کدام اعمال نماز را باطل میکند؟

  چهارشنبه، 28 خرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
کدام اعمال نماز را باطل میکند؟
مواردی که نماز را باطل می‌سازند و با عنوان «مبطلات نماز» شناخته می‌شوند،در ادامه با ما همراه شوید.

واژه صلاة (نماز) به همراه مشتقاتش 98 بار در قرآن تکرار شده است و چنان جایگاه ممتازی دارد که در بسیاری از آیات به عنوان مهمترین و اولین عمل فردی و اجتماعی مؤمنین در کنار ایمان ذکر شده است؛ از سوی دیگر نه تنها از اولین ناله های دوزخیان ترک نماز را بیان می کند (مدثر/42) بلکه از نمازگزاران سهل انگار در نماز، در کنار تکذیب کنندگان دین یاد کرده است. (ماعون/5) هیچ واجبی در قرآن همچون نماز مورد تأکید قرار نگرفته است، نماز عامل بازدارنده از گناه، وسیله فلاح و رستگاری، یاری کننده در مشکلات زندگی و از سفارشات مهم خدا به انبیا و دغدغه های پیامبران بزرگ الهی به ویژه در مورد خانواده شان است.

تصویر

یکی از شروط صحت نماز در حین ادای نماز از بین برود

مثل آنکه نمازگزار در وسط نماز بفهمد که لباس او نجس است. نمازگزار در حین نماز کاری را انجام دهد که وضو یا غسل را باطل می کند؛ خواه این کار به عمد باشد یا به سهو یا حتی در شرایطی که مجبور باشد. چنانچه این عمل بعد از سجده آخر صورت گیرد، باز هم نماز باطل است. برای مثال بیرون آمدن بول و غائط.
اگر فردی نتواند از بیرون آمدن این دو خودداری کند، به شرط آنکه به دستوری که در احکام وضو گفته شده به درستی عمل کرده باشد، نمازش صحیح است. همچنین اگر زن مستحاضه ای احکام استحاضه را به درستی عمل کرده باشد اما در حال نماز از بدنش خون خارج شود، نمازش صحیح است.

خواب

فردی که بی اراده به خواب رفته باشد، چنانچه نداند که در حال نماز به خواب رفته یا بعد از آن، نمازش صحیح است و التزامی بر به جای آوردن مجدد آن نیست. این حکم مشروط بر آن است که بداند به مقداری نماز خوانده که عرفاً نماز نامیده می شود.
فردی که می داند با انتخاب خویش خوابیده، اما شک کند که آیا این خواب بعد از نماز رخ داده یا وسط نماز، نماز را فراموش کرده و خوابیده است، نمازش با همان شرط مسئله قبل، صحیح است.
اگر فردی در وضعیت سجده نماز بیدار شود و نداند که این سجده، سجده دوم رکعت آخر نمازش بوده یا سجده شکر در بعد از نماز، و بین این دو در شک باقی بماند و اطمینان حاصل ننماید، نمازش صحیح است.

دست روی هم گذاشتن:

دست ها را با این نیت بر روی هم بگذارد که جزء نماز است یا انجام دادنش واجب است. کسی که به عمد این کار را انجام دهد لازم است که نمازش را دوباره بخواند. اگر از روی ادب و تواضع دست ها را بر روی هم گذاشته باشد، بنابر احتیاط واجب لازم است که نمازش را دوباره بخواند.
اگر انجام دادن این کار در اثر فراموشی یا به قصد خاراندن دست باشد یا در اثر جبر و تقیه این کار را انجام داده باشد، نمازش صحیح است.

گفتن آمین بعد از سوره حمد

بعد از تلاوت سوره حمد در نماز «آمین» بگوید. چنانچه از روی سهو یا در حالت تقیه گفته شود، نماز را باطل نمی کند. هرچند که گفتنش حرام است.

رو برگرداندن از قبله:

نمازگزار به عمد و بی هیچ دلیل موجهی، رویش را از قبله برگرداند.
اگر فقط با صورت به چپ و راست بچرخد نماز صحیح است اما اگر با تمام بدن به سمت راست یا چپ بچرخد یا با صورت پشت سرش را بنگرد و این حرکات به عمد باشد نمازش باطل است. اما اگر به سهو یا به فراموشی باشد؛ در مورد اولی نمازش صحیح است و در مورد دوم محل احتیاط است.
اگر به سمت راست یا چپ بچرخد، یا غافل باشد، یا فراموش کرده باشد یا حتی قبله را اشتباه تشخیص داده باشد، آنگاه که متوجه انحرافش از قبله شد، اگر وقت کافی برای قطع کردن و خواندن دوباره نماز داشته باشد (حتی اگر یک رکعت از نماز را خوانده) باید نماز را قطع کرده و مجددا در جهت درست بخواند. اما اگر وقت تنگ باشد نمازش را ادامه دهد و نیازی بر انجام قضای آن نیست.

سخن گفتن به عمد در حال نماز

- اگر به سهو کلمه ای بگوید که حتی معنادار باشد، نماز صحیح است.
- آروغ زدن، سرفه کردن و آه کشیدن باعث ابطال نماز نمی شود.
- اگر کلمه ای را با نیت ذکر خداوند بگوید اما صدایش را بلند کند تا مفهومی را به کسی بفهماند، نمازش باطل نیست. اما اگر هدفش ذکر نباشد یا هدفش هر دوی آن باشد، نمازش باطل می شود.
- خواندن قرآن و دعا در نماز اشکال ندارد به جز 4 آیه ای که سجده واجب دارند.
- اگر بخشی از حمد و سوره و هر ذکر دیگری از نماز را حتی عمداً چند مرتبه بگوید نماز صحیح است.
- در حال نماز نباید به دیگری سلام کرد؛ اما اگر کسی به نمازگزار سلام کرد بر نمازگزار لازم است که پاسخ دهد؛ البته پاسخش باید به اندازه سلام باشد.

خندیدن با صدای بلند و به عمد

- اگر از روی فراموشی یا سهواً باشد اشکال ندارد.
- اگر برای جلوگیری از صدای خنده، صورت نمازگزار سرخ شود، طبق نظر آیت الله بهجت نمازش صحیح است اما بنابر نظر آیت الله سیستانی احتیاط واجب آن است که نمازش را دوباره بخواند.

گریستن با صدای بلند

اگر برای کار دنیا بی صدا گریه کند اشکال ندارد. اگر برای آخرت باشد، نماز صحیح است حتی از بهترین اعمال است.

سؤال:واجبات نماز چند تا هستند و رکن و غیررکن چه تفاوتی با هم دارند؟

واجبات نماز 11 چیز است:1. نیت 2. قیام 3. تکبیرة الاحرام 4. رکوع 5. سجود 6. قرائت 7. ذکر 8. تشهد 9. سلام 10. ترتیب 11. موالات (یعنی پی در پی بودن اجزای نماز) و فرق رکن و غیر رکن در آن است که در رکن اگر انسان آن را عمداً یا سهواً به جا نیاورد نماز باطل می شود ولی غیر رکن اگر عمداً به جا نیاورد باطل است و اگر سهواً به جا نیاورد نماز او صحیح است. (توضیح المسائل امام خمینی(ره), م 942)

سؤال:آیا تلفظ و به زبان آوردن نیت واجب است؟

خیر تلفظ به نیت واجب نیست همان که بدانید قصد انجام چه کاری را دارید که اگر از شما سؤال شود می توانید پاسخ بدهید کافی است. (توضیح المسائل امام خمینی (ره), م943 و945 و استفتائات امام خمینی (ره), ج1, ص151، س82)

سوال:آیا در مواقعی از نماز که آرام بودن لازم است (ایستاده یا غیر ایستاده)، حرکت سر یا دست ها هم نماز را باطل می کند؟

برای پاسخ به سؤالات شرعی، دانستن مرجع محترم تقلید فرد سوال کننده ضروری است، ولی از جایی که این مسأله تا حد زیادی اتفاقی است، نظر شما را به فتاوای مورد نظر جلب می کنیم:

برای اقامه نماز هم باید محل و مکان نمازگزار آرام باشد (مگر از روی اضطرار)، و هم خود نماز گزار باید بدنش،آرام و ساکن باشد. برخی از حرکتهای جزئی سر و دست که عرفاً این آرامش را بر هم نمی زند، اشکالی ندارد. البته باید توجه داشت که اگر حرکت عمدی یا سهوی سر، موجب روی برگرداندن ( چرخش به سمت راست یا چپ) از سمت قبله شود نماز را باطل می کند . با این مقدمه به فتاوای مراجع محترم تقلید توجه نمایید:

مسأله 968:اگر موقع خواندن حمد و سوره، یا خواندن تسبیحات، بی اختیار به قدری حرکت کند که از حال آرام بودن خارج شود، احتیاط واجب آن است که بعد از آرام گرفتن بدن، آن چه را در حال حرکت خوانده، دوباره بخواند.

مسأله 967:حرکت دادن دست و انگشتان در موقع خواندن حمد، اشکال ندارد، اگر چه احتیاط مستحب آن است که آنها را هم حرکت ندهد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (80 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (77 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (65 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (62 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (51 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
نایب قهرمان کشوری زورخانه‌ای کشور تجلیل شد
اهدای فرش دستباف برای توسعه فرهنگ ورزش کوهنوردی
جزئیات معافیت سربازی افراد بالای 35 سال از شهریور
(ویدئو) از کتیبه‌های باستانی تا الهام‌بخشی کانال سوئز؛ کانال داریوش بزرگ، شاهکاری که مسیر تاریخ را تغییر داد
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه