معرفی رمان سمفونی مردگان اثر عباس معروفی

  پنجشنبه، 26 فروردین 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
معرفی رمان سمفونی مردگان اثر عباس معروفی
سمفونی مردگان اثر عباس معروفی، کتابیست بسیار ستوده شده و از ماندگارترین کتاب های ادبیات ایران است.این کتاب در سال ۲۰۰۱، برنده جایزه بنیاد انتشارات ادبی فلسفی سورکامپ شده است.

درباره کتاب

هفته نامه دی ولت سویس در مورد رمان سمفونی مردگان گفته است: قبل از هر چیز باید گفت که سمفونی مردگان یک شاهکار است.

سمفونی مردگان، رمانی برای انسانهای متفاوت!

سمفونی مردگان کتابی است بسیار تراژدیک اما بسیار زیبا و عالی که برای همیشه در ذهن خواننده باقی خواهد ماند این کتاب داستان خانواده ای است که در زمان جنگ جهانی دوم، در اردبیل زندگی می کنند. خانواده ای که نمادی از یک جامعه است که خفقان در آن موج می زند و به ندرت روشنفکری در آن پیدا می شود.

نوع روایت معروفی در سمفونی مردگان منحصر به فرد است. راوی داستان چندین بار عوض می شود و هر بار داستان از دید یک شخص متفاوت بیان میشود. در بخش هایی از داستان یک واقعه از زاویه دید دو نفر مختلف بیان شده است و خواننده احساس و افکار دو نفر را درک می کند.

در هنگام خواندن متن کتاب سمفونی مردگان مدام شاهد تغییرات زمانی و مکانی هستیم و این بر جذابیت کتاب به قطع میافزاید. این رمان برندهٔ جایزه سال ۲۰۰۱ از بنیاد انتشارات ادبی فلسفی سورکامپ شده و به زبان های آلمانی، انگلیسی، ترکی استانبولی، ترکی آذری و کُردی ترجمه شده است.

نحوه شروع کتاب سمفونی مردگان

وقتی کتاب سمفونی مرگان را باز می کنیم به جای مقدمه با تفسیری از آیه 26 سوره مائده مواجه می شویم که:

قابیل گفت: من تو را البته خواهم کشت، هابیل در جواب گفت: مرا گناهی نیست که خدا قربانی پرهیزکاران را خواهد پذیرفت. اگر تو قصد کشتن مرا داشتی من هیچ وقت چنین قصدی برای تو نخواهم داشت، چرا که من از خدا میترسم!

شاید مخاطب با خواندن تفسیر این آیه در ابتدای کتاب تصویر داستانی که درباره دو برادر است را در ذهن خود مجسم کنند؛ اما این تمام ماجرا نیست چرا که عباس معروفی در ادامه، داستان جذاب و شگفت آوری را برای مخاطب تدارک دیده است.

خلاصه داستان

در بازار آجیل فروشان اردبیل مغازه ای وجود دارد، که توسط پدری به شدت سنتی گردانده می شود، این خانواده دارای چهار فرزند هستند؛ یوسف پسر بزرگ خانواده که به علت حادثه ای که خود مقصر آن بود به تکه گوشتی تبدیل شد و زندگی سخت و فلاکت باری داشت.
آیدین و آیدا «دو قلو» هستند، آیدین فرد روشنفکری است و آیدا که به خاطر سخت گیری های پدر به آشپزی و خیاطی روی می آورد.
پسر آخر خانواده «اورهان» که عزیز دل پدر است.
روزی مردی به نام انوشیروان آبادانی که تحصیل کرده آمریکا بود و درشرکت نفت آبادان کار می کرد، از آیدا خواستگاری می کند، آیدا بر خلاف میل پدرش، تصمیم می گیرد با او ازدواج کند. آیدا بعد از ازدواجش به آبادان می رود و بعد از مدتی صاحب فرزندی به نام «سهراب» می شود؛ اما کمی بعد از ازدواجش به صورت کاملا نامشخص خودش را به آتش می کشد.
آیدین پسر خانواده که پدرش دوست داشت همراه او به مغازه برود و او این کار را نمی پسندید؛ دوست داشت کتاب بخواند، و از هر فرصتی برای خواندن آن استفاده می کرد، دوست داشت شاعر شود و آوازه اش در شهر بپیچد. و در سن ۲۲ سالگی مورد توجه بسیاری از دختران وزنان قرار گرفت.
پدر با دیدن «شعر سرخ» آیدین در روزنامه بسیار آشفته می شود و این آشفتگی باعث می شود؛ که پدر و پسر در مقابل هم قرار بگیرند و آیدین خانه را ترک کند.
مدت ها بی کار و بی پول می شود تا سرانجام کاری در رام اسبی کارخانه چوب بری پیدا می کند. آیدین در این مدت زیاد کار می کرد و اصلا به خودش نمی رسید.
روزی چند سرباز برای اینکه آیدین را به سربازی ببرند به محل کار او می روند و چون آیدین نمی خواهد به سربازی برود، از صاحب کارگاه می خواهد او را در جایی مخفی کند؛ او هم آیدین را به خانه خود می برد و آیدین باسورملینا «سورمه» آشنا شد؛ سورمه چشم هایش عسلی وموهایش طلایی بود.
صاحب کارش از آن شب به بعد آیدین را در زیرزمین کلیسا جای می دهد، آیدین در آن جا مشغول کار قاب سازی می شود. سورمه هر روز برای آیدین روزنامه و کتاب می برد. آیدین عاشق سورمه شده بود و همچنان کار می کرد و پول پس انداز می کرد، بعد از مدتی فهمید که سورمه هم عاشق اوست. روزی آیدین در روزنامه که سورمه برایش برده بود دید که خواهرش آیدا خود را به آتش کشیده است . آن خبر ضربه شدیدی به او وارد کرد، پس به خاطر این موضوع به خانه برگشت و قرار شد که روزها به حجره پدرش برود و شب ها آزاد باشد. مادرش می خواست که برای آیدین زن بگیرد، او نمی دانست که عاشق سورمه شده، با او ازدواج کرد و صاحب دختری زیبا شدند.
بعد از مدتی سورمه ناپدید شد و هر چه آیدین دنبالش گشت پیدایش نکرد تا روزی جسد او را در بیمارستان پیدا کردند.
پدر آیدین بر اثر بیماری قلبی از دنیا رفت. قبل از مرگش از بچه هایش خواست که با هم دوست باشند و کینه را از میان خود دور کنند. اما اورهان برای اینکه مالک ثروت پدر شود، به علت کینه توزیش نسبت به برادر تصمیم می گیرد، که به برادرش مغز چلچله بخوراند، و او را دیوانه کند. مردم شهر آیدین را «سوجی» صدا می زدند.
مادر که همه دلخوشی اش بعد از مرگ آیدا، آیدین بود با دیدن دیوانگی او دق می کند و می میرد. اورهان هم بعد از مدتی با شخصی به نام آذر آشنا می شود و با او ازدواج می کند، اما بعد از مدتی اورهام می فهمد که عقیم است و بچه دار نمی شود. اورهام بعد از مرگ مادرش نمی تواند از یوسف برادر علیلش و آیدین برادر دیوانه اش مراقبت کند، روزی در بیابان یوسف را می کشد و از ترس اینکه روزی دختر آیدین وارث همه چیز شود، می رود تا آیدین را هم بکشد، اما خود در سرمای زمستان می میرد.

درباره نویسنده

عباس معروفی (زاده ۲۷ اردیبهشت ۱۳۳۶ تهران) رمان نویس، نمایش نامه نویس، شاعر، ناشر و روزنامه نگار معاصر ایرانی مقیم آلمان است. او فعالیت ادبی خود را زیر نظر هوشنگ گلشیری و محمدعلی سپانلو آغاز کرد و در دهه شصت با چاپ رمان سمفونی مردگان در عرصه ادبیات ایران به شهرت رسید.

معروفی به خاطر موضع گیری علیه حکومت ایران بارها بازجویی شد و سرانجام تحت فشار سیاسی از ایران خارج شد و به آلمان رفت.

قسمتی از کتاب

کدام یک از ما آیدینی پیش رو نداشته است، روح هنرمندی که به کسوت سوجی دیوانه اش در آورده ایم، به قتلگاهش برده ایم و با این همه او را جسته ایم و تنها و تنها در ذهن او زنده مانده ایم. کدام یک از ما؟

رفتار آیدین با دیگران تفاوت داشت.دنیا را جدی تر از آن می دانست که دیگران خیال می کنند، آن شب فکر کردم از ترس دچار این حالت شده، اما بعد ها به اشتباه خود پی بردم و دانستم که درک او آسان تر از بوییدن یک گل است. کافی بود کسی او را ببیند.

شناسنامه کتاب

نویسنده: عباس معروفی

ناشر: ققنوس

تعداد صفحات: 375


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (135 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (126 نظر) رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (109 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (95 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (81 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (76 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (69 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (69 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (64 نظر) حواسمان باشد مبینا گم نشود! / تحصیل او در دانشگاه جای کسی را تنگ می کند؟ (63 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (57 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (50 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (45 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (44 نظر)
تیتر امروز   
علت توقف پخش جوکر بانوان چه بود؟
نگاهی جذاب به تنها خانه تهران که در تابستان داغ بی نیاز از کولر است+عکس
( عکس) عجیبترین درخت درمانگر با عنوان درخت دندان پزشک در نپال
(ویدئو) 5 تا از زیباترین حیوانات جهان که چشم ها را به خود خیره می کند / سوپر استارهای واقعی حیات وحش
اعلام شرایط ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان دکتری دانشگاه شهید بهشتی
مهریه سنگین می‌خواهید؟ باید مالیات بدهید!
(ویدیو) اشک و گریه های مرحوم زهره حمیدی برای پسرش که در 26سالگی از دستش داد و تلخترین تجربه زندگی وی /روحش شاد و یادش گرامی🖤
(ویدئو) کشف های باستانی در ایران که باستان شناسان را حیرت زده کرد/ از پروتز چشم مصنوعی تا سیستم فاضلاب شهری و...
(ویدیو) صحبت های مهران مدیری: آشپزی خانوم صمدی خیلی بده!/واکنش آزاده صمدی:آشپزی من عالیه
ابراز احساسات به سبک ایران باستان/ استوری احساسی الناز شاکردوست برای امیر آقایی
(ویدیو) اصولی ترین و بهترین روش خاموش کردن لپ تاپ که فکرشم نمی کنی!/با این روش عمر باتری رو هم افزایش بده+عکس
پژوهشگران 4 عامل موثر برای داشتن عمر طولانی و سلامت را شناسایی کرده‌اند
عدم استخدام معلمان زن به خاطر عکس پروفایل بی‌حجاب صحت دارد؟
(عکس) پست تلخ سوسن پرور،بازیگر جوکر بمناسبت درگذشت زهره حمیدی/ چه خاطره غم انگیز و تلخی/زهره جانم رفیق خوبم رها شدی از قفس دنیا
جنجال خواسته ی عجیب مبینا نعمت‌زاده به کجا رسید؟
منتخب روز   
زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی