خواص روغن نارگیل برای جوش صورت

  چهارشنبه، 28 اسفند 1398   زمان مطالعه 7 دقیقه
خواص روغن نارگیل برای جوش صورت
فقط کافی است به یک مهمانی دعوت شوید، آن‌وقت است که سروکله‌ی جوش‌ها و آکنه‌ها روی پوست‌تان پیدا می‌شود و شاید اصلا از مهمانی رفتن پشیمان‌تان کند. شاید شما هم درباره‌ی خواص روغن نارگیل برای پوست و مو چیزهایی شنیده باشید اما آیا درمورد تأثیر روغن نارگیل بر جوش صورت چیزی می‌دانید؟

آکنه به عنوان یک نوع بیماری پوستی شناخته می شود که زندگی ٨٠ درصد از انسان ها را تحت تاثیر قرار داده است. ما در این مطلب قصد داریم روش هایی را برای درمان جوش با روغن نارگیل بیان کنیم، در ادامه همراه ما باشید تا از این روش ها بیش تر بشناسیم.

در سال های اخیر، فواید بسیاری از روغن نارگیل کشف شده است که یکی از این فواید درمان آکنه است. روغن نارگیل برای از بین بردن باکتری ها و سلول های مرده مورد استفاده قرار می گیرد؛ زیرا این روغن شامل تمام اسید های چرب با زنجیره ی متوسط (MCT) است؛ اسیدهای چرب با زنجیره ی متوسط، خاصیت ضد میکروبی بسیار قوی دارند که می توانند میکروارگانیسم های بیماری زا را از بین ببرند.

علت ایجاد جوش صورت چیست؟

قبل از هرچیز بهتر است علت جوش صورت را بررسی کنیم. وقتی چربی و سلول های مرده پوست، منافذ آن را مسدود می کنند، آکنه به وجود می آید. منافذ پوستی، سوراخ های کوچکی روی سطح پوست هستند که به آنها فولیکول مو هم گفته می شود. هر فولیکول مو به یک غده چربی متصل است و ماده چربی موسوم به سِبوم (چربی) تولید می کند. تولید بیش ازحد سبوم یا همان چربی باعث مسدود شدن فولیکول های می شود و در نتیجه نوعی باکتری به نام پروپیونی باکتریوم یا پی-آکنه رشد می کند. درواقع، باکتری در فولیکول اسیر می شود و گلبول های سفید به آن حمله ور می شوند. این روند باعث ایجاد التهاب پوستی و نهایتا آکنه و جوش می شود.

از علائم آکنه می توان به این موارد اشاره کرد: جوش های سرسیاه، جوش های سرسفید و کورک. برخی از انواع جوش نسبت به بقیه جدی تر و آزاردهنده تر هستند. عوامل متعددی در ایجاد جوش و آکنه نقش دارند. مثلا تغییرات هورمونی (که منجر به جوش هورمونی می شود)، تغییرات ژنتیکی، رژیم غذایی، استرس و عفونت.

آیا اسیدهای چرب روغن نارگیل برای جوش صورت مفید است؟

روغن نارگیل حاوی تری گلیسرید با زنجیره متوسط (MCFAs) است. در نتیجه دارای خاصیت ضدباکتریایی بوده و می تواند میکروارگانیسم های بیماری زا را ازبین ببرد. تقریبا ۵۰ درصد اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل، اسید لوریک زنجیره متوسط هستند. لوریک اسید به ازبین بردن باکتری ها، قارچ ها و ویروس های بدن کمک می کند. این اسید می تواند پی-آکنه را هم از بین ببرد. مطالعه ای نشان داده است که لوریک اسید می تواند مؤثرتر از بنزوئیل پروکساید عمل کند. بنزوئل پروکساید هم نوعی داروی مفید برای درمان جوش صورت و درمان آکنه به شمار می رود. اسید لوریک برای درمان التهاب میکروبی نیز ظرفیت های درمانی دارد.

در پژوهشی دیگر، اسید لوریک و رِتینوئیک اسید با هم ترکیب شده و مانع از رشد باکتری های تولیدکننده آکنه شده بودند. روغن نارگیل برای جوش صورت مفید است زیرا دارای اسیدهای چرب زنجیره متوسط کاپروئیک و کاپریلیک است. اگرچه این اسیدهای چرب از اسید لوریک قوی تر نیستند، در درمان جوش و آکنه مفید واقع می شوند. این ویژگی روغن نارگیل برای جوش صورت تنها زمانی مؤثر واقع می شود که روغن مستقیما روی پوست مالیده بشود. یعنی در نقطه ای که باکتری ها حضور دارند.

دستور استفاده از روغن نارگیل:

در تمام دنیا روغن نارگیل به عنوان یک درمان معجزه آسا برای پوست و مو شناخته شده است. روغن نارگیل خاصیت آنتی باکتریال دارد و برای مشکلات پوستی بسیار توصیه می شود. بعد از اینکه روغن نارگیل را با جوش شیرین مخلوط کردید خاصیت التهابی جوش شیرین از بین می رود و پوست صورت را بسیار زیبا و نرم و روشن می کند.

دستور آن کاملا ساده است. یک قاشق سر خالی جوش شیرین را با یک قاشق سر خالی روغن نارگیل مخلوط کنید تا حالت خمیری یک دستی به دست بیاید. آرایش صورت خود را پاک کنید تا آلودگی روی آن نباشد. بعد این خمیر را روی صورت خود بمالید به حالت دایره وار به مدت ۳ تا ۵ دقیقه پوست صورت خود را با حرکات دایره وار ماساژ دهید. به خصوص گوشه بینی که معمولا جوشهای سرسیاه دارد. بعد از ۵ دقیقه ماساژ صورت را با آب بشویید لازم نیست ماده شوینده بزنید. اب را به صورت بپاشید و به آرامی بشویید. بعد به آرامی صورت را خشک کنید. مقدار خیلی کم از روغن نارگیل را به صورتتان بمالید تا خشک نشود. نگران نباشید خیلی زودجذب صورتتان می شود. این کار را هفته ای سه بار انجام دهید و بعد از یک ماه نتیجه اش را به ما نیز بگویید. چقدر در صورت خود تغییر ایجاد شد. تنها یک روز در میان روزی ۵ دقیقه وقت بگذارید. اما نتیجه ای می گیرید که با هیچ کرم و یا محصول آرایشی و بهداشتی گران قیمت قابل مقایسه نیست.

روغن نارگیل برای درمان جوش صورت، خوب است یا نه؟

روغن نارگیل دارای لوریک اسید است و این ماده می تواند باعث ازبین بردن باکتری هایی شود که آکنه تولید می کنند. بنابراین، روغن نارگیل باعث ازبین بردن جوش و جای آن روی صورت می شود. اما همان طور که گفته شد، استفاده از آن برای کسانی که پوست چرب دارند، توصیه نمی شود و قبل از مصرف، بهتر است حتما با پزشک صحبت بشود. در هر حال مصرف خوردنی آن مفید است و روزانه می توانید ۲ قاشق غذاخوری از آن را که معادل ۳۰ میلی لیتر است، مصرف کنید.

چه کسانی نباید از روغن نارگیل استفاده کنند؟

با وجود اینکه مزایای روغن نارگیل برای سلامت پوست ثابت شده است ولی استفاده موضعی از این روغن برای همه افراد مناسب نیست. مثلا کسانی که پوست چرب دارند باید از استفاده موضعی از این روغن اجتناب کنند. چون این روغن وارد منافذ پوست می شود و باعث ایجاد جوش های سرسیاه خواهد شد. مثل سایر موارد، در مورد این روغن هم آزمون و خطا باعث می شود که متوجه شوید آیا روغن نارگیل برایتان مناسب است یا خیر. علاوه بر این اگر پوست حساسی دارید، مقدار کمی از روغن را روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید تا مطمئن شوید که این روغن باعث التهاب پوست نمی شود و منافذ پوست تان را نمی بندد. ولی خوردن این روغن و استفاده از آن برای پخت و پز معمولا در حالت عادی برای بیشتر مردم، مشکلی ایجاد نمی کند. اگر پوست های چرب و حساس دارید و نمی توانید از مزایای استفاده موضعی این روغن بهره مند شوید، به جای آن می توانید این روغن را وارد رژیم غذایی خود کنید و از این طریق از مزایای آن بهره مند شوید.

مضرات روغن نارگیل

اسیدهای چرب اشباع شده معمولا برای سلامتی ما بد است. چربی ها می توانند در بدن ما تجمع پیدا کنند و باعث انسداد شریان ها شوند. این چربی ها می توانند به دیواره های شریانی ما نفوذ کرده و با تنگ کردن دیواره شریان ها باعث افزایش فشار خون شوند. اگر چه مضرات روغن نارگیل نادر است، اما در موارد بسیار نادر، ممکن است در برخی از افراد، واکنش آلرژیک و آنافیلاکسی جدی ایجاد کند. این مشکل، یک واکنش آلرژیک ناگهانی و شدید در کل بدن است که می تواند به طور بالقوه خطرناک باشد.

بهترین نوع روغن نارگیل کدام است؟

روغن نارگیل را به دو طریق می توان تهیه کرد؛ یکی از طریق فرایند خشک و دیگری فرایند مرطوب. فرایند خشک به این معنا است که ابتدا گوشت نارگیل را خشک می کنند سپس آن را تحت فشار قرار می دهند تا روغن آن استخراج شود. سپس روغن را بلیچ و بدون بو می کنند. نتیجه این فرایند، تولید روغن نارگیل تصفیه شده است که بوی خنثی تری دارد و دارای نقطه دود بالاتری است. در فرایند روغن گیری مرطوب، این روغن از نارگیل های خام و تازه تهیه می شود تا روغن نارگیل بکر به دست بیاید. در این روش عطر روغن حفظ می شود و البته نقطه دود پایین تری دارد. روغن نارگیل تصفیه شده برای آشپزی در دماهای بالا مناسب تر است ولی برای مصارف مرتبط با پوست بهتر است که از روغن نارگیل بکر استفاده کنید. بیشتر تحقیقات صورت گرفته روی روغن های نارگیل بکر انجام شده است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (591 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان