ایمپلنت یا بریج دندان، کدام روش ؟

  چهارشنبه، 20 فروردین 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
ایمپلنت یا بریج دندان، کدام روش ؟
روش های رایج زیبایی دندان و لبخند که این روزها بایستی با آگاهی به سراغشان رفت ایمپلنت و بریج هستند. بهتر است بدانید که چه زمانی و در چه شرایطی ایمپلنت یا روکش دندان توصیه می شود.

تفاوت ایمپلنت و بریج دندان؟

زیبایی لبخند و تناسب دندان ها یکی از رازهای زیبایی چهره است پس داشتن آگاهی کامل در این مورد و انجام مراقبت های لازم بسیار مهم خواهد بود . گزینه ی ایمپلنت بریج دندان جزو روش های رایج در انجام اقدامات زیبایی و ترمیمی توسط دندانپزشکان است که داشتن آگاهی در مورد این دو روش می تواند شما را قبل از انجام هرکدام از آنها در مسیر انتخاب روش بهتر قرار دهد. در گذشته بریج تنها گزینه ممکن بود اما امروزه ایمپلنت جایگاه ویژه ای دارد. بریج تنها جای خالی دندان را درگیر نمیکند بلکه دندانهای مجاور نیز باید آماده سازی و تراشیده شوند تا آماده قرار گیری بریج (به عنوان تکیه گاه پروتز مصنوعی) شوند. اما در مورد ایمپلنت دندان، فقط یک پروتز محکم و بادوام و دائمی در فک جایگذاری میشود و دیگر کاری به دندانهای مجاور ندارد.

بریچ دندانی چیست و چگونه انجام می شود؟

ایمپلنت و بریج هر دو روشی برای جایگزین کردن دندان از بین رفته است که هر کدام مزایا و معایب خود را دارد. یکی از مهمترین مزایای ایمپلنت نسبت به بریج، سالم ماندن دندان های دیگر است. در بریج دندان، دندان های سالم طرفین ناحیه بدون دندان به عنوان پایه و پشتیبان عمل میکند به این صورت که دندان های طرفین بریج تراشیده شده و روکش می شود تا به شکل یک پل اتصال در محل بی دندان عمل کند ولی در ایمپلنت آسیبی به دندان های دیگر نمی رسد. در بعضی مواقع یک دندان هم به عنوان پایه استفاده می شود. مشکل دیگر بریج این است که دندان هایی که زیر روکش قرار دارند طی گذشت چند سال دچار پوسیدگی می شود، در نتیجه شما به جای یک دندان خراب، دو یا سه دندان خراب دارید..

ایمپلنت و بریج دندان برای چه کسانی مناسب است؟

دندانپزشک متخصص بر اساس نیاز شما و ساختار و آمادگی فک یکی از روش های ایمپلنت و بریج را انتخاب می کند اما قبل از انجام بهتر است خود شما نیز در این رابطه بیشتر بدانید.

بریج و روکش دندان برای چه کسانی بهتر است؟

بریج فقط برای کسانی که دارای یک واحد بی دندانی هستند توصیه می شود اما با این حال این روش درمانی معایبی نیز دارد از جمله اینکه برای استفاده از بریج به ناچار باید دندانهای سالم اطراف ناحیه بی دندانی برای قرارگیری بریج تراشیده شود،علاوه بر اینکه بریج باعث جلوگیری از تحلیل استخوانی نمی شود و محل بی دندان زیر روکش با وجود بریج باز هم دچار اتروفی استخوان خواهد شد. گفتنی است در بیشتر مواقع دندانهایی که زیر روکش هستند به دلیل اینکه امکان تمیز کردن آنها وجود ندارد، دچار پوسیدگی می شوند و متاسفانه بیمار کمتر متوجه این پوسیدگی خواهد شد.

بریج دندان در صورتی بهترین گزینه برای شماست که دندانهای مجاور پر شدگی زیاد داشته و نیاز به روکش یا تاج در آینده داشته باشند. در صورتی که جای خالی دندان یا دندانهای افتاده به مدت طولانی باقی بماند، لثه و استخوان پیرامون آن پسروی کرده و برای جایگذاری ایمپلنت، عملهای دیگری پیش از ایمپلنت لازم می شود

بریج دندان

مزیت دیگر ایمپلنت عدم تحلیل رفتن استخوان فک است. زیرا ایمپلنت به شکل یک پیچ از جنس تیتانیوم در استخوان فک کاشته می شود و پس از مدتی ( 3_6 ماه) به استخوان فک جوش می خورد. اما در بریج دندان استخوان فک دچار آتروفی یا به اصطلاح تحلیل می شود که به دلیل عدم استفاده از آن است.

ایمپلنت دندان

  • ایمپلنت نسبت به بریج دوام و طول عمر بیشتری دارد. طول عمر بریج بین 10-15 سال است.
  • بهداشت دهان و دندان در ایمپلنت بهتر و راحتتر انجام می شود .
  • هزینه ی بریج نسبت به ایمپلنت دندان کمتر است اما با توجه به اینکه بریج بعد از چند سال دچار خرابی و پوسیدگی دندان های زیر روکش می شود و باید تعویض شوند که در نهایت بیمار هزینه ی بیشتری را باید پرداخت کند. ایمپلنت یک روش دائمی است که طی چندین مرحله در طول چند ماه انجام می شود و بیمار می تواند هزینه را در هر مرحله پرداخت کند.
  • ایمپلنت هم از لحاظ استقامت و محکم بودن و هم چنین قدرت جوییدن دارای کیفیت بالاتری نسبت به بریج است.

به طور کلی برای کسانی که دوست دارند دندان هایی با ظاهر طبیعی و زیبا و احساس بهتری در هنگام جویدن داشته باشند، کسانی که نمیخواهند دندان های سالم مجاور دندان از بین رفته شان تراشیده شود و کسانی که تمایل به استفاده از دندان مصنوعی متحرک ندارند، استفاد از ایمپلنت توصیه می شود.در نهایت هر کدام از این روش ها با توجه به معاینه و تشخیص پزشک انجام می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (645 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (111 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (84 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (47 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (37 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (34 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (19 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (23 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (13 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
تیتر امروز   
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
(عکس) سریع ترین و بهترین راه برای تمیز کردن مبل‌های کثیف خانه/ سه سوته تمیز کن
جدیدترین عکس المیرا دهقانی، یاسمن سریال "لحظه گرگ و میش"، و همسر جوان و قد‌بلندش/ ماشالله چقدر به هم میان این دو نفر! چه حلقه‌های شیک و قشنگی👌
(تصاویر) نگاهی به مانتوهای خنک و تابستانی هدیه تهرانی/ ستاره ی همیشه محبوب سینمای ایران، همیشه ساده، همیشه برازنده
سفیر اسبق ایران در لیبی: شاید زمینه بهتری برای بهبود روابط ایران و مصر فراهم شود
پشت پرده بحران کمبود دارو / پزشکیان برای عبور از بحران کمبود دارو چه راهی دارد؟
وام 30 میلیون تومانی به حساب بازنشستگان واریز می شود+جزئیات
(ویدیو) بحث جدید جواد خیابانی و خداداد عزیزی روی آنتن زنده بر سر انسانیت به خرج دادن/ واقعا بنظر شما هم انسانیت واسه 4000 سال پیشه؟ فکر میکردین آقای خیابانی اینقدر باظرفیت باشن؟
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
عجیب ترین 3 قلوهایی که اصلا قابل تشخیص نیستند! حتی مادرشان هم قادر به تشخیصشان نیست+عکس
تصاویر زیبایی از احسان علیخانی، مجری برنامه "جوکر 2"، در کنار پدر و مادرش/ آقای مجری انگار بیشتر شبیه مادر گرامیشونن
(عکس) 3 شجریان در یک قاب/ استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان+ همایون شجریان + دختر همایون/ چه پدر و دختری
(تصاویر) نگاهی به مانتوی صدف‌دوزی شده‌ی هدی زین العابدین، ماهرخ سریال "در انتهای شب" و خاصترین بانوی سینمای ایران
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!