فواید و مضرات شیر جوی دو سر

  دوشنبه، 31 تیر 1398   زمان مطالعه 4 دقیقه
فواید و مضرات شیر جوی دو سر
طبیعت و مزاج شیر جو دوسر معتدل می باشد. شیر جو دوسر سرشار از ویتامین A، ریبوفلاوین، ویتامین B12، ویتامین D، کلسیم، فسفر، پتاسیم، آهن، فیبر و پروتئین است. این نوع شیر بدون لاکتوز بوده و جایگزین مناسبی برای شیر گاو است.

شیر جو دوسر یکی از جایگزین های شیر گاو است که اخیرا محبوبیت فراوانی به دست آورده است. این شیر را با ترکیب کردن یک فنجان جو خیس خورده با حدود سه فنجان آب در مخلوط کن و سپس ریختن این مایع در پارچه تنظیف برای استخراج شیر درست می کنند. می توانید از دارچین، وانیل، خرما یا سایر شیرین کننده های طبیعی برای افزایش طعم آن نیز استفاده کنید. با توجه به محبوبیت روز افزون، در حال حاضر در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی می توانید این نوشیدنی را پیدا کنید. تولید کنندگان مواد غذایی با اضافه کردن ویتامین ها و مواد معدنی به جو دوسر محصول غنی از بسیاری از مواد مغذی موجود در شیر گاو، مانند ویتامین A، کلسیم، ریبوفلاوین و ویتامین D را در اختیارمان قرار می دهند. اگر به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستید و نمی توانید از شیر معمولی استفاده کنید، شیر جو دوسر جایگزین مناسبی برای شما است. این ماده از جو و آب ساخته شده است که هر دو ماده، از جمله مواد غیر لبنی بوده و فاقد لاکتوز هستند. همین ویژگی ها این ماده را به یک جایگزین ایده آل برای افرادی که محدودیت های غذایی دارند و باید از رژیم غذایی بدون لاکتوز استفاده کنند، تبدیل کرده است. برای آشنایی هر چه بیشتر با خواص شیر جو دوسر و ارزش غذایی این نوشیدنی ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

ارزش غذایی شیر جو دوسر (یک فنجان)

کالری : 120
چربی : 5 گرم
کربوهیدرات : 16 گرم
پروتئین : 3 گرم
فیبر : 2 گرم

فواید دارویی و درمانی شیر جو دوسر

1. لاکتوز ندارد و وگن است

شیر جو دوسر با استفاده از جو دوسر و آب تهیه می شود به همین دلیل یک شیر گیاهی کاملا وگن محسوب می شود که لاکتوز و گلوتن ندارد.

2. منبع ویتامین های گروه B

شیر جو دوسر سرشار از ویتامین های گروه ب (ریبوفلاوین یا ویتامین B2 و ویتامین B12) است که به بهبود خلق و خو کمک می کنند، خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو را کاهش داده و باعث سلامت پوست، مو و ناخن می شوند.

تصویر

3. کلسترول خون و قلب

شیر جو دوسر حاوی مقادیر بالای نوعی فیبر به نام بتا گلوکان است که می تواند به کلسترول متصل شده و جذب آن را کاهش دهد، به همین دلیل می تواند باعث کاهش کلسترول خون بالا شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد. یک مطالعه نشان داده که مصرف روزانه بیش از سه فنجان شیر جو دوسر به مدت 5 هفته کلسترول خون را تا 3 درصد و کلسترول بد خون یا LDL را تا 5 درصد کاهش می دهد.

4. پوکی استخوان

شیر جو دوسر حاوی مقادیر بالای کلسیم و ویتامین D است که به تقویت استخوان ها کمک می کنند و خطر ابتلا به شکستگی استخوان ها و بیماری پوکی استخوان را کاهش می دهند.

5. درمان کم خونی

مقادیر بالای آهن و ویتامین B12 موجود در شیر جو دوسر به افزایش تعداد گلبول های قرمز خون کمک کرده و برای پیشگیری و درمان کم خونی فقر آهن مفید می باشند.

6. تقویت سیستم ایمنی بدن

مطالعات نشان می دهد که مقادیر بالای ویتامین A و ویتامین D موجود در شیر جو دوسر به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به عفونت و بیماری های خود ایمنی از جمله ام اس (مالتیپل اسکلروزیس)، دیابت نوع 1 و بیماری کرون را کاهش می دهند.

تصویر

7. سلامت پوست و مو

مقادیر بالای مواد مغذی و ویتامین های گروه ب موجود در شیر جو دوسر به تقویت پوست و مو کمک کرده و باعث بهبود سلامت آن ها می شود.

8. خواص شیر جو دوسر در طب سنتی چینی و آیورودا

در طب سنتی چینی از شیر جو دوسر برای کاهش فشار خون بالا، درمان آکنه و جوش صورت و پیشگیری از یبوست استفاده می شود. در طب آیورودا از شیر جو دوسر برای کاهش اشتها، لاغری و کاهش وزن، درمان قاعدگی نامنظم و افزایش انرژی و استقامت بدن استفاده می کنند.

عوارض و مضرات شیر جو دوسر

قند خون و دیابت : انواع شیر جو دوسر که به صورت آماده به فروش می رسند حاوی مواد شیرین کننده هستند که ممکن است باعث افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت شوند.
سلیاک: برخی از انواع شیر جو دوسر آماده ممکن است در طی پردازش حاوی گلوتن شده باشند که باعث مشکلات گوارشی در افراد مبتلا به سلیاک می شود.توصیه می شود که افراد مبتلا به سلیاک و افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند، از بدون گلوتن بودن شیر جو دوسر مطمئن شوند.
نوزادان و کودکان: شیر جو دوسر یک شیر گیاهی مفید برای نوزادان و کودکان است اما به هیچ وجه جایگزین شیر مادر نمی شود چون بسیار از مواد مغذی برای رشد آن ها را شامل نمی شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (635 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (309 نظر) وقتی شهربانو منصوریان در جواب هادی ساعی مدرک قبولی برادرش در آزمون دکتری را رو میکند/ تو دیگه کوتاه بیا دختر +عکس (236 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (173 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (164 نظر) نگاهی به میز عزای شیک و بدون تجملات زهره حمیدی، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران/ دیزاین زیبا با گَل، شمع، قرآن و حلوا+عکس (119 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (103 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (93 نظر) شهربانو منصوریان: بحثمون بشه به همسرم حمله ای می کنم که حواسش باشه، پا میزنم و فرار میکنم چون اگه از نزدیک بزنم میزنه زمین منو کشتی گیره+ویدئو (91 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (89 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (76 نظر) ویدا جوان: من از همسرم خواستگاری کردم و مراسممون توی باغچه کوچیک عمه همسرم بود و ما با آژانس اومدیم به مراسم عقدمون+ویدیو (68 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (59 نظر) سفر تابستانی بهروز تابانی شیرشاه ایرانی به گردنه حیران اردبیل با جمعی از خوبان +تصاویر/ رقیب تبریزی هادی چوپان راهی جاده های شمال شد (56 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تلاش ترامپ برای به نمایش درنیامدن فیلم کارگردان ایرانی در آمریکا / کارآموز بلای جان ترامپ می‌شود؟
شهرام حقیقت دوست؛ بازیگری در اوج با یک امضای منحصر به ‌فرد / از خط قرمز تا قلب رقه
تهدیدها و افشاگری‌های هنرمندان؛ واقعیت یا بازی رسانه‌ای؟
کتاب خوب بخوانیم ؛ معرفی کتاب «ناگهان هوس»؛ عاشقانه‌ای دیگر از نویسنده رمان «مثل آب برای شکلات»
معلم بلاگرها اعمال قانون می‌شوند
کتاب خوب بخوانیم ؛ بهترین نامه‌های عاشقانه‌ای‌ که نویسندگان نوشته‌اند؛ روایت‌هایی از عشق و دلدادگی
دانلود آهنگ جدید؛ آهنگ محسن یگانه بنام بترس +متن و موزیک ویدئو/مسافره راهای دور آی ماهی آبای شور
ولخرجی مادر فرح پهلوی از جیب مردم برای ختنه سورون نوه پادشاه مراکش! + سند
(ویدیو) صحبت های جنجالی حمید گودرزی: به هیچ عنوان علاقه‌ای به ازدواج کردن دوباره ندارم، دوباره اشتباه نمیکنم، بعید میدونم هیچوقت عاشق بشم
آغاز ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان استعداد درخشان مقطع ارشد دانشگاه آزاد اسلامی
یادی کنیم از زیباترین و معروف‌ترین دیالوگ عاشقانه‌ی سینمای ایران در "جدایی نادر از سیمین" و شباهتش به دیالوگ هدیه تهرانی در فیلم "غریبانه"
(تصاویر) 2 چیدمان کاملا متفاوت اتاق پسر تبریزی که نفر اول کنکور ریاضی شد و رتبه 1 کنکور تجربی، دختری از بندرعباس
بورسیه‌های تحصیلی «صنعت و دانش» برای داوطلبان کنکور سراسری 1403
(ویدئو) صحنه‌های عجیب از کنترل نامحسوس راننده مسن خودرو پژو 405 / از هیچ خلافی دریغ نکرد؛ پشیمانی دیگر فایده ای ندارد
تجاوز دو شیطان صفت افغانی به یک دختر 13 ساله افغانی در ایران!
منتخب روز   
رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو پذیرایی ساده رهبر معظم انقلاب از مسعود پزشکیان و اعضای دولتش در بیت رهبری؛ شیرینی خشک با آب معدنی و لیوان یکبار مصرف+عکس/ اقدام هوشمندانه رهبری برای جلوگیری از اسراف غوغای حرکت پای پسر خردسال ووشوکار بر روی استیج یک آمفی تئاتر +فیلم/ اولش خجالت میکشید ولی ببین چه آتیش پاره ای زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند