معرفی بهترین جاذبه های گردشگری و توریستی لبنان

  چهارشنبه، 21 آبان 1399   زمان مطالعه 10 دقیقه
معرفی بهترین جاذبه های گردشگری و توریستی لبنان
دیدنی‌های لبنان آنقدر زیاد است که تصمیم‌گیری را برای‌تان سخت می‌کند که اول از همه کدام دیدنی لبنان را ببینید. ما اینجا به شما می‌گوییم که از کجا شروع کنید تا وقت برای همه‌ی دیدنی‌های لبنان داشته باشید.

سفر به لبنان، سفر به تنها کشور کاملا سرسبز و بدون بیابان در خاورمیانه است که در طی تاریخ پرفراز و نشیب، آثار تاریخی گوناگون و فراوانی را در خود جای داده است. کشور لُبنان Lebanon در غرب آسیا واقع شده و با سوریه از طریق مرز شمالی و با اسرائیل از مرز جنوبی همسایه است. این کشور که در ناحیه غربی مرز آبی با دریای مدیترانه دارد، بعد از بحرین، کوچکترین کشور خاورمیانه می­باشد. این کشور بیشینه 7000 ساله دارد و از سال 1550 قبل از میلاد تا 1000 سال بعد از آن، فنیقی ها در این کشور زندگی می­کردند. این کشور حدود 60 سال قبل از میلاد تحت سلطه رومی­ها قرار گرفت و به همین دلیل پس از رواج مسیحیت، از پایگاه­های مهم مسیحیت و کلیسای مارونی گردید. بعد از آن اعراب مسلمان این سرزمین را فتح کردند و پس از جنگ های صلیبی مسیحیان این کشور ارتباط با کلیسای روم را برقرار نمودند، از آن زمان تا اواسط قرن نوزده، لبنان تحت سلطه امپراتوری عثمانی قرار گرفت. در سال 1943 استقلال لبنان اعلام گردید و سه سال بعد اولین رئیس جمهور کشور انتخاب شد.

تا پیش از جنگ داخلی در سال 1975، لبنان کشوری بسیار لوکس بود و بیروت Beirut پایتخت کشور لبنان، عروس خاورمیانه نامیده می­شود. در حال حاضر اقتصاد لبنان خصوصي و بر پایه سرمايه داري آزاد بوده و در حال توسعه می­باشد. بخش عمده صنعت کشور به عنوان یک اقتصاد توسعه یافته شامل محصولات فلزی، بانکداری، کشاورزی و تجهیزات حمل و نقل است. در سفر به لبنان خواهید دید که گردشگری لبنان، از لحاظ تاریخی برای اقتصاد این کشور مهم بوده و از منابع اصلی درآمد آن است، حتی با وجود آنکه جنگ سوریه بر صنعت این کشور تاثیر گذاشته ولی باز هم گردشگری در لبنان یکی از منابع درآمد این کشور رو به پیشرفت می­باشد. بیروت نسبت به بقیه شهرهای عربی، دارای بالاترین درآمد سرانه بدون در نظر گرفتن عایدات حاصل از نفت است. جمعيت این کشور حدود 6 ميليون نفر است.
زبان رسمی و خط رسمي این کشور، عربي است ولی در تور لبنان خواهید دیدکه زبان­های انگليسي و فرانسه نيز در اين كشور رایج است. واحد ارز رسمی کشور پوند لبنان است.

بیروت

تصویر

نمی شود به لبنان سفر کرد و بیروت را ندید. بیروت پایتخت زیبای لبنان می باشد که هر آنچه از یک سفر می خواهید و انتظار دارید را برایتان فراهم می کند. بیروت یا همان عروس شهر های خاورمیانه با خیابان های سنگفرش شده زیبایش، با بناها و آثار باستانی ارزشمند، رستوران های بزرگ و لوکسش و همچنین جاذبه های گردشگری و تفریحی و طبیعی بی نظیرش یکی از مناسب ترین شهر ها برای گذراندن اوقات تفریحی می باشد.

حمام های رومی

تصویر

یکی از اماکن تاریخی واقع در مرکز بیروت است که با ساختمان های دولتی احاطه شده است. این حمام ها خرابه های متروکه ای هستند که از زمان استعمار منطقه توسط رومی ها به جامانده اند؛ اما بازدیدکنندگان به راحتی می توانند زندگی در زمان امپراتوری روم را تصور کنند. این حمام ها دارای چهار بخش بوده است که امروزه در یکی از بخش های آن نمایش های هنری و کنسرت های موسیقی برگزار می شود.

غار جیتا

تصویر

این غار در ۲۰ کیلومتری بیروت و در دره نهر الکلب واقع شده است. ترکیب بازدید از این غار، با باغ وحشی که در نزدیکی آن قرار گرفته، روز خاطره انگیزی را برایتان رقم خواهد زد. این غار برای سال ها به دلیل وقوع جنگ بسته نگاه داشته شد، اما خوشبختانه به تازگی امکان بازدید از آن برای گردشگران فراهم آمده است. تور بازدید از این غارها، با اتومبیل های مینی کابل آغاز می شود تا شما را به دهانه غار برساند. پس از آن با یک غار بالایی و یک غار پایینی مواجه خواهید شد. بازدید از غار پایینی تنها با قایق های تعبیه شده در آن امکان پذیر خواهد بود، زیرا در کانال های بستر این غار، رودخانه ای در جریان است. در بازدید از غار بالایی، با بزرگ ترین استالاگتیت شناخته شده در جهان روبرو خواهید شد.

معبدهای تاریخی بعلبک

تصویر

اگر به جاهای تاریخی و باستانی علاقه مند باشید، دل کندن از بعلبک برای تان سخت می شود. مجموعه معبد رومی بعلبک یکی از برجسته ترین آثار باستان شناسی خاورمیانه به حساب می آید.

معبد تماشایی ژوپیتر (Jupiter) و معبد باکوس (Bacchus) با ظاهری چشمگیر، نگین دیدنی های لبنان هستند. می توانید از موزه ای که در تونل زیر مجموعه بعلبک قرار دارد هم دیدن کنید.

معبد دیگری که در این مجموعه وجود دارد، معبد ونوس (Venus) است که مقابل در ورودی قرار گرفته و از لحاظ وسعت، کوچک تر است. مجموعه تاریخی بعلبک در دره بکاع (Beqaa) قرار گرفته و هر سال میزبان توریست های زیادی ست، به ویژه که فستیوال بین المللی بعلبک در این شهر قرون وسطایی برگزار می شود.

کاربرانی که از بعلبک بازدید کرده اند، این محوطه تاریخی را جذاب و دیدنی ارزیابی کرده اند. آنها می گویند اگر قرار باشد یک جاذبه گردشگری لبنان را برای بازدید انتخاب کنید، باید بعلبک باشد. این جا ارزش دو ساعت رانندگی از بیروت را دارد. این شهر کوچک شما را به دنیای متفاوت دیگری می برد. بازدیدکنندگان قبلی توصیه می کنند صبح اول وقت به این جا برسید که زمان کافی برای بازدید معبدها داشته باشید.

آدرس: بعلبک، ۸۶ کیلومتری بیروت

موزه میم

تصویر

یکی از جالب توجه ترین جاهای دیدنی لبنان، موزه میم است که از سال ۲۰۱۳ کارش را شروع کرده است. این موزه در طبقه زیرین دانشگاه سنت ژوزف قرار گرفته و حدود ۲ هزار مواد معدنی را به شکلی جذاب نمایش می دهد.

این مواد معدنی از ۴۵۰ گونه مختلف هستند و از ۷۰ کشور جمع آوری شده اند. ویژگی جالب موزه میم بیروت این است که می توانید با ابزار موجود در موزه مواد معدنی را ببینید، صدای موسیقی را بشنوید و ارتباطی دوسویه با موزه برقرار کنید. پس یادتان باشد به گالری تجربه سر بزنید. این موزه به موزه ملی بیروت خیلی نزدیک است.

یکی از بازدیدکنندگان، موزه میم بیروت را در حد موزه لوور پاریس اما در شاخه شاهکارهای طبیعی می داند. تصورش سخت است که همه این مواد به طور طبیعی وجود داشته باشند. هر سنگ و فسیل از دیگری متفاوت است و همه خیلی زیبا هستند. انواع سنگ، مواد معدنی و فسیل براساس کشور مبدا دسته بندی شده اند. بعد از بازدید این موزه، خیلی چیزها درباره تاریخچه مواد معدنی و فسیل ها یاد می گیرید.

تریپولی

تریپولی یا ترابلس در 85 کیلومتری شمال بیروت، دومین شهر بزرگ لبنان است و دارای ویژگی های خاصی است، با ثروت تاریخی، سبک زندگی آرام و شرایط اقتصادی پررونق و جایی که مدرنیته و قرون وسطی به آسانی با هم می آمیزند و کلان شهری پرجنب و جوش و مهمان نواز را پدید می آورند.

چهل و پنج ساختمان در شهر، که بسیاری از آنها به قرن 14 برمی گردد، به عنوان سایت های تاریخی ثبت شده اند. دوازده مسجد از زمان Mamluke و عثمانی همراه با همین تعداد «مدرسه» یا مدارس دینی به جای مانده اند. بناهای غیرروحانی آن شامل حمام است که از الگوی کلاسیک حمام های رومی-بیزانس و «خان» یا کاروانسرا تبعیت می کند.

معماری قرون وسطایی Mamluk آن معروف است. این معماری بازاری سنتی شلوغ و پیچ در پیچی را نیز شامل می شود که بهترین بازار کشور است و فضای دلپذیری دارد. در این شهر معماری زیبای دوران جنگ های صلیبی و دوره ی عثمانی نیز دیده می شود.

دیر القمر

تصویر

دیر القمر یا صومعه ماه، قطعه ای معتبر از تاریخ فرهنگی لبنان است، اینجا شهری سنتی و به خوبی حفاظت شده است که در جنگل های همیشه سبز Chouf و در ارتفاعات کوهستانی قرارگرفته است. خیابان های زیبا و باریک و سنگفرش شده، نیمکت های سنگی در فضای باز و باغ های معطر با شکوفه های رز و یاسمن جزو اندک جاذبه های دیدنی شهر هستند.

از قرن 16 تا 18 میلادی، دیر القمر محل اقامت حاکمان لبنان بوده و دارای چندین محل تاریخی و فرهنگی شامل میدان عمومی، مسجد فخرالدین قرن 15 ، قصر فخرالدین دوم و کنیسه ی قرن هفدهم دیرالقمراست که بازسازی شده و به مرکز فرهنگی فرانسه سپرده شده است. سایر مکان های جالب موزه ی مومی Marie Bazz ، یک بازار کفش قدیمی و یک بازار خرید ابریشم به نام القیصریه است.

این شهر نشانه های مذهبی شناخته شده ای نیز دارد، مثل Saydet at-tella که باکره معجزه گرنامیده می شود. بنای آن در ویرانه های معبد فنیقی برای الهه ونوس ساخته شده. در جنوب غربی شهر قدیمی از کوچه سنگفرش شده ای گذر می کنید که منتهی به کلیسای قرن هفدهم به نام Saydet al-Wardiya می شود، گذرگاهی طاقی دار به کلیسای سنت الیاس منتهی می شود که در سال 1741 برای جمعیت کاتولیک یونانی شهر ساخته شده است. محراب، نما و دروازه ی آن از سنگ سفید و صورتی ساخته شده و در داخل آن مقبره ی Nicolas al-Turk شاعر قرار گرفته است.

کلیسای بانوی ما، حریصا

تصویر

حَریصا (Harissa) نام یک دهکده ی کوهستانی در لبنان است. این روستا در ارتفاع ۶۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و یکی از مهم ترین مکان های زیارتی لبنان یعنی کلیسای بانوی ما (Our Lady of Lebanon) را در خود جای داده است. این کلیسا متعلق به حکومت میراثیِ مارونی ها است که از زمان تاسیس در سال ۱۹۰۴، حکومت خود را به انجمن مبلغین مذهبی مارونی در لبنان واگذار کرد.

از آنجایی که کلیسای بانوی ما تنها مکان برای گرامیداشت مریم مقدس در میان پیروان مسیحی و مسلمان است، نگهبانان کلیسا کارگاه های منظمی به منظور افزایش صلح داخلی لبنان و تقویت روابط میان جوامع مختلف و در نتیجه تقویت مفاهیم پذیرش دیگری، قدردانی از تنوع و زندگی در جوامع مختلف برگزار می کنند. کلیسای بانوی ما در درعون-حریصا (Daroun-Harissa) در صدد است تا در پیشرفت جوامع و روستاهای اطراف قدم بردارد.

رسیدن به مجسمه ی سفید مریم مقدس از بالای تپه ی جونیه (Junieh) با تلکابین تنها ۱۰ دقیقه زمان می برد. منظره ی شهر بیروت و دریا از حریصا قطعا ارزش دیدن را دارد. علاوه بر تلکابین می توانید با خودرو از جونیه به سمت حریصا حرکت کنید؛ البته جاده به زیباییِ منظره ای که از تلکابین می بینید نخواهد بود. استفاده از تلکابین برای رفتن به حریصا هزینه خواهد داشت.

موزه سرسق

تصویر

موزه سُرسُق در اصل محل سکونت نیکولاس ابراهیم سرسق (Nicolas Ibrahim Sursock)، یک کلکسیونر آثار هنری بود. این عمارت زیبا در سال ۱۹۶۱ به موزه تبدیل شد. موزه سرسق آثار هنری سنتی، مدرن و معاصر هنرمندان لبنانی را در خود جای داده است.

برخی از آثار بین المللی مجموعه ی سرسق در این موزه به نمایش گذاشته شده اند. نمایشگاه های هنریِ چرخان هم در سرتاسر سال برگزار می شوند. نمایشگاه هایی که در موزه برگزار می شوند دارای برنامه ی دائمی و مشخص هستند. طراحی داخلی موزه ی سُرسُق خود به تنهایی بسیار تماشایی است. در فصل تابستان بازدیدکنندگان می توانند از کافه ی موزه در فضای باز و تراس زیبای آن استفاده کنند. این موزه پس از یک بازسازیِ طولانی مدت و گسترده مجدد بازگشایی شد و بازدید از آن تجربه ای بسیار لذت بخش خواهد بود.

صخره های کبوتر

تصویر

در شهر بیروت دو تکه سنگ غول پیکر و زیبا، ورود شما را به شهر خوش آمد می گویند که به صخره های کبوتر معروف اند. این صخره ها در غربی ترین نقطه ی شهر قرار دارند و هم چون دو محافظ بزرگ در ورودی شهر ایستاده اند. محلی های شهر بیروت عاشق این هستند که هنگام غروب آفتاب در ساحل این صخره ها قدم بزنند. فراموش نکنید که این محل در هنگام غروب خیلی شلوغ است، پس حتما زودتر از این زمان در آنجا باشید تا بهترین مکان را برای تماشای غروب زیبای آفتاب پیدا کنید. هم چنین می توانید در اینجا به تماشای قایق هایی بنشینید که از دل این سنگ ها عبور می کنند. تعدادی رستوران و کافه هم در این محل وجود دارد که نمای بسیار زیبایی از صخره ها دارند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) گریه های زینب سلیمانی بر سر تابوت ابراهیم رئیسی و همراهانش+عکس/ داغ حاج قاسم تازه شد (2 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس (2 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) تصویری از صندلی خالی شهید امیرعبداللهیان در کلاس درس او در دانشگاه تهران (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) استوری حسین کنعانی زادگان در پی شهادت آیت‌الله رئیسی (1 نظر) چهره محزون و ناراحت وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و همراهانش+عکس (1 نظر) فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ... (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) انتظار بی پایان محمدرضا گلزار با روتین پوستی خاص روی صورتش!! +عکس (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
حال و هوای غمزده خانه آیت الله آل هاشم در تبریز/ بی تو رنگ یأس دارد منزل و مأوای تو+عکس خاطره دوبلور معروف از سفرِ خاص شهید ابراهیم رئیسی و واکنش ایشان با دیدن تیپ متفاوت جوانان در مسجد استوری اینستاگرامی ملیکا زارعی (خاله شادونه) از مراسم تشییع آیت الله رئیسی+عکس نگاهی به خانه ابدی شهید آیت الله رئیسی / نام نیکت همه جا ورد زبان است هنوز تصاویر کمتر دیده شده از دوران دانشجویی استاندار شهید آذربایجان شرقی تصویر عکاس تبریزی از هلی کوپتر رئیس جمهور شهید بر صفحه اول روزنامه گاردین انگلستان فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 3 خرداد 1403 اوخشامای (روضه) ترکی یک مادر عشایر قشلاق حاج ایمان کندی در وصف شهید جمهور+ویدئو فال روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 (عکس) ادای احترام استقلالی ها به رئیس جمهور شهید در تمرین امروز این تیم قول شهید امیرعبداللهیان در جلسه هیات امنای دانشگاه صنعتی شریف+ویدئو تعبیر جالب حجت‌الاسلام قرائتی درباره شهادت ابراهیم رئیسی+ویدئو پوشش کامل مراسم ادای احترام سران کشورهای مختلف به پیکر شهید رئیسی و همراهانش روایت احساسی همسر شهید امیرعبداللهیان درباره این شهید+ویدئو /جز خوبی چیزی ندیدم تو زندگی... زندگی خلبان گنبدی پرواز «شهدای خدمت» در کلام بستگان+ویدئو فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 + فیلم احترام نظامی دختر شهید خلبان سید طاهر مصطفوی به تابوت پدرش / گر پدر نیست، تفنگ پدری هست هنوز اولین عکس از جمیله علم الهدی پس از شهادت سید ابراهیم رییسی +عکس حضور بدون تشریفات سید میثم خامنه‌ای در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید و همراهانش دعایی که رهبر انقلاب برای شهید سیدابراهیم رئیسی خواندند+ فیلم ورود هواپیماهای هیات‌های خارجی به فرودگاه مهرآباد+ویدئو (فیلم) آغوش پدرانه رهبر معظم انقلاب برای نوه‌های دختری شهید رئیسی / تسکینی برای قلب داغدیده دخترانش ... آماده‌سازی خانه ابدی شهید آیت‌الله آل‌هاشم در تبریز +فیلم حال منقلب برادر شهید آیت الله ابراهیم رئیسی در مراسم تشییع+فیلم کدام فرزند رهبر معظم انقلاب در مراسم تشییع رئیس جمهور و همراهانش حضور داشت؟+ عکس جدیدترین تصویر از برادران رئیس جمهور شهید+عکس توصیف حاج منصور ارضی از پیکر شهید رئیسی؛ مثل حضرت علی اکبر شده بود گفتم چجوری تو را بشورم! +ویدئو جواب رئوفانه و قابل تامل ابراهیم رئیسی به اظهارات فردی از مخالفان ایشان+ویدیو/ سعه صدر رو دیدین؟ حضور همسر و خانواده داغدار شهید مالک رحمتی در مراسم تشییع +ویدئو/ عجب رسمیه رسم زمونه... جزئیات تشییع و تدفین پیکر امام جمعه شهید تبریز و استاندار شهید آذربایجان شرقی عکس‌ جالب و کمتر دیده شده از شهید آیت الله آل‌هاشم؛ در حال خرید نان+عکس تصویری تلخ از لباس پرواز سرهنگ بهروز قدیمی از شهدای کادر پروازی+عکس تصویری خاص از وداع یادگار امام سید حسن خمینی با شهید سید ابراهیم رئیسی +عکس خوش‌آمد گویی پیرمرد ترک‌زبان به رئیس‌جمهور+ویدئو/ برای مردم این منطقه دوستی و محبت آوردی (عکس) تصویری تلخ از گریه آجودان مخصوص شهید رئیسی در مراسم تشییع او شعار یک توریست خارجی در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدئو عکس قدیمی و کمتر دیده شده از خوش و بش شهید رئیسی و مرحوم هاشمی رفسنجانی دست‌نوشته جالب یکی تهرانی در وصف شهید رئیسی در مراسم تشییع: خیلی سوختیم که چرا...؟ فیلمی تاریخی و دیده نشده از شهید جمهور / اینجانب سید ابراهیم رئیسی هستم ...
تیتر امروز   
پوشش کامل مراسم ادای احترام سران کشورهای مختلف به پیکر شهید رئیسی و همراهانش
جزئیات تشییع و تدفین پیکر امام جمعه شهید تبریز و استاندار شهید آذربایجان شرقی
فال روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403
رهبر انقلاب: شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم/ روبوسی و سر سلامتی و لحظاتی از دیدار نخست وزیر عراق با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای + ویدئو
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 3 خرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 3 خرداد 1403 + فیلم
اطلاعیه مهم ستاد کل نیروهای مسلح درباره عملیات ناموفق پهپاد ترکیه‌ای
واکنش بازیگر سریال گاندو به شهادت رئیس‌جمهور
اولین اظهارات علم الهدی بعد از شهادت دامادش، سیدابراهیم رئیسی؛ چه کنیم، مشیت خداست/یک هفته پیش او را دیدم
اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید رئیسی و شهدای خدمت + فیلم
خاطره جالب مسعود ده نمکی از صحبتهای آیت الله رئیسی در دادگاه؛ خوشحالم که کم نیاورده ای!
تصویری از لحظه وداع رهبر معظم انقلاب با پیکر رئیس جمهور و شهدای سانحه بالگرد
توصیف و تعریف و تمجید سیدابراهیم رئیسی از زبان ولادیمیر پوتین/پیام ویژه کرملین به تهران
نگاهی به ویژگی‌های شهید جمهور؛ از تواضع و بی‌تکلف بودن تا دلدادگی اهل بیت (ع)