ساعدنیوز
ساعدنیوز

لاغری سریع با تمرینات تاباتا

  پنجشنبه، 08 آبان 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
لاغری سریع با تمرینات تاباتا
کاهش چربی ها همراه با افزایش قدرت و ضخامت ماهیچه همگی در یک ورزش به نام تاباتا گردهم آمده است.

ورزش تاباتا چه نوع حرکات و فعالیت های ورزشی به همراه دارد این نوع تمرینات ورزشی بر چه اساسی برنامه ریزی شده اند و در چه زمینه هایی برای ورزشکاران موثر خواهند بود ؟بهتر است باتاریخچه این ورزش و فایده های آن برای ورزشکاران بیشتر آشنا شوید و دامنه حرکات ورزشی خود را وسیع تر کنید ایننوع تمرینات ورزشی زمان بسیار کمی میطلبند و در همین زمان کم نتایج فوق العاده موثری برای بدن به همراه خواهند داشت.

تصویر

تاریخچه تاباتا:

این آموزش توسط دکتر ایزومی تاباتا دانشمند ژاپنی و گروهی از محققان موسسه ملی تناسب و ورزش در توکیو کشف شد. تاباتا و تیم او تحقیقات خود را بر روی دو گروه از ورزش کاران انجام دادند. گروه اول در سطح متوسطی آموزش دیده بودند، در حالی که گروه دوم در سطح شدت بالا آموزش دیدند. گروه متوسط هفته ای پنج روز به مدت شش هفته کار می کردند؛ هر ورزش یک ساعت به طول انجامید. گروه با شدت بالا چهار روز در هفته به مدت شش هفته کار کرد؛ هر ورزش چهار دقیقه و 20 ثانیه به طول انجامید (با 10 ثانیه استراحت بین هر مجموعه). نتایج گروه 1، سیستم هوازی (قلبی عروقی) را افزایش داده، اما هیچ نتیجه ای برای سیستم بی هوازی آن ها نشان نداد (ماهیچه ها). گروه 2 افزایش بیشتری در سیستم هوازی نسبت به گروه 1 نشان داد و سیستم بی هوازی آن ها را تا 28 درصد افزایش داد.

مزایای تمرین تاباتا چیست؟

تاباتا شیوه تمرینی است که توسط دکتر ایزومی تاباتا، دانشمند ژاپنی معرفی و توسط گروهی از محققان موسسه ملی تناسب اندام و ورزش توکیو توسعه داده شده است. تاباتا و تیم او در گروه محققان موسسه ملی تناسب اندام برای ارزیابی فواید تمرین تاباتا روی دو گروه از ورزشکاران با تمرین های یکسان اما شیوه های متفاوت متمرکز کردند. گروه اول کسانی بودند که به شکل همیشگی و بدون تغییر در شیوه تمرین ورزش کردند و گروه دیگر کسانی بودند که در شیوه تمرین کردن آن ها به انجام ورزش های گروه اول با شدت زیاد در زمان کم تغییر کرده بود.

برنامه گروه اول، کسانی که هیچ تغییری در شدت و مدت زمان ورزش آن ها داده نشده بود به مدت شش هفته کار و پنج روز در طول هفته تعیین شد و هر تمرین آن ها یک ساعت به طول می انجامید. در حالی که گروه دوم با شدت بالا، طی چهار روز در هفته، به مدت شش هفته کار کردند. هر تمرین چهار دقیقه و ۲۰ ثانیه تنظیم شده بود. ۲۰ ثانیه اضافی که مشاهده می کنید مربوط به زمان استراحت مابین تمرین ها است.

نتایج به دست آمده از این مقایسه، مهر تأییدی بر فواید تمرین تاباتا زد. در گروه اول با تمرین های همیشگی مشاهده شد که سلامت و ایمنی سیستم هوازی، قلبی و عروقی آن ها افزایش داشت اما هیچ نتیجه مؤثری روی سیستم بی هوازی یا ماهیچه های آن ها دیده نشد. اما در گروه دوم، نه تنها ایمنی و سلامت سیستم هوازی بهبود پیدا کرده بود، شیوه تمرین باعث شد که سیستم بی هوازی آن ها نیز تا ۲۸ درصد افزایش پیدا کند که این از فواید تمرین تاباتا بود.

تمرینات ورزشی تاباتا برای مبتدیان:

همانطور که در بالا اشاره شد، تاباتا برای تمام سطوح از مبتدی تا ورزش کار المپیک است با این وجود، هنوز برخی تمرینات تاباتا وجود دارند که برای مبتدیان در مقابل ورزش کاران پیشرفته مناسب تر هستند. اگر شما تازه شروع به کار کردید، یکی از این تمرین های تاباتا را به عنوان یک برنامه ورزشی تاباتا انجام دهید:

اسکات

صاف بایستید و شانه هایتان را بالاتر از مفصل ران، پاها به عرض باسن و پاها باز کنید.

برای شروع حرکت، باسن خود را پایین و به عقب بیاورید و در تمام لحظات زانوهای خود را عقب نگه دارید.

هم چنین مراقب باشید تا ران و مچ خود را در خط نگه دارید، بنابراین زانوهایتان به سمت داخل فرو نمی روند. هنگامی که باسن خود را تا جایی که ممکن است پایین آوردید، وزنتان را به پاشنه پا فشار دهید تا به حالت اول برگردید و مجددا تکرار کنید.

نکات:

  • گردن خود را صاف نگه دارید، شانه ها را عقب و دورتر از گوش ها بیاورید.
  • در طول کل حرکت خود را صاف نگه دارید.
  • انعطاف پذیری شما با تمرین بهبود پیدا می کند؛ سعی کنید اسکات خود را عمیق تر انجام دهید.
  • عضلات شکم خود را سفت کنید و بازوهایتان را در مقابل خود قرار دهید تا به تعادلتان کمک کنید.
  • برای ساده تر کردن، در اسکات زدن پاهایتان را پهن تر کنید، اگر از یک پادری استفاده می کنید، آن ها را از هم جدا کنید تا پاها را از هم جدا کنید.

کرانچ:

به پشت خود دراز بکشید، کف پاهایتان را روی زمین قرار دهید و زانوهایتان را خم کنید.

دست هایتان را پشت سر خود قرار دهید. در حالی که شانه های تان را بالا و جلو حرکت می دهید، کمرتان را فشار دهید. شانه ها را در حدود چهار سانت از زمین بلند کنید و محکم در بالای زمین قرار بگیرید. به آرامی تنه خود را به پایین متمایل کنید تا یک تکرار را تکمیل کنید.

نکات:

  • انگشت هایتان را پشت سر خود پنهان نکنید.
  • پایین کمرتان باید در تمام مدت به زمین فشار داده شود.
تصویر

تمرینات تاباتا پیشرفته:

دنبال یک ورزش تاباتا پیشرفته تر می گردید؟این چهار ورزش نیازمند قدرت و استقامت هستند.تنها زمانی که احساس می کنید قادر به اجرای آن ها با فرم صحیح هستید، به کارهای روتین خود اضافه کنید.

شکل صحیح همیشه مهم تر از سرعت است.

اسکات پویا:

بایستید و شانه هایتان را بالاتر از باسن خودقرار دهید و پاهایتان را کمی از هم جدا کنید.

به سرعت باسن خود را پایین ببرید و زانوهای خود را پشت انگشتان پایتان در خط متوازنی با قوزک پایتان قرار دهید. برای کامل کردن حرکت، وزن خود را به پاشنه پا ببرید و به آرامی به سمت مرکز حرکت کنید و در موقعیت شروع به آرامی فرود بیاورید.این کار را مجدد تکرار کنید.

نکات:

  • گردن تان را صاف نگه دارید، شانه ها را عقب و پایین نگهدارید.
  • شانه های خود را بالا و یا پشت زانوهای تان نگاه دارید.
  • عضلات شکم خود را صاف و سفت کنید و دست هایتان را مقابل خود قرار دهید تا تعادل برقرار کنید.

برپی با شنا:

بایستید، سپس به سمت پایین اسکات بزنید و دست هایتان را روی زمین کنار پای خود قرار دهید.

دست هایتان را نگه دارید، به پشت بپرید و در یک مکان چوبی با پاهای صاف قرار بگیرید. بدن خود را پایین بکشید، تا زمانی که قفسه سینه تان با آرنج به بدن شما تماس پیدا کند. دست هایتان را روی زمین نگه دارید و از کمر و قدرت مرکزی خود برای برجسته تر کردن خود استفاده کنید. با انجام یک پرش و فرود آمدن بر روی پاهایتان تا جایی که ممکن است، این حرکت را تمام کنید.

نکات:

  • ستون فقرات خود را صاف نگه دارید و گردن و شانه های خود را در طول حرکت به عقب نگه دارید.
  • با بیش ترین کنترل حرکت را کامل کنید – به خصوص در تنه – تا جایی که ممکن است.

پلانک مرد عنکبوتی:

آرنج خود را به طور مستقیم زیر شانه هایتان ببرید، دست هایتان را به موازات هم قرار دهید، پاهایتان را صاف کنید و کف پاها را به هم متصل کنید و انگشتان پاهایتان را زیر ببرید.

تمام ماهیچه ها برای نگه داشتن بدن شما در یک خط مستقیم از سرتان به پاشنه پا فشار وارد می کنند.

زانوی راست خود را به طرف آرنج راست خود بیاورید و سپس آن را به موقعیت پلانک برگردانید.

زانوی چپ خود را به سمت آرنج چپ بیاورید. چپ و راست را تکرار کنید.

نکات:

  • گردن خود را صاف نگه دارید، شانه ها را عقب و از گوشه ای بکشید.
  • شانه ها را نیندازید.
  • باسن و بدن خود را در یک خط صاف در طی کل حرکت نگه دارید.
  • آهسته و یکنواخت نفس بکشید، نفس خود را نگه ندارید.

اسکات شکاف بلغاری با هیپ:

پاهای خود از هم جدا کنید و دو یا سه قدم جلوتر از سطح زانوهایتان بایستید. ساق پای عقب تان را پشت سر خود قرار دهید. باسن خود را به سمت زمین پایین بیاورید، بنابراین زانوی عقب تان تا جایی که ممکن است به زمین نزدیک می شود. با عصبانیت به پاشنه پای جلو خود فشار آورید تا راست بایستد و از زمین بپرید.

تا آنجا که امکان دارد به آرامی فرود آیید و به حالت آغازین باز گردید. این یک تکرار بر روی پای اول است.

نکات:

  • وقتی خم می شوید، اجازه ندهید که زانوی جلویی فراتر از انگشتان پا قرار بگیرد.
  • شانه ها و باسن خود را صاف نگه دارید و به موازات زمین قرار دهید.

لیست تمریناتی که می­توانید به روش تاباتا انجام دهید به قرار زیر است:

کوهنورد – بورپی – دراز و نشست – بارفیکس – اسکوات – کرانچ – جلو بازو – پشت بازو – دیپ – پله – پرس شانه – فلایی – بالا بردن پا – ساق پا – پرس سینه – ددلیفت – اسکوات پرشی – لانگز پرشی – زانو بلند – پروانه – پرش قورباغه ای – پرش سومو

انتخاب تمرین باید به صورتی باشد که حجم بیشتری از عضلات را در برگیرد. در هفته اول ممکن است در عضلات اصلی درد را احساس کنید. به هر حال بدن شما با این تمرین سازگاری پیدا خواهد کرد. برای نتیجه بهتر و سریع تر برنامه تغذیه ای ویژه ای را انتخاب کنید. با تغذیه فقیر به اهداف فیتنس تان نخواهید رسید و انرژی لازم برای انجام این چنین تمریناتی با شدت بالا را نخواهید داشت.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (80 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (75 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (41 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (38 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (36 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (29 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (25 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (19 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (16 نظر) عکسی از خانه ابدی زهره فکور صبور و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
زشت و کریه مثل این استوری امید نورافکن بعد از تساوی سپاهان مقابل پرسپولیس/ بازیکن رنگی به چه درد اصفهان می خورد؟! (عکس) 9 تصویر از خلاقیت عجیب و خنده دار مردم در استفاده از لباس‌ها/صنعت مد و فشن داره به جاهای باریک کشیده میشه! وریا غفوری و همسر زیبایش مونا اردلان در "کافه‌وریا" میزبان خانواده کُرد زبان و اصیل خود شدند/ میزبانی شبانه و دلپذیر و دورهمی خانواده بااصالت غفوری+عکس (ویدئو) فشن شوی حامد آهنگی در برنامه "شب آهنگی"/ ببین خودش چی تنش کرده آخه😂 (ویدئو) سکانس فوق خنده دار برنامه "شب آهنگی"/ بازم حامد آهنگی یک استعداد گوگولی و خوش انرژی دیگه رو کشف کرد، خدا حفظشون کنه ژست فوق العاده جذاب و کودکانه خواهرزاده زیبا و خوشگل سردار آزمون،دلداری در هوای بهاری/ چقد خوشگل و نازنینه این دختر +عکس مانتو ساده و کت نقره کوب نفیسه روشن که ترکیبش باهم ست بینظیری رو ایجاد کرد+عکس/ برای ایده گرفتن زیادی خوب نیست! افشاگری دختر بلاگر سعید آذری گزینه مدیر عاملی استقلال درباره دوتابعیتی بودن پدرش پیرمرد پرحاشیه اصفهانی در ورزشگاه آزادی با این اظهارات عجیب و خلاف عادت جنجال به پا کرد/ خواستگاری دسته جمعی از بانوان پرسپولیسی +فیلم جزئیات دستگیری دو عامل ربایش یسنا کوچولو/دختربچه 4 ساله 5 روز اسیر آدم‌ربایان بود بغض‌ محسن هاشمی درباره خواب عجیبی که آیت‌الله هاشمی 6 ماه قبل از فوت دید+ویدئو لغو پروازهای فرودگاه خرم آباد بخاطر یک عروسی! جمع و جور کردن بدون عیب و نقص اتاق به سبک نبات خانوم، دختر بانمک شاهرخ استخری+ویدیو/ بیچاره اون عروسکا که دست و پاشون له شد😂 ماجرای بدن رنجور سردار آزمون چیست؟ شناور سپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی + فیلم شلیک موشک بالستیک از این شناور ماجرای مفقود شدن کارگر شهرداری؛ جستجو ادامه دارد خلاقیت بی نظیر یک طراح مبل راحتی با الهام از مدل عقرب سیاه/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس خلاقیت منحصربفرد یک ایرانی برای ساختن قلیان با آفتابه حماسه آفرید/ این عتیقه فروشی نیست+عکس رونمایی از چهره جذاب و بدون ریش و سبیل عباس کاکاوندی، بازیگر داعشی سریال پایتخت/ تو خیابون اصلا قابل شناسایی نیست!+عکس 4 زنگ خطر که باید قبل از خشک شدن گیاهان به آن توجه کنید موثرترین روش های از بین بردن جوش سر سیاه بینی در خانه چرا ابروهام رنگ فیبروز و هاشور رو نمیگیره (ویدئو)سکانس خنده دار خواستگاری قل مراد از فروغ در سریال باغ مظفر/شفیعی جم باز هم ملت رو از خنده روده بر کرد خلاقیت هوشمندانه اُوستا نقّاش برای رنگ آمیزی3 بعدی اتاق کودک/ وقتی استعداد تو خون آدم باشه میشه همین+ عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 16 اریبهشت 1403 فال شمع یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 فال انبیاء روزانه امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 + فیلم فال قهوه با نشان روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به کیک تولد 48 سالگی و 2طبقه کریم باقری/ شیک در عین سادگی+ عکس خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! شاهرخ‌خان در تهران دستگیر شد عکسی از خانه ابدی علی طباطبایی و پدربزرگش که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... لحظه هولناک سقوط دکل برق روی یک خودرو وسط جاده؛ انفجار مخزن! +ویدئو نگاهی به خونه زندگی لوکس و دلباز پاشا جمالی، مهیار سریال نون خ+عکس/ چه مبلمان خوش رنگ و باکلاسی😍 فریبا نادری: همسرم منو نمیگرفت تا اینکه گریه و زاری کردم گفتم من جوونیمو برات گذاشتم+ویدئو مادرانگی و بچه داری کیوت حدیث میرامینی، روشنکِ سریال دلنوازان/ ماشالا چه بچه بانمکی+عکس صحبت های خنده دار آقای قرائتی: به رهبر گفتم برای بچه های مدرسه پول بدیم طلبه بیاد نماز بخونه گفت نمیخواد نماز برای خداست گفتم پول تاکسیشو باید بده +ویدئو😂👌 خلاقیت خنده دار مهندس ایرانی در پیوند موفقیت آمیز پیکان به پرشیا حماسه آفرید+عکس/ شرکت بنز باید سازنده اینو استخدام کنه
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...