مهمترین فواید دویدن برای سلامتی بدن و باید و نباید های آن

  دوشنبه، 04 مرداد 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
مهمترین فواید دویدن برای سلامتی بدن و باید و نباید های آن
دویدن ورزش ساده است که نیاز به امکانات زیادی ندارد، انجام آن تنها نیاز به اراده و پشتکار دارد. انجام مداوم این ورزش فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد. می‌دانیم که ورزش برای سلامتی بسیار مفید است. از میان تمام ورزش‌ها، دویدن یکی از متداول‌ترین آن‌هاست که برای تناسب اندام و قوی‌شدن بدن توصیه شده است.

هنگام دویدن، بدن شما به انرژی گلیکوژن ذخیره شده در بافت عضله متکی است. بدن شما بعد از مصرف کربوهیدرات، گلیکوژن تولید می کند و منبع اصلی سوخت برای عملکرد مناسب اندام ها و عضلات است. هرچه بیشتر بدوید، میزان ذخیره گلیکوژن خود را بیشتر می کنید. همچنین آب و الکترولیت ها را به صورت عرق از دست می دهید. و سرانجام ، شما فیبر عضلانی را که برای ترمیم و بازسازی خود به اسیدهای آمینه پروتئین نیاز دارید، تجزیه می کنید.بنابراین، پس از دویدن طولانی مهم است که شما:

کربوهیدرات های پیچیده بخورید تا ذخایر گلیکوژن خود را بازیابید و از از دست دادن عضله جلوگیری کنید.برای جبران مجدد سدیم، پتاسیم و سایر الکترولیت های از دست رفته، آب غنی شده یا نوشیدنی های ورزشی بنوشید.پروتئین مصرف کنید تا اسیدهای آمینه مورد نیاز بدن برای ساخت عضله در بدن تأمین شود.

مهمترین فواید دویدن

دویدن برای بدن فواید بسیار دارد، برخی از این فواید عبارتند از : کاهش وزن بدن، تحریک قوه تخیل، افزایش ایمنی بدن در مقابل سزطان ها و …، ایجاد حس خوب در انسان، از بین بردن استرس، افزایش اعتماد به نفس، کمک به خواب بهتر و …

بر خلاف دیگر ورزش ها که شرایط و مکان خواصی را می طلبند، ورزش دو اینگونه نیست، شما نه نیازی به هزینه کردن دارید و نه مکان و موقعیت مناسبی، هر کجا که باشید می توانید این ورزش را انجام دهید.

تقویت اندوتلیوم!

دویدن فقط قلب شما را قوی نمیکند بلکه همچنین «اندوتلیوم» شما را نیز تقویت می کند (یعنی لایه ای از سلول ها که در دیواره ی داخلی رگ های خونی قرار دارند).هرچه این لایه انعطاف پذیرتر باشد (که این از طریق ورزش بدست می آید) معنایش این است که قلب شما برای پمپاژ خون به ماهیچه ها، به تلاش کمتری نیاز دارد.

برای پوست خود بدوید

دویدن برای پوست نیز مزیت هایی دارد. دویدن، جریان خون را افزایش می دهد، و به این شکل مواد مغذی بهتر نقل و انتقال می یابند و محصولات زائد سلول ها نیز دفع می شود. در نتیجه ی این فرایند، چربی زیرپوستی کمتر و پوست باکیفیت تر می شود.

کاهش فشار خون با دویدن!

دویدن، باعث کاهش فشار خون و کاهش ضربان قلب در زمان استراحت می شود؛ همچنین سطح کلسترول «خوب» را در بدن بالا می برد.

مبارزه با واریس از فواید دویدن است

تجمع بیش از حد خون در پاها در نتیجه ی بی تحرکی، می تواند منجر به ایجاد رگ های واریسی شود. دویدن می تواند مانع بروز این مشکل شود زیرا کمک می کند تا خون سیاهرگی (پس از آنکه به بخش های مختلف بدن پمپاژ شد) به طور موثر به قلب بازگردد.

کنترل ضربان قلب با دویدن

افرادی که آمادگی بدنی دارند معمولاً قلب شان آهسته تر می تپد و فشار خون شان نیز پایین تر است. آنها همچنین در برابر تاثیر استرس (که منجر به تپش قلب و افزایش فشار خون می شود) نیز مقاوم تر هستند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یک مزیت دویدن و آمادگی بدنی، داشتن یک سیستم ایمنی قوی است که به شما در رویارویی بهتر با باکتری ها، ویروس ها و سموم مهاجم کمک می کند.دویدن به شما چیزهایی زیادی در مورد خودتان یاد می دهد. می تواند محدودیت های روانی و تنانی تان را به شما نشان دهد و فرصتی دهد تا از آنها عبور کنید.وقتی با دویدن بتوانید حد و حدود توانایی تان را تغییر دهید، احساسی فوق العاده در شما شکل می گیرد از اینکه این شما بوده اید که توانسته اید این مرزها را به جلو برانید. دویدن، خصلت هایی نظیر تعهد، اراده، شور و اشتیاق، پشتکار و ارزش قائل شدن برای خویشتن را در شما تقویت می کند. به این فکر کنید که این موضوع تا چه حد می تواند برای دیگر عرصه های زندگی تان نیز مثبت باشد.

غذاهایی که نمی توانید قبل از دویدن بخورید

قبل از دویدن، از خوردن غذاهایی که حاوی مقدار زیادی چربی، فیبر و پروتئین هستند، اجتناب کنید. چربی و پروتئین بیش ازحد ممکن است باعث خستگی و گرفتگی عضلات شود؛ زیرا با مصرف این مواد بدن شما به جای اینکه انرژی را صرف دویدن کند، آن را صرف هضم کردن می کند. همچنین این غذاها منجر به درد شدید معده و روده و گرفتگی عضلات می شوند، زیرا هضم کامل غذاهای سرشار از فیبر، دشوار است و به سرعت به سمت سیستم گوارشی بدن حرکت می کنند. بعضی از دوندگان معتقدند مصرف کافئین بسیار مفید است؛ بااین حال نباید در مصرف قهوه و چای زیاده روی کنید، زیرا مصرف زیاد قهوه و چای منجر به افزایش ضربان قلب، معده درد و تکرر ادرار می شود.

غذاهایی که می توانید قبل از دویدن بخورید

غذای مناسب قبل از دویدن، غذایی است که به راحتی هضم شود و مواد لازم را برای سوخت وساز سریع تأمین کند. غذاهایی که کربوهیدرات بالایی دارند، جزو بهترین غذاها هستند؛ زیرا کربوهیدرات به گلوکز تجزیه می شود. گلوکز منبع اصلی انرژی بدن هنگام دویدن است. گلوکز در جریان خون وجود دارد و برای تأمین سریع انرژی به کار می رود یا به عنوان گلیکوژن در عضلات و کبد ذخیره می شود. با مصرف مقدار کمی پروتئین و چربی، می توانید استحکام بدن خود را تأمین کنید؛ اما بیشتر غذاهایی که قبل از دویدن مصرف می کنید، باید حاوی کربوهیدرات باشند. موز و کره بادام زمینی، جو دوسر و توت فرنگی و میوه های کم فیبر، گزینه های مناسبی هستند. اینکه به طوردقیق باید چه مقدار غذا مصرف کنید، براساس ویژگی های بدنی تان و ورزشی که انجام می دهید، متغیر است. وعده غذایی ایده آل قبل از دویدن باید حاوی ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری باشد و تقریبا باید ۲ ساعت قبل از دویدن مصرف شود. هنگامی که قرار است مسیری طولانی را بدوید، بهتر است به جای اینکه قبل از دویدن غذای زیادی مصرف کنید، اواسط دویدن چیزی بخورید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (668 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (120 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (96 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (81 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (70 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (53 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (41 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (16 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (16 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان