دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / دنیای ورزش / ورزش درمانی /

فایده آکوا ژیمناستیک، برای زنان باردار! 

چهارشنبه، 10 اسفند 1401
واژه آکوا ژیمناستیک به معنای انجام حرکات و نرمش های ویژه در آب می باشد. آکوا ژیمناستیک از دیرباز در تمام کشورهای پیشرفته مورد توجه و استقبال قرار گرفته و نتایج خوبی را به همراه داشته است. در ادامه ساعدنیوز فایده ی آکوژیمناستیک برای زنان باردار را ارائه خواهد داد. همراه ما باشید.

ورزش در دوران بارداری چه فوایدی دارد؟

معمولا زنانی که از قبل دوران بارداری خود ورزشکار بوده و بدنی سالم دارند ادامه فعالیت‌های خود در دوران بارداری را می‌توانند داشته باشند. فرقی نمی‌کند که شما یک فعالیت بدنی مانند دویدن روزمره یا تنیس را دنبال می‌کنید، ممکن است که در دوران بارداری هم بتوانید این فعالیت‌ها را دنبال کرده و بدن خود را سالم نگه دارید. فقط باید گفت در زمان انتهایی بارداری به علت اینکه شکم بزرگتر خواهد شد امکان دارد که فعالیت‌ها را تغییر داده یا کمی از شدت آن کم کنید که این مورد هم باید زیر نظر پزشک باشد. اگر پزشک شما این نظر را داشت که ورزش کردن برای شما اشکالی ندارد، فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که از آن لذت برده و به صورت روزانه می‌توانید آن‌ها را دنبال کنید. اگر قبل از دوران بارداری ورزش نمی‌کردید، اکنون زمان خوبی برای شروع این فعالیت‌ها است. شما می‌توانید به آرامی برنامه فعالیت‌های خود را انجام داده و شروع به این کارها کنید که این باعث می‌شود اندک اندک تناسب اندام خود را پیدا کنید. به عنوان مثال روزهای اول را با 5 دقیقه فعالیت شروع کرده و روزهای بعدی تا 30 دقیقه را ادامه دهید. میتوانید این کار را 3 تا 4 روز در هفته تکرار کنید. نکته مهم این است که فعال باشید و خون خود را به جریان بیاندازید. برخی از مزایای ورزش در دوران بارداری:

  • کاهش درد کمر، یبوست، نفخ و تورم

  • تا حدی به پیشگیری یا درمان دیابت بارداری کمک می کند

  • افزایش انرژی در دوران بارداری

  • بهبود حال و هوا و خلق و خوی شما

  • تقویت عضلات، قدرت و استقامت

  • کمک به بهتر خوابیدن

فعالیت های ورزشی بی خطر در دوران بارداری

  • پیاده روی: پیاده روی سریع یک فعالیت عالی و بی‌دردسر در دوران بارداری است که به مفاصل و عضلات زنان باردار فشار نمی‌آورد. باید گفت که اگر تازه شروع به ورزش در دوران حاملگی کرده‌اید این یک فعالیت عالی محسوب می‌شود.

  • شنا کردن و یا پیاده روی در آب: قرار گرفتن در آب یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید در دوران بارداری انجام دهید زیرا آب وزن کودک در حال رشد شما را تحمل کرده و حرکت در آب به بالا نگه داشتن ضربان قلب شما کمک می‌کند که این امری حیاتی برای شماست. این فعالیت هم مانند پیاده‌روی روی مفاصل و عضلات شما تاثیر بدی نذاشته و برای آنها آسان است. اگر هنگام انجام فعالیت های دیگر کمردرد دارید، شنا را امتحان کنید تا یکی از بهترین فعالیت‌های بدنی برای زنان باردار را تجربه کرده باشید.

  • دوچرخه ثابت: یکی از ایمن‌ترین ورزش‌ها در دوران بارداری استفاده از دوچرخه ثابت است. حتی در انتهای دوره بارداری که شکم بزرگتر از حد نرمال می‌شود هم احتمال افتادن از دوچرخه ثابت نسبت به دوچرخه معمولی کمتر است و به زنان باردار توصیه می‌شود. همچنین این ورزش برای زنان باردار بی‌دردسر بوده و در هر جایی از خانه و هر زمانی که اراده می‌کنند می‌تواند مفید واقع شود.

  • ورزش یوگا و پیلاتس در بارداری: اگر به صورت حرفه‌ای دوره‌های یوگا و پیلاتس را دنبال می‌کنید حتما بارداری خود را با مربی خود در میان بگذارید زیرا مربی حرفه‌ای تمرینات متفاوت‌تری نسبت به حالت عادی برای شما در نظر گرفته و تمرینان نا امن را از برنامه تمرینی شما حذف می‌کند. برای مثال یکی از تمرین‌های پر خطر این ورزش‌ها دراز کشیدن روی شکم است که نباید تا زمان به دنیا آمدن نوزاد خود آن را امتحان کنید.

  • ورزش ایروبیک نرم و سبک: ایروبیک سبک و کم ضربه برای مادر باردار مناسب است. حرکات پرشی و پرضربه را حذف کنید و حتما با مربی خود مشورت کنید تا برنامه تمرینی شما را بر اساس وضعیت جدیدتان بچیند.

  • ورزش بدنسازی و قدرتی: تمرینات قدرتی می‌تواند به شما کمک کند تا در دوران بارداری هم عضله‌سازی خود را ادامه داده و استخوان‌هایتان را قوی کنید. تا زمانی که وزنه‌ها خیلی سنگین نباشند، ورزش کردن با وزنه برای زنان در این دوران بی‌خطر است. در صورت عدم آگاهی از وزنه‌ها از مربی باشگاه خود سوال کنید که تا چه اندازه وزنه برای دوران بارداری مجاز است که استفاده کنید تا آسیبی به نوزاد خود وارد نکنید.

فایده آکوا ژیمناستیک برای زنان باردار

آکوا ژیمناستیک بخشی از مامایی غیر زایشگاهی است که به صورت تخصصی، زنان باردار تا زمان زایمانشان توسط ماما با آموزش های ویژه، همچون نرمش های استاندارد در آب گرم و تکنیک های تنفسی آن را فرا می گیرند. هدف از این حرکات ورزشی، ارتقای کیفیت زندگی زنان باردار، حفظ مراحل فیزیولوژیک بارداری و همچنین کمک به انجام زایمان طبیعی و آسان است. آکواژیمناستیک نیازی به شناکردن ندارد و یکی از بهترین ورزش های دوران بارداری است، زیرا مادر در آب احساس سبکی کرده و فشار و کشش کمتری به بدنش وارد می شود. بهره‌گیری از این شیوه می‌تواند نگرانی ها و ترس های دوران بارداری را برطرف کند و به زایمان طبیعی بدون درد کمک نماید. اغلب زنانی که در طی دوران بارداری از آکوا ژیمناستیک بهره می برند، علاوه بر این که عملکرد قلب و ریه آنان بهبود می یابد، از آمادگی جسمانی بهتری نیز برخوردار شده، زایمانی خوشایند، آسان و طبیعی خواهند داشت و با خاطره ای خوش، تولد نوزاد خود را جشن می گیرند.

مزایای آکواژیمناستیک در بارداری

  • آکوا ژیمناستیک از آرتروز کمر و گردن، دیسک کمر و گردن، اضافه وزن غیرضروری، واریس پا و گرفتگی‌های عضلانی پیشگیری می‌کند.

  • اختلالات گوارشی به ویژه یبوست‌های دوران بارداری و عوارض ناشی از آن مثل شقاق، افسردگی دوران بارداری و پس از زایمان، و نیز دردهای کاذب ناشی از اضطراب با آکواژیمناستیک برطرف می‌شود.

  • تقویت ماهیچه‌های نگهدارنده ستون فقرات به ویژه ماهیچه‌های لگنی و آماده شدن لگن برای یک زایمان حتی‌الامکان طبیعی، آب شدن تدریجی چربی های اضافی بدن و به دست آوردن روحیه‌ای مناسب و با نشاط از جمله فواید نرمش در آب گرم استخر است.

  • این شیوه امکان پیشگیری و درمان تهوع صبحگاهی (ویار)، بدون استفاده از دارو و با روشی بسیار ساده ولی موثر را فراهم می‌کند.

  • آکوا ژیمناستیک از ایجاد ترک های پوستی به نام استریا که در اثر افزایش وزن و بزرگ شدن شکم، سینه و ران ها رخ می‌دهد، جلوگیری می‌کند.

بنابراین آکواژیمناستیک بخشی است که برای انجام تمرینات ورزشی متناسب با زمان بارداری جهت آماده سازی و تقویت جسمانی مادران باردار تخصصی یافته است که ضمن دارا بودن امکانات لازم ورزشی مادر و جنین و امکانات کمک رسانی مناسب همراه با حضور پرسنلی مجرب و آموزش دیده می باشد. امیدوارم از محتوای ورزش درمانی نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به ورزش علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش دنیای ورزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
(فیلم) داماد کم شعور گریه عروس را درآورد! / وقتی مامان و بابات برات زن می‌گیرن و تو جنبه نداری!
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
هزینه چاپ یک کتاب
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس