در مورد ویروس زیکا چه می دانید؟

  یکشنبه، 28 آذر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
در مورد ویروس زیکا چه می دانید؟
شیوع ویروس زیکا (Zika Virus) پدیده‌ تقریبا نادری است، که در برخی از کشورهای جهان دیده می‌شود. عامل گسترش آن نوعی پشه به نام آئدس است، و از راه‌های مختلفی منتشر می‌شود. با این‌که این ویروس علائم خفیفی را از خود بروز می‌دهد، ولی با این‌حال باعث تولد نوزادان ناقص می‌شود.

زیکا ویروسی است که از طریق یک پشه به انسان منتقل می شود و در حال حاضر در بخش وسیعی از آمریکای لاتین و کشورهای حوزه کارائیب شیوع یافته و به سرعت در حال گسترش است. سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه اعلام کرد که پیش بینی می شود امسال بین سه تا چهار میلیون نفر در آمریکا به این ویروس مبتلا شوند.

علت ویروس زیکا

ویروس زیکا بیشتر اوقات از طریق گزش پشه آلوده به فرد منتقل می شود. پشه هایی که به عنوان حامل ویروس شناخته شده اند، شامل دو گونه از پشه های آئدس هستند که در سراسر جهان یافت می شوند. این نوع پشه ها به طور مکرر در ساعات روز حمله می کنند، اما شب ها نیز نیش می زنند. آن ها معمولا در نزدیکی آب راکد تخم گذاری می کنند و می توانند در خانه و همچنین خارج از منزل زنده بمانند.

وقتی پشه شخصی را که قبلا به ویروس زیکا آلوده شده است، نیش می زند، ویروس پشه را آلوده می کند. سپس هنگامی که پشه آلوده فرد دیگری را نیش می زند، ویروس وارد جریان خون آن فرد شده و عفونت پدید می آید. روش های دیگری نیز وجود دارند که کمتر رایج اند، ولی به هر حال می توانند باعث گسترش زیکا شوند. در ادامه به برخی از عوامل اصلی انتشار آن می پردازیم:

مادر به کودک

ویروس زیکا در بارداری و بعد از تولد نوزاد، می تواند از مادر به کودک وی منتقل شود. این ویروس در شیر مادر پیدا شده و گزارش هایی نیز درباره عفونت در نوزادان شیرخوار ارائه شده است. اما هیچ موردی دیده نشده است که اگر نوزاد از شیر مادر مبتلا تغذیه کند، مشکلات سلامتی جدی برای او به وجود آید. اما این ویروس تاثیر زیادی بر جنین دارد.

از طریق رابطه جنسی

ویروس زیکا می تواند از طریق رابطه جنسی محافظت نشده از واژن، مقعد و دهان منتقل شود. ویروس در مایع منی بیشتر از مایعات دیگر بدن مانند خون و ادرار فعال می ماند. یک فرد آلوده می تواند ویروس را قبل از بروز علائم یا پس از فروکش شدن آن، که به عنوان انتقال بدون علامت شناخته می شود، گسترش دهد.بنابراین داشتن رابطه جنسی بدون محافظت، می تواند خطر ابتلا به ویروس زیکا را تا سه ماه پس از سفر افزایش دهد. به همین دلیل زنان بارداری که همسران آن ها اخیرا در منطقه ای که ویروس زیکا در آن شایع است، زندگی می کردند یا به آن سفر کرده اند، باید در حین انجام فعالیت جنسی از کاندوم استفاده کنند یا تا زمان تولد کودک از فعالیت جنسی خودداری کنند. سایر زوجین نیز می توانند با استفاده از کاندوم یا پرهیز از فعالیت جنسی تا ۳ ماه پس از سفر، خطر انتقال ویروس را کاهش دهند.

شرایط آزمایشگاهی

برخی گزارش ها از عفونت های ویروس زیکا در شرایط آزمایشگاهی هم خبر می دهند. البته این مورد هنوز تایید نشده است، ولی توصیه می شود که برای جلوگیری از مواجهه با بیماری، از تماس با خون فرد یا سایر مایعات بدن جلوگیری کنید.

سفر یا زندگی در مناطق خاص

قرار گرفتن در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری، خطر مواجهه با ویروس زیکا را افزایش می دهد. مناطق پرخطر شامل چندین جزیره اقیانوس آرام، تعدادی از کشورهای آمریکای مرکزی، جنوبی و شمالی و جزایر نزدیک آفریقای غربی است. از آنجا که پشه های حامل ویروس زیکا در سراسر جهان یافت می شوند، احتمال ادامه شیوع بیماری به مناطق جدید هست.

در ایران نیز گاهی این پشه ها دیده شده است، که هنوز صحت بیمار شدن از طریق آن ها تایید نشده است. به طور کلی شیوع این بیماری در کشور بسیار کم است، و فقط هنگام سفر به مناطق گفته شده باید مراقب زیکا باشید. پشه هایی که به عنوان حامل ویروس شناخته شده اند، شامل دو گونه از پشه های آئدس هستند.

علائم ویروس زیکا

از هر ۵ فرد مبتلا به ویروس زیکا ۴ نفر علامت خاصی ندارند و معمولا علائم ۲ تا ۱۴ روز بعد از گزش پشه ایجاد می شود و حدود یک هفته ادامه دارد. البته بیشتر افراد کاملا بهبود می یابند.

شایع ترین علائم ویروس زیکا عبارت اند از:

  • جوش؛
  • تب خفیف؛
  • درد پشت چشم؛
  • درد خفیف کمر؛
  • خارش سراسری بدن؛
  • قرمزی چشم (ورم ملتحمه)؛
  • درد مفصل، به خصوص در دست ها و پاها.

سایر علائم و نشانه های ویروس زیکا شامل موارد زیر است:

  • سردرد؛
  • چشم درد؛
  • شکم درد؛
  • درد عضلانی؛
  • خستگی یا احساس ناراحتی عمومی.

عوارض ویروس زیکا

خطر سقط جنین، زایمان زودرس یا مرده زایی در خانم های باردار مبتلا به ویروس زیکا بیشتر است. همچنین عفونت زیکا در دوران بارداری خطر دچارشدن نوزادان به نقایص جدی (سندروم زیکای مادرزادی) را افزایش می دهد که شامل علائم زیر است:

  • اندازه مغز و سر کمی کوچک تر از حالت عادی (میکروسفالی) با جمجمه کمی فرورفته؛
  • آسیب مغزی و کاهش بافت مغز؛
  • آسیب چشمی؛
  • مشکلات مفصلی شامل محدودیت حرکتی؛
  • کاهش تحرک به علت حجم زیاد ماهیچه بعد از تولد.

عفونت ویروس زیکا در بزرگ سالان، حتی در افرادی که علائمی ندارند، می تواند باعث عوارض مغزی یا عوارض سیستم عصبی مثل سندروم گیلن بار شود.

تشخیص ویروس زیکا

احتمالا پزشک از سابقه پزشکی و مسافرت شما سؤال می کند. پزشک را در جریان جزئیات مسافرت های خودتان و شریک زندگی تان قرار دهید. این جزئیات شامل اطلاعات مربوط به کشور مذکور، تاریخ مسافرت و محل هایی خواهد بود که احتمالا پشه آنجا بوده است.اگر پزشک به ویروس زیکا مشکوک شود، احتمالا برایتان آزمایش خون یا ادرار تجویز می کند. از نمونه خون و ادرار می توان برای بررسی سایر بیماری هایی که توسط پشه منتقل می شوند هم استفاده کرد.اگر باردار هستید و علائم ویروس زیکا را ندارید، در خصوص انجام آزمایش با پزشک مشورت کنید.

اگر باردار هستید و علائم ویروس زیکا را دارید، ممکن است پزشک یکی از روش های زیر را به شما پیشنهاد بدهد:

  • انجام سونوگرافی برای بررسی مشکلات مغز جنین؛
  • آمنیوسنتز که در این حالت سوزنی را وارد رحم می کنند و نمونه ای از مایع آمنیون برای بررسی ویروس زیکا برداشته می شود.

درمان زیکا

درمان خاصی برای ویروس زیکا وجود ندارد. برای کاهش علائم، زیاد استراحت کنید و آب فراوان بنوشید تا از کم آبی جلوگیری کنید. استامینوفن هم می تواند به کاهش درد مفصل و تب کمک کند.

علائم ویروس زیکا شبیه سایر بیماری های منتقل شونده توسط پشه مثل تب دنگی است. تا زمانی که ابتلا به تب دنگی توسط پزشک رد نشده است، از داروهای زیر استفاده نکنید:

  • آسپرین؛
  • ایبوپروفن؛
  • ناپروکسن سدیم.

این داروها می توانند عوارض تب دنگی را تشدید کنند.

ویروس زیکا در حال حاضر کجاست؟

ویروس زیکا در حال حاضر به طول محلی در باربادوس، بولیوی، کِیپ ورد، کلمبیا، جمهوری دومینیکن، اکوادور، ال سالوادور، گینۀ فرانسوی، گوادولوپ، گواتمالا، گویان، هاییتی، هندوراس، مارتینیک، پانامه، پاراگوئه، پورتوریکو، سن مارتین، سورینام، ساموا، ویرجین آیلندز ایالات متحده و ونزوئلا شیوع پیدا کرده است.

چطور می توانید از خود در برابر زیکا مراقبت کنید؟

در حالی هیچ درمان یا واکسنی برای زیکا وجود ندارد، تنها راه محافظت فعلی در برابر ویروس زیکا اجتناب از مسافرت به نواحی ای است که ویروس در آنها فعال است. اگر به کشوری سفر می کنید که ویروس زیکا در آن شایع است، اقدامات لازم برای گزیده نشدن از سوی پشه را در پیش بگیرید؛ اقداماتی نظیر: استفاده از دفع کننده های پشه، پوشیدن شلوار بلند و پیراهن آستین بلندی که ضخامت کافی برای جلوگیری از نیش پشه را داشته باشد، و خوابیدن در محیطهای دارای کولر و پنجره.

اگر به زیکا مبتلا شدید، تا یک هفته نگذارید پشه شما را نیش بزند، تا از شیوع ویروس به دیگران جلوگیری شود. آئدس آژیپتی ماده، ناقل اصلی زیکا است و برای نیش زدن روز را ترجیح می دهد و محیط داخل را به بیرون ترجیح می دهد. بسته نگاه داشتن درها و پنجره ها برای جلوگیری از ورود پشه ضروری است.

چه اقداماتی برای جلوگیری از زیکا در حال انجام است؟

پژوهشگران در لابراتوارهای سراسر جهان به سختی مشغول کارند تا واکسن زیکا را بسازند. به گفتۀ دکتر فاسی، آزمایش کلینیکال برای یک واکسن زیکا ممکن است امسال انجام شود.

او می گوید: “اگرچه این واکسن در حال گذراندن مراحل خود است، اما مهم است که بدانیم این واکسن را امسال و حتی چند سال آینده نخواهیم داشت، هر چند که شاید بتوانیم امسال آزمایش کلینیکال آن را امسال آغاز کنیم.” تا زمانی که این تلاشها به ثمر بنشیند، مسئولان بهداشتی بکارگیری روشهای متدوال کنترل پشه نظیر استفاده از سموم آفت کش و خالی کردن آبهای راکد را که محل تولید مثل پشه ها هستند، در دستور کار قرار داده اند.

مطالعات نشان می دهد که روش خالی کردن آبهای راکد، تنها اثرگذاری کوچکی دارد، چرا که تخلیۀ تمامی نواحی تولید مثل پشه ها امکانپذیر نیست. مسئلۀ دیگری که بر پیچیدگی این معضل می افزاید این است که پشۀ آئدس آئژیپتی به گونه ای تکامل یافته که می تواند در نزدیکی انسان زندگی کند و در گلدانها و دیگر منابع کوچک آب تولید مثل کند.

یک راه پیشگیری دیگر استفاده از OX513A است؛ یک آئدس آئژیپتیِ نر دستکاری ژنتیکی شده. این مخلوق شرکت بریتانیایی اوکستیک، به نوعی دستکاری شده است که ژنی را منتقل می کند که باعث مرگ فرزندانش شود. از آنجایی که ماده ها تنها یک بار جفت گیری می کنند، از لحاظ تئوری این امر می تواند به کاهش سرعت رشد جمعیت پشه ها بیانجامد. هر یک OX513Aها با نشانگر فلورسنت مشخص شده و دانشمندان می توانند آن را تشخیص دهند.

آزمایشهای میدانی این پشۀ دستکاری شده در برزیل در سال ۲۰۱۱ بسیار موفق بوده است و به گفتۀ شرکت اوکسیتک توانسته تا ۹۹ درصد از جمعیت هدفگیری شده را نابود کند. رهاسازی نرهای دستکاری شده در ناحیۀ پدرا برانکای برزیل در سال ۲۰۱۴، با ۹۲ درصد موفقیت همراه بود. این پشه در جزایر کایمن، مالزی و پاناما نیز تست شده است.

سال گذشته اوکسیتک اعلام کرد که برنامه دارد تاسیسات تولید پشۀ OX513A را در پیراسیکابای برزیل راه اندازی کند که قادر خواهد بود از جمعیت ۳۰۰۰۰۰ نفری این ناحیه محافظت کند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (66 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (31 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (31 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (24 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (21 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی جورجینا برای تولد رونالدو با طرح ورزشی مورد علاقه اش / مبارکا باشه+عکس (19 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی و شاه نشین نسرین مقانلو در آخرین تولد پسر مرحومش ارشیا به سبک پادشاه روم باستان/ حوض مرمری و آبنمای 3 طبقه+عکس (17 نظر) نگاهی به دیزاین شیک و باکلاس میز عزای پسر جوان نسرین مقانلو، بازیگر سریال مختارنامه/ روحش شاد و مسیرش پرنور+عکس (15 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (14 نظر) اجرای زنده عشقانه و بدون دستگاه امیر مقاره در ماشین/ واقعا چه قدرت صدای محشر و معرکه‌ای👌+ویدیو (13 نظر) سوغاتی محمد هادی ساروی برای مادرش از پاریس / اشک شوق مادرانه زنی که هم پدر بود و هم مادر + ویدیو (12 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی شانا دختر شبنم قلی خانی برای تولد 8 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
معرفی همه همسران روسای جمهور ایران/ از همسر مشهدی احمدی نژاد تا فاطمه، همسر متخصص زنان، دکتر پزشکیان+عکس
چه کسانی پیشنهاد وزارت به رائفی پور دادند؟
قدرت‌نمایی پزشکیان مقابل تندرو‌های مجلس با یک «اقدامِ بی سابقه»
گنج یابی و جویندگی گسترده در فضای مجازی / حتی کتاب هم چاپ می‌کنند!
استقبال آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین از پهپادهای ایرانی
(ویدئو) ماندگارترین سکانس سریال پایتخت / یه ترکیه رفتن نقی هی به همه گیر میده؛ به ارسطو میگه کفشای سیندرلا چیه پوشیدی 😂
(ویدیو) نرگس محمدی،بازیگر جوکر2 : علی اوجی گفت زنم بشی تا 60 سالگی می خندونمت
دانلود آهنگ جدید «پر پرواز» مصطفی راغب +فیلم/ تو پر پروازم باش بیا و مالک قلبم باش ...
(عکس) شباهت بیش از حد الیکا عبدالرزاقی، ستاره اینروزهای برنامه "جوکر 2"، به مادرش/ امین زندگانی، بازیگر سریال "طوبی"، چه مادرخانم جوان و خوش خنده‌ای داره!
پدر با دیدن دختر 15 ساله‌اش با یک پسر در اتاق خواب سکته کرد و مرد!
ویدیو قدیمی و دیده‌نشده از شوخی بانمک زهره فکورصبور با نعیمه نظام‌دوست/ وااای چقدر جوون بودن اینجا!
(ویدیو) روزی که اشک تختی درامد!/ خاطره ای دردناک از المپیک رفتن جهان پهلوان تختی که شما نمیدانستید!!
منتخب روز   
همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی