ویدیو گلایه‌های رهبر انقلاب از واردات بی‌رویه لوازم آرایش که با خنده حضار همراه شد+ ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 سکوت همسر مهدی قایدی درباره شایعه بالا کشیدن املاک شوهر سابقش، با انتشار این استوری شکست+عکس کل کل بامزه و خنده دار سحر دولتشاهی با دیبی+ ویدیو/ وقتی نمیدونه دیبی از افعال معکوس استفاده میکنه😂 تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان؛ از عکس خانوادگی با دخترش تا تیپ متفاوت استاد آواز با موهای تراشیده در جوانی+ عکس اقدامات مضحک خاندان پهلوی برای بهره برداری سیاسی از دین؛ از ادعای ملاقات با امام زمان توسط محمدرضا شاه تا حضور فرح با چادر توری در حرم امام رضا(ع)!+ عکس توصیف جنجالی اردوغان از بغداد سر و صدای عراقیان را درآورد + عکس حضور آقا رشید، هنرمند محبوب اصفهانی در چایخانه حرم امام رضا(ع) و خدمت به زائران +ویدیو/ قبول باشه با رزرو تور استانبول به بازدید از 6 جاذبه توریستی سیاه این شهر بروید چگونه با روش های آسان خانگی مورچه ها را از خانه دور کنیم آموزش آرایش مناسب با لباس سفید رهبر انقلاب روز رأی‌ گیری 12 فروردین 58 کجا بودند؟ سرلشکری که هدیه 3 میلیون تومانی شاه را رد کرد/نظامی شاهنشاهی چطور بعد از انقلاب فرمانده ارتش شد؟ گشتی در شهر باستانی زلیخا و یوسف پیامبر در دوران فراعنه/ شگفتی هوش مصنوعی تمامی ندارد+ویدیو چیدمان شیک و لاکچری اتاق خیاطی با 5 ایده جذاب فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 چند شرط لازم برای نگهداری صحیح از گل بابا آدم در خانه چند نکته طلایی برای خوشمزه‌تر شدن طعم چای سفری شیرین به گذشته ها،دهه شصتی ها و پُز دادنشان با این وسایل نوستالژیک/ کیا باهاشون دل بقیه رو خون کردن+ عکس بهترین سیب ایران متعلق به کدام شهر است؟ فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز پنجشنه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403+فیلم قتل آتشین پدر در خواب عصرگاهی با نقشه شیطانی دختر جوان دسته گل عروسِ شیک و منحصربفرد مهسا طهماسبی در جشن عروسی اش/ چه لباس خوشگلی هم پوشیده😍 مراسم افتتاح رستوران فریبا نادری با حضور هنرمندان سرشناس و معروف/ چه ذوقی داره خانم بازیگر+ عکس بازی کردن بانمک نبات، دختر شاهرخ استخری با دوستان خارجیش در مهدکودک اروپایی اش در بلژیک + عکس/ خدایا چقد ناز میخنده رونمایی از پسر های خوشتیپ و چشم و ابرو مشکی کریم باقری/ چقدر شبیه پدرشون هستن+عکس خونه زندگی رحمان رحیم سریال پایتخت (مصطفی و مجتبی بلال حبشی) در واقعیت به سبک سلیقه 90 درصد ایرانی ها/ خونه نگو سمساری بگو😅 این 7 وسیله نوستالژیک را فقط دهه شصتی ها میشناسند/ با این وسایل کل خاطرات کودکی از جلو چشمتون رد میشه +عکس رونمایی از لوکس ترین مدل پیکان ایرانی/ خلاقیت منحصر به فرد یک مرد تهرانی همه رو مبهوت کرد+عکس لباس عروس ساده و شیک ریما رامین فر، همای سریال پایتخت در اولین عکس لورفته از عروسی اش با امیر جعفری/ خدا به نقی صبر بده😂 کیف ها و برچسب پرطرفدار بچه های دهه هفتاد و هشتاد در مدرسه/ محاله یدونه از اینا نخریده باشی+عکس خواستگاری عاشقانه محمدرضا گلزار از کتایون ریاحی و جواب منفی او؛ چین و چروک‌هامو ببین،‌ تو به جای پسر منی...+ویدیو/ چشم آیسان خانوم روشن
تیتر امروز   
اقدامات مضحک خاندان پهلوی برای بهره برداری سیاسی از دین؛ از ادعای ملاقات با امام زمان توسط محمدرضا شاه تا حضور فرح با چادر توری در حرم امام رضا(ع)!+ عکس رهبر انقلاب روز رأی‌ گیری 12 فروردین 58 کجا بودند؟ سرلشکری که هدیه 3 میلیون تومانی شاه را رد کرد/نظامی شاهنشاهی چطور بعد از انقلاب فرمانده ارتش شد؟ فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403 بهترین سیب ایران متعلق به کدام شهر است؟ فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز پنجشنه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 1403 قتل آتشین پدر در خواب عصرگاهی با نقشه شیطانی دختر جوان ناهار خوشمزه سحر دولتشاهی و حامد بهداد در یک رستوران اصیل ایرانی+عکس شکارچی پسربچه‌ها اسرار جنایاتش را به گور برد 12 امشب، آخرین مهلت دریافت کارت ورود به جلسۀ کنکور 1403 خواجه‌ای که زنان حرمسرای ناصرالدین شاه به اجازه‌اش نیاز داشتند / حالا خوبه خواجه بوده، اگر شاه بود چیکار می‌کرد!!!
منتخب روز   
فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس