ساعدنیوز
ساعدنیوز

همه چیز در مورد حساب وکالتی سامانه یکپارچه خودرو!

  سه شنبه، 02 خرداد 1402   زمان مطالعه 8 دقیقه
همه چیز در مورد حساب وکالتی سامانه یکپارچه خودرو!
داشتن حساب وکالتی سامانه یکپارچه عرضه خودرو از جمله مهم ترین مراحلی است که متقاضیان خودرو از این سامانه باید از آن برخوردار بوده و با نحوه افتتاح حساب و تمدید آن آشنایی داشته باشند زیرا در غیر این صورت، امکان خرید خودرو با قیمت کارخانه و بدون قرعه کشی میسر نخواهد بود. در ادامه هر آنچه که باید در مورد حساب وکالتی لازم است بدانید ارائه خواهیم داد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای حذف قرعه کشی خودرو و بهره بردن تمامی شهروندان، از امکان خرید ماشین، به قیمت کارخانه، همچنین، برای برقراری توازن میان عرضه و تولید خودرو و تقاضای آن، طرح فروش یکپارچه خودرو را پیش بینی و در این راستا، سامانه طرح فروش یکپارچه خودرو را راه اندازی نمود.

شرایط افتتاح حساب وکالتی سامانه یکپارچه

  • قبل از ذکر شرایط افتتاح حساب وکالتی سامانه یکپارچه خودرو، لازم به توضیح است که متقاضی خرید ماشین از شرکت های خودرو سازی ای که خودرو خود را از طریق این سامانه، بدون قرعه کشی، به متقاضیان و شهروندان می فروشند، باید سه مرحله را طی نماید.

  • اولین مرحله از این سه مرحله، پیش‌ ثبت نام متقاضیان، برای لیست نوبت دهی می باشد و لازمه انجام این امر، داشتن حساب وکالتی، در بانک های عاملی است که شرکت خودرو ساز مورد نظر فرد، نظیر ایران خودرو، کرمان موتور و .... معرفی کرده اند.

  • بدین صورت که متقاضی خرید ماشین، باید مبلغی را که شرکت خودرو ساز مورد نظر او، برای حساب وکالتی اعلام نموده، در بانک های عامل مد نظر شرکت خودرو ساز، به‌ نام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، واریز کرده و تا زمان اعلام نتایج نوبت دهی یا هر زمانی که خودرو ساز اعلام کند، اقدام به مسدود سازی پول حساب وکالتی نماید؛ در غیر این صورت، پیش ثبت نام یا ثبت نام او، ملغی خواهد شد. با این توضیحات، شرایط افتتاح حساب وکالتی سامانه یکپارچه عرضه خودرو عبارتند از:

  1. متقاضی، حداقل 18 ساله، دارای گواهینامه رانندگی معتبر، یعنی دارای تاریخ اعتبار و همچنین، دارای سایر مدارک مورد نیاز این امر، یعنی مدارک هویتی باشد.

  2. متقاضی، حساب وکالتی را به نام خود، آن هم در بانک عاملی که شرکت خودرو ساز مورد نظر او، نظیر ایران خودرو، کرمان موتور و... برای حساب وکالتی خرید ماشین از سامانه فروش یکپارچه خودرو، معرفی کرده اند، افتتاح نماید.

  3. متقاضی، مبلغ مورد نظر حساب وکالتی را به نام به‌ نام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، واریز نموده و وجه را مسدود و بلوکه نماید؛ چراکه در غیر این صورت، یعنی در صورت برداشت وجه و بلوکه نکردن آن، ثبت نام یا پیش ثبت نام او، ملغی خواهد شد.

  4. متقاضی، دارای پلاک انتظامی فعال نبوده و طی 48 ماهه گذشته، در شرکت‌ های ایران خودرو و سایپا و طی 24 ماهه گذشته از سایر شرکت‌ های خودروسازی، نسبت به ثبت نام و یا صدور فاکتور (تمامی روش‌های فروش سامانه خودروسازان، بورس کالا و ...) اقدام ننموده‌ باشد.

نحوه افتتاح حساب وکالتی

یکی از پرسش های رایج افراد متمایل به خرید خودرو از سامانه فروش یکپارچه ماشین، مبنی بر این است که چگونه حساب وکالتی باز کنیم و آیا ایجاد غیر حضوری حساب وکالتی، در بانک های عامل مد نظر خودرو سازان، میسر است؟ لذا، در این بخش، نحوه افتتاح حساب وکالتی سامانه یکپارچه عرضه خودرو، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

  • در پاسخ به این پرسش که حساب وکالتی سامانه یکپارچه خود را چگونه باز کنیم، باید گفت، این امر، هم به صورت حضوری و هم به صورت غیر حضوری، امکان پذیر است و ایجاد حساب وکالتی غیر حضوری یا اینترنتی، صرفا بسته به بانک عامل شرکت مورد نظر خودروسازی دارد که فرد، قصد دارد از طریق سامانه فروش یکپارچه خودرو، اقدام به خرید خودرو از او نماید.

  • با این توضیح که چنانچه فرد، در بانک عامل مورد نظر خودرو ساز، حساب داشته و بانک عامل نیز، از سایت و سامانه اینترنتی، برخوردار بوده، کافی است تا متقاضی، به سامانه بانک مورد نظر خود، مراجعه کرده و نسبت به وکالتی نمودن حساب خود، به نام حساب وکالتی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اقدام کند. همچنین، در شرایطی که فرد در بانک عامل، حساب نداشته و در سامانه بانک، امکان افتتاح حساب آنلاین وجود دارد، متقاضی می تواند، آنلاین، در بانک عامل، اقدام به افتتاح حساب وکالتی سامانه یکپارچه عرضه خودرو نماید.

  • اما، در شرایطی که بانک عامل مد نظر شرکت خودرو سازی که فرد، قصد خرید خودرو از آن را دارد، سایت اینترنتی نداشته و یا فرد، در آن بانک حساب بانکی ندارد، در پاسخ به این پرسش که حساب وکالتی سامانه یکپارچه خود را چگونه ایجاد کنیم؟ باید گفت، فرد باید، با در دست داشتن مدارک لازم، همچنین مبلغ مورد نیاز برای حساب وکالتی، به بانک عامل مد نظر خودرو ساز، مراجعه و اقدام به افتتاح حساب وکالتی به نام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نماید.

تمدید حساب وکالتی سامانه یکپارچه خودرو

چگونگی و امکان تمدید حساب وکالتی سامانه یکپارچه خودرو، پرسش اغلب افرادی است که پیش از این، در طرح های گذشته ثبت نام نموده اند اما به هر دلیلی، موفق به استفاده از امتیاز خود نگشته اند و اکنون، قصد دارند در اردیبهشت ماه سال 1402، مجددا، در سامانه فروش یکپارچه خودرو، ثبت نام و اقدام به خرید خودرو نمایند.

  • در وهله اول باید اشاره کرد، بنا بر تبصره 3 آخرین اطلاعیه ای که در سامانه esalecar.ir قرار داده شده و مقرر می دارد: " امکان ثبت نام هر متقاضی که پیش از این، در لیست نوبت دهی طرح اول سامانه یکپارچه و خودروهای وارداتی قرار گرفته اند، وجود ندارد مگر آنکه انصراف خود را تا تاریخ 1402/02/20 در سامانه های مربوطه ثبت نماید." باید گفت؛

  • در صورتی که متقاضی، در طرح های قبلی و مذکور در تبصره ماده 3، ثبت نام بوده و تا تاریخ 1402/02/20، انصراف نداده، حتی در صورت داشتن حساب وکالتی، نمی تواند اقدام به پیش ثبت نام و ثبت نام مجدد نموده یا در صورت وجود امکان تمدید، حساب وکالتی خود را تمدید کند.

  • در شرایطی که متقاضی، پیش از این، حساب وکالتی داشته، اقدام به انصراف تا تاریخ مذکور نیز نموده، با توجه به اینکه در اطلاعیه این دوره، تصریح شده "وکالتی نمودن حساب شخصی متقاضی، به‌ نام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان" صورت گیرد، برای تمدید، دو حالت، متصور است؛

  • اول اینکه، در صورتی که حساب وکالتی فرد در بانک عامل مورد نظر خودرو سازی که متقاضی، قصد خرید ماشین از آن را دارد بوده، فرد باید، به بانک، مراجعه و در صورت امکان، اقدام به وکالتی نمودن حساب، به‌ نام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نماید و در صورت عدم امکان، مجددا، تحت عنوان حساب وکالتی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، حساب وکالتی ایجاد کند.

  • دوم اینکه، اگر فرد تا کنون، حساب وکالتی نداشته یا حساب او، در بانک های عامل مورد نظر شرکت خودرو سازی که فرد، قصد خرید خودرو از آن را دارد نیست، امکان تمدید، وجود ندارد و فرد باید به بانک عامل مد نظر خودرو ساز رفته و اقدام به افتتاح حساب وکالتی، به‌ نام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نماید.

مبلغ حساب وکالتی سامانه یکپارچه خودرو

همانطور که در تیترهای قبلی مقاله ذکر شد، برای خرید ماشین از سامانه یکپارچه فروش خودرو، فرد باید، حساب وکالتی سامانه یکپارچه عرضه خودرو داشته و از سایر شرایطی که برای استفاده از این طرح، ذکر شده، برخوردار باشد.

  • از جمله شرایطی که برای حساب وکالتی سامانه فروش یکپارچه خودرو، وجود دارد و باید مد نظر متقاضی قرار گیرد، بلوکه کردن مبلغی مشخص، در حساب وکالتی است و این امر، سبب طرح این پرسش می گردد که مبلغ حساب وکالتی سامانه یکپارچه خودرو چقدر است؟

  • در پاسخ به این پرسش، باید گفت، در گذشته و طرح های قبلی، هر خودرو ساز، به تناسب خودرو، مبلغی متفاوت را ذکر می کرد اما، بر اساس آخرین اطلاعیه، تا زمان نگارش این محتوا، یعنی اردیبهشت ماه سال 1402، مبلغ حساب وکالتی سامانه یکپارچه عرضه خودرو، برای تمامی شرکت های خودرو سازی، اعم از کرمان موتور، سایپا، مدیران خودرو و فردا موتورز، 100 میلیون تومان است و این مبلغ، باید تا زمان اعلام نتایج نوبت دهی یا هر زمانی که خودرو ساز اعلام کند، در حساب، مسدود بماند.

بانک های عامل حساب وکالتی سامانه یکپارچه عرضه خودرو

در خصوص بانک های عامل حساب وکالتی سامانه یکپارچه عرضه خودرو، لازم به توضیح است که با توجه به اینکه 4 شرکت خودرو سازی، اعم از سایپا، ایران خودرو، فراز موتورز و کرمان موتور، در طرح فروش خودرو، از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودرو، شرکت کرده اند، نمی توان بانک های عامل یکسانی را برای حساب وکالتی سامانه یکپارچه عرضه خودرو نام برد.

  • چرا که هر شرکت خودرو سازی، بانک های عامل مد نظر خود را اعلام می نماید و چنانچه شخص بخواهد از شرکت مد نظر خود، به عنوان مثال، کرمان موتور، خودرو تهیه کند، باید در بانک عاملی که کرمان موتور، برای حساب وکالتی، اعلام کرده، اقدام به افتتاح حساب وکالتی نماید.

  • بانک های عامل حساب وکالتی ایران خودرو که البته در آینده، ممکن است، تغییر کرده و یا بر تعداد آن ها افزوده شود، تا کنون، بانک رسالت، اقتصاد نوین، آینده، مهر ایران، صادرات، رفاه، ملی، پارسیان، ملت، تجارت، پاسارگاد، توسعه تعاون، دی، کشاورزی، ایران‌زمین، پست بانک و موسسه اعتباری ملل و سپه می باشد.

  • بانک های عامل شرکت بهمن موتور، تا زمان نگارش این محتوا برای افتتاح حساب وکالتی، عبارتند از، بانک های تجارت، ملت و پارسیان، که البته، ممکن است در آینده، بر تعداد آن ها افزوده، یا از تعداد آن ها، کسر گردد.

  • بانک های عامل مدیران موتورز، بانک های گردشگری، سپه، صادرات، تجارت بوده و ممکن است باز هم به تعداد این بانک ها افزوده شود و بانک های عامل کرمان موتور، تا زمان نگارش این مقاله، یعنی 23 اردیبهشت 1402، هنوز مشخص نیست، و طی بخشنامه انتشاری از این شرکت در آینده، مشخص خواهد شد.

سخن پایانی

بنابراین مقصود از حساب وکالتی سامانه یکپارچه عرضه خودرو، حسابی است که متقاضیان خرید خودرو شرکت های خودرو سازی مختلف از طریق این سامانه، باید افتتاح نمایند و مبلغ 100 میلیون تومان را برای مدتی معین، در حساب خود بلوکه کنند. نحوه افتتاح و یا تمدید این حساب، با مراجعه به بانک های عاملی بوده که هر شرکت خودرو ساز، معرفی کرده است. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (1284 نظر) رهبر معظم انقلاب چه میوه هایی را برای حفظ سلامتی خود میل می کنند؟ (381 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (302 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (121 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (73 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز چوپان برای تردد بدون دردسر گوسفندانش در سطح شهر+ویدیو/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (61 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (61 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (60 نظر) ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس (47 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (45 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (40 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک بقال تبریزی برای کودکان حماسه ساز شد/ درک و شعور ایشون ستودنیه+عکس (34 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (32 نظر) نگاهی به ماشین لاکچری و خارجی محسن تنابنده، نقیِ پایتخت+عکس/ صبر و لبخند در برابر درخواست مردم برای گرفتن عکس سلفی (32 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (28 نظر)
دیگران می‌خوانند   
فال روزانه امروز یکشنبه 2 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 2 اردیبهشت ماه 1403 ابراز علاقه و احساسات به پژمان جمشیدی به سبک هموطن اصفهانی+عکس/ همه جا باید این سند افتخارش رو گوشزد کنن آزار و قتل زن جوان در حمام ؛ بکشیدم یا آزادم کنید! فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 + فیلم چیدمان خوراکی های خوشمزه ساره بیات روی میز ناهارخوری خوشگلش / چه ضیافتی به پا کرده+عکس خاطرات دردناک و تکان دهنده رهبر انقلاب از بازداشتشان در دوران پهلوی +فیلم بیوگرافی و زندگینامۀ محسن آزمایش مدیر کارخانۀ لوازم خانگی آزمایش سگ‌های ولگرد یک دانش‌آموز را تکه و پاره کردند + عکس دلبری عاشقانه ستاره سادات قطبی برای همسرش با پختن یک غذای خوشمزه و پرطرفدار+عکس نگاهی به خونه زندگی لوکس و پُر از عتیقه جات فائزه هاشمی رفسنجانی، دختر مرحوم هاشمی رفسنجانی+ویدیو/ خونه نه، انگار آنتیک فروشیه خونه زندگی لوکس و هوش پران مازیار لرستانی با دکوراسیون ماکسیمال/ خونه نگو کاخ بگو بیوگرافی و زندگی خصوصی پردیس پورعابدینی، فرشته سریال گناه فرشته و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی مراحل صدور جواز تاسیس چقدر زمان می‌برد؟ رونمایی از مادر کم سن و سال و چادری امید نورافکن ستاره فوتبال/ سایه شون مستدام +عکس ایده جالب مرد خوش ذوق ایرانی در ساخت آکواریوم با تایر کهنه ماشین+ویدیو/ مغز اینو باید طلا گرفت جشن تولد تک نفره و لاکچری مرتضی پورعلی گنجی با یک کیک ساده در یک رستوران لوکس به صرف شام/ مبارکا باشه واکنش اینستاگرامی مازیار لرستانی به ماجرای پیشنهاد ازدواجش با رابعه اسکویی+عکس خلاقیت متفکرانه شهرداری جویبار در ساخت نماد مردان کشتی گیر/ آدم حَظ میکنه از معرفی خوب شهرشون +عکس دورهمی خانوادگی یوسف کرمی ستاره سابق تکواندو در کنار همسر و 2 فرزندش/همیشه به خوشی قهرمان+ عکس پذیرایی با دل و جان از پدر و مادر به سبک ساره بیات با رونمایی از فنجان چایی مخصوص عزیزانش+عکس/ عجب بالکن باصفایی داره😍 (ویدیو) کلیپ نوستالژی و خاطره‌انگیز بازم مدرسه‌ام دیر شد! / کاش هنوز مدرسه‌اش دیر می‌شد! (ویدئو) برخورد زبالۀ فضایی با سقف یک خانه در فلوریدا/ اتفاقی با احتمال وقوع یک درصدی که برای خانواده‌ای بدشانس رخ داد! رونمایی نجمه جودکی مجری ایرانی از آباژور خوشگل اتاق خوابش/ چه خلاقانه ساخته شده +عکس رونمایی ستاره سادات قطبی از ناهار ساده ولی همه‌پسندش/ نوش جان خانم مجری+عکس رونمایی سپیده بزمی پور، همسر شاهرخ استخری از غذای خوشرنگ و لعابش در مسافرت بدون خانواده به اسپانیا+عکس/ نوش جونتون نگاهی به ماشین لوکس و شاسی بلند مژده لواسانی، مجری پرانرژی ایرانی/ این ماشین نیست هواپیماست+عکس اشتباه خنده دار یک دانش آموز در پاسخ به سوال امتحان ریاضی/ هیتلر هم مغز اینو نداشت +فیلم حیاط باصفای خانه پدری حامد سلطانی قبل و بعد تخریب+عکس/ خانه ای با تابِ دوران بچگی آقای مجری و زیرزمین نوستالژیک خانه ‌های ایرانی روایت تکان دهنده محافظ آیت الله خامنه ای از روز ترور ایشان/ اتفاق جالبی که جان رهبر را نجات داد رونمایی از کودکی ناز و بامزه علی صالحی، بدشانس‌ترین بازیگر سریال نون خ/ چقدر گوگولی و بانمک+عکس خلاقیت جالب و منحصربفرد یک پدر در ایجاد فضای شهربازی در خانه و پول خرج نکردن در مکان مورد علاقه بچه‌ها+ویدیو/ به این باید اُسکار صرفه جویی در هزینه ها رو بدن خلاقیت بی نظیر اُوستا نجار برای ساخت صندلی چوبی مخصوص حیاط خانه/ باید دکترای افتخاری بدن بهش +عکس عکس دلبر و احساسی از گلوریا هاردی و پدر باکلاس فرانسوی‌اش در یک پارک باصفا/ مهربونی از چشماش میباره+عکس خلاقیت خنده دار و تکرار نشدنی راننده خاور در افشای دلیل جواب منفیِ دختر موردعلاقه‌اش +عکس/ سلطان رازداریِ جاده خودتی و بس😂 نگاهی به ماشین نوستالژیک و باکلاس امیرمحمد یزدانی کشتی مدال آور کشتی/ این ماشین آرزوی خیلیاست +عکس (ویدیو) منظره‌ای بی‌بدیل از خلیج فارس که از ایستگاه فضایی ثبت شد! خلاقیت منحصر به فرد و جالب دانشجویی برای ساختن میز تلویزیون با چرخ فروشگاه در خوابگاه پسرانه/ این کار به مغز انیشتن هم خُطور نمیکرد+عکس تصویری از سالگرد ازدواج عاشقانه رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی در یک رستوران شیک/ حیف این همه عشق و علاقه+عکس
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 2 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 2 اردیبهشت ماه 1403 آزار و قتل زن جوان در حمام ؛ بکشیدم یا آزادم کنید! فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 2 اردیبهشت 1403 + فیلم سگ‌های ولگرد یک دانش‌آموز را تکه و پاره کردند + عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی پردیس پورعابدینی، فرشته سریال گناه فرشته و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی روایت تکان دهنده محافظ آیت الله خامنه ای از روز ترور ایشان/ اتفاق جالبی که جان رهبر را نجات داد امتحانات نهایی باعث حذف کنکور خواهد شد! صفر تا صد برگزاری کنکور زیر ذره‌بین پلیس فتا نگاهی به بزرگترین و عظیم الجثه‌ترین مار زنده دنیا/ این موجود چند متر است و کجا زندگی می‌کند؟+عکس کشف موجودی بزرگ‌تر از نهنگ! محل زندگی این جانور کجا بوده است؟ کشتن صاحب مزونِ لباس 50 ساله به دست دختر 11 ساله در حمایت از مادرش در این شهر! تنها عمل جراحی رهبر معظم انقلاب که بدون بیهوشی ایشان انجام شد/ تنت به ناز طبیبان نیاز مباد وجود نازکت آزرده گزند مباد