فواید زرشک تازه و موارد منع مصرف آن در طب سنتی

  دوشنبه، 07 مرداد 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
فواید زرشک تازه و موارد منع مصرف آن در طب سنتی
مصرف طبی زرشك به دوره ی مصر باستان می رسد كه فراعنه و ملكه ها، این گیاه را با تخم رازیانه به منظور درمان طاعون مصرف می كردند. پوست، ریشه و ساقه این گیاه خاصیت درمانی دارد. اما تركیبات موجود در پوست گیاه زرشك، آن را به یك گیاه درمانی تبدیل كرده است. با ما همراه باشید تا به بررسی فواید و مضرات زرشک تازه بپردازیم.

اگر به شما بگویم گیاهی وجود دارد که می تواند سلامت قلب را افزایش دهد، روده و کبدتان را پاکسازی نماید یا حتی از دیابت و سرطان پیشگیری کند چه احساسی خواهید داشت؟ هیجان زده نمی شوید؟ البته که هیجان زده می شوید. همه ماها به دنبال چنین گیاه معجزه اسایی در زندگی خود هستیم. این گیاه همان زرشکی است که در غذاهای خود مورد استفاده قرار می دهیم. داروهای حاوی زرشک بیش از ۲۵۰۰ سال برای درمان شرایط مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. حالا سوال اینجاست که چرا زرشک اینقدر مهم است؟ مطالعات انجام شده نشان داده است که این گیاه می تواند از رشد باکتری های بد در روده جلوگیری کند و به عملکرد بهتر سیستم ایمنی کمک نماید. علاوه بر این، عصاره زرشک اثرات مثبت زیادی بر روی سیستم قلبی-عروقی و سیستم عصبی دارد. به عنوان مثال می تواند پرفشاری، ضربان قلب غیر طبیعی و اختلالات عصبی همچون صرع و تشنج را درمان کند. مطالعات مختلف نشان می دهد که زرشک خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و حتی می تواند از بروز انواع خاصی از سرطان پیشگیری نماید. مطالعات اخیر نشان می دهد زرشک طیف وسیعی از مزایا را برای سلامتی افراد دارد و می تواند به آن ها کمک کند سالم بمانند.

تصویر

خواص دارویی و فواید زرشک

1. ضدباکتری و ضدقارچی

مصرف زرشک به دلیل خواص ضدباکتری و ضدقارچی راه عالی برای مبارزه با عفونت ها است.

2. پیشگیری از التهاب

التهاب از عوامل ایجاد بسیاری از بیماری ها می باشد. زرشک از مواد مغذی و مفید برای پیشگیری و درمان التهاب به شمار می رود.

3. عفونت مجاری ادرار

مصرف زرشک برای پیشگیری و درمان عفونت مجاری ادراری مفید است.

4. درمان گلو درد

ویتامین C موجود در زرشک برای درمان گلو درد و سرماخوردگی مفید است. زرشک به دلیل خواص ضدالتهابی و ضد عفونی کننده برای درمان بیماری های تنفسی شایع از جمله سینوزیت، برونشیت و گرفتگی بینی نیز مفید است.

5. معده و گوارش

همه مواد غذایی سرشار از فیبر برای دستگاه گوارش مفید هستند، زرشک نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. مصرف زرشک هضم را بهبود بخشیده و برای عملکرد درست معده و دستگاه گوارش مفید است. زرشک به دلیل خواص ضدباکتری و ضدقارچی قوی به درمان عفونت دستگاه گوارش و معده کمک می کند.

6. اسهال

زرشک با باکتری های خاصی که باعث بروز اسهال می شود مبارزه کرده برای پیشگیری و درمان انواع اسهال از جمله اسهال مسافرتی و اسهال ناشی از مسمویت غذایی مفید است.
هشدار: در شرایط حاد، لازم است به پزشک مراجعه شود.

7. درمان مسمومیت غذایی

زرشک یک داروی طبیعی ضدباکتری است که برای درمان مسمومیت های غذایی خفیف و بدیهی، موثر است.

8. پیشگیری از دیابت

اگرچه قند موجود در زرشک برای دیابتی ها مضر است اما مطالعات نشان می دهد زرشک حاوی ماده بربرین است که قند خون را کنترل کرده و از ابتلا به بیماری دیابت جلوگیری می کند. زرشک راه خانگی و طبیعی برای کاهش سطح قند خون است. نتایج به دست آمده از مطالعه ای نشان می دهد مصرف 500 میلی گرم زرشک، دو تا سه بار در روز به مدت سه ماه، با اثر داروی متفورمین برابری می کند.

تصویر

9. سلامت قلب

زرشک از میوه های در صدر برای پایین آوردن کلسترول، تری گلیسیرید و فشار خون بالا می باشد. مصرف زرشک رگ های خونی را تمیز می کند و برای سلامت قلب بسیار مفید است. مصرف زرشک همچنین در بهبود بیماری های قلبی ایسکمیک، ضربان نامنظم قلب، آریتمی و کاردیومیوپاتی قلبی موثر است.

10. بهبود گردش خون

عملکرد درست دستگاه گردش خون باعث توزیع مطلوب مواد مغذی و اکسیژن به اندام های بدن می شود. زرشک باعث آرامش رگ های خونی شده، عملکرد قلب را کنترل می کند و گردش خون در رگ های خونی را بهبود می بخشد.

11. کاهش کلسترول خون

فیبر موجود در زرشک از عوامل اصلی کاهش کلسترول بد خون می باشد.

12. سندرم متابولیک

اگرچه پیشگیری و درمان سندرم متابولیک ساده نیست اما زرشک دارای ترکیبات قوی موثر برای کاهش مضرات اکسیداتیو و مبارزه با بیماری سندرم متابولیک می باشد.
توجه : سندرم متابولیک ترکیبی از چند اختلال می باشد که شامل چاقی شکم، قند خون بالا، تری گلیسیرید بالا، فشار خون بالا و کاهش کلسترول خوب بدن است.

13. خواص آنتی اکسیدانی

آنتی اکسیدان ها برای مبارزه با رادیکال های آزاد ضروری بوده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. زرشک منبع غنی آنتی اکسیدان است.

14. کبد و کیسه صفرا

کبد مسئول سم زدایی و پاک کردن مواد مضر از بدن و تولید صفرا است که برای هضم چربی حیاتی می باشد. مصرف زرشک باعث پاکسازی کبد شده، خون را سم زدایی می کند. بربرین موجود در زرشک به ترشح صفرا در کبد کمک کرده و به عنوان ملین خفیف عمل می کند و فرایندهای گوارشی را بهبود می بخشد.

15. بینایی

بربرین ماده اصلی موجود در زرشک است که باعث حفظ سلامت چشم و بینایی شده و از بیماری های چشمی مانند اختلال ماکولا پیشگیری می کند.

16. درمان زخم

بربرین موجود در زرشک باعث تحریک تولید گلبول های سفید خون می شود، برای سیستم ایمنی و تسریع لخته شدن خون مفید است و به درمان سریع زخم کمک می کند.

17. منظم شدن قاعدگی زنان

عوامل متعددی برای بی نظمی پریود در خانم ها وجود دارد، مصرف زرشک راه طبیعی و موثر برای درمان بی نظمی در دوران قاعدگی است.

18. درمان کم خونی

کمبود آهن از دلایل اصلی کم خونی است که به علل مختلف رخ می دهد. از شایع ترین عوامل کمبود آهن، اختلال در عمل جذب آهن توسط بدن است، مصرف زرشک به دلیل دارا بودن ویتامین C، جذب آهن در بدن را بهبود بخشیده و از کم خونی پیشگیری می کند.

19. کاهش فشار خون بالا

زرشک باعث بهبود جریان خون شده و فشار خون را پایین می آورد.

20. کاهش عوارض شیمی درمانی

از عوارض جانبی شیمی درمانی می توان به عدم تولید گلبول های سفید خون اشاره کرد. زرشک با رفع این اختلال باعث کاهش و رفع عوارض ناشی از شیمی درمانی در بیماران سرطانی می شود.

21. پاک کننده پوست

بربرین موجود در زرشک به صورت یک پاک کننده عالی عمل کرده و باعث از بین رفتن منافذ پوستی می شود. زرشک برای پوست های چرب عالی است.

22. سفت شدن پوست صورت

زرشک منبع خوب ویتامین C می باشد که از پوست صورت در برابر عوامل استرس زای محیطی محافظت کرده و استفاده منظم زرشک باعث سفت شدن پوست می شود.

23. ضد آکنه

زرشک دارای خواص ضدباکتریایی و ضدقارچی است و در درمان آکنه، جوش و پسوریازیس مفید است.

ماسک صورت زرشک

مقداری زرشک را در آب خیس دهید تا کاملا نرم شود، سپس زرشک های خیس خورده را روی پوست صورت قرار دهید. این ماسک برای شادابی و رفع جوش و آکنه پوست مفید می باشد.

خواص زرشک در طب سنتی

– درمان اسهال
– ضد صفرا
– کاهش حرارت معده و کبد
– درمان تهوع و استفراغ ناشی از صفرا
– درمان عفونت
– بهبود سرماخوردگی
– تسکین گلو درد
و غیره.

هشدار:

به دلیل طبع سرد زرشک، افرادی که سردمزاج هستند از زیاده روی در مصرف زرشک خودداری کنند.
مصرف بیش از حد زرشک در سه ماه اول بارداری ممکن است باعث بروز نقص در جنین شود.
افراد سردمزاج بهتر است آب زرشک به همراه مقداری عسل یا نبات مصرف کنند.

طرز تهیه دمنوش زرشک

برای تهیه دمنوش زرشک 1 تا 2 قاشق چایخوری ریشه خشک زرشک را به همراه 1 تا 2 قاشق چایخوری زرشک کوبیده داخل 2/3 فنجان آب جوش اضافه کرده و به مدت 15 دقیقه تکان دهید.
یا می توانید 1 تا 2 قاشق غذاخوری زرشک تازه را داخل قوری ریخته مقداری آب جوش به آن اضافه کنید و روی حرارت غیرمستقیم دم کنید.
در صورت تمایل مقداری نبات یا عسل به آن افزوده و میل کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (173 نظر) 17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (125 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (79 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (74 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (66 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (54 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (51 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (41 نظر) الهام چرخنده: همکارانم در سینما 10 سال من را بلاک کرده بودند+ویدیو (41 نظر) حضور رهبر معظم انقلاب در تخت جمشید شیراز، نماد شکوه و عظمت ایران باستان (38 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (35 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (34 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (31 نظر)
تیتر امروز   
دختر اهوازی طلایی شد / کسب رتبه اول کشوری موی تای انتخابی تیم ملی توسط ستاره بدوی
فال روزانه امروز پنجشنبه 1 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 1 شهریور 1403
فال ابجد روزانه پنجشنبه 1 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 1 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز پنجشنبه 1 شهریور 1403 + فیلم
شگفتی های حیات وحش؛ تولد حیرت انگیز یک گوسفند عجیب الخلقه انسان نما خبرساز شد+عکس
خانه‌داری یک کدبانو؛ 12 ترفند جذاب و کاربردی با نمک که شاخ درمیاری؛ از تمیز کردن تخته چوبی تا تست تازگی تخم مرغ
فوری: همه وزرای پیشنهادی پزشکیان رای اعتماد گرفتند + فیلم / حالا نوبت دولت است
گنجینۀ 1200 ساله‌ای که دانشجوی 22 ساله کشف کرد
کشف اجساد اعضای ثروتمند قوم «چیمو» با یک کوه طلا و جواهر پس از 800 سال!
هجوم افغانی‌ها به ایران از بالای دیوار مرزی+فیلم / دیوار نباید بلندتر باشه؟
اعدام مرد رمال ‌در یزد به خاطر دست‌درازی به زنان و دختران/ باز کردن گره‌های زندگی برای این زن‌ها گران تمام شد
راز جوانی پوست با این ویتامین ها / با مصرف این ویتامین ها جوانی را به پوست خود بازگردانید
(ویدئو) اعتراف حامد آهنگی و حمید عسکری در برنامه "شب آهنگی" به کلاه گذاشتن سر بچه هاشون / پسر حامد آهنگی چه خط و نشونی میشکه تو خونه حسابشو میرسه🤣
منتخب روز   
خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی