ساعدنیوز
ساعدنیوز

غذا خوردن احساسی چیست؟ و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

  چهارشنبه، 03 خرداد 1402   زمان مطالعه 14 دقیقه
غذا خوردن احساسی چیست؟ و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟
گاهی بیشترین تمایل برای خوردن زمانی اتفاق می‌افتد که شما در ضعیف‌ترین نقطه احساسی هستید. شما ممکن است غذا را آگاهانه یا غیرآگاهانه به خاطر آرامشی که به شما می‌دهد بخورید. که واقعا سلامت انسان را به خطر می اندازد. در ادامه ساعدنیوز به تعریف کلی غذا خوردن احساسی و روش های مقابله با آن خواهد پرداخت. همراه ما باشید.

خوردن احساسی چیست؟

استرس خوردن شکلی از خوردن احساسی است که به عنوان خوردن در پاسخ به یک احساس به جای گرسنگی تعریف می‌شود. استرس یکی از مقصران اصلی غذا خوردن احساسی است. در طول دوره‌های استرس زیاد و طولانی، سطح کورتیزول بدن می‌تواند افزایش یابد. سطوح بالای کورتیزول می‌تواند هورمون‌های اشتها و انگیزه ما را برای خوردن افزایش دهد. در زمان‌های سخت، روی آوردن به غذاهایی که طعم خوبی دارند یا آرامش‌بخش هستند، می‌تواند شادی موقت و گاهی اوقات احساس کنترل بر احساسات ما ایجاد کند. با این حال، هنگامی که از غذا به عنوان محافظی استفاده می‌کنید تا به شما کمک کند با موقعیت‌های عاطفی دشوار یا استرس زا کنار بیایید، مانند استرس، کسالت، غم، عصبانیت یا تنهایی، می‌تواند به یک موقعیت منفی تبدیل شود که می‌تواند اثرات نامطلوبی بر سلامتی داشته باشد. استفاده از غذا به این روش می‌تواند احساس ضعف فیزیکی و عاطفی را در ما ایجاد کند. همچنین می‌تواند منجر به افزایش وزن قابل توجهی شود. هرکسی می‌تواند خوردن احساسی داشته باشد. تجارب انسانی ما همه ما را مستعد نوعی غذا خوردن احساسی می‌کند. اما به طور خاص، آن دسته از افرادی که برای ابراز احساسات یا حفظ تعادل بین کار و زندگی تلاش می‌کنند، می‌توانند بیشتر درگیر نوعی تجربه غذا خوردن احساسی باشند. افرادی که سابقه رفتارهای غذایی محدودکننده دارند و کسانی که ابزار یا مکانیسم‌های لازم برای مقابله با رویدادهای منفی و استرس‌زا را ندارند، بیشتر درگیر خوردن عاطفی هستند.

چگونه خوردن احساسی را متوقف کنیم؟

چرخه همیشه یکسان است. یک اتفاق استرس‌زا در محل کار، خانه، مدرسه، جاده، در حین رفت‌وآمد شما یا هر کجای دیگر اتفاق می‌افتد که به نظر می‌رسد خارج از کنترل شماست، شما در مبارزه با آن ناتوان هستید و هیچ ایده‌ای برای حل یا رفع آن ندارید. استرس شما را – به صورت استعاری و تحت اللفظی – به حدی می‌اندازد که آن را احساس می‌کنید و آهسته‌تر فکر می‌کنید و طوری واکنش نشان می‌دهید که گویی تحت فشار هستید. برای کنار آمدن با آن استرس، غذا می‌خورید. این غذا می‌تواند چیزی شیرین، چیزی نمکی، چیزی چرب یا چیزی باشد که شما از نظر عاطفی به آن وابسته هستید. وقتی آن را می‌خورید احساس بهتری دارید. این چرخه استرس خوردن است و هر بار به شما کمک می‌کند استرستان را کاهش دهید. احساسی خوردن می‌تواند تمام تلاش‌های شما را برای کاهش وزن به هدر دهد. خوردن احساسی معمولا به پرخوری منتهی می‌گردد (این امر معمولا در مورد غذاهای شیرین چرب و پرکالری صادق است)، ولی خبرخوب اینکه اگر شما زمینه خوردن‌های احساسی را دارید، می‌توانید قدم‌هایی را برای دوباره به دست گرفتن کنترل عادت‌های خود بردارید و به اهداف کاهش وزن خود برسید.

پوستر خوردن احساسی

خوردن احساسی مساوی با پرخوری

فرقی نمی‌کند چه موقعیتی باعث خوردن احساسی در شما شود. در نهایت نتیجه مساوی است با پرخوری. وقتی احساس نیاز به پرخوری در فرد ایجاد می‌شود و فرد آن را دنبال می‌کند، در واقع بار گناه ناشی از خوردن و شکست در کاهش وزن هم به مشکلات فرد اضافه می‌گردد و این مسأله می‌تواند به یک چرخه معیوب منتهی گردد: شما به دنبال احساس منفی ناشی از محیط زندگی به پرخوری روی می‌آورید و بعد از پرخوری خود را متهم به شکست در تلاش برای کاهش وزن می‌کنید و باز احساس بدی پیدا کرده و پرخوری می‌کنید.اگر چه احساسات منفی منجر به پرخوری‌های احساسی می‌شوند، اما شما می‌توانید قدم‌هایی برای کنترل این گونه پرخوری‌ها بردارید و اهداف کاهش وزن خود را از نو بسازید.

  • خوردن احساسی: خوردن احساسی، غذا خوردن به شیوه‌ای است که فرد به احساسات منفی مثل استرس، عصبانیت، ترس، ناامیدی و تنهایی با خوردن غذا پاسخ می‌دهد و سعی در سرکوب آنها با خوردن غذا دارد.اتفاق‌های مهم در زندگی ممکن است به خوردن احساسی منجر شوند و کاهش وزن شما را مختل کنند: اخراج یا بیکاری ، فشار مالی، مشکلات سلامتی، ناسازگاری در روابط، استرس‌های شغلی، هوای بد و خستگی. البته پاسخ‌های افراد به این شرایط متفاوت است، برخی ممکن است در مواجهه با این حالات احساسی شدید کمتراز قبل غذا بخورند یا برخی به پرخوری‌های احساسی و هله‌هوله‌خوری روی بیاورند. ممکن است در این حالت هر چیزی راکه راحت‌تر باشد بخورند، بدون اینکه حتی از آن لذت ببرند و به جای مواجهه با شرایطی که برای آنها مطلوب نیست، این شیوه خوردن را انتخاب کنند. شاید شما هم گاهی آن را تجربه کرده باشید و اتوماتیک‌وار در شرایط استرس دنبال شیرینی گشته باشید، بدون اینکه حتی لحظه‌ای به آنچه انجام می‌دهید فکر کنید.

  • استرس را از خود دور نگه دارید: اگر استرس پرخوری را در شما افزایش می‌دهد، از تکنیک‌های مقابله با استرس مثل یوگا، مدیتیشن و یا ریلکسیشن استفاده کنید.

  • تهیه چک لیست: یک لیست تهیه کنید و در مواقعی که گرسنه هستید در آن بنویسید که آیا واقعا گرسنه هستید؟ گرسنگی شما احساسی است یا فیزیکی؟ اگر شما دقایقی قبل چیزی خورده‌اید و معده‌تان خالی نیست، احتمال دارد که واقعا گرسنه نباشید. کمی‌به خودتان وقت بدهید تا این هوس کاذب غذایی بگذرد.

  • یادآمد غذایی تهیه کنید: آنچه را که می‌خورید بنویسید: چقدر و چه زمانی آن را می‌خورید؟ در زمان خوردن چه احساسی دارید و چقدر گرسنه هستید؟ در طول زمان با این تمرین می‌توانید بین غذا و خلق وخو یک ارتباط منطقی پیدا کنید.

  • حمایت شوید: افرادی بیشتر درگیر خوردن‌های احساسی می‌شوند که ارتباطات خوب حمایتی ندارند. از دوستان، خانواده یا یک گروه حمایتگر اجتماعی کمک بخواهید.

  • با وسوسه بجنگید: وقتی واقعا گرسنه نیستید، به جای خوردن با یک پیاده‌روی کوتاه، تماشای یک فیلم، گوش دادن به موسیقی، مطالعه یا گشت و گذار در اینترنت یا تماس با یک دوست، حواس خود را پرت کنید.

  • وسوسه‌ها را دور نگه دارید: اگر اراده کافی ندارید، در خانه غذاهای راحت و آماده نگه ندارید و یا اگر افسرده و عصبانی هستید، برای خرید به سوپرمارکت نروید، تا زمانی که مطمئن شوید که احساسات آرام و متعادلی دارید.

  • میان‌وعده‌های سالم انتخاب کنید: میان‌وعده‌های کم‌چرب وکم‌کالری انتخاب کنید، مثل میوه‌جات، سبزیجات و غلات حجیم شده بدون روغن.

  • خود را محروم نکنید: وقتی دارید یک برنامه کاهش وزن را دنبال می‌کنید و کالری محدودی در رژیم روزانه خود دارید، غذاهای انتخابی شما ممکن است تکراری و خسته کننده باشند و شمارا از آنچه واقعا از آن لذت می‌برید، دور کرده باشد. این شیوه ممکن است هوس‌های خوردن را در شما بیشتر کند، به خصوص در مواردی که احساسی دست به انتخاب می‌زنید. در عوض در برخی مناسبت‌های خاص به خود اجازه دهید مقدار مشخصی از غذای مورد علاقه خودرا بخورید یا از غذاهای مورد علاقه‌تان به شکل کم‌چرب تهیه کنید و از آن لذت ببرید.

  • به اندازه کافی بخوابید: اگر شما خیلی خسته هستید، ممکن است برای افزایش انرژی خود یک میان‌وعده بخورید، اما به جای آن یک چرت بزنید یا زودتر به رختخواب بروید.

پوستر خواب کافی

  • از یک درمانگر کمک بگیرید: اگر بارها خودتان برای کنترل غذاخوردن‌های احساسی تلاش کرده‌اید و شکست خورده‌اید با یک متخصص روانشناسی مشاوره کنید. این درمانگر می‌تواند دلایلی که پشت این خوردن‌های احساسی هست را پیدا کند و مهارت‌های جدیدی را برای جایگزینی به شما بیاموزد. درمانگر می‌تواند اگر به اختلالات خوردن مبتلا باشید، آن را تشخیص دهد (این اختلالات در افرادی که خوردن‌های احساسی دارند، شایع است).

  • خود را ببخشید: اگر شما در دورانی از زندگی خود خوردن‌های احساسی داشته‌اید، خود را ببخشید و از امروز روز تازه و جدیدی را آغاز کنید. از تجربیات خود درس بگیرید و آن را در آینده به کار بگیرید. بر تغییرات مثبت که درعادت‌های غذایی خود ایجاد کرده‌اید، تمرکز کنید و به خود برای تغییرات مثبتی که در جهت سلامت خود ایجاد کرده‌اید، جایزه بدهید.

چگونه بفهمیم که از نظر احساسی غذا می‌خورید؟

درگیر شدن در خوردن عاطفی مکرر یا وارد شدن به یک چرخه پرخوری – که در آن پرخوری می‌کنید و سپس برای مقابله با این پرخوری غذای خود را محدود می‌کنید – می‌تواند برای سلامتی مضر باشد، زیرا می‌تواند منجر به اضافه وزن و احساس شرمندگی یا اختلال کامل خوردن شود. قبل از رسیدن به آن مرحله، باید به برخی از علائم توجه کرد و مراقب باشید که آیا ارتباطتان با بدنتان قطع شده است یا نه و به سؤالات زیر توجه کنید:

  • آیا وقتی از نظر جسمی گرسنه نیستید غذا می‌خورید؟

  • آیا به دلیل بی حوصلگی غذا می‌خورید؟

  • آیا برداشتن کاسه پاپ کورن هنگام تماشای یک برنامه تلویزیونی یا فیلم در شب برای استراحت کردن عادت است؟

  • آیا در یک جلسه بیشتر از حد معمول غذا می‌خورید؟

این نشانه آن است که شما ممکن است از علائم گرسنگی خود جدا شده باشید و در عوض برای پر کردن خلاء عاطفی خود غذا می‌خورید.

  • آیا به دنبال غذاهایی هستید که معمولاً نمی‌خورید، مانند دسر برای شام؟

دسترسی به غذاهایی که در منوی معمول شما نیستند ممکن است نشان دهنده این باشد که شما از طریق خوردن غذا به دنبال آرامش هستید.

  • آیا در زمان‌های غیرعادی غذا می‌خورید؟

اگر خارج از زمان معمول غذا خوردن خود غذا می‌خورید، ممکن است نشانه‌ای از این باشد که شما از روی احساس غذا می‌خورید تا گرسنگی. اگر پاسخ شما به هر یک از این سؤالات مثبت است، ممکن است زمان آن رسیده باشد که یک قدم به عقب بردارید و در نظر بگیرید که چه زمانی و چرا غذا می‌خورید.

چرخه غذا خوردن احساسی

استفاده گهگاهی از غذا به عنوان جایزه، یا برای جشن گرفتن لزوماً چیز بدی نیست. اما زمانی که غذا خوردن مکانیسم مقابله عاطفی اولیه شماست – وقتی اولین انگیزه شما این است که هر زمان که استرس دارید، ناراحت، عصبانی، تنها، خسته یا بی حوصله هستید، یخچال را باز کنید – در یک چرخه ناسالم گیر می‌کنید که در آن احساس یا مشکل واقعی است. گرسنگی عاطفی را نمی‌توان با غذا پر کرد. در هنگام غذا خوردن ممکن است در لحظه احساس خوبی داشته باشد، اما احساساتی که باعث خوردن غذا شده‌اند هنوز وجود دارند و اغلب به دلیل کالری‌های غیرضروری که اخیراً مصرف کرده‌اید، احساس بدتری نسبت به قبل دارید. با تشدید مشکل، یادگیری روش‌های سالم‌تر برای مقابله با احساسات را متوقف می‌کنید، کنترل وزنتان سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود، و احساس ناتوانی فزاینده‌ای نسبت به غذا و احساسات خود می‌کنید. اما مهم نیست که چقدر نسبت به غذا و احساسات خود ناتوان هستید، امکان ایجاد یک تغییر مثبت وجود دارد. شما می‌توانید روش‌های سالم‌تری برای مقابله با احساسات خود، اجتناب از محرک‌ها، غلبه بر هوس‌ها و در نهایت توقف غذا خوردن احساسی بیاموزید.

تفاوت گرسنگی عاطفی و گرسنگی فیزیکی

قبل از اینکه بتوانید از چرخه غذا خوردن احساسی رها شوید، ابتدا باید یاد بگیرید که چگونه بین گرسنگی عاطفی و فیزیکی تمایز قائل شوید. این می‌تواند پیچیده‌تر از آن چیزی باشد که به نظر می‌رسد، به خصوص اگر به طور منظم از غذا برای مقابله با احساسات خود استفاده می‌کنید. گرسنگی عاطفی می‌تواند قدرتمند باشد، بنابراین به راحتی می‌توان آن را با گرسنگی فیزیکی اشتباه گرفت. اما سرنخ‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به تشخیص گرسنگی جسمی و احساسی به دنبال آنها باشید. گرسنگی احساسی به طور ناگهانی بروز می‌کند. در یک لحظه به شما ضربه می زند و احساس طاقت فرسا و فوری برای خوردن می‌کنید. از سوی دیگر، گرسنگی فیزیکی به تدریج بیشتر می‌شود. میل به غذا خوردن احساس ناراحتی ایجاد نمی‌کند یا نیاز به رضایت فوری ندارد مگر اینکه برای مدت طولانی غذا نخورده باشید. گرسنگی عاطفی میل به غذاهای راحتی خاص دارد. وقتی از نظر بدنی گرسنه هستید، تقریباً هر چیزی به نظر خوب می‌رسد – از جمله مواد سالم مانند سبزیجات، اما گرسنگی احساسی میل به غذای ناسالم یا تنقلات شیرین دارد که باعث عجله فوری برای خوردن آن می‌شوند. گرسنگی عاطفی اغلب منجر به خوردن بی فکر می‌شود. قبل از اینکه متوجه شوید، یک کیسه چیپس کامل یا یک پیمانه کامل بستنی خورده‌اید، بدون اینکه واقعاً توجه کنید یا کاملاً از آن لذت ببرید. وقتی در پاسخ به گرسنگی فیزیکی غذا می‌خورید، معمولاً از کاری که انجام می‌دهید آگاه‌تر هستید. گرسنگی عاطفی وقتی سیر می‌شوید ارضا نمی‌شود. بیشتر و بیشتر میل می‌کنید، اغلب غذا می‌خورید تا زمانی که به طرز ناراحت کننده‌ای سیر شوید. از سوی دیگر، برای گرسنگی فیزیکی نیازی به سیر شدن ندارید. وقتی شکم پر است احساس سیری می‌کنید. گرسنگی احساسی در معده نیست. به جای غرغر کردن شکم یا درد شکم، گرسنگی خود را مانند هوسی که نمی‌توانید از سر خود بیرون کنید احساس می‌کنید. شما روی بافت‌ها، طعم‌ها و بوهای خاصی تمرکز کرده‌اید. گرسنگی عاطفی اغلب منجر به پشیمانی، گناه یا شرم می‌شود. وقتی برای رفع گرسنگی جسمی غذا می‌خورید، بعید است احساس گناه یا شرمساری کنید زیرا به سادگی به بدن خود آنچه را که نیاز دارد می‌دهید. اگر بعد از غذا خوردن احساس گناه می‌کنید، احتمالاً به این دلیل است که در اعماق خود می دانید که به دلایل تغذیه‌ای غذا نمی‌خورید.

  • گرسنگی احساسی به طور ناگهانی بروز می‌کند گرسنگی جسمی به تدریج ظاهر می‌شود.

  • احساس گرسنگی عاطفی به نظر می‌رسد که باید فوراً ارضا شود گرسنگی فیزیکی می‌تواند صبر کند.

  • گرسنگی عاطفی میل به غذاهای راحتی خاص دارد گرسنگی فیزیکی برای گزینه‌ها باز است – خیلی چیزها خوب به نظر می‌رسند.

  • گرسنگی احساسی با شکم پر سیر نمی‌شود. گرسنگی جسمی وقتی که سیر شدید متوقف می‌شود.

  • خوردن احساسی باعث ایجاد احساس گناه، ناتوانی و شرم می‌شود خوردن غذا برای رفع گرسنگی جسمی باعث نمی‌شود احساس بدی نسبت به خودتان داشته باشید.

شناسایی کردن محرک‌های غذا خوردن احساسی

اولین قدم در توقف خوردن احساسی، شناسایی محرک‌های شخصی شماست. چه موقعیت‌ها، مکان‌ها یا احساساتی باعث می‌شود به راحتی غذا برسید؟ بیشتر غذا خوردن احساسی با احساسات ناخوشایند مرتبط است، اما همچنین می‌تواند توسط احساسات مثبت، مانند پاداش دادن به خود برای رسیدن به هدف یا جشن گرفتن یک تعطیلات یا رویداد شاد، ایجاد شود.

علل رایج خوردن احساسی

  • فشار: آیا تا به حال متوجه شده‌اید که چگونه استرس شما را گرسنه می‌کند؟ این فقط در ذهن شما نیست. هنگامی که استرس مزمن است، همانطور که اغلب در دنیای پر هرج و مرج و سریع ما وجود دارد، بدن شما سطوح بالایی از هورمون استرس، کورتیزول را تولید می‌کند. کورتیزول میل به غذاهای شور، شیرین و سرخ شده را تحریک می‌کند، غذاهایی که انرژی و لذت را به شما می‌دهند. هر چه استرس کنترل نشده در زندگی شما بیشتر باشد، احتمال اینکه برای تسکین عاطفی به غذا روی بیاورید بیشتر است. غذا خوردن می‌تواند راهی برای خاموش کردن موقت یا “خفه کردن” احساسات ناراحت کننده از جمله خشم، ترس، غم، اضطراب، تنهایی، رنجش و شرم باشد. در حالی که خود را با غذا آرام می‌کنید، می‌توانید از احساسات سختی که ترجیح می‌دهید احساس نکنید، اجتناب کنید.

  • کسالت یا احساس پوچی: آیا تا به حال غذا خورده‌اید تا کاری انجام دهید، خستگی را از بین ببرید، یا به عنوان راهی برای پرکردن خلأ زندگیتان باشد؟ شما احساس عدم ارضا شدن و خالی بودن می‌کنید و غذا راهی برای مشغول کردن و پر کردن وقت شماست. در لحظه، شما را ارضا می‌کند و شما را از احساس بی هدفی و نارضایتی از زندگی‌تان دور می‌کند.

  • عادات دوران کودکی: به خاطرات دوران کودکی خود در مورد غذا فکر کنید. آیا والدینتان به رفتار خوبتان با بستنی جایزه می‌دادند، وقتی کارنامه خوبی گرفتید، شما را برای پیتزا بیرون می‌بردند، یا زمانی که غمگین بودید، برایتان شیرینی سرو کردند؟ این عادت‌ها اغلب می‌توانند به بزرگسالی نیز منتقل شوند. یا ممکن است خوردن شما ناشی از دلتنگی باشد – برای یادآوری خاطرات از کباب کردن همبرگر در حیاط خلوت با پدرتان یا پختن و خوردن کلوچه با مادرتان.

  • تأثیرات اجتماعی: دور هم جمع شدن با افراد دیگر برای یک وعده غذایی راهی عالی برای کاهش استرس است، اما می‌تواند منجر به پرخوری نیز شود. صرفاً به این دلیل که غذا وجود دارد یا به این دلیل که بقیه در حال خوردن هستند، افراط کردن آسان است. همچنین ممکن است در موقعیت‌های اجتماعی به دلیل عصبی بودن پرخوری کنید. یا شاید خانواده یا حلقه دوستانتان شما را به پرخوری تشویق می‌کنند و همراهی با گروه آسان‌تر است. اگر نمی‌دانید چگونه احساسات خود را به گونه‌ای مدیریت کنید که شامل غذا نباشد، نمی‌توانید عادات غذایی خود را برای مدت طولانی کنترل کنید. رژیم‌ها اغلب شکست می‌خورند، زیرا توصیه‌های تغذیه‌ای منطقی را ارائه می‌دهند که فقط در صورتی کار می‌کنند که کنترل آگاهانه بر عادات غذایی خود داشته باشید. برای اینکه غذا خوردن احساسی را متوقف کنید، باید راه‌های دیگری برای برآورده کردن احساسی خود بیابید. درک چرخه غذا خوردن احساسی یا حتی درک محرک‌های خود کافی نیست، اگرچه این اولین قدم بزرگ است. شما به جایگزینی برای غذا نیاز دارید که بتوانید برای رضایت عاطفی به آنها مراجعه کنید.

سخن پایانی

بنابراین مفهوم خوردن عاطفی به معنی تمایل به مصرف در پاسخ به احساسات منفی است و در اصل از نظریه روان شناختی حاصل می‌شود. اگر از افرادی هستید که در شرایط روحی نامطلوب اقدام به خوردن مواد غذایی خاص می‌کنید و نمی‌دانید که چگونه با خوردن عاطفی برخورد کنید، رژیم غذایی شما ممکن است به مشکل بخورد و سلامتی‌تان درخطر بیفتد. خوردن احساسی بهترین تلاش‌ها برای کاهش وزن را خراب کند. امیدوارم از محتوای ورزش درمانی نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که تناسب اندام خود اهمیت میدهند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش دنیای ورزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (682 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (199 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (74 نظر) خلاقیت بامزه یک پدر ایرانی روی کلید کولر حماسه ساز شد/ این یادداشت بانمک پربازدید شد+عکس (64 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (61 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (59 نظر) دسته گل بزرگ و لوکس رضا گلزار و آیسان خانوم برای افتتاحیه سالن زیبایی ساره بیات +عکس/ واقعا گل کاشتین (51 نظر) نگاهی به مراسم عروسی لاکچری و مفصل دختر بزرگ اردوغان در استانبول+عکس/ چه لباس عروس خوشگلی، چه داماد خوش‌تیپی (43 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (42 نظر) شرط جالب رهبر معظم انقلاب برای خواندن خطبه عقد عروس و داماد ایرانی/ ماجرای بخشیدن 86 سکه به آقای داماد چه بود؟ (34 نظر) ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس (33 نظر) خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از موز/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس (30 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (26 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (23 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز چوپان برای تردد بدون دردسر گوسفندانش در سطح شهر+ویدیو/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (19 نظر)
دیگران می‌خوانند   
عکس زیرخاکی از مسعود روشن‌پژوه/ مجری محبوب دهه شصتی ها/خاطراتت با این عکس زنده میشه حملات حزب‌الله به شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل عمیق‌تر شد حرکات جالب شهاب حسینی با نقی و ارسطو در یک برنامه جنجالی!/محسن تنابنده و احمد مهرانفر هم چقد پایه بودن 🤣+ویدیو عاشقانه های جذاب امیر جعفری با ریما رامین فر، همای پایتخت و پسرش آیین/ اشک آدم از این همه عشق درمیاد+عکس تفریحات لاکچری سپیده خداوردی، مرضیه سریال آوای باران در پکن/ بعد از موسیقی و بازیگری اینبار نوبت جهانگردی+عکس امروز، آخرین مهلت توزیع کارت کنکور/ آغاز رقابت داوطلبان از فردا (فیلم)حمام کردن پسر مجری تلوزیون در سینک ظرف شویی/شیطنت های این بچه تمومی نداره /ستاره سادات قطبی هنگ کرده 😂 (ویدئو) شوخی خیلی بانمک یک کاریکاتوریست با رابطه غیرمعمول سحر دولتشاهی و پیمان معادی در سریال "افعی تهران" ببین و یاد بگیر و درست کن / ایده خلاقانه با استفاده از روش های ساده برای تهیه پودر نارگیل در خانه! پوشش و لباس دختر مدرسه‌ای‌های دهه 50 پوشش + عکس عجیب ترین لحظه ضبط شده از مقاومت یک پلنگ برای شکار نوزاد آهو و مادری کردن برای آن / مادر بچه آهو ولش کرد ولی دل پلنگ به رحم اومد (عکس) نگاهی به حیاط باصفای خانه حسن جوهرچی، فرهاد سریال "فاصله ها"، در روزهای نبودنش (عکس) ایده بانمک راننده کامیون برای اعتراض به اقدام دختر مورد علاقه اش تمام بینندگان را از خنده روده بر کرد🤣 (ویدئو) لحظات اشکبار دل کندن مرجانه گلچین از عشق همیشگی اش در دنیای واقعی/ چه عشق عمیقی داشته بهش! عکس هایی دیده نشده از دختر ناصر الدین شاه که ملکه ژست گرفتن جلو دوربین بود! نگاهی به خونه زندگی منوچهر هادی بعد از طلاق از یکتا ناصر/ به سوفیا با باباش چه خوشی میگذره! مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون! (فیلم) اگر فکر می‌کنید مار دو سر افسانه‌ست این ویدئو را ببینید/ مار دو سر واقعی🐍 کودک 5 ساله خرم‌آبادی خاله‌ 14 ساله‌اش را کشت! نگاهی به حیاط اعیانی خانه امیر جعفری و ریما رامین فر/ چه بزرگ و دلباز+ عکس نگاهی به گوشه ای از دکوراسیون خونه ساره بیات با آینه و کنسول مجلل به سبک روکورکو/ ماشالا چه خونه ای+عکس رئیسی از دانشگاه کراچی دکترای افتخاری گرفت اقدام عجیب یک زن در تهران؛ تزئین 12 میلیون تومانی ناخن با طلا 24 عیار! (فیلم) غم فرزاد حسنی از تنهایی اش/ این فرزاد حسنی شناخته شده نیست! حتی باهوش‌ترین افراد هم نتوانسته‌اند اشتباه این تصویر را پیدا کنند/ هوش خود را امتحان کنید گلزار بار و بندیل سفرش را بست/ به کجا چنین شتابان+عکس اشک های عاشقانه امیرعلی نبویان برای همسرش/حواشی داغ امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 عکس دیدنی و فوق‌العاده زیبا از کهکشانی که هابل به تازگی کشف کرده است! (ویدئو) اسباب‌ بازی نیوتن که در سال 1915 میلادی اختراع شد/ قایق موتوری شمعی نوستالژی بچه‌های دهه شصتی رمزگشایی از معمایی عجیب / چرا زنان قاجار سبیل داشتند؟ + تصاویر متفاوت و کمتر دیده شده (تصویر) دانستنی‌های عجیب اما واقعی (28) (عکس) هتل لاکچری شهاب زاهدی در ژاپن بعد از درخشش های اخیر در لیگ این کشور / تاجگذاری آقای گل در سرزمین آفتاب استوری طعنه دار رضا گلزار به نزدیکانش /آقای بازیگر از دوستش ضربه خورد +عکس ویدیویی جالب از نحوۀ عمل سنگ کلیه به روش TUL اوضاع خراب خانه ستاره سادات قطبی/ وقتی 2 دقیقه بچه رو به داداشش میسپاری!😂+ویدیو سلفی جذاب سعیدمهری در ماشین لاکچری و مدل بالایش در هوای بهاری قبرس + عکس یادی کنیم از حماسه هدیه دادن یک عینک ریبن دسته دوم به ادگار داویدز ستاره تیم ملی هلند در برنامه سال تحویل صداوسیما/ بنده خدا میثاقی رو کنف کرد سریع پته شون رو ریخت رو آب! +فیلم (ویدئو) خلاقیت‌‌های کاربردی مختص دانشجویان خوش ذوق مبلغ میلیاردی مهریه ستاره معصومی فاش شد/ مهدی قائدی این مبلغ را پرداخت کرده است! خاطره خنده دار اکبر عبدی از علاقه پدرش به اردبیل و علی دایی و توصیه های تاریخی به مشهورترین سلبریتی دهه شصتی
تیتر امروز   
عکس زیرخاکی از مسعود روشن‌پژوه/ مجری محبوب دهه شصتی ها/خاطراتت با این عکس زنده میشه حملات حزب‌الله به شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل عمیق‌تر شد حرکات جالب شهاب حسینی با نقی و ارسطو در یک برنامه جنجالی!/محسن تنابنده و احمد مهرانفر هم چقد پایه بودن 🤣+ویدیو امروز، آخرین مهلت توزیع کارت کنکور/ آغاز رقابت داوطلبان از فردا (فیلم)حمام کردن پسر مجری تلوزیون در سینک ظرف شویی/شیطنت های این بچه تمومی نداره /ستاره سادات قطبی هنگ کرده 😂 مدیرعامل جدید استقلال ازسوی پتروشیمی خلیج‌فارس / ترکیب صداوسیمایی برای جدال حق‌پخش با تلویزیون! (فیلم) اگر فکر می‌کنید مار دو سر افسانه‌ست این ویدئو را ببینید/ مار دو سر واقعی🐍 کودک 5 ساله خرم‌آبادی خاله‌ 14 ساله‌اش را کشت! رئیسی از دانشگاه کراچی دکترای افتخاری گرفت (فیلم) غم فرزاد حسنی از تنهایی اش/ این فرزاد حسنی شناخته شده نیست! اشک های عاشقانه امیرعلی نبویان برای همسرش/حواشی داغ امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 رمزگشایی از معمایی عجیب / چرا زنان قاجار سبیل داشتند؟ + تصاویر متفاوت و کمتر دیده شده مبلغ میلیاردی مهریه ستاره معصومی فاش شد/ مهدی قائدی این مبلغ را پرداخت کرده است! کشف 2 میلیارد تومان دخانیات قاچاق در این شهر 3 مورد از شگفت انگیزترین اکتشافات مصر باستان؛ از شهر طلایی تا مقبره نفرین‌ شده
منتخب روز   
فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده رودررویی با یک تمساح آن‌ هم فقط با یک ماهیتابه +فیلم متقاضیان عمره بخوانند/ آخرین وضعیت و شرایط ثبت‌نام حج عمره 1403 اعلام شد طرح 100 میلیارد پوندی برادر اسامه بن لادن برای ساخت طولانی ترین پل معلق جهان+عکس