هندوانه ابوجهل و لاغری

  شنبه، 26 آذر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
هندوانه ابوجهل و لاغری
هندوانه ابوجهل یکی از گیاهان موثر در لاغری محسوب می شود. می خواهیم خواص این گیاه را برای تاثیر در لاغری بررسی کنیم. همراه ساعد نیوز باشید.

هندوانه ابوجهل گیاهی از خانواده کدوییان است. البته باید در نظر داشته باشد که خانواده کدوییان تنوع بسیار بالایی دارند. هندوانه ابوجهل نیز یکی از انواع آنها است. اما معمولا کمتر به تاثیراتی که با مصرف آن به بدن می رسد پرداخته می شود. از دیگر نام های هندوانه ابوجهل می توان به مواردی مانند چي باروال، خربزه روباه، حنظل، عجاف، فنك، كسلس، مرارة الصحاري، بشبش، دوقوقينا، علقم، كبست، كولوكنت، اندراين، مليا، شرنگ، كوت، خيارگرگو، قولووافيقيس، فولو، حدج، دوقيثا، قثاء النعام، اغرليوس، اندران و تنبري اشاره کرد. این میوه خواص بسیاری دارد که در این مقاله به نکات مهمی در رابطه با آن خواهیم پرداخت.

هندوانه ابوجهل

هندوانه ابوجهل یک گیاه علفی یک ساله با ساقه خزنده است و نام علمی هندوانه ابوجهل Citrulus colocynthis Schrad است که از تیره کدو (Cucurbitaceae ) بوده و به صورت بوته هایی گسترده بر روی زمین هستند و در مناطق جنوبی ایران مانند جزیره قشم، بلوچستان، جهرم و بعضی نقاط دیگر می روید. رنگ میوه آن هنگامی که کاملا رسیده باشد به رنگ زرد است. هندوانه ابوجهل بوی تندی دارد و مزه آن تلخ است. وجود ماده کوکوربیتاسین به هندوانه ابوجهل خاصیت دارویی داده است در واقع هندوانه ابوجهل یک میوه دارویی است تا خوراکی. هندوانه از این خانواده محسوب می شود. جالب است بدانید گیاه این میوه در برخی از شهرها به صورت وحشی رشد می کند و اغلب بومی جنوب ایران شناخته می شود.

خواص هندوانه ابوجهل در طب اسلامی

از نظر ظاهر شباهت زیادی به هندوانه های معمولی داشته اما از نظر سایز و اندازه نسبت به آن ها کوچک تر است. طعم این هندوانه ابوجهل تلخ است. علاوه بر سایز و اندازه، اصلی ترین تفاوت این گیاه با هندوانه معمولی، طعم تلخ آن است. بوته های این گیاه دارویی معمولا بسیار میوه می دهند. حنظل یا هندوانه ابوجهل دارای پوسته نازک و سبز یا زرد رنگ و همچنین دانه های قهوه ای رنگ و شفاف است. دانه هایی موجود در داخل این میوه ها مصرف دارویی داشته و در اکثر عطاری ها می توانید از این دانه ها پیدا کنید. از خواص هندوانه ابوجهل می توان به مواردی مانند ضد بیماری بلغم، مسهل بسیار قوی، درمان کننده کبد، آنتی بیوتیک قوی، ضد نقرس، درمان کننده صدای گوش، ضد سردرد و درد شقیقه، درمان کننده سیاتیک، درمان بیماری سرع، ضد بیماری قند، ضد خارش پوست، درمان کننده سفید شدن مو، جلو گیری از سکته مغزی، قاعده آور، ضد کرم معده و کرم کدو، پادزهر سم عقرب و مار اشاره کرد. هندوانه ابوجهل که در طب اسلامی و طب سنتی به آن حنظل نیز می گویند دارای طبع گرم و خشک است. برای دیابت افراد با مزاج سرد کاربرد موثری دارد.

خواص هندوانه ابوجهل برای گوارش

یکی دیگر از خواص بی نظیر هندوانه ابوجهل کمک به حفظ سلامت دستگاه گوارش است. هندوانه ابوجهل می تواند به درمان یبوست، مشکلات کبدی و مشکلات کیسه صفرا کمک کرده و برای دستگاه گوارش مفید باشد. یکی از خواص هندوانه ابوجهل این است که مانند ملین عمل می کند و برای درمان یبوست مفید و موثر است. اما توجه داشته باشید که مصرف این گیاه دارویی برای افرادی که مبتلا به ورم روده هستند توصیه نمی شود.

هندوانه ابوجهل برای لاغری

سایر خواص هندوانه ابوجهل

این گیاه خاصیت آنتی بیوتیکی هم دارد و برای سم حشراتی مانند مار و عقرب به عنوان پادزهر عمل می کند. برای درمان سیاتیک، درد مفاصل، واریس و نقرس روغن هندوانه ابوجهل را روی عصب می مالند. مطالعات انجام شده نشان می دهد که این میوه خاصیت ضدسرطانی دارد و می تواند در جلوگیری از رشد سلول های سرطانی تأثیرگذار باشد.

خواص هندوانه ابجهل برای لاغری

یکی دیگر از محبوب ترین خواص هندوانه ابوجهل کمک به کاهش وزن و دستیابی به تناسب اندام است. هندوانه ابوجهل موجب سوزاندن چربی های اضافی بدن می شود و به لاغری کمک می کند. از طرف دیگر یبوست نیز باعث چاقی می شود و گفتیم که یکی از خواص هندوانه ابوجهل درمان یبوست است. توجه کنید که برای کاهش وزن در مصرف هندوانه ابوجهل زیاده روی و افراط نکنید. حتما برای میزان مصرفی ایمن هندوانه ابوجهل با پزشک متخصص مشورت کنید زیرا ممکن است زیاده روی در مصرف هندوانه ابوجهل موجب آسیب به کلیه، کبد و قلب شود. با وجود خواص هندوانه ابوجهل در لاغری، نمی تواند به تنهایی موثر باشد تا به وزن ایده آل برسید.

مضرات هندوانه ابوجهل

از خواص هندوانه ابوجهل که بگذریم، نتایجی هم به دست آمده است که نشان می دهد مصرف بیش از حد این میوه بر دستگاه ی گوارش تأثیر منفی می گذارد و باعث بروز مشکل می شود. مصرف حتی مقدار بسیار کمی از این گیاه می تواند باعث تحریک شدید معده و روده، اسهال خونی، آسیب کلیه، ادرار خونی و ناتوانی در دفع ادرار شود. از عوارض جدی تر آن می توان به تشنج، فلج و مرگ اشاره کرد. به همین دلیل، استفاده از هندوانه ابوجهل در سال ۱۹۹۱ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ممنوع شده است. هندوانه ابوجهل ممکن است در حین جراحی و بعد از آن در کنترل قند خون اختلال ایجاد کند. بنابراین، حداقل دو هفته قبل از جراحی برنامه ریزی شده مصرف آن را متوقف کنید. میزان مصرف نباید بیش از یک قاشق چای خوری باشد. البته گفته می شود که زنان باردار و شیرده باید به کلی از مصرف این میوه خودداری کنند. مصرف این میوه هم می تواند باعث سقط جنین شود و هم ترکیبات سمی آن برای نوزاد مضر است. هنگامی که عصاره ی هندوانه ابوجهل در روغن کنجد رقیق می شود و به صورت موضعی روی پوست قرار می گیرد، احتمالاً بی خطر است.

سخن آخر

علیرغم نگرانی های جدی که در مورد بی خطر بودن حنظل وجود دارد، از این گیاه برای درمان بعضی از بیماری ها مثل یبوست، دیابت، بیماری کبدی و مشکلات صفراوی استفاده می شود. دوز مناسب مصرف به عوامل متعددی مانند سن، وضعیت سلامتی و… بستگی دارد، اما در حال حاضر اطلاعات علمی کافی در مورد این موضوع در دسترس نیست. به خاطر داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه بی خطر نیستند و دوز مصرف آن ها می تواند مهم باشد. بنابراین، قبل از مصرف هندوانه ابوجهل با پزشک مشورت کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (557 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان