علت بروز کهیر پوست نوزادان چیست؟

  سه شنبه، 09 دی 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
علت بروز کهیر پوست نوزادان چیست؟
لازم است بدانید که کهیرها، زمانی بر روی پوست بدن و صورت نوزادان ایجاد می‌شوند که پلاسمای خون از عروق خونی بیرون آمده و وارد پوست کودک شود

کهیر تورم نقطه ای از پوست است. معمولا کهیر خارش دارد. ممکن است به شکل ها و اندازه های مختلفی ظاهر شود، اما معمولا بخوبی حاشیه های آن مشخص است. وسط کهیر معمولا رنگ پریده تر از اطراف آن است. کهیر به صورت منطقه ای برجسته با حاشیه های قرمز مشخص می شود.کهیر شایع است اما مسری نیست. کهیر معمولا بین چند ساعت تا چند روز ادامه می یابد؛ اما ممکن است حتی ماهها طول بکشد.کهیرها ممکن است از یک نقطه پوست ناپدید شده و در جایی دیگر ظاهر شود.

اگر فکر می کنید که بچه در اثر تماس با حیوان خانگی یا آلرژی گرده گیاهان دچار کهیر شده است، بایستی وی را حمام کنید تا آلرژن های احتمالی روی پوست وی شسته شوند. کمپرس سرد و حمام سرد گاهی اوقات موجب تسکین کهیر می شود. همچنین با یک گلوله پنبه ای روی کهیر لوسیون کالامین بمالید.از پوشاندن لباس هایی که موضع مبتلا به کهیر را تحریک می کند اجتناب کنید. اگر کهیر بچه را ناراحت می کند، از پزشک بخواهید برایش آنتی هیستامین خوراکی تجویز کند تا خارش و تورم کهیر کاهش یابد.

کودکان علی الخصوص نوزادان تازه متولد شده می توانند موارد مختلف آلرژی و عفونت را تجربه نمایند. لذا می بایست مراقبت های ویژه ای از آنها به منظور اطمینان از عدم برخوردشان با آلرژن هایی که موجب به وجود آمدن حساسیت های پوستی می شوند، صورت پذیرد. برخی از آلرژی ها بیش از سایرین رایج می باشند و کسب اطلاعات در خصوص آنها بسیار مهم تلقی می شود.

حساسیت پوستی در نوزادان زمانی روی می دهد که پوست کودک در معرض برخی از آلرژن ها قرار بگیرد و یا بدن وی از خود هیستامینی ترشح نماید که موجب بروز علائم آلرژی گردد. پس از آنکه نوزاد با ماده آلرژن تماس برقرار نمود، علائم آلرژی به صورت دانه های پوستی و یا کهیر نمود پیدا می کنند. حساسیت پوستی در نوزادان با پوست حساس بسیار رایج می باشد. برخی از آلرژن ها شامل پوشک هایی که به موقع تعویض نمی شوند، برخی از مواد غذایی، صابون ها و یا مواد شوینده هستند.

علت بروز کهیر بر روی پوست بدن و صورت نوزادان چیست؟

لازم است بدانید که کهیرها، زمانی بر روی پوست بدن و صورت نوزادان ایجاد می شوند که پلاسمای خون از عروق خونی بیرون آمده و وارد پوست کودک شود. در واقع، هیستامین شیمیایی که توسط سلول های سیستم ایمنی بدن نوزادان ترشح می شود، به جریان خود آن ها وارد شده و با قرارگیری در زیر پوست بدن کودک، باعث بروز بیماری های مختلفی در بدن او می شود. علل اصلی بروز کهیر بر روی پوست بدن و صورت نوزادان به شرح زیر می باشند:

  • کهیر ناشی از عرق کردن نوزاد که به دلیل بازی کردن بیش از حد او، گرمای هوا و حتی استفاده از لباس ضخیم به وجود می آید. برخی از پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که علت اصلی بروز کهیر ناشی از عرق بر روی پوست بدن و صورت نوزادان، انسداد منافذ پوستی است، اما این امر، در اغلب موارد به دلیل حساسیت پوست بدن و صورت کودک به عرق خود اتفاق می افتد.
  • کهیر ناشی از اصطکاک که نتیجه مالیده شدن پوست بدن و صورت نوزاد به لباس های خود او است. به همین علت، بعضی از نوزادان ممکن است با کهیرهایی در نقاط مختلف پوست بدن خود که خراشیده شده، مالیده شده یا تحت اصطکاک مکرر قرار گرفته است، روبرو شوند. علت اصلی بروز این نوع کهیر بر روی پوست بدن و صورت نوزادان شناخته شده نیست، چرا که اصطکاک سبب ایجاد این نوع حساسیت پوستی می شود.
  • عفونت های ویروسی و باکتریایی یکی دیگر از علل اصلی بروز کهیر بر روی پوست بدن و صورت نوزادان هستند؛ این نوع کهیرها احتمالاً سراسر بدن فرزند شما را فرا گیرند. در واقع، زمانی که سیستم ایمنی بدن فرزند شما با ویروس ها مبارزه می کند، بدن او ممکن است این روند مقابله ای را با کهیرهایی نشان دهد. این نوع بیماری "واریال ویروسی" نیز نامیده می شود. از آنجایی که بدن با تولید ایمونوگلوبولین ها به مبارزه با پاتوژن ها می پردازد، بیماری های تنفسی ویروسی نیز باعث ایجاد کهیر ویروسی بر روی پوست بدن و صورت فرزند شما می شود. در میان انواع کهیرهای ناشی از باکتری ها، کهیر باکتری استرپتوکوک بیشتر قابل توجه است. همچنین، بعضی از انگل ها نیز ممکن است کهیرهایی را بر روی پوست بدن کودک شما ایجاد کنند.
  • به خاطر بسپارید که آلرژی غذایی یکی دیگر از دلایل اصلی مبتلا شدن نوزادان به کهیر است. پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که مواد غذایی مانند آجیل (از جمله بادام زمینی)، ماهی، صدف و تخم مرغ بیشتر از سایر غذاها باعث بروز کهیر بر روی پوست بدن و صورت نوزادان می شوند. نوزادانی که به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه می کنند، نیز ممکن است با مصرف این مواد غذایی توسط مادر خود، دچار کهیر شوند. با این حال، فقط حدود 3٪ از نوزادان شیرخوار با چنین حساسیت هایی مواجه می شوند. همچنین، نوزادان بالای 12 ماه ممکن است با مصرف شیر گاو دچار کهیرهایی بر روی پوست بدن و صورت خود شوند. برخی میوه ها نیز می توانند در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از مصرف، کهیر در بدن نوزادان شوند.
  • نیش حشرات و مواد شیمیایی موجود در هوا نیز می توانند منجر به بروز کهیر بر روی پوست بدن و صورت نوزادان شوند. آلرژن های موجود در هوا شامل گرده، نیش حشرات، گرد و غبار هستند؛ کهیرها می توانند به عنوان نشانه ای از واکنش آلرژیک بدن به مواد خارجی باشند.
  • کهیرهای دارویی نیز ناشی از مصرف داروهای خاص و واکنش آلرژیک بدن به مواد شیمیایی درون آن ها هستند که باعث ایجاد زخم های پوستی در نوزادان می شود. نمونه هایی از این داروها عبارتند از پنی سیلین، فنوباربیتال و سولفونامید. با این حال، طبق نتایج تحقیقات آکادمی آمریکایی کودکان (AAP)، تنها 10٪ از کهیرهای پوستی به علت واکنش های آلرژیک بدن نوزادان به دریافت داروهای خاص ایجاد می شود.

  • کهیر ناشی از سرما نیز به دلیل دمای پایین محیط اطراف نوزاد رخ می دهد. در واقع، ممکن است در بخشی از بدن نوزاد که در معرض باد سرد، برف یا آب یخ قرار گرفته است، کهیرهایی ظاهر شوند. حتی ممکن است فرزند شما بعد از مصرف بستنی نیز در اطراف لب های خود با کهیرهایی روبرو شود. دلیل اصلی بروز این نوع کهیر بر روی پوست بدن و صورت نوزادان نیز ناشناخته است.
  • کهیرهای ناشی از نور خورشید نیز در هر قسمت از بدن نوزاد که در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارد، توسعه می یابند. پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که این وضعیت به علت واکنش پوست بدن کودک به نور ماوراء بنفش ایجاد می شود.

علائم کهیر در کودکان چطور بروز می کند؟

کهیر کودکان معمولاً بی ضرر بوده و واگیردار نیست و بعد از 24 ساعت از بین می رود؛ اما در برخی از موارد از ناحیه ای به ناحیه ی دیگر منتقل می شود. در حالت کلی کهیر کودکان در مدت چند ساعت با علائم زیر ظاهر می شود:

  • بروز لک های گرد مانند نیش حشرات که وسط آن سفید و بیرون آن قرمز رنگ است.
  • خارش نسبتا شدید پوستی در ناحیه های متورم.
  • غالبا اندازه کهیر پوستی در کودکان متفاوت است. بیشتر این ضایعات پوستی شکلی جدا جدا دارند (شبیه به لکه های پراکنده رنگی روی پوست) یا به هم پیوسته هستند.
  • کهیر کودکان معمولاً طی چند روز از بین می رود؛ اما ممکن است هفته ها طول بکشد.

کهیر در کودکان و نوزدان اگر همراه با اسهال یا تب باشد بسیار خطرناک است. با مشاهده درجه حرارت بالای 39 درجه بدن کودک حتما به پزشک اطفال مراجعه کنید.

همچنین توجه داشته باشید که بثورات پوستی همیشه نشانه کهیر نیست و ممکن است نشان از حساسیت پوستی دیگری در کودک باشد. به همین دلیل بهتر است در صورت بروز هرگونه حساسیت های پوستی حتما کودک را نزد پزشک ببرید تا علت آن مشخص شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (539 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (453 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (222 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (119 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (28 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (15 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (12 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) نگاهی به لباس ملکه ای و طلایی شبنم قلی خانی، بازیگر دبی نشینِ سینما+عکس/ انصافا طراحیش خاص و بی نظیره (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (8 نظر) حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فاجعه هولناک: مرد شیطان‌صفت دو عشق اش را به قتل رساند
کشف شربت تریاک و متادون در عملیات پلیس گرمسار
فال روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 14 تیر 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 14 تیر 1403
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 14 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 14 تیر 1403 + فیلم
بهترین بادام هندی ابران متعلق به کدام شهر است
7 مکان دیدنی و زیارتی کربلا که تا عمق وجوتان را می لرزاند!
کشف باورنکردنی دربارۀ مورچه‌ها؛ آن‌ها هم‌نوعانشان را «جراحی» می‌کنند
15 سالگی از خانه فرار کردم و هرگز برنگشتم/ پدر و مادرم پزشک بودند /مادرم مقصر بود چون...
متن و جملات ادبی برای تسلیت ماه محرم / با بوی محرم الحرام تو حسین ایام عزا و غصه آغاز شود
نگاهی به رسم جالب هر شب خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب
نسبت فامیلی ماهچهره خلیلی، خواهر مختار در سریال مختارنامه و پروین سلیمانی چه بود؟+عکس
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس