معرفی ورزش دره نوردی + بهترین مکان های دره نوردی

  سه شنبه، 13 آبان 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
معرفی ورزش دره نوردی + بهترین مکان های دره نوردی
دره نوردی یکی از هیجان انگیزترین ورزش های روز بشمار میرود . ترکیب ورزش همراه با گشت و گذار در دل دره ها هیجان این ورزش را دو آنقدر افزایش داده است. در یک تعریف ساده میتوان دره نوردی را اندازه گیری دره ها معرفی نمود.

آیا می دانید دره نوردی چیست؟ آیا با دره های زیبای کشورمان آشنایی دارید؟ یا از لوازم و تجهیزات مناسب این رشته جذاب اطلاعی دارید؟ با ما و ادامه مقاله همراه باشید تا پاسخ همه پرسش های خود را درمورد دره نوردی بیابید.

تصویر

دره نوردی چیست؟

دره نوردی یکی از دیگر شاخه های مهیج کوهنوردی است اگر چه در اصل بسیار با آن متفاوت است. دره نوردی را شاید بتوان یکی از زیر شاخه های گردشگری ماجراجویانه نیز دانست . این کار نیاز به دانستن تکنیک های سنگنوردی و عبور از آب های خروشان و همچنین شنا و شیرجه است با این تفاوت که فرود به دنیایی ناشناخته و گاهی خطرناک است . دره ها معمولا در بین یال های کوه ها به وجود می آیند و یا در میان گسل ها دیده می شنود و بستری مناسب برای رودها و نهرها هساند. همین عامل باعث می شود که در دره ها با گذشت سالیان دراز جریان آب اشکال متنوعی را در میان صخره ها به وجود آورد و وجود همین اشکال و فرم ها جز یکی از جذابیت های این رشته می باشد.

وسیله و تجهیزات دره نوردی

دره نوردی را می توانیم بعنوان یک ورزش سخت از نظر ابزار و تجهیزات معرفی کنیم! در حالیکه شما می بایست فوق العاده سبک و سریع باشد نیاز است تا تجهیزات ضروری زیادی را همراه خویش حمل کنید. احتمالا این یک وجه دشوار در این ورزش محسوب شود. در مرحله اول می بایست وسایل ضروری را برای در نظر گرفتن شرایط احتمالی بهمراه داشته باشید. قدری اذوغه، وسایل بهداشتی و همین طور وسایل اولیه برای درمان و اما لباس مناسب که در صورت نیاز تعویض کنید در کنار تمامی این وسیله ها باید تجهیزات دره نوردی را هم در نظر بگیرید. یک دره نورد نیاز به کفش و لباس مناسب، طناب، وسایل ایمنی، گاهی مواقع عصا ویژه و… برای عملکرد راحت و ایمن در بین دره ها دارد.

ریسک ها و خطرات دره نوردی

خطرهای طبيعي آنهایی است که قابل مشاهده بوده یا احساس ميشود :ریزش سنگ، جریان آب، آب و هوا، و نیروهای ديگر. خطرهای ديگر به وسیله شکست در انجام کار یا عکس العمل نامطلوب بوجود مي ايد این خطرات میتواند تأثير گزار تر از خطرهای طبيعي بوده و هنگام اشتباه در برنامه ریزی و سرپرستی بوجود مي ايد :که شامل اتمام غذا و آب، کافی نبودن تجهيزات، عدم تفهیم درست نقشه ها، ارتباطات ضعيف، عدم انعطاف در برنامه، حواس پرتی؛ تردید، عدم تخمین دقیق توانایی ها، رفتارهای گروهی، فواصل، و سختی ها ، بی صبری ، خودپسند بودن و اعتماد به نفس بیجا ، رقابت و فشارهای روانی الکی ، و نداشتن داده ها باریک بین. زمانیکه خطرات طبيعي با اشتباهات شخصی همراه ميشود ، نتيجه ریسک بسیار بالا و خروجی بد خواهد بود. دره به راهرویی باریک، عمیق با دیواره های صخره ای و شیب دار که توسط جریان آب بر روی زمین ایجاد شده، اتلاق ميشود . صعود یا نزول یک دره امکان دارد به مهارت هایی از قبیل پیاده روی، کوهنوردی، پرش، لیز خوردن ، راپل، و شنا نیاز داشته باشد. دره نوردی معمولاً به فعالیتی گفته ميشود که به شنا در جریان آب و فرود در زیر آبشار نیازمند است. دره پیمایی عمومی تر بوده که بیش تر به پیاده روی در دره گفته ميشود ، ولی هم دره نوردی و هم دره پیمایی معمولاً به کار با طناب نیازمند است. دره ها به وسیله نوع تشکیل، نوع بافت سنگی که دره از بین آن عبور ميکند ، و ديگر روشها گروه بندی ميشود . براي یک دره نورد مهم این است که طبقه بندی بیانگر روش های مورد نیاز در فرود دره باشد:دره خشک بوده یا خیس است، باریک با شیب تند بوده یا عریض و باز است، فنی است یا غیر فنی.

تصویر

بهترین مکان های دره نوردی در دنیا

فورت ویلیام، اسکاتلند

فورت ویلیام یکی از شهرهای غربی اسکاتلند است که به دلیل واقع شدن در منطقه ای کوهستانی از دره هایی باریک و معابر تنگ بسیاری تشکیل شده است. وجود 14 دره باریک در این منطقه سبب شده است که حتی گردشگران تازه کاری که با این ورزش آشنایی زیادی ندارند و تنها قصد فرود از آبشارها و پریدن در رودخانه ها را دارند، بتوانند بدون هیچ معطلی و گشت وگذاری منطقه موردنیاز خود را در این شهر دیدنی بیابند. اگر تمایل به یادگیری این ورزش دارید می توانید به برخی مناطق این شهر نظیر Allt Van Halen و Ben Nevis رفته و از پرش های کم ارتفاع و مناظر بی نظیر آن ها لذت ببرید اما اگر دره نوردی با تجربه و ماهر هستید و به حمله آدرنالین به رگ های خود هنگام سرخوردن از دره های باریک و پرش از ارتفاعات بلند اعتیاد دارید، ما به شما مناطقی چون Grey Mare’s Trail را پیشنهاد می کنیم.

پارک ملی زایان، ایالات متحده

بی شک یکی از بهترین مکان ها برای دره نوردی در دنیا پارک ملی زایان در ایالت یوتاه است. مهم نیست توانایی شما در این ورزش در چه سطحی باشد، این پارک با داشتن دره های فراوان، گزینه های بسیاری را به شما جهانگردان و خریداران بلیط هواپیما آمریکا ارائه می دهد. اگر تازه کار هستید بهتر است این ورزش را از تنگ ترین قسمت دره Zion آغاز کنید و رفته رفته به قسمت های بعدی صعود کنید، اما اگر دره نوردی حرفه ای هستید، با رفتن به The Subway و Orderville خود را برای چالشی سخت آماده کنید. ازآنجایی که ماجراجویی و سیاحت در این دو منطقه وسیع نیاز به توانایی بالا در مسیریابی و مهارت های دره نوردی دارد، گردشگران برای ورود به این منطقه ملزم به اخذ جواز هستند.

کوه های آبی، استرالیا

این کوه های آبی باشکوه از جمله کوه های استرالیا هستند که با داشتن ویژگی ها و خصوصیات منحصربه فرد خود از محبوبیت بسیاری میان دره نوردان شجاع برخورداند. عاشقان ورزش دره نوردی با تهیه بلیط هواپیما استرالیا به این کشور سفرکرده و به غرب سیدنی و کوه های آبی می روند تا دره نوردی را در یکی از شگفت انگیزترین و سرسبزترین دره های دنیا₋که به بهشت دره نوردان نیز شهرت دارد₋تجربه کنند. جدا از دره نوردی، خریداران بلیط هواپیما استرالیا می توانند در این مکان چشم نواز به دوچرخه سواری، پیاده روی، رودگردی، غارنوردی و بسیاری از فعالیت های مهیج دیگر بپردازند و از طبیعت حیرت انگیز این منطقه لذت ببرند.

آبشار Kawasan، فیلیپین

اگر می خواهید در حین دره نوردی به صدای آرامش بخش جریان آب گوش فرا دهید و پس از صعود بر فراز دره ای مرتفع در آب های کریستالی و زلال شیرجه بزنید، بلیط هواپیما فیلیپین را خریداری کنید. آبشار کاواسان یکی از جاذبه های بی نظیر و حیرت انگیز فیلیپین است که در دل جنگلی انبوه در شهر سیبو واقع شده و با داشتن دره هایی سرسبز به یکی از بهترین مکان های ورزش مهیج دره نوردی برای دره نوردان تازه کار مبدل شده است. بی شک لذت بخش ترین تفریح در این منطقه پس از دره نوردی، پرش از ارتفاعات و شنا در آب های آبی و کریستالی است که از رودخانه Matutinao حرکت کرده و پس از گذر از جنگلی انبوه به دره های سرسبز این منطقه می ریزد. اگر به دره نوردی و شنا علاقه دارید، تجربه انجام این ورزش های مفرح را در این مکان شگفت انگیز از دست ندهید.

پارک ملی Peneda-Geres، پرتغال

باوجوداینکه این پارک تنها پارک ملی پرتغال است اما به اندازه چندین پارک ملی وسعت دارد. این پارک با داشتن تپه ها، دریاچه ها، جلگه ها و صدالبته دره های فراوان، طبیعتی به وسعت 700 کیلومتر را به بازدیدکنندگان و خریداران بلیط هواپیما پرتغال عرضه می کند. ازآنجایی که در زمستان ها نیز دمای دره های این منطقه از 8 درجه سانتی گراد کاهش نمی یابد، این مکان یکی از معدود مکان هایی است که در تمام طول سال می توان در آن به دره نوردی پرداخت. شما با تهیه بلیط هواپیما پرتغال و بازدید از این مکان می توانید با کمک طناب به دره نوردی در نقاطی نظیر Cabril River و Poço do Mouro بپردازید و پس از صعود به نقاط مرتفع با پرش از صخره ها، آبشارها و تونل های تنگ و باریک در آب های دریاچه Arado Gerês فرود آیید. علاوه بر دره نوردی، شما طبیعت دوستان می توانید با سیاحت و گشت وگذار در طبیعت سرسبز و دیدنی این پارک لحظات فراموش نشدنی را تجربه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...