فواید ورزش دوچرخه سواری چیست؟

  یکشنبه، 25 خرداد 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
فواید ورزش دوچرخه سواری چیست؟
دوچرخه سواری برای سلامت بدن و لاغری و درمان بیماری ها بسیار موثر است در ادامه با ما همراه باشید.

فواید دوچرخه سواری را تا به حال فقط به سوزاندن کالری و تقویت عضلات پا نسبت می دادیم اما باید بگوییم که برای افزایش سلول های مغز دوچرخه سواری کنید و این تنها بخشی از خواص ورزش دوچرخه سواری است. برای تناسب و سالم بودن باید از نظر فیزیکی فعال باشید.فعالیت جسمانی منظم می تواند به حفاظت از شما در برابر بیماری های جدی مثل اضافه وزن، بیماری های قلبی، سرطان، بیماری های روانی، دیابت و ورم مفاصل کمک کند. دوچرخه سواری به طور مرتب یکی از بهترین راه ها برای کاهش خطر مشکلات سلامتی مرتبط با سبک زندگی بی تحرک است.

تصویر

فواید و خواص دوچرخه سواری

ساخت ماهیچه:

دوچرخه سواری یک ورزش پا جدی است و عضلات چهارگانه، عضلات عقب ران با ایجاد فیبرها برای سازگاری، واکنش نشان می دهند.اگر چه دوچرخه سواری با مقاومت کم به آرامی باعث ایجاد ماهیچه ها می شود، شما می توانید مزایای آن را به حداکثر برسانید و با دوچرخه سواری کردن در سربالایی، سوار بر دنده بالاتر، و یا از جمله فواصل طولانی در ورزش تان، ماهیچه خود را به حداکثر برسانید.

دوچرخه سواری برای قطع چربی:

ورزش هوازی و تمرینات ایروبیک یکی از موثرترین راه ها برای از دست دادن چربی بدن است. دوچرخه سواری برای یک ساعت یا هر روز برای از دست دادن چربی خوب است و شما می توانید با انجام برنامه آموزشی ، این کار را در چند ساعت به حداکثر برسانید.

دوچرخه سواری قوی کردن ماهیچه های پاها:

دوچرخه سواری به مراتب جالب تر از بلند کردن وزنه است، اما می تواند برای شما و بدنتان اثرات مشابه داشته باشد. بهترین راه برای ساختن قدرت، به خصوص در عضلات چهارگانه، این است که از بالاترین دنده دوچرخه استفاده کنید و به خود فشار وارد کنید.

سلامت روان را تقویت می کند:

مطالعه ای در وای ام سی ای (YMCA) نشان داده افرادی که سبک زندگی فعالانه ای از نظر بدنی دارند، نسبت به کسانی که فعالیتی ندارند، از ۳۲ درصد سلامت بیشتری برخوردارند.ورزش با روش های گوناگونی حال شما را بهتر می کند؛ از جمله آدرنالین (adrenalin) و اندورفین (endorphins) آزاد می کند، و اعتماد به نفس ناشی از دستیابی به موفقیت های جدید را افزایش می دهد.دوچرخه سواری، فعالیت بدنی را با بیرون رفتن و تماشای مناظر جدید ترکیب می کند. می توانید تنهایی دوچرخه سواری کنید و به نگرانی ها و دغدغه های ذهنی خود برسید، یا گروهی دوچرخه سواری کرده و با افراد بیشتری معاشرت کنید.گریم اوبری (Graeme Obree) رکورددار سابق دوچرخه سواری یک ساعته، بیشتر عمرش دچار افسردگی بوده است. اوبری می گوید: «بیرون زدن و دوچرخه سواری، [به کسانی که دچار افسردگی هستند] کمک می کند… نمی دانم اگر دوچرخه سواری نبود، چه بلایی سرم می آمد.»

به کاهش وزن کمک می کند:

وقتی پای کاهش وزن به میان می آید، ساده ترین معادله این است: «مقدار کالری خروجی باید از مقدار کالری ورودی بیشتر باشد». یعنی برای وزن کم کردن، کالری ای که می سوزانید باید بیشتر از کالری ای باشد که مصرف می کنید. دوچرخه سواری بسته به شدت آن و وزن دوچرخه سوار، بین ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری در ساعت می سوزاند.البته عوامل دیگری هم هستند؛ آرایش و نوع ترکیب کالری هایی که مصرف می کنید و کیفیت خواب تان، بر تعداد دفعات سوخت گیری شما تأثیر می گذارند؛ و البته زمانی را که صرف سوزاندن کالری می کنید، به لذتی بستگی دارد که از انجام آن فعالیت می برید.با فرض اینکه از دوچرخه سواری لذت می برید، کالری هم می سوزانید. و اگر تغذیهٔ خوبی هم داشته باشید، حتما وزن کم می کنید.

دوچرخه سواری برای کاهش استرس:

بسیاری از ورزش کاران به عنوان یک حالت ذهنی، که از ورزش است، به "دونده" اشاره می کنند، اما همان احساس بدون استرس می تواند از طریق دوچرخه سواری تشخیص داده شود.دوچرخه سواری شما را وادار می کند که تنفس خود را تنظیم کنید، نفس عمیق بکشید و بیشتر بر روی کار به جای استرس بخش های دیگر زندگی خود تمرکز کنید.

فواید دوچرخه سواری برای حفظ زانوها:

دویدن و بیشتر ورزش های تیمی که شامل دویدن هستند, مفاصل زانو را به مرور زمان می شکنند.از طرف دیگر دوچرخه سواری تاثیر کمی بر روی مفاصل زانو دارد و در نتیجه این ورزش می تواند حتی در سنین پیری نیز انجام شود.

تنفس عمیق:

همان طور که می توانید بر روی ماهیچه های پاها تمرین کنید, می توانید ماهیچه های ریوی را منبسط و منقبض کنید و تمرین دهید. دوچرخه سواری راهی عالی برای این امر است.

می توانید دو بار صبحانه بخورید:

اگر می خواهید مسیر خانه تا محل کار را با دوچرخه طی کنید، می توانید میان وعده ای هم به برنامهٔ روزانهٔ خود اضافه کنید.نیم ساعت دوچرخه سواری تا محل کار، بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ کالری می سوزاند؛ بنابراین اجازه دارید میان وعدهٔ سبکی پشت میزتان صرف کنید.اگر واقعاً به دنبال چربی سوزی هستید، می توانید ناشتا دوچرخه سواری کنید، البته این توصیه برای کسانی است که حسابی می خواهند لاغر کنند.

سلامت ریه ها را تقویت می کند:

مطالعات اخیر نشان داده اند کسانی که دوچرخه سواری می کنند، نسبت به آن هایی که با خودرو تردد می کنند، کمتر در معرض دودهای خطرناک هستند.در این مطالعه، رانندگان خودرو، کسانی که از اتوبوس استفاده می کنند، کسانی که پیاده می روند، و دوچرخه سوارها، که همگی از مسیر شلوغی در مرکز لندن تردد می کردند، با نصب آشکارساز آلودگی هوا وضعیت شان آزمایش و بررسی شد.نتیجه این شد که راننده ها پنج برابر دوچرخه سوارها، سه و نیم برابر پیاده روها، و دو و نیم برابر اتوبوس سوارها در معرض آلودگی قرار می گیرند؛ خلاصهٔ کلام اینکه، دوچرخه سوارها برنده شدند.

خطر ابتلا به بیماری قلبی و سرطان را کاهش می دهد:

دوچرخه سواری ضربان قلب را بالا می برد؛ یعنی کمک می کند تا خون به تمام نقاط بدن برسد و کالری هم می سوزاند. در واقع، احتمال اضافه وزن را کاهش می دهد. در نتیجه دوچرخه سواری جزو ورزش هایی است که معمولا برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان توصیه می شوند.محققان دانشگاه گلاسگو (University of Glasgow) طی پنج سال روی بیش از ۲۶۰۰۰۰ نفر مطالعه کردند و متوجه شدند که دوچرخه سواری در مسیر خانه تا محل کار، احتمال ابتلا به بیماری قلبی یا سرطان را به نصف می رساند.دکتر جیسن گیل (Jason Gill) از موسسهٔ بیماری های قلبی عروقی و علوم پزشکی (Institute of Cardiovascular and Medical Sciences) بریتانیا این طور توصیه می کند: «دوچرخه سواری در مسیر محل کار، رابطهٔ نزدیکی با کاهش خطر شرایط نامطلوب برای سلامت انسان دارد.»

بیدار شدن:

مطالعات ارتباطی قوی بین ورزش منظم و کاهش خستگی یافته اند. به عنوان مثال، شرکت کنندگانی که با شدت کم به مدت 20 دقیقه دوچرخه سواری می کردند، 65 % کم تر از شرکت کنندگانی که تمرین نمی کردند احساس خستگی می کنند.

دوچرخه سواری برای بهبود وضعیت بدن:

وضعیت بدنی درست و صحیح زمانی است که دوچرخه سواری انجام می شود.این نه تنها در طول سواری طولانی، بلکه بر روی جاده و خطر برای ایجاد آسیب نیز تاثیر می گذارد.در حالی که وضعیت بدنی خوب در دوچرخه سواری به تمرین نیاز دارد، اما بهبود آن به تمام جنبه های زندگی شما ربط خواهد داشت و می تواند ریسک کمر درد شما را کاهش دهد.

بیماری های روانی و دوچرخه سواری:

مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی، استرس و اضطراب را می توان با دوچرخه سواری معمولی کاهش داد. این به خاطر اثرات خود تمرین و لذت بردن از دوچرخه سواری است.

برای داشتن حس خوب:

حتی سی دقیقه رکاب زدن یا انجام ورزش های هوازی دیگر بصورت روزانه، برای بهبود حالت ذهنی تاثیر گذار هستند. علاوه بر این, براساس یک مطالعه, افرادی که ورزش می کنند به طور معمول میزان ابتلا به افسردگی را کاهش می دهند.

برای کشش بدنتان:

حرکت نیروهای چرخه ای شما را مجبور می کند تا ماهیچه های ویژه را در قسمت پایین بدنتان گسترش دهید که زیاد کشش انجام نمی دهند، مانند تمام عضلات باسن.این کشش می تواند طیف کلی حرکت و انعطاف پذیری شما را افزایش دهد. با این حال مهم است، به یاد داشته باشید که این ماهیچه ها را پس از دوچرخه سواری کش دهید تا سفت نشوند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر) آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت (1 نظر) جزئیات تماس تلفنی آیت الله آل هاشم با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور بعد از سقوط بالگرد+فیلم (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس تسلیت رئیس فیفا درپی شهادت رئیس‌جمهور+ عکس برخورد جالب و تحسین برانگیز سید ابراهیم رئیسی با فردی که جلوتر از ایشان منتظر رای دادن بود +ویدیو این گیاهان آپارتمانی باعث خنک شدن هوای خونه میشن {ویدئو} اینجوری گرفتگی سینک ظرفشویی رو باز کن | ساخت چاه باز کن خونگی با جوش شیرین استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود بهترین راه برای پاک کردن نخود فرنگی و فریز کردن آن گریه و بی تابی هیأت دولت در مراسم استقبال از پیکر شهدای خدمت/ خوش آمدی سید شهید+ویدیو (ویدئو) حضور یک زن ترکیه ای در محل حادثه بالگرد رئیس جمهور/ این زن بعد از ساعتها عبور از جنگل های ارسباران به بالگرد رسید! ویدئو منتشر نشده از حضور آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش/ از درختکاری تا کلنگ زنی ویدیویی از ورود پیکر رئیس جمهور شهید و همراهان به فرودگاه مهرآباد در تهران اظهارات نیما نکیسا درباره رفتار سیدابراهیم رئیسی با ورزشکاران+ویدیو/ پاداش و جایزه های بچه ها رو سریع پرداخت میکردند حال و هوای منزل شهید حسین امیر عبداللهیان و سردار موسوی بعد از سانحه دلخراش+عکس (عکس) صندلی رئیس جمهور در هواپیما که سیاه پوش شد/ دسته گل عزای شهیدجمهور بغض ها را می ترکاند محافظت از جان و دل و ارادت سرتیم محافظ سیدابراهیم رئیسی به ایشان+ویدیو/ از مرتب کردن شال رئیس جمهور تا سایه به سایه مراقب بودن رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد روضه خوانی جگرخراش مهدی رسولی برای سیدابراهیم رئیسی در تبریز+ویدیو/ الهی دورت بگردم برا درد مردم تا کجا رفتی که پیدات نمیکردن
تیتر امروز   
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد
کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی
واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه
تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی
موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد
مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟
پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد