همه آنچه که باید درباره ی رژیم خام خواری بدانید!

  پنجشنبه، 15 خرداد 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
همه آنچه که باید درباره ی رژیم خام خواری بدانید!
ساعدنیوز: هدف تمامی رژیم های غذایی رساندن فرد به وزن دلخواهش است و هر کدام از این رژیم ها یکسری باید ها و نباید ها دارند که در این مطلب راجع به اصول رژیم غذایی خام خواری توضیح داده ایم.

رژیم خام خواری چیست؟

تصویر
رژیم خام خواری از یک دهه پیش مورد توجه قرار گرفت ودر سال های اخیر محبوبیت بیشتری یافت. طرفداران رژیم خام خواری بیشتر وگان ها هستند که معتقدند غذاهای گیاهی باید در طبیعی ترین حالت ( نپخته و فرآوری نشده ) مصرف شود چون آنزیم های طبیعی در غذاهای زنده مزایای فراوانی برای بدن دارند.

چگونه می توان یک رژیم خام خواری را دنبال کرد؟

برای داشتن رژیم خام خواری باید حداقل ۷۵٪ از غذایی که می خورید، خام باشد. بیشتر رژیم های خام خواری به طور عمده از سبزیجات، میوه ها، مغزها و دانه ها تشکیل شده اند. در این رژیم از غلات و حبوبات نیز استفاده نمی شود. اما معمولا باید قبل از مصرف آنها را بخیسانید تا جوانه بزنند.

غذاهایی که می توانید مصرف بکنید

  • همه ی میوه های تازه؛
  • همه ی سبزیجات خام؛
  • مغزها و دانه های خام؛
  • غلات و حبوبات خیسانده شده یا جوانه زده؛
  • میوه ها و گوشت قرمز خشک شده؛
  • شیرمغزها مانند شیر بادام؛
  • کره ی خام مغزها؛
  • روغن زیتون و روغن نارگیل تهیه شده به روش پرس سرد؛
  • غذاهای تخمیری مانند کیمچی و زاواکراوت (کلم ترش)؛
  • جلبک دریایی؛
  • جوانه ها؛
  • در صورت تمایل فرد می تواند از لبنیات و تخم مرغ خام استفاده کند؛
  • در صورت تمایل فرد می تواند از گوشت قرمز و ماهی خام استفاده کند.

غذاهایی که نباید مصرف کنید

  • میوه ها، سبزیجات، گوشت ها و غلات پخته شده؛
  • غذاهای پختنی؛
  • مغزها و دانه های برشته شده؛
  • روغن های تصفیه شده؛
  • نمک خوراکی؛
  • قند، شکر و آرد تصفیه شده؛
  • آبمیوه ها و لبنیات تصفیه شده؛
  • قهوه و چای؛
  • نوشیدنی های الکلی؛
  • پاستا؛
  • شیرینی ها؛
  • چیپس؛
  • سایر غذاها و خوردنی های فراوری شده.

آیا غذاهای خام از غذاهای پخته شده سالم ترند؟

تصویر
طرفداران رژیم خام خواری بر این باورند که خوردن غذاهای خام برای سلامتی انسان ایده آل است. البته بسیاری از باورهای این افراد مبنای علمی ندارند. براساس تحقیقات هر دوی غذاهای خام و پخته فوایدی برای سلامتی دارند. طرفداران رژیم خام خواری معتقدند پختن غذاها باعث تخریب آنزیم های طبیعی موجود در غذاها می شود. آنها بر این باورند که این آنزیم ها برای سلامت انسان و گوارش او حیاتی اند. حرارت بالا می تواند ساختار آنزیم ها را تغییر بدهد. این درحالی است که محیط اسیدی معده نیز خودش ساختار آنزیم ها را تغییر می دهد. بدن خودش آنزیم هایی تولید می کند که انجام فرایندهای شیمیایی مانند گوارش و تولید انرژی را تسهیل بکنند. همچنین طرفداران رژیم خام خواری معتقدند که پختن موجب ازبین رفتن مواد مغذی موجود در غذاها می شود. درواقع پختن برخی مواد مغذی موجود در غذاها مخصوصا ویتامین های محلول در آن، مانند ویتامین B و ویتامین C را کاهش می دهد. این در حالی است که پختن می تواند دسترسی بدن به برخی مواد مغذی و آنتی اکسیدان های دیگر مانند لیکوپن و بتاکاروتن را افزایش بدهد. همچنین پختن به نابودی یا غیرفعال کردن برخی ترکیبات مضر در غذاها کمک می کند. به عنوان مثال پختن غلات و حبوبات موجب کاهش لِکتین و اسید فیتیک می شود. مقادیر بالای این مواد مانع از جذب مواد معدنی توسط بدن می شوند. علاوه براین پختن می تواند باکتری های مضر را از بین ببرد. به همین دلیل گنجاندن هر دوی مواد غذایی خام و پخته در رژیم غذایی مهم است.

آیا رژیم خام خواری سالم است و می توان برای مدت طولانی آن را دنبال کرد؟

دنبال کردن رژیم خام خواری در مدت زمان کوتاه نمی تواند خطرات جدی برای سلامتی به دنبال داشته باشد. اما دنبال کردن این رژیم برای درازمدت می تواند موجب بروز مشکلاتی برای سلامتی بشود. رژیم خام خواری دریافت مقدار کافی کالری، پروتئین، برخی ویتامین ها و مواد معدنی را با سختی مواجه می کند. برخی افراد شاید قادر به دریافت کالری کافی از طریق این رژیم نباشند. شواهد نشان می دهند هرچه نسبت مواد غذایی خام در رژیم غذایی بالاتر برود، برخی خطرات برای سلامتی افزایش می یابد. اگر از مکمل ها استفاده نکنید، با پایان یافتن ذخیره ی ویتامین ها و مواد مغذی در بدن، مشکلاتی برای تان پیش خواهد آمد. به عنوان مثال، دریافت ویتامین B۱۲ و D از رژیم سبزیجات خام کار دشواری است. بااین حال حتی مکمل های غذایی نیز نمی توانند کمبود کالری یا پروتئین دریافتی را جبران بکنند. با مصرف غذاهای خام خطر بروز مسمویت غذایی افزایش می یابد. مخصوصا اگر از لبنیات خام، تخم مرغ و گوشت در رژیم غذایی تان استفاده بکنید. متخصصین تغذیه توصیه می کنند این مواد غذایی تنها زمانی مصرف بشوند که به خوبی پخته یا پاستوریزه شده باشند. رژیم خام خواری به دلایلی می تواند برای افراد چالش هایی به وجود بیاورد. برای کسانی که تازه رژیم خام خواری را شروع می کنند، انتخاب غذا بسیار محدود شده و خودداری از مصرف غذاهای پخته شده باعث می شود تا آنها برای بیرون رفتن و غذاخوردن با دوستان و خانواده با مشکلاتی روبه رو بشوند. خودداری از مصرف غذاهای پخته شده و روش های محدود آماده سازی غذا (غیر از پختن) موجب می شوند، رژیم خام خواری خسته کننده شود. همچنین خوردن غذاهای سرد برای بسیاری از افراد مطلوب و دلپذیر نیست. همچنین علاوه بر موارد بالا غذاهای تازه و ارگانیک گران قیمت هستند و هزینه های آن ممکن است در استطاعت برخی افراد نباشد.

معایب رژیم خام خواری رژیم

۱- سلامت تیروئید: بسیاری از سبزیجات در خانواده سبزیجات چلیپایی مانند کلم، بروکلی، گل کلم و کلم بروکسل دارای گواتروژن هستند. گواتروژن ها؛ ترکیبات طبیعی در بعضی غذاها هستند که عملکرد تیروئید را مسدود می کنند و سبب ابتلای فرد به گواتر یا کم کاری تیروئید می شود. کسانی عملکرد تیروئیدشان ضعیف است و یا مبتلا به اختلال تیروئید هستند گواتروژن قابلیت تیروئید برای تولید هورمون های مهم را مختل می کند. گواتروژن با حرارت غیر فعال می شود بنابراین پختن سبزیجات سبب می شود این افراد سبزیجات چلیپایی را مصرف کنند. رژیم خام خواری از این لحاظ به هیچ وجه مناسب نیست.
۲- سلامت گوارش: هضم سبزیجات خام برای سیستم گوارش کار ساده ای نیست. گیاهان و سبزیجات دارای سلولز و دیگر ساختارهای فیبروزی هستند که معده انسان برای هضمشان باید به سختی کار کند. معده انسان مانند دیگر حیوانات گیاه خوار مثلا گاو ساخته نشده است. بسیاری از این حیوانات معده اضافی دارند که سبزیجات خورده شده را تجریه و هضم می کند. متاسفانه انسان ها معده اضافی ندارند تا تمام فیبروزها و سلولز های موجود در سبزیجات را هضم کنند، به همین دلیل هضم فیبر موجود در سبزیجات برای ما بسیار دشوار است. وقتی مرتب غذاهایی بخوریم که سیستم گوارش قادر به هضم نیست قابلیت هضم غذای بدن به مرور ضعیف می شود. سیستم گوارش ضعیف شده احتمال ابتلای فرد به نفخ، سوء هاضمه، یبوست یا اسهال، افزایش وزن، سوء تغذیه، آلرژی به غذا و کاهش قدرت سیستم ایمنی را افزایش می دهد. سیستم گوارش بدن، عنصری کلیدی برای سلامت است. بنابراین مهم است مطمئن شوید سالم است و به خوبی کار می کند.
۳- جذب مواد مغذی: اگر قادر به هضم غذا نباشیم احتمال جذب نکردن مواد مغذی موجود در غذاها بالا می رود. بسیاری از مواد مغذی موجود در سبزیجات در قسمت فیبرهای سخت آنها ذخیره شده اند. تنها در صورتی از فیبر سبزیجات استفاده می کنیم که خودمان از قبل آنها را تجزیه کنیم چون بدن قادر به انجام این کار نیست. پختن سبزیجات با دمای کم یا متوسط معمولا برای شکستن فیبر سبزیجات کافی است و بدن در این شرایط قادر به جذب مواد معدنی و مواد مغذی آنها است. هرچند گاهی اوقات سالاد خوردن ضرری برای سیستم گوارش ندارد اما اگر به صورت روزانه از غذاهای خام استفاده کنید باید مواظب باشید تا با مشکلات احتمالی سلامتتان تداخل نداشته باشد و کار را برایتان دشوارتر نکند. همه غذاها نباید پخته شوند و بعضی از آنها به صورت خام مزیت های بیشتری برای بدن دارند اما اگر می خواهید به صورت جدی وارد خام خواری شوید بهتر است دوباره فکر کنید.
4- ازدیاد مس: حبوبات و منابع پروتئین گیاهی دارای مقدار زیادی عنصر مس و مقدار کمی از عنصر روی می باشند و امروزه اکثر افراد دارای مس مازاد در بدنشان می باشند.

5- مقدار زیاد کربوهیدرات: حبوبات و غلات دارای مقدار زیادی کربوهیدرات می باشند، مصرف بی رویه آن ها باعث تولید بیش از حد آنزیم های گوارشی و هورمون انسولین و تخلیه بدن از عناصر مفید مانند روی، کرم و منگنز می شود.
6- کمبود پروتئین: منابع گیاهی معمولا دارای مقدار پروتئین کم و یا دارای پروتئینی با کیفیت پایین می باشند. اسیدهای آمینه Taurine ،Methionine ،Carnitine ،Cysteine به میزان بسیار کم در منابع گیاهی وجود دارند، این اسیدهای آمینه برای تصفیه کبد و سم زدایی و دفع فلزات اضافی از بدن ضروریند، بدون آن ها بدن نمی تواند سموم را به طور صحیح و کامل دفع نماید. همچنین کمبود پروتئین در برنامه غذایی در طولانی مدت عوارضی مانند ریزش موها، کاهش توده عضلات، ضعف بدنی و غیره را بدنبال خواهد داشت.
7- کمبود شدید ویتامین دی: ماهی، گوشت و تخم مرغ منابع اصلی ویتامین دی هستند که برنامه های غذایی گیاه خواری فاقد آن هاست.
8- ویتامین B12 : ویتامین B12 فقط در منابع حیوانی و گوشت یافت می شود، کمبود آن بسیار خطرناک و با عوارضی جسمی و روانی شدید مانند از دست دادن حافظه، کم خونی کشنده، تخریب سیستم اعصاب، مشکلات گوارش، ریزش مو و... همراه است.
9- طبیعت سرد: منابع گیاهی بخصوص میوه ها و اکثر حبوبات دارای طبیعت بسیار سرد می باشند، که مصرف طولانی مدت آن ها سبب کاهش سرعت متابولیزم بدن شده و عوارضی را به همراه خواهد داشت. امروزه اکثر افراد دارای بدنی با طبیعت سرد می باشند.

در نهایت ...

بنا بر تجربه و تحقیقات هیچ گاه رژیم های گیاه خواری را برای مدت طولانی توصیه نمی کنیم، در خیلی از افراد سبب ایجاد ناراحتی های جدی و عوارض سخت می گردد که جبران آن ها و تنظیم مجدد بدن گاهی بسیار دشوار و مستلزم صرف زمان و برنامه های درمانی طولانی مدت است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (207 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (84 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (44 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (35 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (33 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (29 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (25 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (24 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
واگذاری سرپرستی فرزندان افغانی به ایرانیان واقعیت دارد؟
نگاهی به مهریه هوش پران همسر دوم علی دایی که آنچنانی هم نبود!
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید
طلایی های کشتی در المپیک پاریس پول یک لندکروز صفر کیلومتر را جایزه خواهند گرفت +سند
کرایه اولین خانه اجاره‌ای رهبر انقلاب بعد از ازدواج در 25 سالگی/ 2 اتاقی که متعلق به یکی از فامیل های نزدیک ایشان بود
چگونه در شب‌های گرم تابستان راحت‌تر بخوابیم؟/ 10 ترفند طلایی و کاربردی برای خواب آرام
تابستان کجایِ شمال بریم؟ / معرفی 12 نقطه که فقط شمال بازها می‌شناسند!
رونمایی سامسونگ از اولین حلقه هوشمند خود؛ «گلکسی رینگ» چیست؟
ناسا یک باکتری جهش‌یافته و خطرناک را در فضا کشف کرد
چگونه یک عینک آفتابی خوب انتخاب کنیم؟
(ویدئو+ عکس)حادثه خطرناک برای رئیس جمهور در شب تاسوعا/هجوم مردم برای سلفی گرفت با مسعود پزشکیان دردسر ساز شد
(ویدیو) یادی بکنیم از تست بازیگری شاهکار امین حیایی در حضور سیروس الوند و خسرو شکیبایی/از اولش بهترین بوده، فقط ببین چجوری ادای خسرو شکیبایی رو هم رو‌در‌ روی خودش درمیاره
بیوگرافی و زندگی خصوصی الناز ملک، سیمای سریال زخم کاری و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
بازیگر زن سریال پدر سالار: 3 همسر و 3 فرزندم را از دست داده‌ام+عکس
تصاویر حیرت انگیز از خانه حریری تبریز/ نخستین موزه مطبوعاتی ایران/ معماری فوق العاده قاجار
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت